Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewicht BC

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Gewicht BC

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo allemaal ,

Ik ben op zoek naar een "ideaal" leeftijd-gewicht schema van een border collie , iemand enige idee of dit bestaat :19:

Ons kindje is nu 6 maanden oud en weegt 11 KG en is 48 cm hoog.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Gewicht BC

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kindje :F:
Ik zou niet naar schema's kijken zeker niet bij een BC.
Als je voert volgens de richtlijn en je voelt geen botten extreem uitsteken zit het wel snor.
Ribben moeten mijn inziens wel voelbaar zijn
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Er zijn zo veel verschillende type border collies.
Ik ken een stamboom teefje van 14 kilo terwijl mijn eigen stamboom teefje 20 kilo weegt.
Beide eerder te mager dan te dik.
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Onze reu weegt 19 kilo maar ik heb ook reuen van 25 of van 17 gezien. Bij een Border zijn er veel te veel verschillen om een "ideale" lijn aan te kunnen geven..
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Hier ook 2 heel verschillende stamboom teven. Een kleintje (49cm) die echt te dun is maar wel meer dan 15 kilo weegt. En een flinke van zeker 58 cm :O: die 21 kilo weegt en goed in haar vel zit.
Die kleine krijgt een stuk meer te eten dan de grote. :19:
Groetjes van Bo en de honden.
smokey
Actief

Ongelezen bericht door smokey »

58 CM :denken: :E: haha

Ik had geen idee of er wel een richtlijn was kwa gewicht .
Ik heb namelijk altijd een beetje moeilijkheden met het zien of een hond te licht goed op gewicht of te zwaar is :oohja:

bedankt voor jullie reacties :)
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Mij is altijd gezegd dat de laatste rib voelbaar moet zijn. Ik heb altijd op gevoel gevoerd, gewoon kijken naar je hond zn conditie en dan komt t vanzelf goed :ok:

Groetjes Marieta
Afbeelding
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

Met de verschillende soorten borders, is het moeilijk om een ideaal gewicht op te stellen...

voor een opgroeiende pup klinkt 48cm en 11 kg in alle geval al niet slecht. Maar voel eens naar de ribben en heupbeenderen.

Hier 3 showlijnen:
Reu, 50 cm en 18 kg. Als hij 19 weegt staat hij te dik. Iedereen verschiet altijd dat hij maar zo weinig weegt, want hij heeft nochtans veel bone...
Teef, 50 cm en 18 kg, zou eigenlijk wat dikker mogen. Is qua bouw een brede teef, veel bone.
Teef, 50 cm en 16,5 kg. Staat goed op gewicht, hoeft voor mij niet meer of minder.
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Mij is altijd gezegd dat de laatste rib voelbaar moet zijn. Ik heb altijd op gevoel gevoerd, gewoon kijken naar je hond zn conditie en dan komt t vanzelf goed :ok:

Groetjes Marieta
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat laatste rib meer iets rastypisch is. Border Collie zijn redelijke schrale honden wat dat betreft. Daar voel/zie je al snel een ribje meer. Daarnaast is als de border iets langer haar heeft het moeilijk te zien natuurlijk. Borders zijn in de regel eerder te mager dan te dik. Het zijn bewegelijke honden die vaak niet overdreven op voer gericht zijn.

En tja zoveel verschil in borders. Je hebt kleine iele types en grote grove types en alles daartussen. Heupbeenderen bij een border collie zeker een jonge steken ook wat sneller uit en vind ik niet helemaal een graadmeter. Het niet overdreven voelen van ribben (neem trucje met de hand. Knokkels bij gestrekte hand is goed, knokkels bij vuist is te mager) vind ik het meest algemeen benaderbaar voor alle rassen, honden, types etc.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Er zit zo veel verschil tussen borders dat er in cijfers eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen valt.

Mijn overleden reu met een volwassen schofthoogte van 58,5 cm woog met zes maanden al 18 kg zonder een grammetje vet te veel. Als volwassen hond en als senior was hij met een kilootje of 20 prima op gewicht.
M'n jongste borderreu was vrij klein (ca. 52 cm). Die kwam met een half jaar bij mij wonen met serieus overgewicht. Echt een behoorlijke speklaag waardoor je zelfs met flink duwen z'n ribben niet kon voelen... Ik had 'm vrij snel op een gezond gewicht en uiteindelijk woog hij 18 kilo.
M'n middelste teef had ongeveer dezelfde schofthoogte als deze reu, misschien nog wel ietsje hoger. Zij was voor een teef vrij grof gebouwd, zat ook rond de 18 kilo en dan moest ik opletten dat ze niet te dik werd.
Mijn oude omaatje dat ik nu nog heb (zie onderschrift) is klein van stuk, een cm of 45 misschien, en die moet echt niet meer dan ca. 15 kilo wegen anders is ze te zwaar. Door ziekte heeft ze een tijdje tussen de 11 en 12 kilo gezeten. Toen kon je piano spelen op haar ribben :(:

Ik ken ook een paar reuen van 35 kilo. Die kunnen fungeren als bijzettafel, al zien hun bazen dat helaas anders :ugh:

Voelen zegt veel meer dan het getal op de weegschaal.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

smokey schreef: Ik heb namelijk altijd een beetje moeilijkheden met het zien of een hond te licht goed op gewicht of te zwaar is :oohja:
Naar mijn idee komt dat niet zo nauw. Je kunt ook het gedrag als graadmeter gebruiken. Ik laat mijn honden twee keer per dag onbeperkt eten. Bij Scott deed ik dat als pup ook al. Pas als ze te dik zouden worden, dan gaan er hier porties afgemeten worden. Nadat ze hun bak verlaten, zet ik hem weg.

Op deze manier heb ik twee prachtige collies die dankzij hun energieke karakter en middelmatige eetlust zelf kunnen bepalen hoeveel ze nodig hebben. Ashley, ook een BC, heeft de neiging om toch wat te mager te worden, maar die voeren we nog wel eens bij met extra aantrekkelijke hapjes tussendoor.

Natuurlijk zullen er ook BC's zijn die neigen zich te overeten maar met de richtlijnen van de voerfabrikant in het oog, kun je dat wel herkennen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn reu (bijna 9 jaar) is heel groot, weegt ongeveer 20/21 kilo. Geen vet en heel veel spieren. (mijn DA noemt hem altijd Schwarzenegger)
Mijn teefjes (6 jaar) zijn niet groot en wegen ongeveer 14 en 15 kilo.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

die van mij was een grote, forse reu en woog 25-27 kg.
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Sanchis schreef:
smokey schreef: Ik heb namelijk altijd een beetje moeilijkheden met het zien of een hond te licht goed op gewicht of te zwaar is :oohja:
Naar mijn idee komt dat niet zo nauw. Je kunt ook het gedrag als graadmeter gebruiken. Ik laat mijn honden twee keer per dag onbeperkt eten. Bij Scott deed ik dat als pup ook al. Pas als ze te dik zouden worden, dan gaan er hier porties afgemeten worden. Nadat ze hun bak verlaten, zet ik hem weg.

Op deze manier heb ik twee prachtige collies die dankzij hun energieke karakter en middelmatige eetlust zelf kunnen bepalen hoeveel ze nodig hebben. Ashley, ook een BC, heeft de neiging om toch wat te mager te worden, maar die voeren we nog wel eens bij met extra aantrekkelijke hapjes tussendoor.

Natuurlijk zullen er ook BC's zijn die neigen zich te overeten maar met de richtlijnen van de voerfabrikant in het oog, kun je dat wel herkennen.
In feite bepaalde Kay hier zelf ook altijd het voer. Maar als wij hem te veel gaven, dan wilde hij niet eten. We hebben moeten zoeken naar een juiste hoeveelheid waardoor hij met regelmaat ging eten, want zijn gewicht werd wel erg wisselvallig met uitschieters naar een veel te laag gewicht (nooit naar te hoog). Als hij dan weer eens dagen niet at raakte zijn maag en darmen ook van slag en werd beroerd en wilde dan helemaal niet meer eten en ja ik heb hem wel een dwanggevoerd, omdat ik een heel akelig geluid in de darmen hoorde (en we zaten in een zeer afgelegen gebied in Frankrijk op dat moment), wat ik niet herkende. Gelukkig was mijn gevoel toen heel goed geweest (ben niet zo snel van dwangvoeren of snel in de stress) en herstelde hij zich toen snel en kon ook weer normaal eten.
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Hoe het met border collies zit weet ik ook niet, mijn zus heeft eentje die is gesteriliseerd en is zwaarlijvig, maar ze meent zelf van niet. Mijn vriendin heeft eentje waarmee ze bijna elke dag lang gaat wandelen en die eet goed en is ook gesteriliseerd maar ziet er precies goed uit: niet mager en ook niet dik, en hard bespierd. Maar natuurlijk tanig en smal, want het zijn atletische honden.
Bij de terriers en ook andere honden maak ik wel mee, dat je bij obese honden nog de ribben kan voelen. Als je een conditioneel mooie hond wil als voorbeeld hebben, kijk dan naar de politiehonden. Bij hen kun je bij een dubbele vacht, de laatste 3 ribben ZIEN, en als hij zijn longen uitzet, ook wel bijna alle ribben zien. Die honden zijn in werkconditie. Wat je ook kunt zien bij deze, ranke en beweeglijke honden, zijn hun mooie lange spieren. Zo moet een border collie ook zijn.
Ik zeg over mijn terriers altijd: ze moeten zijn als een wielrenner of een marathon loper, want op hun werk op jacht, leggen ze grote afstanden af. Ze moeten dus tanig zijn en als een atleet, en getraind, om dat ook te kunnen. Ze zijn vanzelf al smal gebouwd.
Al die werkhonden met een elastieken lijf en die uithoudingsvermogen nodig hebben, zijn zo.
Van boven gezien, moet er een inham (lichte versmalling) zijn tussen ribben en achterhand. Als er een rechte lijn is, is de hond te dik.
Enorm veel honden zijn moddervet, ongezond vet, afschuwelijk vet. En de smoezen van de baasjes daar is geen beginnen aan, o.a.: De dierenarts zegt dat hij prima is. Ja die wel, die verheugt zich al op het komend hart- en vaatprobleem, de arthrose, de hernia, de suikerziekte en al die andere chronische kwalen die vette honden en mensen hebben en waardoor ook de kassa van de artsen gespekt wordt.
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

Bij een BC met lang haar, zie je de ribben niet he ;-)
(maar verder ben ik het er wel mee akkoord dat de honden in werkconditie moeten zijn, zo zie ik ze ook het liefst)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”