Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

GPS tracking halsband?

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

GPS tracking halsband?

Ongelezen bericht door Suuz! »

In februari gaan we met de honden zoals het er nu uit ziet naar Frankrijk om mee te doen
met een reeentelling. Nu zou het wel om een afgesloten gebied gaan wat ik begrepen heb maar dan nog steeds is
het 1400ha groot.

Nu ben ik me aan het oriënteren voor een gps halsband voor het geval ze echt de benen nemen.
Tis wel zo fijn om ze aan het einde van de dag weer mee naar huis te kunnen nemen. ;-)

Nu weet ik dat in de jacht vaak garmin gps halsbanden gebruikt worden maar voor 1x in het jaar
Reeen telling vind ik 500 euro een beetje te gek voor woorden.

Hebben jullie misschien nog tips over welke gps halsband er geschikt zou zijn? Van een iets leukere prijsklasse.
Via mobiel volgen(maps bijv ) zou ook voldoende zijn denk ik ipv een los apparaat er bij waarop ze gevolgd kunnen worden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: GPS tracking halsband?

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee eigenlijk.
Misschien kan je op internet een tweedehands vinden?
Of lenen/huren voor korte periode?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Suuz!
Zeer actief

Jion schreef:Je gaat reeën tellen terwijl je honden zonder toezicht in datzelfde bos lopen te hetzen? Of begrijp ik het verkeerd? :scratch:
Na februari kan ik je er alles over vertellen maar ik heb nog geen idee hoe het precies in zijn werk gaat
behalve dat ons als Nederlanders de kans wordt gegeven om onze honden in een meute mee te laten doen
en te kijken hoe het in zijn werk gaat zonder dat we direct op moeten voor een jacht proef.

Maar naar wat ik weet loopt iedereen achter de meute aan en met name de jager die ons dit aanbied, Alleen omdat ik ook wel eens verhalen hoor over kwijt geraakte honden neem ik liever dat risico niet.
Tot zover heb ik persoonlijk alleen maar ervaring met koppel jacht op konijn.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Suuz!
Zeer actief

Legaal ja. De rest wil ik best voor je navragen daar tegen die tijd.
Of het helemaal afgesloten is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen.
Dat is iets wat me gezegd werd maar ik geloof niet zo in een gebied van 1400ha volledig omheind.
Daarom wil ik toch graag een tracking halsband gebruiken dat weekend.
Lune is overigens geen hetzende hond die dr goddelijke gang maar gaat. Die luistert als een
tierelier voor een gbgv. Maar ik weet niet wat ze in zo'n jacht meute doet.
Met de koppel jacht op konijn kan ik haar prima onder controle houden ;-)

Sorbonne mijn overleden bgv zou wel typerend een niet luisterende hetzende hond zijn.
Daarom heb ik dat met hem nooit gedaan ;-) die had te veel eigen wil. Haha
Suuz!
Zeer actief

assiejaja schreef:En het gaat om tellen, niet om jagen? Klinkt heel bijzonder (als in twijfelachtig)
Het gaat idd om tellen en niet om afschot. Dat weet ik wel 100% zeker.
Elk jaar wordt die reeën telling gedaan en er zijn al meerdere mensen uit onze vereniging mee geweest.
Die verzekeren mij dat er niks geschoten wordt op die dag.
Laatst gewijzigd door Suuz! op 26 nov 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Suuz!
Zeer actief

Jion schreef:Niks naar jou persoonlijk hoor (al zou ik er zelf het fijne van willen weten voordat ik zou besluiten met zoiets mee te doen), maar ik wil straks als het achter de rug is wel graag weten waarom er op die manier werd geteld en hoe groot de meute honden was.
Na eind februari als ik het ervaren heb zal ik uitgebreid verslag doen. ;-)
Ik ben erg benieuwd. Bevalt het niet of heb ik twijfel over de manier van jacht was het een keer maar nooit meer.
Maar voor ik het beleefd heb kan ik er niet over oordelen.
Suuz!
Zeer actief

Jion schreef:Maar waarom moeten er dan helemaal uit NL honden worden gehaald? Zitten er zoveel honden in die meute dat er in Frankrijk niet genoeg zijn te vinden?
Ze hebben er meer dan genoeg maar ze willen de nederlanders daar ook de mogelijkheid geven om een keer mee te doen en te kijken of je hond voldoende jacht drift heeft mbt ree zonder dat ze direct maanden in training moeten om hun brevet te halen. Er is tussen die fokker/jager en de nl fokkers veel contact en hij geeft ons slechts de mogelijkheid.
Het is niet zo dat er 100 honden uit nl komen of zo. Zijn er wellicht hooguit stuk of 8
ranetje
Zeer actief

assiejaja schreef:
Suuz! schreef:
assiejaja schreef:En het gaat om tellen, niet om jagen? Klinkt heel bijzonder (als in twijfelachtig)
Het gaat idd om tellen en niet om afschot. Dat weet ik wel 100% zeker.
Elk jaar wordt die reeën telling gedaan en er zijn al meerdere mensen uit onze vereniging mee geweest.
Die verzekeren mij dat er niks geschoten wordt op die dag.
Ok. Misschien is het dan dat er gekeken wordt of de wildstand voldoende is om jagers succesvol te laten schieten?
Er wordt soms flink betaald om te jagen in privegebied, en betalende klanten zijn natuurlijk niet blij als er niks zit.
Ik hoor inderdaad wel vaker dat er wordt betaald voor het mogen schieten van wild.
En dan niet op alles meestal, maar op een dier dat "vrijgegeven" is, een speciaal dier dus (of een dier van bepaalde leeftijd) dat mag worden geschoten.
In februari is de jacht niet open volgens mij, dus er zal zeker niet gejaagd worden.
Als je wilt weten hoeveel wild er in je jachtgebied zit en of er überhaupt iets geschoten kan worden zal je moeten weten wat er aanwezig is.

Niet elk gebied kan je tellen door een of meer dagen te gaan zitten en te kijken wat er langs komt :wink:
Wie weet kan een van de mensen (forummers) die bekend is met dat soort jacht daar iets over uitleggen.

Ik twijfel ook een beetje aan dat "afgesloten" zijn van het gebied.
Dus dat je een GPS tracking zou willen gebruiken kan ik me goed voorstellen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen Suuz :ok:
Ook benieuwd of je de aanleg terug gaat zien als ze daar mee gaan in de meute. :wink:

edit: kleine toevoeging
Laatst gewijzigd door ranetje op 26 nov 2013 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef: Niet elk gebied kan je tellen door een of meer dagen te gaan zitten en te kijken wat er langs komt :wink:
Hoezo niet? Als je op een aantal plekken in het bos tegen de schemering gaat posten heb je toch al snel een redelijk beeld, lijkt me. De precieze aantallen weet je nooit, maar een aardige indicatie moet je zo toch kunnen krijgen.
Weet jij hoe dat bos (in Frankrijk hé?) er uit ziet? :D
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Suuz, misschien kun je Tamara eens vragen wat voor apparaatje zij heeft? Ik heb er geen verstand van, maar ik weet dat ze er 1 voor Suus heeft en dat je dan op je telefoon een app heeft om het te volgen.
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef: Weet jij hoe dat bos (in Frankrijk hé?) er uit ziet? :D
Nee hoezo? Wat heeft dat ermee te maken dan?
Ik denk dat het van het terrein en de bebossing afhangt hoe je iets kan tellen.
En aangezien ik niet weet hoe het er daar uit ziet zou ik eerst willen weten:
- Hoe ziet het er daar uit (bereikbaarheid van het gebied, dichtheid van de begroeiing).
- Wat is de reden dat ze op deze manier tellen
- Op welke wijze gaan ze te werk met de honden

Daarna kan er altijd nog geroepen worden hoe het ook zou kunnen :mrgreen:

Ik ben totaal niet deskundig op het gebied van de jacht op reeën in die gebieden.
Dus ik ga niet roepen dat het vreselijk is, voor ik weet hoe iets in zijn werk gaat en waarom.

assiejaja brengt dan de fazanten(?) jacht in schotland met kennelijk (?) uitgezette fazanten (in Nederland verboden, maar in een aantal landen om ons heen niet) in dit topic.
Lijkt me totaal niet vergelijkbaar met het soort hondenwerk waar het hier over gaat.
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Die reeën worden naar een bepaald gedeelte 'opgedreven' door de honden en worden daar ook gevangen en gewogen (en soms gemerkt, dat hangt van de regio af) het gaat dus niet enkel om een telling.
Daarbij zijn de bossen hier zo uitgestrekt en dicht bebost dat het echt niet werkt om ergens in de schemering te gaan zitten tellen. Zo weet ik dat er achter ons huis enkele tientallen wilde zwijnen zitten maar we hebben er nog NOOIT eentje gezien omdat ze genoeg ruimte hebben. Daarom hebben we hier ook veel minder last van de zwijnen dan in NL. Reeën zijn hier ook niet op vaste tijdstippen te spotten dus zullen die ook verzameld moeten worden om een goed beeld te krijgen van de aantallen. Ik kan er namelijk morgen 4 tegenkomen als ik de honden uitlaat en dan weken weer niks zien. Het is dat we ze 's nachts horen blaffen maar anders zou je soms denken dat ze er niet meer zijn.
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
Daarna kan er altijd nog geroepen worden hoe het ook zou kunnen :mrgreen:

Ook. Maar daarvoor (en tijdens) kan ook. :pffff:
Nietes, want je weet niet waar je over oordeelt :pffff:

En juist dat ongeinformeerd en dus mogelijk ongefundeerd (ver)oordelen maakt de communicatie met jagers zo moeilijk.
Ik denk dat ik er ook strontziek van zou worden als jager :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:Die reeën worden naar een bepaald gedeelte 'opgedreven' door de honden en worden daar ook gevangen en gewogen (en soms gemerkt, dat hangt van de regio af) het gaat dus niet enkel om een telling.
Daarbij zijn de bossen hier zo uitgestrekt en dicht bebost dat het echt niet werkt om ergens in de schemering te gaan zitten tellen. Zo weet ik dat er achter ons huis enkele tientallen wilde zwijnen zitten maar we hebben er nog NOOIT eentje gezien omdat ze genoeg ruimte hebben. Daarom hebben we hier ook veel minder last van de zwijnen dan in NL. Reeën zijn hier ook niet op vaste tijdstippen te spotten dus zullen die ook verzameld moeten worden om een goed beeld te krijgen van de aantallen. Ik kan er namelijk morgen 4 tegenkomen als ik de honden uitlaat en dan weken weer niks zien. Het is dat we ze 's nachts horen blaffen maar anders zou je soms denken dat ze er niet meer zijn.
Hee dank je :ok:

Gaat het dan merken dan om ze te kunnen volgen?
Waarom worden ze gewogen?
Weet jij dat?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

assiejaja schreef:
ranetje schreef:
Ik ben totaal niet deskundig op het gebied van de jacht op reeën in die gebieden.
Dus ik ga niet roepen dat het vreselijk is, voor ik weet hoe iets in zijn werk gaat en waarom.

assiejaja brengt dan de fazanten(?) jacht in schotland met kennelijk (?) uitgezette fazanten (in Nederland verboden, maar in een aantal landen om ons heen niet) in dit topic.
Lijkt me totaal niet vergelijkbaar met het soort hondenwerk waar het hier over gaat.
Gevogelte, niet alleen fazanten maar ook kwartels en andere hoenders. Reeen hoeven ze hier niet te fokken denk ik, die zijn er zat. Het gaat hier, met Suuz, om jagers, die gaan geen reeen tellen als dat niks met jagen te maken heeft dus zo raar is dat niet dat ik daar aan denk. Lijkt me.
Dat het - ook - met jagen te maken heeft lijkt me ook.
Dat het geen gevogelte is, is duidelijk en dat reeën niet worden uitgezet lijkt me een hele grote kans. :wink:

Maar er is kennelijk een speciale reden om op deze manier reeën te tellen (en te wegen en te merken).
Er wordt op het moment dat Suuz daar is met de honden niet gejaagd (niet geschoten dus).
En die suggestie werd wel even gewekt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

assiejaja schreef:En ik denk dus dat die telling te maken heeft met latere jacht, anders deed die jager niet mee. Dat er de kans bestaat dat er een hert door een roedel honden die niet getraind is aan gaat lijkt me ook niet uitgesloten trouwens maar dat terzijde.. er wordt wel opgejaagd.. alleen niet afgeschoten. Het ligt wat aan je definitie maar in mijn ogen is het wel jacht. Zeker omdat het waarschijnlijk of misschien, denk ik dus, ten behoeve is van latere afschot.
Maar goed, misschien zit ik er helemaal naast en gaat het juist om wildbehoud. Maar dan vind ik het een bijzondere manier van tellen.
Ik weet niet hoe het daar is, maar hier gaat er niemand om dergelijke reden met honden het veld in zonder een jager er bij hoor.
Het is zijn jachtveld naar ik vermoed.
Je laat anderen niet rondstruinen in je veld zonder controle.
Naar mijn idee zal het daar niet anders zijn.
Als er jaarlijks op deze manier wordt geteld zijn die herten (reeën) een stuk beter voorbereid en toegerust dan onervaren honden.
Jagers zijn niet alleen in hun jachtveld om te jagen :wink:

De meeste tellers zijn trouwens jagers (en misschien ook drijvers).
Die weten wat ze moeten tellen namelijk.

En zoals ik al schreef.
Dat het - ook - met jagen te maken heeft lijk me ook
:wink:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik weet niet het exacte doel want dara heb ik nooit naar gevraagd !
Maar mijn inschatting is dat het in de omheinde bebossing wordt gedaan om te voorkomen dat er te veel reeën in dat gebied komen te lopen (territorium problemen) en zullen er dus of dieren uitgezet worden in een ander gebied of zal er inderdaad afgeschoten gaan worden. Deze omheinde gebieden worden echter vaak buiten het seizoen als oefenterrein gebruikt om de honden in conditie te houden/krijgen voor het werkelijke jachtseizoen of om ze op te leiden en spoor te leren volgen. In deze gebieden wordt in principe niet gejaagd tijdens het jachtseizoen en ze dienen enkel om veilig te kunnen trainen. Hier vlakbij zit ook iemand met zo'n terrein en die dat beschikbaar stelt aan jagers met lopende honden om zelf te oefenen of je kunt je honden gedurende een paar weken door hem laten trainen. Doordat hij weet hoe en waar het wild zich meestal bevindt kan hij ook beter kijken hoe geschikt een hond wel of niet is.
Sandra
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

GPS tracking heb je al voor 30,- alleen dit is geen 'live' tracking zodat je dit op een gps toestel zoals een Garmin kunt zien, maar je krijgt de coordinaten door waar de hond zich bevind en deze moet je in google maps op je telefoon of laptop (met dongel) opzoeken en volgen. in die dingen gaat een sim kaart dus kost wat data/sms kosten maar is minimaal en kunt je hond wel altijd terug vinden :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:Ik weet niet het exacte doel want dara heb ik nooit naar gevraagd !
Maar mijn inschatting is dat het in de omheinde bebossing wordt gedaan om te voorkomen dat er te veel reeën in dat gebied komen te lopen (territorium problemen) en zullen er dus of dieren uitgezet worden in een ander gebied of zal er inderdaad afgeschoten gaan worden. Deze omheinde gebieden worden echter vaak buiten het seizoen als oefenterrein gebruikt om de honden in conditie te houden/krijgen voor het werkelijke jachtseizoen of om ze op te leiden en spoor te leren volgen. In deze gebieden wordt in principe niet gejaagd tijdens het jachtseizoen en ze dienen enkel om veilig te kunnen trainen. Hier vlakbij zit ook iemand met zo'n terrein en die dat beschikbaar stelt aan jagers met lopende honden om zelf te oefenen of je kunt je honden gedurende een paar weken door hem laten trainen. Doordat hij weet hoe en waar het wild zich meestal bevindt kan hij ook beter kijken hoe geschikt een hond wel of niet is.
Daar heb ik wel eens iets over gehoord.
Zou idd heel goed alleen trainingsgebied kunnen zijn :ok:

Dank je :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef: Als er jaarlijks op deze manier wordt geteld zijn die herten (reeën) een stuk beter voorbereid en toegerust dan onervaren honden.
Hoe bedoel je voorbereid en toegerust? :scratch:
Ze hebben ervaring en stressen minder snel.
Net zoals een vos in een kunstbouw de hondjes (teckels, terriers) die daar komen om te trainen niet altijd even serieus neemt.
Jion schreef:
De meeste tellers zijn trouwens jagers (en misschien ook drijvers).
Die weten wat ze moeten tellen namelijk.
Misschien is het beter daar wat biologen wat observaties en sporenonderzoek laten doen. Als het tenminste alleen om het tellen gaat (of zou gaan). Die doen dat in de regel een stuk subtieler. :wink:
Denk dat die daar, als ik het zo lees, niet veel kunnen, tenzij ze er het hele jaar leven en onderzoeken.
Het is geen Nederlands bosje :wink:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Ja, biologen voor wildtellingen zou beter zijn.
Weet je tenminste ook zeker, dat er niet met een vork wordt geturfd
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:
ranetje schreef: Als er jaarlijks op deze manier wordt geteld zijn die herten (reeën) een stuk beter voorbereid en toegerust dan onervaren honden.
Hoe bedoel je voorbereid en toegerust? :scratch:
Ze hebben ervaring en stressen minder snel.
Net zoals een vos in een kunstbouw de hondjes (teckels, terriers) die daar komen om te trainen niet altijd even serieus neemt.
Dat betwijfel ik toch ten zeerste, dat ze door zo'n ervaring minder ipv meer gestressed raken.Het blijven tenslotte prooidieren.
Ik denk dat er dan al heel wat dood zouden zijn als dat zo zou zijn? :U:

En wat die tellingen betreft.
Als ze gewoon konden tellen zouden ze de honden daar niet voor gebruiken denk ik.

Nou wordt hier wat meer gedaan dan alleen geteld. :wink:
(wegen en merken)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Laat maar verder.
We horen het wel van Suuz hoe het daar gaat.

Ik ga niet verder gissen naar waaroms.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Bij de bouwjacht, kan de vos wel een Bach bloesempje gebruiken hoor!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”