Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Ongelezen bericht door ranetje »

Amy's schreef:Sorry maar wat word er eigenlijk bedoelt met overspronggedrag?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=39852
:wink:

Bijvoorbeeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Amy's
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chow chow - Boefke

Ongelezen bericht door Amy's »

Dankjewel!
Maar ik denk toch echt dat het geen overspronggedrag is :)
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

silvester schreef:Hhmmm, als ik het zo lees denk ik niet aan een allergie, daar is ze idd te jong nog voor, een oorontsteking had de DA wel gezien/gevonden. (Ze had niets kunnen vinden).
Het kan dus neurologisch zijn (door: bacteriologisch, viriologisch of aangeboren) of gewoon oversprong gedrag.

Hoeft niet, Charlie had vanaf een week of tien al klachten en de chow is ook een ras waarbij allergieën veel voor komen.
Amy's
Vaste gebruiker

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het waarschijnlijk een allergie is.
Maar kunnen honden net zoals mensen ook een "tik" hebben?
Sommige nagels enz. Mischien dat honden ook zoiets kunnen hebben?
AfbeeldingAfbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook een hond met jeuk door, naar later bleek, schildklierproblemen. Diem is een eurasier en dat ras is o.a uit de chow gefokt. Hierdoor komt er ook bij de eurasier zo nu en dan schildklierproblemen voor.
Bij Diem was de schildkliertest als jonge hond overigens in orde. Pas bij een 2de test bleek zijn schildklier toch moeite te hebben. (THS te hoog, schildklier moest dus te hard werken) Met een lage dosering medicijn is hij van een hoop vage klachten waaronder de jeuk, af en zijn de bloedwaarde allemaal binnen norm :ok:

Ik zou dus zeker schildklierproblemen niet uitsluiten en een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Maar ik zou ook zeker proberen of een andere voer helpt. Bv een brok met een heel andere samenstelling dan je nu geeft. Bv een brok met aardappel ipv rijst/granen en alleen vis of eend ipv lam/rund/pluimvee wat vaak in royal canin zit.
Het duurt trouwens ongeveer 6 weken voordat je weet of een voedingsmiddel geen reactie geeft of gegeven heeft. Pas na 6 weken kan je dus zeggen of een voerverandering invloed heeft. Denk er aan dat je in de tussentijd geen enkel ander tussendoortje geeft!
Afbeelding
Amy's
Vaste gebruiker

Ga morgen ochtend meteen de dierenarts bellen en dan hou ik jullie op de hoogte!
Alles voor m'n hond!

Bedankt voor jullie tips en informatie , heb ik veel aan
AfbeeldingAfbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Melanie 74 schreef:Schildklier kan ook, alhoewel zich dat toch later pas uit?
Demodex is ook een mogelijkheid.

Of gewoon overspronggedrag kan ook nog.
Demodex lijkt me niet, dat zou je aan de huid moeten zien, zeker als er zoveel jeuk is. De demodexmijt zelf geeft geen jeuk, maar de wondjes en/of bacteriën in die wondjes kunnen dat wel veroorzaken.
Zoals ik zei, dan moet je die schurft toch aan de huid kunnen zien, lijkt mij.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Amy's
Vaste gebruiker

Oh dan hoop ik dat het de mijt niet is.. Blijft er alleen nog allergie over...

Moet wel zeggen dat het soms wel echt obsessief lijkt hoe die het doet. Achter elkaar likt/krabt/bijt die bij z'n heup , dan zijn poot dan weer z'n nek. En dan weer bij z'n staart.

Hoop morgen op meer duidelijkheid en ik hem van de jeuk af kan helpen.
AfbeeldingAfbeelding
Amy's
Vaste gebruiker

Het is trouwens ook nergens kaal..
Alleen een klein plekje die ze bij de dierenarts 3 weken terug hebben geschoren. Toen had die daar een wond zitten omdat hij een heftige reactie heeft gehad op een vaccinatie ..
Hier heeft hij toen de hele tijd aan gelikt waardoor er een wondje kwam
AfbeeldingAfbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Geen vlooien toevallig? Op de buik kun je de vlooienpoep altijd heel snel zien.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Amy's schreef:Het is trouwens ook nergens kaal..
Alleen een klein plekje die ze bij de dierenarts 3 weken terug hebben geschoren. Toen had die daar een wond zitten omdat hij een heftige reactie heeft gehad op een vaccinatie ..
Is dat krabben ontstaan na de vaccinatie?
DP Maasduyn
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Collie, kleur Blue Merle
Contacteer:

Ongelezen bericht door DP Maasduyn »

silvester schreef:
Amy's schreef:Het is trouwens ook nergens kaal..
Is dat krabben ontstaan na de vaccinatie?
Dat vraag ik me ook af, kan nl zeker een van de oorzaken zijn..hoewel voeding echt de basis oorzaak nr 1 is bij klachten, bij de juiste voeding is lichaam in staat om allergenen, virussen, bacteriën etc te weren uit het systeem. Maar goed een bloedonderzoek of een allergietest ( al dan niet via de dierenarts :wink: ) zal dan uitsluitsel geven!
www.maasduyn.nl, een natuurgeneeskundige dierenpraktijk bij klachten als: hooikoorts, oormijt, jeuk, spijsverteringsklachten etc maar ook bloesemremedies bij gedragsproblematiek.

een dier faket nooit...is zoals het is, kunnen we een voorbeeld aan nemen.

Afbeelding
Amy's
Vaste gebruiker

Hoi dit erge krabben en bijten is echt na de vaccinaties ontstaan. Ben er ook net Achter gekomen dat waar de staart begint hij 2 gekke harde knobbel/bultjes heeft zitten het is hard.
AfbeeldingAfbeelding
DP Maasduyn
geregistreerd lid
Contacteer:

Dat kunnen ingegroeide haartjes zijn (talgbultjes) maar ook korstjes van t krabben. Ik zou dit toch even door dierenarts laten nakijken!
www.maasduyn.nl, een natuurgeneeskundige dierenpraktijk bij klachten als: hooikoorts, oormijt, jeuk, spijsverteringsklachten etc maar ook bloesemremedies bij gedragsproblematiek.

Afbeelding
Amy's
Vaste gebruiker

Hallo allemaal.
Beetje laat maar wilde even zeggen dat ik 2 januari bij de DA ben geweest en toen heeft de dierenarts hem uitgebreid onderzocht.
Ze verdenkt hem idd van een allergie .. Maar welke??
Heb een zak Royal canin over gekocht voor honden die allergisch zijn.
Dit moet ik dan 6 weken aan houden ( zonder andere tussendoortje natuurlijk ).
En daarna zouden we een allergie test gaan doen als dat niet zou helpen.
Kreeg voor de zekerheid 2 proefzakje mee zodat ik eerst kon kijken of die het wel at, want anders kon ik de zak weer terugbrengen..

Maar nu .. Hij heeft er een paar brokjes van gegeten ( proefzakje )
Maar ik ga aankomende woensdag terug omdat ik maar meteen een allergie test ga doen.
Ookal zou die goed gaan reageren op het voer, dan nog weet ik niet wáár die allergisch voor is..
Leek mij niet zo fijn. En aangezien zoals jullie al zeiden er ook granen zitten in dit voer. Ga ik hem dit voet niet geven maar dus meteen een allergie test..

Ga nu even zoeken hoe zoiets in zijn werk gaat.
Oja dierenarts vertelde ook dat ik hem vers vlees zou kunnen gaan voeren
Zag ook diepvries vlees in de supermarkt . Van rodi.
Is dit een goed merk?
Ga hier uiteraard pas mee beginnen als ik weet hoe of wat, en waar die allergisch voor is.

Groetjes
AfbeeldingAfbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Goed dat je gelijk een allergietest laat doen denk ik. Met een eliminatiedieet duurt het soms erg lang voor je er achter bent waar het aan ligt en in de tussentijd heeft je hond wel ongelooflijke jeuk. Wij zijn toen op advies van de dierenarts ook begonnen met een eliminatiedieet, maar ze bleek uiteindelijk een allergie voor vlooien te hebben.

Hier werd gewoon een bloedtest gedaan en die werd opgestuurd. Daar kwam uitslag van en die kon je nog verder laten specificeren. Ik meende alleen dat een voedselallergie niet bleek uit zo'n bloedtest en dat we daarom eerst een eliminatiedieet moesten proberen. Maar misschien herinner ik me dat niet goed hoor.

Zelf ben ik geen fan van Rodi en wel van Darf, omdat dit merk biologisch is en met zo min mogelijk chemische toevoegingen. Er zit wel prijsverschil tussen en Darf moet je bestellen en kun je meestal niet zo even ophalen. Supermarkten verkopen wel Smuldier en daar zitten hier wel een aantal fans van, maar ik koop het eigenlijk alleen als ik vergeten heb te bestellen :oeps:

Overigens als je hond een voedselallergie heeft en bijvoorbeeld allergisch is voor kip dan moet je ook bij KVV blijven kijken of er geen kip in zit.
DP Maasduyn
geregistreerd lid
Contacteer:

Volgens mij kan da niet testen op voeding, alleen op omgevingsfactoren (vlooien, mijten, pollen etc). Dus dan weet je eigenlijk nog niets. En eliminatiedieet duurt idd erg lang en dan heeft je hond nog lang jeuk voor je er achter bent. Maar als het een vlooien allergie is en mijten dan weet je dat in ieder geval wel! Succes!

Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Bloedonderzoek op voedingsmiddelen kan tegenwoordig ook, maar bij een hond van 4 maanden heeft bloedonderzoek naar allergieën geen zin. Het immuunsysteem is nog niet volwassen en de reacties zijn nog niet specifiek op bepaalde stoffen terug te voeren. Pas vanaf anderhalf jaar is zo'n test echt betrouwbaar.
Amy's
Vaste gebruiker

Dankjulliewel voor de reacties.
Ik was het aan het opzoeken en idd wat jullie zeggen.
Voedsel kunnen ze niet zo zien wat ik lees op internet.
Maar dat is dus nieuw dat dat nu wel kan?
Maar als zijn immuunsysteem nog niet volwassen is. Hoe moet ik er dan achterkomen waar die allergisch voor is? Kan hem moeilijk tot die anderhalf is met jeuk rond laten lopen.. Elke dag vind ik al een dag te veel. Kan het niet langer aan zien.

Ik zal maar gewoon met de voeding moeten gaan beginnen hè?
Maar mag ik ook niét als die in de bench moet een stukje rijstewafel geven? Hij krijgt savonds altijd in de bench een koekje als we gaan slapen..

Het is nog een pup. En doe ook nog met hem trainen enz.

Bedankt alvast
AfbeeldingAfbeelding
kipo
Zeer actief

De eerste stap is uitzoeken of hij voedselallergie heeft, dan kies je 1 voeding (een commerciële hypo-allergene voeding of je gaat vers voeren en houdt het dan bij 1 diersoort) en die geef je 8 tot 12 weken. Als je geluk hebt, zie je sneller dat de klachten voorbij gaan, als het geen voedselallergie is doet het niks, maar het gebeurt regelmatig dat een hond pas na langer dan 8 weken ineens toch minder klachten krijgt.
In die periode mag hij NIKS anders krijgen, elk kruimeltje van iets anders zou iets kunnen zijn waar hij allergisch voor is en dan verminderen de klachten niet en weet je nog niks. In die zin is vers handiger, dan kun je stukjes gedroogd vlees of orgaan gebruiken als snack (wel van dezelfde diersoort die je ook voert).
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

kipo schreef:Bloedonderzoek op voedingsmiddelen kan tegenwoordig ook, maar bij een hond van 4 maanden heeft bloedonderzoek naar allergieën geen zin. Het immuunsysteem is nog niet volwassen en de reacties zijn nog niet specifiek op bepaalde stoffen terug te voeren. Pas vanaf anderhalf jaar is zo'n test echt betrouwbaar.
Is dat gewoon bloedonderzoek of heeft die test een naam?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Pemba schreef:
kipo schreef:Bloedonderzoek op voedingsmiddelen kan tegenwoordig ook, maar bij een hond van 4 maanden heeft bloedonderzoek naar allergieën geen zin. Het immuunsysteem is nog niet volwassen en de reacties zijn nog niet specifiek op bepaalde stoffen terug te voeren. Pas vanaf anderhalf jaar is zo'n test echt betrouwbaar.
Is dat gewoon bloedonderzoek of heeft die test een naam?
Goh, volgens mij heet dat allergie-test voedingsmiddelen, maar pin me daar niet op vast.
DP Maasduyn
geregistreerd lid
Contacteer:

Ok ik hoor vaak van klanten dat er nog niet op voeding kan worden getest via bloed, dus dat weet ik ook niet. Maar idd vers gaan geven van 1 soort is een optie, en dan liefst iets wat ze nooit gehad hebben ( paard, geit, hert) ik merk wel in de praktijk dat bepaalde honden met voedsel allergie/ intolerantie steeds jonger worden, komt ook door het "door"fokken van bepaalde rassen denk ik..

Afbeelding
Amy's
Vaste gebruiker

Nogmaals Dankjulliewel .
Zit nu alleen heel erg te twijfelen wat ik ga doen...
RC hypoallergenic of vers vlees....
Dit is mijn 1e echte hond van mezelf. En hebben thuis nog nooit een hond gehad die zoiets had..
Ook kregen onze honden ook altijd brokken.

Maar ik lees zoveel verschillende verhalen... Brokken zijn slecht , dan weer vers vlees slecht....
En dan al die verschillende merken van vers vlees.. Dan zou ik nog niet eens weten hoeveel een pup van 4 maanden mag hebben.. Hetzelfde bij RC hypoallergenic .. Is eigenlijk voor volwassen honden.

Ik weet het ff niet meer hoor ..
AfbeeldingAfbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Amy's schreef:Nogmaals Dankjulliewel .
Zit nu alleen heel erg te twijfelen wat ik ga doen...
RC hypoallergenic of vers vlees....
Dit is mijn 1e echte hond van mezelf. En hebben thuis nog nooit een hond gehad die zoiets had..
Ook kregen onze honden ook altijd brokken.

Maar ik lees zoveel verschillende verhalen... Brokken zijn slecht , dan weer vers vlees slecht....
En dan al die verschillende merken van vers vlees.. Dan zou ik nog niet eens weten hoeveel een pup van 4 maanden mag hebben.. Hetzelfde bij RC hypoallergenic .. Is eigenlijk voor volwassen honden.

Misty heb ik van andere mensen overgenomen toen ze bijna 2 was en ze krabde zich helemaal kaal. De da van de vorige eigenaren had die mensen ook hypoallergene brokken gegeven maar met kip.
Laat veel honden daar nou niet tegen kunnen :ugh:
Er bestaan ook brokken van hert of een ander dier wat jouw hond waarschijnlijk nog nooit gehad heeft.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Amy's schreef: En dan al die verschillende merken van vers vlees.. Dan zou ik nog niet eens weten hoeveel een pup van 4 maanden mag hebben.. Hetzelfde bij RC hypoallergenic .. Is eigenlijk voor volwassen honden.

Bij vers krijgt een pup gemiddeld 5-10% van het huidige gewicht.
Brok zou dat de helft daar van moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bij allebei geldt, voeren op het oog. Het zijn richtlijnen en niet iedere hond valt daar binnen.
Je pup mag met vier maanden al gewoon brokken voor volwassen honden hebben. Sterker nog, steeds meer mensen met honden van grotere rassen voeren geen puppen brok meer, of stappen snel over op voer voor volwassen honden.
Er is vast wel iemand die je daar meer informatie over kan geven.

:wink: En verder gewoon even rustig inlezen en bedenken wat jou zelf het beste lijkt.
Amy's
Vaste gebruiker

Dankjulliewel.
Heb besloten toch even deze zak te geven van de RC.
Ga er vanaf morgen mee beginnen en hoop dat hij dan snel van zijn jeuk af is..

Alleen nou gaf ik nou van de RC maxi junior , 300 Gr. (Mag eigenlijk 320 Gr. Geloof ik)
Maar deze zak is voor volwassen honden.
Kan ik Nog steeds 300gr geven, want hier staat op de zak : hond 15 kilo : 265 Gr. Geloof ik.

Groetjes
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Amy's schreef:Dankjulliewel.

Alleen nou gaf ik nou van de RC maxi junior , 300 Gr. (Mag eigenlijk 320 Gr. Geloof ik)
Kan ik Nog steeds 300gr geven, want hier staat op de zak : hond 15 kilo : 265 Gr. Geloof ik.

Groetjes

Die richtlijn is dan dus voor uitgegroeide honden. Jouw pup zou gemiddeld 375 tot 750 gram brok mogen hebben.
RC Hypoallergenic is wel iets vetter/calorierijker dan de gemiddelde brok.
Amy's
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Amy's schreef:Dankjulliewel.

Groetjes

Die richtlijn is dan dus voor uitgegroeide honden. Jouw pup zou gemiddeld 375 tot 750 gram brok mogen hebben.
RC Hypoallergenic is wel iets vetter/calorierijker dan de gemiddelde brok.
Super bedankt voor je snelle reactie.
Poe als dit forum er niet was ..
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Amy's schreef: Super bedankt voor je snelle reactie.
Poe als dit forum er niet was ..

:mrgreen: Dan had je nog steeds ogen en gezond verstand.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”