Zo krijg ik al die rashonden ook wel ziek, ja
En dit is net zoiets in mijn beleving.
Ik was met een dergelijk onderzoek niet weggekomen en gelukkig is dat, zo te lezen, tegenwoordig nog steeds zo.
Moderator: moderatorteam

Universitair niveau, Universiteit Wageningen.Es schreef:O gaan we weer, (stoom uit mijn oren) is dit HBO-niveau? ik zal Sabine wel mailen, wat slecht is dit voor een zo belangrijk onderzoek!!!
Ik heb hem ook geprobeerd in te vullen maar mijn hond mankeert niks. Waar slaat dit op.
Nou kun je niet ontkennen dat het de laatste jaren slechter is geworden en gezien het doodlopende straatje alleen maar erger gaat worden.Marjoleine schreef:Heeft Dier en Recht dat niet al eens eerder uitgehaald? Dat je iets alleen in kon vullen als je een hond met problemen dan wel ziektes had?
Zo krijg ik al die rashonden ook wel ziek, ja
En dit is net zoiets in mijn beleving.
Ik was met een dergelijk onderzoek niet weggekomen en gelukkig is dat, zo te lezen, tegenwoordig nog steeds zo.

Inderdaad, dus als die Stabijna nou iets blijkt te mankeren dan wordt deze afwijking op het conto van de Stabij geschreven. Dit is nou juist het punt waarop Ed Gubbels al jarenlanglang gruwelijk de fout in gaat met zijn berekeningen!Tara schreef:Maar de lookalike stabijna van de hoek staat bij de dierenarts wel geregistreerd als Stabij.Renate van Veen schreef:Stamboomnummer hoeft niet per se ingevuld, het is voor ons een controle of een hond een stamboom heeft en om te zorgen dat mensen het niet verwarren met puur weten wie de ouders zijn.
De kans is inderdaad groot dat look-a-likes minder snel grote onderzoeken ondergaan om erfelijke aandoeningen te vinden. Echter, wanneer een hond pijn heeft of iets dergelijks, wordt deze wel naar de dierenarts gebracht, waardoor bepaalde erfelijke aandoeningen toch boven tafel komen.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van aandoeningen, dus er is aardig in kaart gebracht welke aandoeningen een genetische component hebben en welke niet.
Wanneer een hond zelf geen FCI erkende stamboom heeft, wordt het in dit onderzoek gezien als een look-a-like.
En zoals ik dus al zei: het valt of staat allemaal wel met de juiste definities, en met het collectief hanteren van de juiste definities.
Juist!kyechu schreef: Inderdaad, dus als die Stabijna nou iets blijkt te mankeren dan wordt deze afwijking op het conto van de Stabij geschreven. Dit is nou juist het punt waarop Ed Gubbels al jarenlanglang gruwelijk de fout in gaat met zijn berekeningen!
Als je zo'n onderzoek uitvoert moet je je op chipnummers baseren. Alles wat niet met 52814 begint (import rashonden uitgezonderd) is dus geen rashond. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?

Zoo dat is snel!Es schreef:De enquete wordt herzien. Ze hebben gebeld.
Ik heb dit stukje er even uitgepikt.Renate van Veen schreef:
(knip) Wanneer rashonden veel erfelijke aandoeningen hebben, kunnen bijvoorbeeld de Raad van Beheer en de rasverenigingen regels instellen of fokstrategieën maken om het voorkomen van de erfelijke aandoeningen te verminderen. Wanneer look-a-likes meer erfelijke aandoeningen blijken te hebben, dan is dat moeilijker te controleren met regels, maar het laat wel zien dat het beter is om een rashond te halen bij fokkers die fokken volgens de regels van het FCI, Raad van Beheer en de rasverenigingen. (knip)

Muk schreef:Zoo dat is snel!Es schreef:De enquete wordt herzien. Ze hebben gebeld.

Inhoudelijke kennis toevoegen aan het ontwerp van de enquêteEs schreef:De enquete wordt herzien. Ze hebben gebeld.
Goede punten.gyanty schreef:Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan

MirandaH schreef:Goede punten.gyanty schreef:Wat voor studie volg je eigenlijk? Bij mij was zoals het onderwerp hier omschreven was volledig afgekeurd. Niet SMART! Er is nogal een verschil tussen rassen en hoe zit de verhouding met populaire hondenrassen (en de ongezondere hondenrassen die populair zijn)
En hoe ga je om met de wetenschap dat rashonden vaker gescreend worden. Iemand met een look-a-like zal misschien minder snel rontgenen (en toch fokken) of een dna test doen, terwijl dat bij de rashonden veel normaler is en dus wel degelijk een beter beeld van de rashonden is dan de look-a-likes. Wat je niet ziet, is er niet vind ik wel een heel gemakkelijke stelling.... Het is pas een onderzoek als je alle rassen in verhouding gaat nemen en alles ook echt daadwerkelijk gaat keuren en onderzoeken.... Niet op de mening van de baas afgaan
Als ik zie wat er bij mijn vriendin in de trimsalon voor rasloze honden voorbij komen met enorme gezondheidsproblemen waar hoegenaamd niets aan gedaan wordt, omdat het geld kost of de dierenarts er vast toch niets aan kan doen.. Maar ja, daar zijn geen cijfers van he. Ik heb in mijn eigen trimsalon overwegend rashonden, en daar zie ik toch niet zulke schrijnende dingen. Als ik al eens een oorontsteking vermoed, dan wordt er door de baasjes eigenlijk altijd gelijk actie ondernomen. Gelukkig.
Ehm sorry hoorluna2906 schreef:Ik heb een kruising die sprekend lijkt op een rashond. Wat doen we daar mee? Niet invullen lijkt me? Ik neem aan dat look-a-likes gaat om rashond zonder stamboom en niet om kruisingen die lijken op rashonden?

Klopt.Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
En dat mogen dierenartsen dus niet.Muk schreef:Klopt.Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
Ik denk dat je voor zo'n onderzoek moet samenwerken met dierenartsen verspreid over heel Nederland en hun gegevens moet gaan gebruiken. Dan heb je objectieve gegevens over de gezondheid. En de dierenartsen registreren ook de chipnummers, dus daaruit kun je dan zelf uitmaken of het om een rashond of lookalike gaat.
Dan geef je die dokters een stapel formulieren die ze de mensen laten tekenen. Maar volgens mij hebben dierenartsen er geen zin in. Die branden hun handen niet aan erfelijkheid, die willen namelijk gewoon verdienen aan Mops en Cavaliersilvester schreef:En dat mogen dierenartsen dus niet.Muk schreef:Klopt.Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
Ik denk dat je voor zo'n onderzoek moet samenwerken met dierenartsen verspreid over heel Nederland en hun gegevens moet gaan gebruiken. Dan heb je objectieve gegevens over de gezondheid. En de dierenartsen registreren ook de chipnummers, dus daaruit kun je dan zelf uitmaken of het om een rashond of lookalike gaat.
(Geheimhoudings plicht)
Nou, ik denk dat de dierenartsen eerder geen zin hebben om nog meer papierwerk in te moeten vullen.Rosita Compagner schreef:Dan geef je die dokters een stapel formulieren die ze de mensen laten tekenen. Maar volgens mij hebben dierenartsen er geen zin in. Die branden hun handen niet aan erfelijkheid, die willen namelijk gewoon verdienen aan Mops en Cavaliersilvester schreef:En dat mogen dierenartsen dus niet.Muk schreef:Klopt.Es schreef:Het is het belanngrijkst dat ze niet de illussie hebben 'wel even de gezondheid van de rashond in kaart te brengen"
(Geheimhoudings plicht)