Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dit?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef: Toch niet volgens het zogenaamde "alpha" idee, dat je als je letterlijk "hoger" staat meer gezag zou hebben?
Want dat idee kan dan meteen doorgespoeld worden.

Hond kan alleen winnen als de pakwerker hem laat winnen.
En daarvoor hoeft hij volgens mij helemaal niet op tafel.
Zinloos ingewikkeld maken is dat volgens mij en die hond snapt er vast geen barst van.
Doordat hij hoger staat én constant wint krijgt hij meer zelfvertrouwen. Dat is makkelijker als je niet de dreiging hebt van een pakwerker die 10 x zo groot is dan eentje die maar 1x zo groot is. En ja daarvoor moet de hond dus op tafel, en dat snapt hij uitstekend hoor... ik weet 100% zeker dat zodra je die honden (waar ik over praat) los doet bij de auto ze al op de tafel staan... die vinden het geweldig. Ik heb het nl. zelf gezien en ik ben echt geen idioot die niet ziet wat er gebeurd :wink:
Lijkt me duidelijk dat dit niet nodig is voor elke hond. Voor Xavi zou zoiets averechts gewerkt hebben want die hoeft alles behalve te groeien... :schrik: Daar merk ik bijv. al aan als hij op een pakwerker in opleiding bijt... dan voel je hem groeien gedurende het programma met alle bijkomende problemen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:Nog even en we zien een politieagent, hollend met een herder in z'n armen, achter een inbreker aan gaan.
a. zijn er wel meer rassen die IPO doen en dat zijn vaak niet de kanjers van werkhondenrassen
b. heeft niet iedereen de behoefte om wereldkampioen te worden, men kan dus ook uitstekend recreatief trainen en blij zijn met een VZH diploma
c. sommige honden hebben even iets meer bevestiging nodig, is niks raars en en zeker niet verkeerd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Oh en als het om bijttraining gaat dan groeit het zelfvertrouwen als ze op een tafel staan en niet weg kunnen................?

Gingen ze meer op de pakwerker af?
En is dat dan zelfvertrouwen?
Of onzekerheid en angst - zich bedreigd voelen - en niet weg kunnen........

Volgende keer vonden ze het ook dolletjes op die tafel?
Jij zit echt helemaal verkeerd te denken :F: , ik heb er wel een filmpje van maar ik weet niet of de eigenaar van de hond het openbaar wil hebben dus die kan ik helaas nog niet plaatsen... het is sterk maken van een (met name) jonge hond. Dan komt er wat frustratie bij omdat hij niet altijd bij de mouw kan en zal hij fanatieker worden. En dat heeft 0.0 met angst of onzekerheid te maken, juist het tegenovergestelde
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Hadden die honden moeite met bijten?
(Dat zou de reden zijn om ze op een tafel te trainen namelijk).
Nee, het waren stuk voor stuk jonge honden die net leerden te bijten :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

korthaar schreef:
Inge schreef:Dat noemen ze gewoon een stek.
Is dit de nieuwe benaming voor de jutpaal of is dat weer wat anders.
In deze regio noemen ze het een stek of een paal, wellicht dat ze het elders een jutpaal noemen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij hebben ook een tafel met paal en een aparte paal staan op de club. Geen honden die ermee getraind worden, ook de jonge honden niet. Niet nodig denk ik? Qua hoger zetten en zelfverzekerder worden. Is het niet zo dat door die tafel de pakwerker niet naar de hond hoeft te bukken, wat hem bedreigend kan maken? Door de hond op de tafel te zetten is die pakwerker niet meer zo'n stuk groter?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Wij hebben ook een tafel met paal en een aparte paal staan op de club. Geen honden die ermee getraind worden, ook de jonge honden niet. Niet nodig denk ik? Qua hoger zetten en zelfverzekerder worden. Is het niet zo dat door die tafel de pakwerker niet naar de hond hoeft te bukken, wat hem bedreigend kan maken? Door de hond op de tafel te zetten is die pakwerker niet meer zo'n stuk groter?
juist :ok:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

malinois schreef:
TessaThomas schreef:Wij hebben ook een tafel met paal en een aparte paal staan op de club. Geen honden die ermee getraind worden, ook de jonge honden niet. Niet nodig denk ik? Qua hoger zetten en zelfverzekerder worden. Is het niet zo dat door die tafel de pakwerker niet naar de hond hoeft te bukken, wat hem bedreigend kan maken? Door de hond op de tafel te zetten is die pakwerker niet meer zo'n stuk groter?
Dus ook weer een toneelspelletje? Zoals je het bij 'onzekere' honden ook kan doen door heel lafjes naar ze toe te gaan en weg te willen rennen? (Dat zat mijn trainer te vertellen, dat ze dat soms wel eens gebruikten ;) )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
malinois schreef:
Dus ook weer een toneelspelletje? Zoals je het bij 'onzekere' honden ook kan doen door heel lafjes naar ze toe te gaan en weg te willen rennen? (Dat zat mijn trainer te vertellen, dat ze dat soms wel eens gebruikten ;) )
Niet zo zeer onzekere honden, in principe alle jonge honden mits ze niet al enorm veel drift en scherpte hebben.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

malinois schreef:
TessaThomas schreef:
malinois schreef:
Niet zo zeer onzekere honden, in principe alle jonge honden mits ze niet al enorm veel drift en scherpte hebben.
Oh okee, dan snap ik het weer. Bij ons worden de jonge honden gewoon vastgehouden, wel altijd winnen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
Oh okee, dan snap ik het weer. Bij ons worden de jonge honden gewoon vastgehouden, wel altijd winnen.
Waar ik nu train ook, maar het nadeel is dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van de geleider op dat moment... en die moet net op het juiste moment de hond wel of geen ruimte geven om te bijten etc. Daarnaast zit je dan nog steeds met de lengte van de pakwerker...
Nogmaals al mijn honden hebben altijd vanaf de grond aangeleerd, maar die hadden ook enorm veel drift. Xavi heeft bijv. uberhaupt nooit aan de kant liggen kijken bij manwerk, niet aan de paal en niet gewoon bij mij aan de lijn... die zag alleen maar pakwerker, pakwerker, pakwerker... :F:
Laatst gewijzigd door malinois op 09 jan 2014 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Ikke93 schreef:tja dan verschillen we daarin van mening ;)
Misschien had ik er inderdaad ooit een keer een filmpje van moeten maken, dat maakt vast veel duidelijk!
Nu lijkt het alsof de honden met veel geweld en tegenzin op de tafel werden gesmeten, maar t was toch echt iets heel leuks voor hun ;) Maarja, meningen verschillen gelukkig :)
Dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat een hond wel eigendunk kan ontlenen aan een zelfgekozen fysiek 'hoge' positie (dat zie je duidelijk als je hem dan op de grond zet), maar dat het onzin is om te denken dat een hond zelfverzekerder wordt omdat iemand hem op een fysiek hoge positie neerzet.
Zo denk ik er ook over.
En ik had het doel van op die tafel (geen zelfgekozen hogere positie) ook begrepen als ondersteuning om zelfzeker te worden.
malinois schreef:
ranetje schreef: Hadden die honden moeite met bijten?
(Dat zou de reden zijn om ze op een tafel te trainen namelijk).
Nee, het waren stuk voor stuk jonge honden die net leerden te bijten :wink:
Dus het was niet speciaal bedoeld voor onzekere honden?

Kan trouwens best zijn dat de honden die tafel leuk gaan vinden als ze altijd winnen als ze op die tafel staan. :wink:
Wat je schrijft, dat de honden er zelf naar toe willen op den duur, kan dan best.

Ik vraag me alleen af of je die lol niet net zo goed kan bereiken op de grond.
Laten winnen dus.

Heb over de onzekere honden die zo getraind (zouden?) worden trouwens nog best wat vragen maar dat doen we maar even niet in dit topic :wink:
Komt wel een keer.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Dus het was niet speciaal bedoeld voor onzekere honden?
nee.
Kan trouwens best zijn dat de honden die tafel leuk gaan vinden als ze altijd winnen als ze op die tafel staan. :wink:
Wat je schrijft, dat de honden er zelf naar toe willen op den duur, kan dan best.
Maar ze vinden het vanaf minuut 1 al leuk... als ze doorkrijgen wat de bedoeling is... daar hoeven echt geen 3 trainingen voor overheen te gaan. :wink:
Laten winnen dus.
jazeker kan dat maar dat had ik al gezegd :wink:
Dan blijf je nog steeds met de 'dreiging' van een grote pakwerker zitten.
We hebben het hier wel over honden die nog nooit gebeten hebben, die nog nooit een pakwerker van dichtbij gezien hebben... hooguit vanaf de zijkant.
En die blijven dus een tijdje via de tafel trainen... wat niet wil zeggen dat ze er nooit vanaf mogen want een afstandje wordt lastig op tafel en een vluchtje ook :F:
Heb over de onzekere honden die zo getraind (zouden?) worden trouwens nog best wat vragen maar dat doen we maar even niet in dit topic :wink:
Komt wel een keer.
:ok:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

malinois schreef:
TessaThomas schreef:
Waar ik nu train ook, maar het nadeel is dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van de geleider op dat moment... en die moet net op het juiste moment de hond wel of geen ruimte geven om te bijten etc. Daarnaast zit je dan nog steeds met de lengte van de pakwerker...
Nogmaals al mijn honden hebben altijd vanaf de grond aangeleerd, maar die hadden ook enorm veel drift. Xavi heeft bijv. uberhaupt nooit aan de kant liggen kijken bij manwerk, niet aan de paal en niet gewoon bij mij aan de lijn... die zag alleen maar pakwerker, pakwerker, pakwerker... :F:
Ik mag Tay ook alleen vast houden als we stil staan en de pakwerker voor hem langs rent. Zodra we iets anders/nieuws gaan doen pakt mijn trainer hem over, idd ivm ruimte en geven haha. Ik ben natuurlijk een complete leek. Nu was Tay helemaal niet onder de indruk van de pakwerker en die was vanaf de 1e keer gefixeerd op de bijtrol. Tay heeft dus ook niet aan de paal gelegen of aan de lijn.
TessaThomas
Zeer actief

Dat was ook mijn verkeerde interpretatie, Ranetje. We hebben die dingen wel staan, maar ze worden niet gebruikt. (Ja, voor de lol met sommige honden met appel)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ff gegoogled:

Even voor de duidelijkheid, ik ken deze honden, geleiders en pakwerkers niet...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:ff gegoogled:

Even voor de duidelijkheid, ik ken deze honden, geleiders en pakwerkers niet...
Dank voor het filmpje :ok:
Het geeft wel een duidelijk beeld

Het nut van die tafel wordt er voor mij alleen niet duidelijker op :mrgreen:
Sorry :oeps:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Ja, die kunnen wel een oppeppertje gebruiken.
M'n duitsestaander gromt gevaarlijk aan het flostouw, dat hoor ik hier niet.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

korthaar schreef:Ja, die kunnen wel een oppeppertje gebruiken.
Grommen kan ook een teken van onzekerheid zijn ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Is dit dan weer iets nieuws of zo, onzekere hondjes helpen in de africhting :wink:
Ik dacht dat de gemiddelde africhters alleen de kanjers wilden, dus zonder tafel zou dat toch moeten lukken. :ugh:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Inge schreef:
korthaar schreef:Ja, die kunnen wel een oppeppertje gebruiken.
Grommen kan ook een teken van onzekerheid zijn ;)
,

En ik maar denken, die ingekruiste druppel Dobermann bloed in de hond naar boven te halen. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Is dit dan weer iets nieuws of zo, onzekere hondjes helpen in de africhting :wink:
Ik dacht dat de gemiddelde africhters alleen de kanjers wilden, dus zonder tafel zou dat toch moeten lukken. :ugh:
het gaat niet om onzekere hondjes zoals ik al geschreven had.

En die laatste zin die slaat dan helemaal kant nog wal gezien mijn eerdere verhaal...
Afbeelding
billy
Erelid

malinois schreef:
billy schreef:Is dit dan weer iets nieuws of zo, onzekere hondjes helpen in de africhting :wink:
het gaat niet om onzekere hondjes zoals ik al geschreven had.

En die laatste zin die slaat dan helemaal kant nog wal gezien mijn eerdere verhaal...
Oke dan hondjes wat meer zelfvertrouwen geven door op gelijke hoogte te staan met de pakwerker, minder dreiging
malinois schreef:
korthaar schreef:Nog even en we zien een politieagent, hollend met een herder in z'n armen, achter een inbreker aan gaan.
a. zijn er wel meer rassen die IPO doen en dat zijn vaak niet de kanjers van werkhondenrassen
b. heeft niet iedereen de behoefte om wereldkampioen te worden, men kan dus ook uitstekend recreatief trainen en blij zijn met een VZH diploma
c. sommige honden hebben even iets meer bevestiging nodig, is niks raars en en zeker niet verkeerd.
Ik heb je wel eens anders gehoord volgen mij, jij was dacht ik heel fanatiek in de africhting en daar was geen plek voor minder als wedstrijdhondjes toch :wink: maakt mij voor de rest niet uit hoor, maar het viel me op en heb ik het fout mijn excuus :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Oke dan hondjes wat meer zelfvertrouwen geven door op gelijke hoogte te staan met de pakwerker, minder dreiging
dat is toch geen onzekerheid? Dat zijn allemaal jonge beginnende honden die net komen kijken...

Ik heb je wel eens anders gehoord volgen mij, jij was dacht ik heel fanatiek in de africhting en daar was geen plek voor minder als wedstrijdhondjes toch :wink: maakt mij voor de rest niet uit hoor, maar het viel me op en heb ik het fout mijn excuus :wink:
Nee dat vetgedrukte heb ik nooit gezegd :wink: ik zei dat er bij ons op de club geen plek was voor recreatief trainen. Dat lijkt me toch iets heel anders.... er zijn nl. verenigingen zat die het wel hebben die je nooit op wedstrijden ziet.

Ik train nu zelf bij een vereniging die zowel recreanten heeft als wedstrijdhonden.
En van verschillende rassen waaronder een ras die je zo goed als niet op de grote wedstrijden meer ziet. Wat niet wegneemt dat ik nog even fanatiek ben maar wel met veel meer plezier train :wink:
Afbeelding
billy
Erelid

malinois schreef:
billy schreef:
dat is toch geen onzekerheid? Dat zijn allemaal jonge beginnende honden die net komen kijken...

Maar dan nog vind ik op een tafel staan heel raar, ze kunnen het net zo goed leren met hun pootjes op de grond toch :ok: ik vind het een onnodig hulpmiddel, maar dat is mijn mening

Nee dat vetgedrukte heb ik nooit gezegd :wink: ik zei dat er bij ons op de club geen plek was voor recreatief trainen. Dat lijkt me toch iets heel anders.... er zijn nl. verenigingen zat die het wel hebben die je nooit op wedstrijden ziet.

Ik train nu zelf bij een vereniging die zowel recreanten heeft als wedstrijdhonden.
En van verschillende rassen waaronder een ras die je zo goed als niet op de grote wedstrijden meer ziet. Wat niet wegneemt dat ik nog even fanatiek ben maar wel met veel meer plezier train :wink:
:ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Maar dan nog vind ik op een tafel staan heel raar, ze kunnen het net zo goed leren met hun pootjes op de grond toch :ok: ik vind het een onnodig hulpmiddel, maar dat is mijn mening

Tuurlijk kan dat, alles kan :F: Maar ik heb er hele leuke dingen van gezien dus ik vind het zeker iets positiefs. (en nogmaals mijn honden hebben altijd op de grond gestaan... )
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ranetje schreef:
Laten winnen dus.
onze pakwerkers gaan gewoon op de grond liggen/zitten/... ja, ook in de sneeuw en regen en dan hebben ze een vuile broek :U: Maar m.i. veel effectiever dan zo op een tafeltje staan.
een goede pakwerker kruipt 'in' de hond en maakt een hond vanop afstand sterk... de hond moet vooruit naar de pakwerker en dat kunnen ze op een tafel niet...

Een pakwerker die naar een hond toekomt die al zelfvertrouwen mankeert lijkt mij ook gewoon bedreigender dan een pakwerker die wegloopt 'uit schrik' van de hond.
TessaThomas
Zeer actief

Hier ligt/zit de pakwerker ook op de grond idd. Nouja, zodra de jonge hond de rol vast heeft dan. Waar er hier in het begin de bijtrol zo snel mogelijk naar de auto moest als hij gewonnen had, wil hij nu het veld niet af en terug naar de pakwerker.

Maar dat is wel een goed punt dat je aanhaalt, Maart. Die laatste zin is ook hoe mijn trainer uitlegde dat ze 'onzekere' honden toch 'goed' aan het bijten kregen. Toneelspelletje.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: Als ik ooit een herder heb die afgericht moet worden breng ik hem wel even bij jou :ok: Kan ik een Ds de tweede krijgen? ;-)
ze heeft wel een operatie ondergaan :engel:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

maart schreef:
ranetje schreef:
Laten winnen dus.
onze pakwerkers gaan gewoon op de grond liggen/zitten/... ja, ook in de sneeuw en regen en dan hebben ze een vuile broek :U: Maar m.i. veel effectiever dan zo op een tafeltje staan.
een goede pakwerker kruipt 'in' de hond en maakt een hond vanop afstand sterk... de hond moet vooruit naar de pakwerker en dat kunnen ze op een tafel niet...

Een pakwerker die naar een hond toekomt die al zelfvertrouwen mankeert lijkt mij ook gewoon bedreigender dan een pakwerker die wegloopt 'uit schrik' van de hond.
:lol1:
Lijkt me heerlijk om te zien.
En de wasmachine is weer goed voor een vuile broek :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”