Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buurkat: niet welkom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Buurkat: niet welkom

Ongelezen bericht door iones »

Muk schreef:
Ik klaag over overlast en dat mag. Dat het voor een ander geen overlast is maakt nog niet uit dat ik erover kan klagen. En mensen die bewust overlast veroorzaken vind ik asociaal ja.
Tineke is wat rancuneus en vindt het leuk om mij af te zeiken. Dat valt mij op dat ze dat met alle plezier de laatste maanden doet. Moet ze zelf weten, maar serieus nemen kan ik haar absoluut niet meer. Zeker niet als ze dan ook nog heel schijnheilig in mijn topic over mijn zieke hond meent te moeten reageren. Blijf daar dan ook weg, zeker als je er geen bal van meent.
Je bent niet de enige hoor! Heb je haar nog niet onder de negeerknop?
Iemand die zich zo gedraagt zou eigenlijk een ban moeten krijgen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Pepie schreef:Ik vind Tineke leuk..die kan zo aansluiten bij Geer en Goor :F:
Ik vind Geer een Goor, niet zo leuk, Tineke dan weer wel, die heeft een Rio :pffff: :I:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

S@ndr@ schreef:
iones schreef:
kooi schreef:
Jij en mijn kat hebben iets met elkaar gemeen:
beide doden jullie voor je plezier.
Het verschil is alleen dat jij weet wat je aanricht en mijn kat weet dat niet.
daarom zie ik hem als een integer wezen en jou niet.
Zodra het element plezier om de hoek komt kijken wordt het voor mij te ranzig.
Oh wat ben jij hypocriet!
Tenzij je vegetarier bent, dan neem ik deze woorden terug!
er is een verschil tussen een biefstuk bij de slager kopen en je biefstuk neer schieten, of je dat nu gelooft of niet
Klopt: heb nog nooit ergens de kop van een koe, als trofee aan de muur zien hangen.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Muk schreef:
S@ndr@ schreef:
Muk schreef: Verder alles ok met jou? Je klinkt wat rancuneus op de een of andere manier. Een beetje een haatoma zeg maar. Geen idee waarom, maar dat boeit mij ook eigenlijk helemaal niet. Jouw mening boeit mij überhaupt niet meer, aangezien het de laatste maanden alleen maar zure pennenvruchten zijn in mijn ogen. En naast een rancuneuze zuurpruim zoals jij wonen is gelukkig niet aan de orde.
wat zuur aan gaat, ik zie Tineke eigenlijk nooit ergens over klagen, die loopt niet van dit is aso en dat kan niet, en :blah: en hoppa een tik uitdelen
daar zijn er echt wel anderen die zich overal aan lijken te irriteren en idd tot de categorie azijn zeikerds kunnen worden gerekend, :gvd: maar daar is vast een prima motivatie voor blijkbaar - zucht
Ik klaag over overlast en dat mag. Dat het voor een ander geen overlast is maakt nog niet uit dat ik erover kan klagen. En mensen die bewust overlast veroorzaken vind ik asociaal ja.
Tineke is wat rancuneus en vindt het leuk om mij af te zeiken. Dat valt mij op dat ze dat met alle plezier de laatste maanden doet. Moet ze zelf weten, maar serieus nemen kan ik haar absoluut niet meer. Zeker niet als ze dan ook nog heel schijnheilig in mijn topic over mijn zieke hond meent te moeten reageren. Blijf daar dan ook weg, zeker als je er geen bal van meent.
Jij kunt zeker wel wat quotes laten zien van dat maandelang afzeiken ,want geloof ik me ik kan dat van dat geklaag van jou wel over honden van de buren ,katten van de buren en koters van de buren en in supermarkten :engel:
En over schijnheilig in topics reageren ,zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar ik kan je verzekeren dat ik geen plezier beleef als iemands hond ziek is.
dat je dat zelfs maar denkt geeft voor mij duidelijk aan hoe jezelf bent :ugh:
tineke

iones schreef:
Muk schreef:
Je bent niet de enige hoor! Heb je haar nog niet onder de negeerknop?
Iemand die zich zo gedraagt zou eigenlijk een ban moeten krijgen.
Vraag hem aan voor me :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Weet je mensen ik irriteer me eigenlijk nergens aan, kattenpoten op de auto, jammer dan, kwijlvlekken of modderpoten op mijn kleren t zal wel, een hond die op onze straat schijt, ik ga er heus wel van van zeggen, maar mijn irritatie spier is gewoon niet zo ontwikkeld, ben een gelukkig mens wat dat betreft, poot op tillen persoonlijk bezit, nou t gaat vast wel weer eens regenen, gillende kinderen, nou die moeten vroeg of laat ook wel weer eens naar binnen en ze hebben lol hoe erg kan t zijn , t zal allemaal wel.

en ja mensen die klagen en maar doorgaan, verliezen binnen no time echt mijn interesse, vaak hoor of lees ik ze niet meer,......
t gaat maar door soms in t tempo van een sloopkogel, bam bam bam bam- je kunt de klok er op gelijk zetten, en jze worden ook niet meer gehoord, als t op een gegeven moment over iets gaat wat ze echt heel belangrijk vinden.
:hzz:
tineke

S@ndr@ schreef:Weet je mensen ik irriteer me eigenlijk nergens aan, kattenpoten op de auto, jammer dan, kwijlvlekken of modderpoten op mijn kleren t zal wel, een hond die op onze straat schijt, ik ga er heus wel van van zeggen, maar mijn irritatie spier is gewoon niet zo ontwikkeld, ben een gelukkig mens wat dat betreft, poot op tillen persoonlijk bezit, nou t gaat vast wel weer eens regenen, gillende kinderen, nou die moeten vroeg of laat ook wel weer eens naar binnen en ze hebben lol hoe erg kan t zijn , t zal allemaal wel.

en ja mensen die klagen en maar doorgaan, verliezen binnen no time echt mijn interesse, vaak hoor of lees ik ze niet meer,......
t gaat maar door soms in t tempo van een sloopkogel, bam bam bam bam- je kunt de klok er op gelijk zetten, en jze worden ook niet meer gehoord, als t op een gegeven moment over iets gaat wat ze echt heel belangrijk vinden.
Nou ik zal niet zeggen dat ik me nergens aan erger ,sommige posts in dit topic doen dat dus duidelijk waardoor ik reageer :mrgreen:
En klaarblijkelijk raak ik dan een snaartje gezien de reacties terug :engel:

Maar ik ga ook niet me constant irriterend door het leven dat is wel waar :wink:
En enige tijd geleden viel mijn kleindochter over een natte plek in de supermarkt en begon te huilen, en het laatste waar ik me dan druk over maak zijn dames met een verkeerde phwaarde die zich daar aan gaan lopen ergeren.
Die gaan dan maar naar de kindvrije supermarkt die ze zo dolgraag willen :E:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

iones schreef:
kooi schreef:
Oh wat ben jij hypocriet!
Tenzij je vegetarier bent, dan neem ik deze woorden terug!
Zelfs dan vind ik Kooi haar reactie nog ranzig. Zelfs een vageterriër met een beetje verstand van de natuur zou een eigen fout nog kunnen inzien. Kooi is echter een hypocriet, die iedereen de schuld geeft en begint te mekkeren en een ander de schuld te geven van haar eigen blinde vlek.
Ik zou bijna beginnen te denken aan een persoonlijkheidsstoornis.
iones
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Weet je mensen ik irriteer me eigenlijk nergens aan, kattenpoten op de auto, jammer dan, kwijlvlekken of modderpoten op mijn kleren t zal wel, een hond die op onze straat schijt, ik ga er heus wel van van zeggen, maar mijn irritatie spier is gewoon niet zo ontwikkeld, ben een gelukkig mens wat dat betreft, poot op tillen persoonlijk bezit, nou t gaat vast wel weer eens regenen, gillende kinderen, nou die moeten vroeg of laat ook wel weer eens naar binnen en ze hebben lol hoe erg kan t zijn , t zal allemaal wel.

Ach, de een geeft af op loslopende katten in z'n tuin, en de ander geeft af op jagers. :wink:
Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

iones schreef:

Ach, de een geeft af op loslopende katten in z'n tuin, en de ander geeft af op jagers. :wink:
Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Ik gooi geen stenen, heeft mijn moeder me al heel lang geleden afgeleerd. :F: en wat zonden betreft, niets menselijks is me vreemd, en ik heb zo ongeveer iedere fout uit t boekje wel in meer of mindere maten gemaakt, maar ,.........
Maar misschien zou je zelf eens moeten kijken, mensen die dit soort zinnen plaatsen zijn er vaak om een reden mee bezig
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

tineke schreef: En over schijnheilig in topics reageren ,zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar ik kan je verzekeren dat ik geen plezier beleef als iemands hond ziek is.
Ach, je weet mijn woorden weer mooi te verdraaien. Is leuk en aardig geprobeerd, maar daar trap ik niet in. Ik denk dat er maar weinig mensen plezier aan zieke dieren beleven, maar dat lijkt mij ook niet meer dan normaal. Maar mijn achting voor jou is behoorlijk gedaald en ik zit dan ook niet te wachten op jouw berichten in topics over mijn zieke hond of welk topic over mijn hond er ook nog mag komen.
iones
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Maar misschien zou je zelf eens moeten kijken, mensen die dit soort zinnen plaatsen zijn er vaak om een reden mee bezig
:denken:
nyckle
Zeer actief

Zo, dat was het dan wat mij betreft. Straks nog een of andere korthaar die gaat reageren en zo kabbelen we maar door. Eigenlijk kan ik mijn tijd als feodaal best beter gebruiken. :scratch:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:Zo, dat was het dan wat mij betreft. Straks nog een of andere korthaar die gaat reageren en zo kabbelen we maar door. Eigenlijk kan ik mijn tijd als feodaal best beter gebruiken. :scratch:
Je bent wel toe aan een jachtreisje naar Polen, om wat trofeeen te schieten.
tineke

Muk schreef:
tineke schreef: En over schijnheilig in topics reageren ,zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar ik kan je verzekeren dat ik geen plezier beleef als iemands hond ziek is.
Ach, je weet mijn woorden weer mooi te verdraaien. Is leuk en aardig geprobeerd, maar daar trap ik niet in. Ik denk dat er maar weinig mensen plezier aan zieke dieren beleven, maar dat lijkt mij ook niet meer dan normaal. Maar mijn achting voor jou is behoorlijk gedaald en ik zit dan ook niet te wachten op jouw berichten in topics over mijn zieke hond of welk topic over mijn hond er ook nog mag komen.
Nou jij bent daar anders niet een van ,want je hebt zelf toch duidelijk gezegd het niet goed te keuren maar wel begrip voor de mensen te hebben die katten om zeep helpen.
Ja je keurde het niet goed maar had er wel begrip voor :ugh:
Ach en jouw achting zegt me niet zoveel ,je zal maar fijn de achting hebben van zo'n zure muts ,lijkt me niet dat dan het plezier in je leven toeneemt :mrgreen:
Maar goed maakt notitie mag niet in topics van Muk verschijnen als je het in andere topics niet met haar eens bent :ok:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik vond het zo'n interessante discussie.

Mening geven en die van een ander respecteren? Dan hoef je toch niet direct de hobby's, forumgedrag, levensstijl en noem maar op van een ander erbij te halen om elkaar vervolgens de grond in te gaan trappen?

Agree to disagree? :roos:

Zoals het in Australië gaat vind ik wel een uiterste. Dat zou toch niet moeten hoeven.
Ik denk dat het per buurt gewoon heel erg verschilt, zolang je elkaar er op aan kunt spreken zodra er overlast is lijkt mij het probleem niet heel groot. Veel mensen, waaronder ik, vinden een buurtkat ook best gezellig.
Het is nou eenmaal vrij gewoon om je kat los rond te laten lopen. Het lastige is inderdaad dat de eigenaar van de kat niet altijd te vinden is, dus ik denk nog altijd dat de beste oplossing bij een vreemde kat toch is om hem goed te laten schrikken.
Je kunt moeilijk het recht in eigen handen nemen en bij geen gehoor die kat om het leven helpen. Dat beestje kan het ook niet helpen. Een jager "on the loose" immers. Je kunt nou eenmaal niet de wereld op eigen handen dragen.
Irritaties zijn soms jammer maar niet altijd te verhelpen. Niet iedereen neemt zijn/haar verantwoordelijk. Dat zie je bij katten, maar ook bij honden, kinderen etc. En dat is helaas realiteit.
iones
Zeer actief

Husky_Manu schreef:

Zoals het in Australië gaat vind ik wel een uiterste. Dat zou toch niet moeten hoeven.
Ik denk dat het per buurt gewoon heel erg verschilt, zolang je elkaar er op aan kunt spreken zodra er overlast is lijkt mij het probleem niet heel groot. Veel mensen, waaronder ik, vinden een buurtkat ook best gezellig.
Het is nou eenmaal vrij gewoon om je kat los rond te laten lopen. Het lastige is inderdaad dat de eigenaar van de kat niet altijd te vinden is, dus ik denk nog altijd dat de beste oplossing bij een vreemde kat toch is om hem goed te laten schrikken.
Je kunt moeilijk het recht in eigen handen nemen en bij geen gehoor die kat om het leven helpen. Dat beestje kan het ook niet helpen. Een jager "on the loose" immers. Je kunt nou eenmaal niet de wereld op eigen handen dragen.
Irritaties zijn soms jammer maar niet altijd te verhelpen. Niet iedereen neemt zijn/haar verantwoordelijk. Dat zie je bij katten, maar ook bij honden, kinderen etc. En dat is helaas realiteit.
Ik vind het ook belachelijk zoals het in Australie gaat. Hebben ze zó'n lage bevolkingsdichtheid en dan nog zoveel beperkingen op leggen...
In Zwitserland is een soortgelijk probleem aan de orde, maar dan met paarden: Je mag als hobbyist niet meer dan 2 paarden houden! Dat wil zeggen dat mensen bij elkaar zo'n 30.000 paarden moeten wieberen. Belachelijk!
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door IngeK »

iones schreef: Ik vind het ook belachelijk zoals het in Australie gaat. Hebben ze zó'n lage bevolkingsdichtheid en dan nog zoveel beperkingen op leggen...
In Zwitserland is een soortgelijk probleem aan de orde, maar dan met paarden: Je mag als hobbyist niet meer dan 2 paarden houden! Dat wil zeggen dat mensen bij elkaar zo'n 30.000 paarden moeten wieberen. Belachelijk!
En als iedereen nu maar lang genoeg zeikt en zeurt over alles en iedereen dan moet je eens opletten wat er gaat gebeuren. Doordat het overschot dan zo groot wordt in de asiels, daar dan ook meteen maar kill shelters van maken. Geen honden meer in openbare gelegenheden en bossen. Joehoee super. Zolang we maar geen last hebben van de poes van de buren.

Zoals Husky_Manu net zegt "Ik denk dat het per buurt gewoon heel erg verschilt, zolang je elkaar er op aan kunt spreken zodra er overlast is lijkt mij het probleem niet heel groot". Wees er alleen wel van bewust dat de buren misschien net zoveel overlast van jou hebben.
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Pepie schreef:Niet elke kat dood muizen of vogels hoor. Ik heb er een gehad die deed echt niks zolang er geen wikkel kittekat op de muis zat...vlo trouwens idem dito..konijnhol is intresant maar voor een muis komt hij niet van de bank.
:boos:
Dat zei je op de vorige pagina al :pffff: :mrgreen:

Ik heb binnenkatten maar ik merk dat dat jachtinstinct er desondanks in blijft zitten.
Vooral bij Bibi, de jongste. Als ze op de vensterbank zit en een vogel ziet gaat ze als een gekooide tijger over de vensterbank lopen, ondertussen allemaal geluidjes makend met een trillend bekkie.
:I:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
tineke

Husky_Manu schreef: Mening geven en die van een ander respecteren? Dan hoef je toch niet direct de hobby's, forumgedrag, levensstijl en noem maar op van een ander erbij te halen om elkaar vervolgens de grond in te gaan trappen?
Agree to disagree? :roos:
Respect kan niet verordineerd worden en voor sommige zaken kan en zal ik nooit geen respect kunnen en willen opbrengen.
En daar valt voor mij een dier opzettelijk op wrede wijze doden onder ,of dat goed praten en er begrip voor hebben.
Want dan heb je het niet over overmacht of een ongeluk maar over een keuze.
En dan kan je een jankpost plaatsen dat er zaken bij worden gehaald van jaren terug, terwijl je zelf steeds weer refereerd aan de mensen die dat deden als waren het een soort van afschrikwekend voorbeeld van wat er van komt als je kat los loopt dan wel ontsnapt :denken:
Hou toch op joh ,of het nu door de inteeltdepressie komt of door iets anders als je dat goedkeurt dan ben je wmb ver van het pad af.
Zeker als je in alle topics de mond vol hebt over dierenleed en wat daar aan zou moeten gebeuren.
Dan lijkt het me een mooi moment om als je zoiets hoort niet laf je muil te houden maar hem open te trekken.

Ik vond gister een hond op de N206 ,los op een gevaarlijk punt voor haar maar ook voor automobilisten.
Ik kan je verzekeren dat als mijn zus daar gereden had zij niet het gaspedaal had ingedrukt onder het mom ,moet je je beest maar bij je houden dus gas op de plank.
En ja zij heeft (over)last van honden gehad waardoor zij er bang van geworden is.
Maar ik weet zeker dat ze dan wel niets had gedaan om die hond te pakken maar wel aan de kant was gegaan om voor hulp te bellen.
Niet omdat ze die hond zo leuk vind maar omdat ze weet dat er mensen zijn die waarschijnlijk van dat beestje houden en ze het diezelfde mensen niet gunt dat ze daar verdriet om hebben.
Je kunt namelijk zelf ergens niet van houden maar wel bedenken dat een ander dat wellicht wel doet.

Ik kan best wel begrijpen dat je overlast hebt van andermans katten,en verdriet als die dieren van jou kwaad doen, dan wel doden.
Een eigenaar die daarop aangesproken is en niets doet is wmb ook een slappe hap en een aso.
En zo'n kat vangen en in het asiel plaatsen zou ik alle begrip voor hebben ,of wegjagen wmb ook wat hardhandig maar doden of opzettelijk proberen te laten doden daar heb ik geen begrip voor.
En je moet dan ook maar hopen dat je geen baasjes treft die hetzelfde oog om oog tand om tand principe hanteert want voor je het weet zit je zelf in een schuur met een paar fila's opgesloten of bungel je boven de gierput :mrgreen:

En ja de mensen die overal last van hebben ,kinderen in de straat ,in supermarkt,paardenpoep ,alle honden in de buurt die neem ik met een kilo jozozout , wie niet.
Dat kan ik niet meer serieus nemen ,fijn dat je je eigen leven wilt micromanagen en wilt verzuren, ik blijf daar graag verschoond van.
Moeten en willen is funest voor een mens en in dit geval ook voor zijn medemens.
Ik heb ook wel eens ergens last van ,niet in de laatste plaats van die zure types.
Gelukkig hebben die wat typerende uiterlijke kenmerken waarop je ze kunt herkennen en ontwijken.
De vrouwen hebben standaard ,buiten de hangende mondhoeken, een opvallend jeugdig uiterlijk ,dat is dan weer wel het voordeel van het gebrek aan lachrimpels.
Hun partner heeft ,buitend de uiteraard ook aanwezige hangende mondhoeken ,een opvallend hoge stem.
Het gevolg van je laten ontmannen gok ik :mrgreen:

We zitten met zijn alle op een klein kluitje en daar zullen we het mee moeten doen.
En natuurlijk zullen we daar met z'n alle aan moeten meewerken ,maar zuurpruimen of dieren doden zal ,net als geen gehoor geven aan klachten van je omgeving over jouw katten niet tot een oplossing leiden.
iones
Zeer actief

IngeK schreef:
En als iedereen nu maar lang genoeg zeikt en zeurt over alles en iedereen dan moet je eens opletten wat er gaat gebeuren. Doordat het overschot dan zo groot wordt in de asiels, daar dan ook meteen maar kill shelters van maken. Geen honden meer in openbare gelegenheden en bossen. Joehoee super. Zolang we maar geen last hebben van de poes van de buren.

Zoals Husky_Manu net zegt "Ik denk dat het per buurt gewoon heel erg verschilt, zolang je elkaar er op aan kunt spreken zodra er overlast is lijkt mij het probleem niet heel groot". Wees er alleen wel van bewust dat de buren misschien net zoveel overlast van jou hebben.
Zoals ik al zei spelen dit soort problemen niet hier op het platteland. Maar..... hier hebben mensen dan ook leefruimte. Hoewel ik hoorde dat in de dorpskern (daar heb je dus de bebouwde kom) wel geklaagd werd over loslopende katten die in andermans huizen binnendrongen. Maar goed, wij wonen dus buiten de bebouwde kom.
Katten maken hier geen puinhoop van iemand tuin, ze hebben het veel drukker met de weides en de bossen. Wel een nadeel: Bobbes heeft wel ooit een paar keer een kat op het erf te pakken gehad. En een jong katje doodgebeten (toen was ik met vakantie, anders had ik dat beestje allang naar binnen gehaald en was het sowieso niet gebeurd).
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Zo, dat was het dan wat mij betreft. Straks nog een of andere korthaar die gaat reageren en zo kabbelen we maar door. Eigenlijk kan ik mijn tijd als feodaal best beter gebruiken. :scratch:
Je bent wel toe aan een jachtreisje naar Polen, om wat trofeeen te schieten.
Neen, trofeeën heb ik niet nodig. Als Feodaal heb ik genoeg aan mijn eigen landgoed.

Maar zeg kerel, heb jij je opleiding bij de Kamera's gehad?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Tara schreef:
kooi schreef:
Want een kat doodt voor zijn verdriet begrijp ik?
En lees het citaat nu nog eens? :idea:
tineke

Tara schreef:
kooi schreef:
Want een kat doodt voor zijn verdriet begrijp ik?
Natuurlijk niet ,ken jij die afterparty's dan niet na een kattenjacht met beerenburg en allerlei andere lekkernijen waarmee ze de festiviteiten afsluiten :mrgreen:

Maar zonder dollen ,dit heb ik van Jaap gekopieerd ,zijn wat cijfers wat de katten weer in ene wat ander licht zet qua aantallen dode dieren die ze op hun geweten zouden hebben.

Weidevogels zijn de laatste decennia sterk in aantal achteruitgegaan. Verlies aan geschikte broedgebieden en intensivering van het boerenbedrijf vormen belangrijke oorzaken. Daarnaast wordt predatie veelvuldig genoemd, al gaat het vaak om anecdotes. Maar in hoeverre speelt predatie werkelijk een rol, en zo ja door wie?

Onderzoek

Verschillende overheden, terreinbeheerders en beschermingsorganisaties sloegen de handen ineen om gedetailleerd onderzoek mogelijk te maken. Op landelijke schaal werd de variatie in predatiedruk op weidevogellegsels onderzocht aan de hand van gegevens van weidevogelbeschermers in 2000 en 2004. Voorts werden 17 onderzoeksgebieden in 2002-2005 nauwkeurig onderzocht op de relaties tussen predatiedruk, voorkomen van predatoren, dichtheid van weidevogels en een aantal landschapskenmerken. In een deel van die gebieden werden temperatuurloggers, camera's en zenders ingezet.

Bevindingen

De belangrijkste conclusies waren:
• De nestverliezen door predatie lijken de afgelopen jaren te zijn toegenomen, maar de verliezen door agrarische activiteiten zijn dat nog sterker
• Legselpredatie komt relatief veel voor in halfopen landschappen op de hogere gronden, maar er bestaat een grote jaarlijkse variatie
• Een aanzienlijk deel van de schommelingen in predatieverliezen lijkt samen te hangen met toevallige variaties in lokale aanwezigheid of activiteit van individuele predatoren.
• De predatie op (vooral jonge) kuikens is aanzienlijk, maar het is onduidelijk of dit is toegenomen
• Predatie op kuikens komt vaak voor in combinatie met agrarische activiteiten die de mogelijkheden tot schuilen verminderen
• Tenminste zes soorten zoogdieren (waaronder hond) maakten zich schuldig aan gefilmde nestpredatie. De vos was lokaal van het meeste belang, elders echter niet
• Vier soorten vogels werden gefilmd terwijl ze nesten plunderden; kraaien deden dat minder dan verwacht
• Kuikens werden gepredeerd door vier soorten zoogdieren en 11 soorten vogels, zonder overheersende soort
• Nestbezoeken door weidevogelbeschermers verhogen de kans op nestpredatie met 10% per bezoek

https://www.sovon.nl/nl/content/predatie-onderzoek (Zie ook de publicatie)

Katten blijken helemaal geen rol van grote betekenis te spelen als je de publicatie doorneemt.
".....valt er ook geen dominante ‘hoofdschuldige’ aan te wijzen; geen enkele soort is op grond van onze gegevens verantwoordelijk voor meer dan ca. 20% van de door predatie ontstane kuikenverliezen met bekende oorzaak (N=255, tabel 6.6). Wel zijn er drie soorten die een groter aandeel uitmaken dan de overige: Buizerd (12%), Blauwe Reiger (8-18% afhankelijk van het al dan niet meetellen van losse zenders in sloten) en kleine marterachtigen (15%, voornamelijk Hermelijn, maar wellicht ook Wezel en Bunzing). Predatie door deze soorten was niet beperkt tot een of enkele locaties, maar werd in een groot deel van de in totaal 15 onderzoeksgebieden vastgesteld: Buizerd in 11, Blauwe Reiger in 2-10, en Hermelijn in acht gebieden. De Zwarte Kraai volgde op enige afstand met 6% van de kuikenverliezen met bekende oorzaak, maar deze soort laat weinig specifi eke vraatresten achter en is daardoor mogelijk wat onderschat als kuikenpredator. De overige soorten maakten niet meer dan enkele procenten van het totaal uit."
S@ndr@
Zeer actief

tja, dit gaan dan de kattenhaters liever niet geloven want t zijn natuurlijk wel brute moordenaars die katten , en als dit al niet meer gaat dan blijft alleen de schijt over :jank: wat een tegenvaller, weer een argument naar de ..........
tineke

S@ndr@ schreef:tja, dit gaan dan de kattenhaters liever niet geloven want t zijn natuurlijk wel brute moordenaars die katten , en als dit al niet meer gaat dan blijft alleen de schijt over :jank: wat een tegenvaller, weer een argument naar de ..........
En dan voornamelijk de ergenis dat ze niet weten van welke kat die stront is die in hun tuin ligt.
Gelukkig zijn de hondenbezitters zo sociaal om een kaartje achter te laten als hun hond iets heeft gedeponeerd op een plek waar andere mensen er last van zouden kunnen hebben.
Fijn hoor ,mijn zoon is weleens thuis gekomen van een voetbalwedstrijd onder de poep,gelukkig kon ik door het achtergelaten kaartje de eigenaars achterhalen en de kosten van het reinigen declareren :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

tineke schreef:
S@ndr@ schreef:tja, dit gaan dan de kattenhaters liever niet geloven want t zijn natuurlijk wel brute moordenaars die katten , en als dit al niet meer gaat dan blijft alleen de schijt over :jank: wat een tegenvaller, weer een argument naar de ..........
En dan voornamelijk de ergenis dat ze niet weten van welke kat die stront is die in hun tuin ligt.
Gelukkig zijn de hondenbezitters zo sociaal om een kaartje achter te laten als hun hond iets heeft gedeponeerd op een plek waar andere mensen er last van zouden kunnen hebben.
Fijn hoor ,mijn zoon is weleens thuis gekomen van een voetbalwedstrijd onder de poep,gelukkig kon ik door het achtergelaten kaartje de eigenaars achterhalen en de kosten van het reinigen declareren :mrgreen:
En dat zeg je tegen de verkeerde Tineke, want Sandra betaalt hondenbelasting en ruimt dus de zooi die haar hond achterlaat niet op. Ik gok maar zo dat ze ook geen kaartjes achterlaat :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Marion. schreef:
tineke schreef:
En dat zeg je tegen de verkeerde Tineke, want Sandra betaalt hondenbelasting en ruimt dus de zooi die haar hond achterlaat niet op. Ik gok maar zo dat ze ook geen kaartjes achterlaat :wink:
ja er voetballen ook echt mensen in de rietkraag van een sloot, he Marion, ben ja al weer wakker , kun je weer eens een tikje uitdelen :E: dan ga je er ook weer voor he :Q:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 01 dec 2013 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Marion. schreef:
tineke schreef:
Oh dus ik moet nu perse zeggen wat Sandra wil horen ofzo :denken:
Ik gok erop dat zij op eigen kracht typt net als ik en als zij ergens anders over denkt dan ik dan heb ik daar geen moeite mee :wink:

Wij ruimen de poep van onze honden op ,mits ,en dat heb ik al eerder aangegeven niemand er last van heeft.
Dus ik ren niet de struiken in achter de honden aan om te kijken wat ze daar doen,wat klaarblijkelijk iedere hf'er wel doet :mrgreen: ,maar ruim het op als het ergens ligt waar mensen er in kunnen staan of op andere wijze last van kunnen hebben.
S@ndr@
Zeer actief

Nee joh ik ben gewoon heul erg ASO, en dat willen ze graag bevestigd hebben hier :tongue: , ook al moet je daarvoor dingen aannemen, invullen naar eigen behoefte of berichten uit zijn verband rukken, dan doen ze dat gewoon. :cool2:
dit is wel t honden forum he, wijzen en veroordelen doen we heel graag ,maar we zijn niet zuur hoor
:neenee: echt niet
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”