Sinds afgelopen mei heeft Jet blaasproblemen. Eerst een blaasontsteking, met een absurd hoge pH van 9. Deze was opgelost na 2 kuren antibiotica. Echter een aantal weken later had ze struviet ontwikkeld, zonder blaasontsteking. Na een echo, blaaspunctie en een urinekweek zijn we niks wijzer geworden. Advies van de dierenarts was Royal Canin Urinary S/O Small Dog. Na 2 weken op dit voer was haar urine helemaal schoon, pH 6,5. Daarna nog een week of 4 doorgegaan met de RC.
Begin augustus heb ik haar weer overgezet op vers vlees. (Ze kreeg al sinds februari '12 vers vlees van de 'betere' merken. Haaksbarf, Bandit e.d.) i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. Na 2 weken heb ik haar urine laten controleren. Ze had in die 2 weken alweer flink wat gruis ontwikkeld en de pH waarde was gestegen naar 7,5/8. Dus weer terug naar het dieetvoer.
Begin deze maand een overstap gemaakt van het dieetvoer naar andere brokken, haar urine was namelijk helemaal schoon, pH 6,5. Nu ook weer Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren erbij gegeven. Maar ook deze keer kwam na 2 weken het gruis weer volop terug. pH gestegen naar 7,5.
Nu staat ze nog steeds op het dieetvoer. Volgens de dierenarts en Royal Canin zelf (gemaild) kan dit voer levenslang gegeven worden. Echter op de zak staat maximaal 6 maanden. Beetje tegenstrijdig dus... Wat moet ik nu geloven?
De optie vers vlees is helaas ook uitgesloten. Jet had namelijk al wat klachten voordat de blaasproblemen begonnen. Dagelijks flinke buikpijn, rommelende darmen, sloom, lusteloos, (niet willen spelen of wandelen en hele dagen slapen) wisselende ontlasting, onverklaarbare wondjes op haar lichaam. Op brok (Orijen, DLG en nu op RC) heeft ze deze klachten gelukkig niet. Ze is nu een onwijs vrolijk hondje met energie voor 300. Wil het liefst hele dagen rennen, spelen en gek doen.
Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft of wat meer weet over Eurologist http://blaasgruis.nl/ (In het linkermenu even op blaasgruis klikken). Op de site staan veel positieve reacties.
Ik ben zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen om haar een keer van het dieetvoer af te krijgen.
Andere tips qua voeding en supplementen/middeltjes zijn natuurlijk ook welkom.

.