Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eurologist bij blaasgruis..?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Eurologist bij blaasgruis..?

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet heeft last van een terugkerend blaasgruis (struviet) probleem. Jet is een geholpen teef van 2,5 jaar.

Sinds afgelopen mei heeft Jet blaasproblemen. Eerst een blaasontsteking, met een absurd hoge pH van 9. Deze was opgelost na 2 kuren antibiotica. Echter een aantal weken later had ze struviet ontwikkeld, zonder blaasontsteking. Na een echo, blaaspunctie en een urinekweek zijn we niks wijzer geworden. Advies van de dierenarts was Royal Canin Urinary S/O Small Dog. Na 2 weken op dit voer was haar urine helemaal schoon, pH 6,5. Daarna nog een week of 4 doorgegaan met de RC.

Begin augustus heb ik haar weer overgezet op vers vlees. (Ze kreeg al sinds februari '12 vers vlees van de 'betere' merken. Haaksbarf, Bandit e.d.) i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. Na 2 weken heb ik haar urine laten controleren. Ze had in die 2 weken alweer flink wat gruis ontwikkeld en de pH waarde was gestegen naar 7,5/8. Dus weer terug naar het dieetvoer.

Begin deze maand een overstap gemaakt van het dieetvoer naar andere brokken, haar urine was namelijk helemaal schoon, pH 6,5. Nu ook weer Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren erbij gegeven. Maar ook deze keer kwam na 2 weken het gruis weer volop terug. pH gestegen naar 7,5.

Nu staat ze nog steeds op het dieetvoer. Volgens de dierenarts en Royal Canin zelf (gemaild) kan dit voer levenslang gegeven worden. Echter op de zak staat maximaal 6 maanden. Beetje tegenstrijdig dus... Wat moet ik nu geloven? :denken: Het zal niks voor niks op de zak staan, maar ken ook honden die al een veel langere tijd op dit voer staan...

De optie vers vlees is helaas ook uitgesloten. Jet had namelijk al wat klachten voordat de blaasproblemen begonnen. Dagelijks flinke buikpijn, rommelende darmen, sloom, lusteloos, (niet willen spelen of wandelen en hele dagen slapen) wisselende ontlasting, onverklaarbare wondjes op haar lichaam. Op brok (Orijen, DLG en nu op RC) heeft ze deze klachten gelukkig niet. Ze is nu een onwijs vrolijk hondje met energie voor 300. Wil het liefst hele dagen rennen, spelen en gek doen.

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft of wat meer weet over Eurologist http://blaasgruis.nl/ (In het linkermenu even op blaasgruis klikken). Op de site staan veel positieve reacties.

Ik ben zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen om haar een keer van het dieetvoer af te krijgen.

Andere tips qua voeding en supplementen/middeltjes zijn natuurlijk ook welkom.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Eurologist bij blaasgruis..?

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb geen ervaring met Eurologist. Ik geef Balou appelazijn als zijn ph omhoog gaat, bij hem werkt dit heel goed.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Nikki90
Zeer actief

Appelazijn heb ik ook van gehoord inderdaad. Liefst biologisch dacht ik. Alleen vraag ik me af of dat voldoende zal werken voor Jet, aangezien ze binnen 2 weken al flink wat gruis ontwikkeld. Eurologist kan blaasgruis/steentjes tot 1cm oplossen. Maar het kan altijd proberen natuurlijk, misschien i.c.m. Eurologist.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb in de bijsluiter van eurologist gelezen, dat het prikkelend voor de maag/darmen kan zijn. Balou heeft maag/darm problemen, appelazijn heeft geen bijwerkingen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

je kunt haar ook mailen en ze heeft heel eerlijk advies.
tegen mij zei ze dat ik het beter even af kon wachten.
dus ze zegt geen ja zodat zij maar verkoopt.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Sanne!!
Zeer actief

je kunt haar ook mailen en ze heeft heel eerlijk advies.
Nikki90
Zeer actief

Antonetta schreef:Ik heb in de bijsluiter van eurologist gelezen, dat het prikkelend voor de maag/darmen kan zijn. Balou heeft maag/darm problemen, appelazijn heeft geen bijwerkingen.
Hmm, daar heb ik overheen gelezen denk ik. Jet heeft ook best gevoelige maag en darmen.
Sanne!! schreef:je kunt haar ook mailen en ze heeft heel eerlijk advies.
Ik heb haar inderdaad even gemaild. Maar kreeg een erg kort antwoord terug: 'Je zou kunnen overwegen om je hond Eurologist te geven' En dat was 't. Vond ik een beetje jammer eigenlijk, had gehoopt op iets meer uitleg.
Inge O schreef:ik zou een combinatie proberen van cranberry pillen (wordt uitgeplast en sleurt de bacteriën uit de blaas mee), vit. C (wordt uitgeplast en maakt de urine zuurder) en véél drinken, als het moet via het aanbieden van drankjes die hij heel lekker vindt en als dat niet lukt zelfs via het toevoegen van wat zout aan zijn voer : hij moét meer drinken.
Vooralsnog helpt cranberry niet bij Jet. Heb de capsules van Puur in huis. Misschien werkt het wel i.c.m. Vit. C..? Hoeveel Vit. C en welk merk is verstandig? Op de RC die ze nu krijgt drinkt ze gelukkig wel genoeg, omdat het voer wat speciaal wat zouter is gemaakt. Extra zout toevoegen vind ik een beetje gevaarlijk en doe ik liever niet eigenlijk...
Sanne!!
Zeer actief

Oh?
Misschien een kater :mrgreen:

Ik kreeg best een uitgebreid antwoord terug eerlijk gezegd.
Nikki90
Zeer actief

Sanne!! schreef:Oh?
Misschien een kater :mrgreen:

Ik kreeg best een uitgebreid antwoord terug eerlijk gezegd.
Haha, je zou het haast denken! :tongue:

Ik heb ook een mail naar Tannetje Koning gestuurd vorige week, maar ben nog in afwachting van haar antwoord. Heb al eerder contact met haar gehad. Ben wel benieuwd wat voor een advies ze heeft...
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Inge O schreef:
Nikki90 schreef:
Inge O schreef:ik zou een combinatie proberen van cranberry pillen (wordt uitgeplast en sleurt de bacteriën uit de blaas mee), vit. C (wordt uitgeplast en maakt de urine zuurder) en véél drinken, als het moet via het aanbieden van drankjes die hij heel lekker vindt en als dat niet lukt zelfs via het toevoegen van wat zout aan zijn voer : hij moét meer drinken.
Vooralsnog helpt cranberry niet bij Jet. Heb de capsules van Puur in huis. Misschien werkt het wel i.c.m. Vit. C..? Hoeveel Vit. C en welk merk is verstandig? Op de RC die ze nu krijgt drinkt ze gelukkig wel genoeg, omdat het voer wat speciaal wat zouter is gemaakt. Extra zout toevoegen vind ik een beetje gevaarlijk en doe ik liever niet eigenlijk...
als je wel voer durft te geven dat meer zout bevat is het wel raar dat je dat zout niet zelf durft te geven - het gaat niet om grote rare hoeveelheden maar om een beetje zout zoals wij ook vaak bij ons eten gebruiken.
overigens schreef ik ook niet dat dat moet zolang je er maar op andere manieren voldoende vocht in krijgt.

en nee, ik geloof goed dat die cranberry alleen niet werkt, de urine moet ook echt zuurder worden - je zou hem bv. dagelijks een kinderdosis vitC kunnen geven (dorsnee pillen zijn geloof ik 1000 mg).
Even een aanvulling op die vit. C.
Ik heb 'geleerd' dat je GEEN time-releasing vit. C aan honden moet geven.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Sanne!!
Zeer actief

Wat is time releasing???
Sanne!!
Zeer actief

En waarom mag dat niet??

Ik heb nala ook tijdelijk op vit. C gezet. Nu krijgt Ze het al niet meer maar toen ze net met haar blaas zat heeft het haar goed geholpen.
En ik weet wel dat hier staat voor langere tijd maar ik ben gewoon benieuwd waarom dan???
wichke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesje
Chihuahua
Hollandse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door wichke »

Ons markiesje had ook last van blaasgruis en krijgt elke dag een vit c tabletje van 60 mg (da drogist eigen merk).
Dit gaat al jaren goed.
Sanne!!
Zeer actief

Misschien dat het zo zuur word dat er weer struviet ontstaat ofzo....

Misschien horen we het antwoord nog :p
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik zou het weer op moeten zoeken, maar ik meen me te herinneren dat het te maken heeft met het verschil van snelheid van verteren tussen mens en hond.
De plek waar de pil zijn stoffen loslaat schijnt verschillend te zijn en omdat die TR pillen gemaakt zijn voor de mens, zouden ze minder goed werken voor een hond.

Als ik iets meer tijd heb zal ik het opzoeken :!: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Sanne!!
Zeer actief

Oh een precieze uitleg is niet nodig hoor.
Ik was alleen nieuwsgierig en nu weet ik het ongeveer ;)
Nikki90
Zeer actief

Inge O schreef:
Nikki90 schreef:
als je wel voer durft te geven dat meer zout bevat is het wel raar dat je dat zout niet zelf durft te geven - het gaat niet om grote rare hoeveelheden maar om een beetje zout zoals wij ook vaak bij ons eten gebruiken.
overigens schreef ik ook niet dat dat moet zolang je er maar op andere manieren voldoende vocht in krijgt.

en nee, ik geloof goed dat die cranberry alleen niet werkt, de urine moet ook echt zuurder worden - je zou hem bv. dagelijks een kinderdosis vitC kunnen geven (dorsnee pillen zijn geloof ik 1000 mg).
Zo raar vind ik dat niet. Zelf kan je al snel te veel geven, met alle gevolgen van dien. Ik begrijp dat je bedoelde dat het geen moeten is :)
Nikki90
Zeer actief

Vit C. voor de hond moet inderdaad zijn op basis van ascorbinezuur. Waarom precies weet ik zelf ook niet eigenlijk. Heb ook begrepen dat je Vit. C wel kan overdoseren en daardoor blijvende schade kan toebrengen. En het kan maag- en darmproblemen veroorzaken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”