Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in ho

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heeft Dier en Recht dat niet al eens eerder uitgehaald? Dat je iets alleen in kon vullen als je een hond met problemen dan wel ziektes had?
Zo krijg ik al die rashonden ook wel ziek, ja :roll:
En dit is net zoiets in mijn beleving.

Ik was met een dergelijk onderzoek niet weggekomen en gelukkig is dat, zo te lezen, tegenwoordig nog steeds zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

O gaan we weer, (stoom uit mijn oren) is dit HBO-niveau? ik zal Sabine wel mailen, wat slecht is dit voor een zo belangrijk onderzoek!!!
Ik heb hem ook geprobeerd in te vullen maar mijn hond mankeert niks. Waar slaat dit op.

Gaat dus hier om:

viewtopic.php?f=6&t=275318
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Waarom staat onderaan pagina 2 dat er 5 pagina's zouden moeten zijn, maar is de enquête al afgelopen als je op volgende pagina klikt? Verder ga ik dus echt nooit van m'n leven het stamboomnummer van mijn hond invullen voor zo'n enquête, zie er de toegevoegde waarde niet van. Hoezo anonieme enquête? ;)
Ik ben ook nogal sceptisch, zoals een aantal hiervoor ook al getypt hebben in dit topic en er liep al eerder een topic over dit onderwerp, over wat je nou uiteindelijk kan zeggen over de resultaten. Een stamboomhond kan bijvoorbeeld gefokt zijn uit een zorgvuldig uitgezochte oudercombinatie (rekening houdend met gezondheidsuitslagen etc.) of gewoon geboren zijn uit de eerste de beste beschikbare teef en reu met stamboom. En voor ras look-alikes geldt dit ook, niet iedereen die stamboomloos fokt doet dit ondoordacht. In je enquête kan je dat aspect er sowieso niet uithalen, wat voor mij de resultaten zwak zou maken.
Laatst gewijzigd door Caat* op 24 nov 2013 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:hmmm: Wat een raar gedoe, uit een vergelijking tussen rashonden met en zonder stamboom op gaan maken of een kruising wel of niet gezonder is :oeps:
Es
Zeer actief
Contacteer:

ik heb de RVB die in de controlegroep zit ook al gemaild.
Op elke wandeling is
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Es schreef:O gaan we weer, (stoom uit mijn oren) is dit HBO-niveau? ik zal Sabine wel mailen, wat slecht is dit voor een zo belangrijk onderzoek!!!
Ik heb hem ook geprobeerd in te vullen maar mijn hond mankeert niks. Waar slaat dit op.
Universitair niveau, Universiteit Wageningen. :schrik:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:Heeft Dier en Recht dat niet al eens eerder uitgehaald? Dat je iets alleen in kon vullen als je een hond met problemen dan wel ziektes had?
Zo krijg ik al die rashonden ook wel ziek, ja :roll:
En dit is net zoiets in mijn beleving.

Ik was met een dergelijk onderzoek niet weggekomen en gelukkig is dat, zo te lezen, tegenwoordig nog steeds zo.
Nou kun je niet ontkennen dat het de laatste jaren slechter is geworden en gezien het doodlopende straatje alleen maar erger gaat worden.

Maar goed datt ga je niet oplossen en bestrijden met zo'n knullerig lagere school onderzoekje.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb 2 kerngezonde stamboomhonden en 1 kerngezonde look a like. Begrijp dus dat ik het niet in hoef te vullen...:?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Tara schreef:
Renate van Veen schreef:Stamboomnummer hoeft niet per se ingevuld, het is voor ons een controle of een hond een stamboom heeft en om te zorgen dat mensen het niet verwarren met puur weten wie de ouders zijn.
De kans is inderdaad groot dat look-a-likes minder snel grote onderzoeken ondergaan om erfelijke aandoeningen te vinden. Echter, wanneer een hond pijn heeft of iets dergelijks, wordt deze wel naar de dierenarts gebracht, waardoor bepaalde erfelijke aandoeningen toch boven tafel komen.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van aandoeningen, dus er is aardig in kaart gebracht welke aandoeningen een genetische component hebben en welke niet.
Wanneer een hond zelf geen FCI erkende stamboom heeft, wordt het in dit onderzoek gezien als een look-a-like.
Maar de lookalike stabijna van de hoek staat bij de dierenarts wel geregistreerd als Stabij.
En zoals ik dus al zei: het valt of staat allemaal wel met de juiste definities, en met het collectief hanteren van de juiste definities.
Inderdaad, dus als die Stabijna nou iets blijkt te mankeren dan wordt deze afwijking op het conto van de Stabij geschreven. Dit is nou juist het punt waarop Ed Gubbels al jarenlanglang gruwelijk de fout in gaat met zijn berekeningen!

Als je zo'n onderzoek uitvoert moet je je op chipnummers baseren. Alles wat niet met 52814 begint (import rashonden uitgezonderd) is dus geen rashond. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?
Muk

kyechu schreef: Inderdaad, dus als die Stabijna nou iets blijkt te mankeren dan wordt deze afwijking op het conto van de Stabij geschreven. Dit is nou juist het punt waarop Ed Gubbels al jarenlanglang gruwelijk de fout in gaat met zijn berekeningen!

Als je zo'n onderzoek uitvoert moet je je op chipnummers baseren. Alles wat niet met 52814 begint (import rashonden uitgezonderd) is dus geen rashond. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?
Juist!
En zolang dat niet gebeurt is zul je nooit een objectief beeld krijgen van de gezondheid van rashonden versus lookalikes.
Es
Zeer actief
Contacteer:

De enquete wordt herzien. Ze hebben gebeld.
Op elke wandeling is
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

De enquête wordt herzien :denken: . Ik blijf bij mijn standpunt dat als je de gezondheid van rashonden en niet rashonden wilt vergelijken je een hele grote groep honden aan gelijkwaardige gezondheidsonderzoeken moet onderwerpen. Dit is géén onderzoek wat je met een enquête moet doen!

Dát is ook de reden waarom dit onderzoek dus nog niet daadwerkelijk is gedaan. Het is veel te veel werk en veel te duur om een gedegen hoeveelheid honden gelijkwaardige gezondheidsonderzoeken te laten ondergaan. Er zijn meer gegevens bekend van rashonden, omdat die actiever onderzocht worden en er dus problemen naar voren komen, waar de eigenaar nog niks van gemerkt van hoeft te hebben.

Er zullen honden zijn die gewoon met weet ik wat voor score hd rondlopen, maar waarvan de eigenaar nooit zal bedenken dat hij dit heeft. Buiten het feit dat dat hd niet erfelijk hoeft te zijn idd. Evenals epilepsie niet erfelijk hoeft te zijn. Pijn is geen betrouwbare graadmeter en de inschatting van iemand anders (de eigenaar in dit geval) is nog discutabeler. Mijn Kay geeft geen pijn aan. Als ik bij de dierenarts kom, moet ik hem vertellen naar de pupillen te kijken, die vergrote. Hond zou met meerdere gebroken beenderen in zijn voet stokkreupel hebben moeten lopen, maar deed dat niet dus. Ik durf te wedden dat een baas die geen intensieve sport met hem had gedaan het niet opgemerkt zou hebben, want hij wist zo te compenseren dat hij bijna helemaal top liep.

Er is 1 stichting die iets roept. Lekker laten roepen.... Ze roepen maar wat.
Afbeelding
Muk

Es schreef:De enquete wordt herzien. Ze hebben gebeld.
Zoo dat is snel!
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Renate van Veen schreef:
(knip) Wanneer rashonden veel erfelijke aandoeningen hebben, kunnen bijvoorbeeld de Raad van Beheer en de rasverenigingen regels instellen of fokstrategieën maken om het voorkomen van de erfelijke aandoeningen te verminderen. Wanneer look-a-likes meer erfelijke aandoeningen blijken te hebben, dan is dat moeilijker te controleren met regels, maar het laat wel zien dat het beter is om een rashond te halen bij fokkers die fokken volgens de regels van het FCI, Raad van Beheer en de rasverenigingen. (knip)
Ik heb dit stukje er even uitgepikt.
Het fokken van (ras)honden houdt niet op bij de Nederlandse grens.
Mensen kunnen nu veel eenvoudiger reizen en grenzen passeren, in vergelijking met 'vroeger'. Er wordt vaker naar het buitenland gereisd voor een dekking of een pupaankoop.
Er zijn volgens mij weinig fokkers die zich een fokstrategie laten aanpraten of binden aan een fokprogramma, zolang de verantwoording van het fokken van een nest geheel bij hen ligt en niet bij de Raad of een RV.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Muk schreef:
Zoo dat is snel!
:mrgreen:

Met de kritische noten op het forum ging ik hem alvast niet invullen.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Lachtertje:

'Deze enquête heeft als doel om de prevalentie (totaal aantal honden met een aandoening op een bepaald tijdstip) van erfelijke aandoeningen bij honden in Nederland in kaart te brengen"

Maar hij is er al af!
Op elke wandeling is
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ja maar zelfs dan (gedegen onderzoek)....
Je kunt de ene rashond niet met de andere vergelijken. Het geeft toch een vreselijk vertekend beeld om alle rashonden over één kam te scheren?
Gezondheidsonderzoeken moet je per ras (en eventuele look-alike) doen. En, wat is dan een lookalike? Eéntje die door een exterieurkeuring zou komen? Of is een klein spaniëlachtig hondje met cavalier kleuren (uit kooiker x tibetaanse spaniel) een cavalier look-alike?

Stamboom Rashond
Look-alike c.q. stamboomloze rashond, rastypische hond
Onherleidbare bastaard die wel wat op een ras lijkt (en voor sommigen sprékend)
Onherleidbare kruising die op geen enkel ras lijkt
Kruising (van twee, of meer rassen)

Dat zijn zo'n beetje de groepen honden. Die dus eigenlijk per ras zouden moeten worden benaderd. Een kruising Cavalier x Franse Bull heeft wat minder gunstige genen waarschijnlijk dan een kruising briard x husky.

En dat niet eens iedereen een (of het eigen :schrik: ) ras herkent weten we hier ook wel dacht ik ;-) dus (anonieme) enquêtes zullen nooit echt betrouwbare info geven.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Inhoudelijke kennis toevoegen aan het ontwerp van de enquête :ok:
Zie zo al een paar vrijwilligers :engel:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben al bezig.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

En de enquete was goed gekeurd door de controle cie.....
Op elke wandeling is
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik heb een kruising die sprekend lijkt op een rashond. Wat doen we daar mee? Niet invullen lijkt me? Ik neem aan dat look-a-likes gaat om rashond zonder stamboom en niet om kruisingen die lijken op rashonden?
Muk

Ik heb in het verleden voor studie en werk vaak genoeg enquêtes op moeten stellen. En dat is ook best leuk. Het leukste vond ik altijd de statistische verwerking. Een goede enquête kost tijd, maar dat loont zich altijd.

Dat deze enquête goed is gekeurd is ongelooflijk. Dan doet enorm veel afbreuk aan de geloofwaardigheid van de opdrachtgever.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

gyanty schreef:Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan
Goede punten.

Als ik zie wat er bij mijn vriendin in de trimsalon voor rasloze honden voorbij komen met enorme gezondheidsproblemen waar hoegenaamd niets aan gedaan wordt, omdat het geld kost of de dierenarts er vast toch niets aan kan doen.. Maar ja, daar zijn geen cijfers van he. Ik heb in mijn eigen trimsalon overwegend rashonden, en daar zie ik toch niet zulke schrijnende dingen. Als ik al eens een oorontsteking vermoed, dan wordt er door de baasjes eigenlijk altijd gelijk actie ondernomen. Gelukkig.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

MirandaH schreef:
gyanty schreef:Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan
Goede punten.

Als ik zie wat er bij mijn vriendin in de trimsalon voor rasloze honden voorbij komen met enorme gezondheidsproblemen waar hoegenaamd niets aan gedaan wordt, omdat het geld kost of de dierenarts er vast toch niets aan kan doen.. Maar ja, daar zijn geen cijfers van he. Ik heb in mijn eigen trimsalon overwegend rashonden, en daar zie ik toch niet zulke schrijnende dingen. Als ik al eens een oorontsteking vermoed, dan wordt er door de baasjes eigenlijk altijd gelijk actie ondernomen. Gelukkig.

Volgens mij ligt dat aan de mentaliteit van de mensen hoor, niet omdat je ooit de keuze hebt gemaakt om voor een stamboom of zonder stamboom te gaan. Lijkt mij trouwens ook sterk dat mensen hun hond wel laten trimmen en niet naar de da gaan :denken:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

luna2906 schreef:Ik heb een kruising die sprekend lijkt op een rashond. Wat doen we daar mee? Niet invullen lijkt me? Ik neem aan dat look-a-likes gaat om rashond zonder stamboom en niet om kruisingen die lijken op rashonden?
Ehm sorry hoor :denken: Maar wat is het verschil? Naar mijn idee gaat het toch juist om honden die lijken op een rashond maar geen FCI stamboom hebben?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Es
Zeer actief
Contacteer:

Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
Op elke wandeling is
Muk

Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
Klopt.
Ik denk dat je voor zo'n onderzoek moet samenwerken met dierenartsen verspreid over heel Nederland en hun gegevens moet gaan gebruiken. Dan heb je objectieve gegevens over de gezondheid. En de dierenartsen registreren ook de chipnummers, dus daaruit kun je dan zelf uitmaken of het om een rashond of lookalike gaat.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Muk schreef:
Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
Klopt.
Ik denk dat je voor zo'n onderzoek moet samenwerken met dierenartsen verspreid over heel Nederland en hun gegevens moet gaan gebruiken. Dan heb je objectieve gegevens over de gezondheid. En de dierenartsen registreren ook de chipnummers, dus daaruit kun je dan zelf uitmaken of het om een rashond of lookalike gaat.
En dat mogen dierenartsen dus niet. :mrgreen:

(Geheimhoudings plicht)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

silvester schreef:
Muk schreef:
Klopt.

(Geheimhoudings plicht)
Dan geef je die dokters een stapel formulieren die ze de mensen laten tekenen. Maar volgens mij hebben dierenartsen er geen zin in. Die branden hun handen niet aan erfelijkheid, die willen namelijk gewoon verdienen aan Mops en Cavalier
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Rosita Compagner schreef:
silvester schreef:
Muk schreef:
Klopt.

(Geheimhoudings plicht)
Dan geef je die dokters een stapel formulieren die ze de mensen laten tekenen. Maar volgens mij hebben dierenartsen er geen zin in. Die branden hun handen niet aan erfelijkheid, die willen namelijk gewoon verdienen aan Mops en Cavalier
Nou, ik denk dat de dierenartsen eerder geen zin hebben om nog meer papierwerk in te moeten vullen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”