Eilfy schreef: Gelukkig lijkt Oryn er niks aan over gehouden te hebben, hij is nog even vrolijk als altijd
Dat is mooi om te horen
Moderator: moderatorteam
Eilfy schreef: Gelukkig lijkt Oryn er niks aan over gehouden te hebben, hij is nog even vrolijk als altijd

Ik zou het vooral erg vinden als ik voortijdig met een M of een G de ring uitgestuurd zou worden en dan een keurrapport in de trend van: vast een leuk werkhondje maar lijkt nergens op verder. Alles daarboven valt mee. Of zoals ik het tegen de fokker zei:Magic schreef:Ik zou er niet te veel van verwachten, kan het alleen maar meevallen.
Veel plezier komend weekend!

Met meer vierkant bedoel ik relatief. De Amerikaans/Australische typisch zijn over het algemeen wat zwaarder gebouwd (bredere schedel en breder front, wat lager op de poten) en hebben behoorlijk meer vacht. Dat maakt Oryn niet eens een niet-vierkante hond maar in vergelijking met de types die je op veel shows ziet lopen, is Oryn wel anders gebouwd (aldus de kenners)Maeve schreef:Op die standfoto toont hij toch best vierkant hoorHet is toch altijd afwachten wat je scoort. You win some, you lose some.

Nee, ik ken namelijk geen trimmer die verstand heeft van border collies (en een slechte ervaring met een trimmer die een vacht compleet verkeerd inschatte... dus neem geen risico's). Ik heb wel tips gekregen van degene die de showclinic gegeven heeft: mousse in z'n vacht en op een bepaalde manier uitkammen om hem iets meer body te geven.Magic schreef:Ga je hem mooi (laten) trimmen voor zaterdag?

Mee eens!Barnsley schreef:Weggegooid geld is het nooit! Ik krijg er altijd een beetje kippenvel van als mensen dat schrijven of roepen, een uitmuntend of plaatsing koop je niet. Die krijg je.
Dat Oryn en jij het goed hebben gedaan daar moet je je aan vast houden! Aan jullie heeft het niet gelegen.
Die tip had Mirjam idd ook al gegeven, wel met de waarschuwing dat bij teveel ondersteuning hij zijn rug kan gaan hollen. Dus ik moet nog even oefenen hoe ik dat het beste kan doen. Gelukkig iedere week ringtraining waarbij een vreemde hem betast dus ik heb nog voldoende tijd om uit te proberenTamara/Bayko schreef:Goed zo, that's the spirit![]()
Nog een tip voor het blijven staan tijdens betasten, alhoewel Mirjam je dat waarschijnlijk ook al heeft meegegeven: naast je hond hurken en zachtjes met een hand de buik ondersteunen. Je hoeft Oryn dan misschien niet eens aan te raken, het gevoel van ondersteuning kan al voldoende zijn om te voorkomen dat hij wil gaan zitten.
Ik lees t.z.t. graag een verslagjeEilfy schreef:
En wat betreft de spirit: ik heb hem (op het laatste moment hihihi) ingeschreven voor de eendaagse Winnershow op 13 december. Nederlandse keurmeester, nog vrij nieuw in de border wereld van wat ik heb gelezen (fokt zelf Corgi's). Ben heel benieuwd!
Dat klopt inderdaadTamara/Bayko schreef:Ik lees t.z.t. graag een verslagjeEilfy schreef:
En wat betreft de spirit: ik heb hem (op het laatste moment hihihi) ingeschreven voor de eendaagse Winnershow op 13 december. Nederlandse keurmeester, nog vrij nieuw in de border wereld van wat ik heb gelezen (fokt zelf Corgi's). Ben heel benieuwd!Deze keurmeester is de fokster van Apple en James (corgi's) hier op het forum. Ik heb geen ervaring met hoe ze keurt omdat ik al een tijdje niet meer zelf actief ben in de showring, maar ik las dat ze zelf wel een border heeft gehad en o.a. alle Collies, OES, Australian Shepherds en Shelties keurt. Afwachten dus.

Ik had dan waarschijnlijk iets genuanceerder gereageerd maar eerlijk gezegd: mocht mijn hond wel gewonnen hebben puur om zijn vachtkleur, zou ik daar niet happy mee zijn. Een hond is in mijn ogen (en ik denk dat dit voor veel keurmeesters geldt, of ik hoop het in ieder geval) meer dan een vachtkleur of een tekening. Er hoort ook gekeken te worden naar bouw, gangwerk etc. En als daar wat aan mankeert en je kwalificeert een hond op basis daarvan lager, kan ik me daar in vinden. Maar een kwalificatie waarin vachtkleur een hoofdrol speelt, hoog of laag, zie ik liever niet (met als toevoeging: mits de vachtkleur echt niet FCI erkend is, dan hoor je een hond namelijk te diskwalificeren volgens mij)Magic schreef:Jammer dat je met gemengde gevoelens terug bent gekomen uit Bleiswijk. Ik had al gehoord van verschillende anderen die hun border geshowd hebben dat de KM de 'kleurtjes' er snel uit stuurde.
Dit is overigens wel een beetje wat ik bedoelde met het verschil tussen een clubmatch en een grote show, want het is echt anders qua sfeer, qua beoordeling, etc. Ik denk overigens niet dat deze keurmeester er geen verstand van heeft, had je dat ook gezegd als jouw hondje had gewonnen?.
Iedereen heeft een ideaalbeeld van zijn/haar ras en op de een of andere manier komt dat ideaalbeeld altijd erg overeen met je eigen hondIk denk echter wel dat hij een bepaalde smaak heeft, een bepaald ideaalbeeld van hoe een border collie eruit hoort te zien. En op grote shows krijg je gewoon veel meer te maken met het ideaalbeeld van de KM dan op clubmatches, waar gewoon jouw hondje langs de rasstandaard wordt gelegd en op basis daarvan wordt gekeurd. En dan krijg je te maken met het feit dat jouw hond is niet het type is wat veel KM's op een grote show graag zien, die willen vaak zwart-witjes (niet alleen maar hoor, ik ken ook rode of merle kampioenen) en ze zien graag hondjes die met 10 maanden inderdaad al goed in vacht zitten en volledig zijn uitgezwaard. Het is me opgevallen dat er echt veel keurmeesters zijn die daar niet voorbij durven/kunnen/willen (?) kijken. Maar waarom zouden ze ook, er doen genoeg andere honden mee die wél al op die leeftijd zijn uitgezwaard. Dan heb je het inderdaad vaak over de Australische/NZ lijn die het op dat soort shows gewoon heel goed doet. Ik heb zelf een hondje uit Engelse lijnen en die zag er met anderhalf jaar nog uit als een puppy. Die wordt gewoon heel 'anders' volwassen, en ik hoefde haar in die periode dus ook niet te showen, want dan zou ze het bijna standaard afleggen tegen honden uit andere lijnen (hoewel dit natuurlijk per keurmeester verschilt).
Oryn heeft ook de KM omhelst, gelukkig niet constant maar hij moest wel ff knuffelenVoor ons is dit overigens één van de redenen geweest om geen grote shows meer te lopen. Naast een hoop roddel en achterklap. Wat ook meespeelt is dat Magic het niet leuk vind om met andere reuen in de ring te staan en Lány liever met de KM knuffelt dan stil blijft staanmaar met die laatste gaan we het wellicht nog wel eens proberen.
Ben trouwens wel benieuwd wie BOB is geworden.
Ik lees nergens de bewering dat de keurmeester er geen verstand van zou hebbenMagic schreef:Ik denk overigens niet dat deze keurmeester er geen verstand van heeft, had je dat ook gezegd als jouw hondje had gewonnen?.
Tamara/Bayko schreef:Ik lees nergens de bewering dat de keurmeester er geen verstand van zou hebbenMagic schreef:Ik denk overigens niet dat deze keurmeester er geen verstand van heeft, had je dat ook gezegd als jouw hondje had gewonnen?.
Wel enige teleurstelling over de kwalificatie en de indruk dat de KM een wat onrealistische verwachting had van een dermate jonge hond uit betreffende lijnen. Dat lijkt me niet zo vreemd als je nog niet heel ervaren bent met het showgebeuren en nu dus geconfronteerd wordt met het feit dat er inderdaad keurmeesters zijn die op een dergelijke manier naar een hond kijken. Ik moet me al heel sterk vergissen wil Oryn in de toekomst niet gewoon ZG/U kunnen halen maar als je bij je eerste grotere show een keurmeester treft die niet door de jeugdigheid heen kan kijken en ook nog eens een sterke voorkeur voor zwart-wit lijkt te hebben terwijl jouw hond een 'kleurling' is, kan dat rauw op je dak vallen.
Geef meteen toe dat enige nuance hier wel ontbreekt, een betere bewoording zou zijn: onvoldoende kennis (of het niet willen zien?) van de verschillende types binnen de border collie wereld en hoe die zich per type ontwikkelen.Net het keurrapport voorgelegd aan iemand die al jaren border collies showt op hoog niveau. Haar eerste vraag was of dat er gevraagd was naar de leeftijd van Oryn en toen ik deze met ja kon beantwoorden was de conclusie al vlug dat deze keurmeester of geen verstand heeft van het ras en de verschillende types of de honden niet wenst te beoordelen naar de leeftijd die ze hebben en daarmee eigenlijk een slechte keurmeester is...
Ah zo, ja. Ik had die zin ge-interpreteerd als zijnde de mening van degene aan wie je het rapport had voorgelegd. Hoe zag het rapport er eigenlijk uit?Eilfy schreef: Dit stond een paar posts naar boven:
Geef meteen toe dat enige nuance hier wel ontbreekt, een betere bewoording zou zijn: onvoldoende kennis (of het niet willen zien?) van de verschillende types binnen de border collie wereld en hoe die zich per type ontwikkelen.Net het keurrapport voorgelegd aan iemand die al jaren border collies showt op hoog niveau. Haar eerste vraag was of dat er gevraagd was naar de leeftijd van Oryn en toen ik deze met ja kon beantwoorden was de conclusie al vlug dat deze keurmeester of geen verstand heeft van het ras en de verschillende types of de honden niet wenst te beoordelen naar de leeftijd die ze hebben en daarmee eigenlijk een slechte keurmeester is...
Maar goed, het is gebeurt. We zijn nu twee dagen verder, nieuwe show(s) op de agenda waar dit me goed nog een keer kan gaan overkomen. Maar het blijft een gok... zeker in de show wereld zitten 1U en de G soms toch verdomde dicht bij elkaar
En dat is ook zo. Het blijft een subjectief gebeuren, vooral op shows waar de honden nu eenmaal dicht bij elkaar zitten qua kenmerken. Ik probeer zelf ook altijd bij een show te bedenken welke hond ik op 1, 2 en 3 zou plaatsen, en dat komt ook vaak niet overeen met wat de KM vindtEilfy schreef:Maar het blijft een gok... zeker in de show wereld zitten 1U en de G soms toch verdomde dicht bij elkaar

Alert and keen expression.Tamara/Bayko schreef:Hoe zag het rapport er eigenlijk uit?

InderdaadMagic schreef:Lekker uitgebreid verslagje ook...