miekmiek schreef:Tommie is ook maar klein maar 'volg' kan hij al heel goed. Gewoon begonnen met een snoepje in mijn hand en meelokken. Op den duur het snoepje steeds wat uitgesteld, en ondertussen zijn we zover dat ik het comando 'volg' kan geven, tommie loopt netjes aan mijn zij mee met zijn aandacht op mij gericht. Als ik stop gaat hij zitten en krijgt hij zijn snoepje. Maarja....tommie is ook wel eens superhondje he...

Meen hier toch weer effe op te moeten reageren

. Als je het snoepje (de beloning) pas geeft nadat de hond is gaan zitten beloon je dus alleen het zitten en niet het volgen. Dit is een veel gemaakte fout. De hond voelt zich beloond voor datgene wat hij doet op het moment dat hij de beloning krijgt (of een paar seconden ervoor). Is je hond na twintig passen keurig volgen gaan zitten en kreeg hij toen zijn beloning dan heb je dus alleen beloond omdat hij zo mooi is gaan zitten.
Hetzelfde geldt dus ook voor straffen / corrigeren. Daarom heeft het achteraf bestraffen van sloopgedrag of onzindelijkheid tijdens de afwezigheid van de baas ook geen enkele zin. De hond legt niet de link tussen de straf en het gedrag waarvoor hij gestraft wordt.
Om terug te komen op het belonen....om het nette volgen te belonen zul je dus een beloning moeten geven TERWIJL de hond netjes volgt. Bij een kleine hond is dat een stuk lastiger omdat je moet bukken om de beloning te geven waardoor je vaak zelf het nette volgen doorbreekt. Daarom is de clicker een ideaal hulpmiddel om kleine honden het volgen aan te leren.
Maar belonen hoeft natuurlijk niet perse met een brokje (alhoewel dat voor veel honden één van de sterkste bekrachtigers is), je kunt ook met een vrolijke stem belonen als je hond daar gevoelig voor is. Die heb je altijd bij je en je hoeft er niet voor te bukken

.