Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Targetstick

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Targetstick

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Iemand heeft me een tijdje geleden een targetstick laten zien. En even voorgedaan met Kiera.
Nu ga ik dus B-cursus met Rakker doen, en aangezien Rakker zo klein is, lijkt het me handig om voor het volgen een targetstick te gebruiken, en misschien ook voor andere dingen. Ik wil dus zo'n telescopische pen kopen, dat is hetzelfde idee volgens mij :?

Maar heeft iemand tips voor mij? Dingen waar ik op moet gaan letten?
Afbeelding
Daphne_2
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Daphne_2 »

Ik heb helaas geen antwoord voor je maar ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb een kruising tussen een teckel en een jack russel. Ik wil met hem ook gaan trainen maar hij is inderdaad zo klein. Een targetstick is dan misschien wel een oplossing.

Ik wacht de reacties wel af.

Groet Daphne
Tara en V-Tec
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Ja naja volgens mij is er niet iets waar je speciaal op moet letten ofzo... :?
Ben benieuwd hoe het gaat ;)
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik heb er een tijd terug 1 besteld bij http://www.dogmountain.be

Verder geen tips :? hahah ik gebruik hem ook nog niet eigenlijk :roll:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Hai op deze link wordt het een en ander uitgelegd

Jan :zwaai:

http://www.doghouserock.nl/training/bij ... targetstok

:ok:
Jan
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Sylvi@ schreef:Ik heb er een tijd terug 1 besteld bij http://www.dogmountain.be

Verder geen tips :? hahah ik gebruik hem ook nog niet eigenlijk :roll:
Ja, daar wou ik hem dus ook kopen ;) Maar heb nu al op m'n verlanglijstje voor Sinterklaas een telescopische pen gezet, en als ik hem niet krijg dan bestel ik hem alsnog ;) (of ga op zoek op de Winner ;))
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Hai op deze link wordt het een en ander uitgelegd

Dank je!!! :ok: Ik zet hem bij mijn favorieten en ga het binnenkort even doorlezen ;)
Train je zelf ook met de targetstick?
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Voor het volgen bij kleine honden kun je ook zonder de targetstick een heel eind komen. Als je het volgen aanleert door eerst de hond te leren volledig aandacht voor je te hebben. Vervolgens ga je aandacht vragen terwijl de hond aan het linkerbeen zit. Als dat goed gaat ga je bewegen. Als de hond aandacht wil houden moet ie wel meelopen. Je kunt ook tegenover de hond gaan staan, aandacht vragen, achteruit gaan lopen en als de hond goed meeloopt indraaien zodat je in dezelfde richting als je hond loopt. Dan ben je dus keurig aan het olgen. Belonen met je stem. Hoef je dus niet meer constant krom te lopen om een brokje voor zijn neus te houden. Als je toch met voer wilt belonen gebruik je de clicker. Clicken als hij goed volgt en vervolgens bukken om het verdiende brokje te geven.
Nadeel van de targetstick bij het volgen vind ik dat de hond zich meer op de stick gaat richten dan op jou. De bedoeling is uiteindelijk dat hij aandacht voor jou heeft en niet voor de targetstick. Ander risico, omdat je de stick boven hem houdt, als hij gaat springen loop je kans dat je hem met de stick prikt.

Ik gebruik de targetstick vooral bij oefeningen waarbij de hond zelfstandig van mij af moet bewegen. Bijvoorbeeld als ik ze wil leren om een rondje om de as te draaien of als ik ze wil leren om op de achterpoten te gaan staan (als je dat zonder ts doet, gaan ze tegen je aan staan). Het is een leuk hulpmiddel, maar net als alle andere trainingsartikelen, het blijft een hulpmiddel en is dus geen toverstokje :mrgreen: .
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

cindy1986 schreef:
janinca2002 schreef:Hai op deze link wordt het een en ander uitgelegd

Dank je!!! :ok: Ik zet hem bij mijn favorieten en ga het binnenkort even doorlezen ;)
Train je zelf ook met de targetstick?
Nee ik heb een grote hond. Ik gebruik hem weleens voor workshops bij vreningingen om het een en ander uit te leggen

Jan :ok:
Jan
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Sietske* schreef:Voor het volgen bij kleine honden kun je ook zonder de targetstick een heel eind komen. Als je het volgen aanleert door eerst de hond te leren volledig aandacht voor je te hebben. Vervolgens ga je aandacht vragen terwijl de hond aan het linkerbeen zit. Als dat goed gaat ga je bewegen. Als de hond aandacht wil houden moet ie wel meelopen. Je kunt ook tegenover de hond gaan staan, aandacht vragen, achteruit gaan lopen en als de hond goed meeloopt indraaien zodat je in dezelfde richting als je hond loopt. Dan ben je dus keurig aan het olgen. Belonen met je stem. Hoef je dus niet meer constant krom te lopen om een brokje voor zijn neus te houden. Als je toch met voer wilt belonen gebruik je de clicker. Clicken als hij goed volgt en vervolgens bukken om het verdiende brokje te geven.
Nadeel van de targetstick bij het volgen vind ik dat de hond zich meer op de stick gaat richten dan op jou. De bedoeling is uiteindelijk dat hij aandacht voor jou heeft en niet voor de targetstick. Ander risico, omdat je de stick boven hem houdt, als hij gaat springen loop je kans dat je hem met de stick prikt.

Ik gebruik de targetstick vooral bij oefeningen waarbij de hond zelfstandig van mij af moet bewegen. Bijvoorbeeld als ik ze wil leren om een rondje om de as te draaien of als ik ze wil leren om op de achterpoten te gaan staan (als je dat zonder ts doet, gaan ze tegen je aan staan). Het is een leuk hulpmiddel, maar net als alle andere trainingsartikelen, het blijft een hulpmiddel en is dus geen toverstokje :mrgreen: .
Nouww, je weet maar nooit, wie weet kan je wel toveren met zo'n stokje :p: .
Ik persoonlijk zou het volgen wel aanleren met een targetstick of iets dergelijks(bij een kleine hond). Maar dat is ieder voor zich.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Voor het volgen bij kleine honden kun je ook zonder de targetstick een heel eind komen. Als je het volgen aanleert door eerst de hond te leren volledig aandacht voor je te hebben. Vervolgens ga je aandacht vragen terwijl de hond aan het linkerbeen zit. Als dat goed gaat ga je bewegen. Als de hond aandacht wil houden moet ie wel meelopen. Je kunt ook tegenover de hond gaan staan, aandacht vragen, achteruit gaan lopen en als de hond goed meeloopt indraaien zodat je in dezelfde richting als je hond loopt. Dan ben je dus keurig aan het olgen. Belonen met je stem. Hoef je dus niet meer constant krom te lopen om een brokje voor zijn neus te houden. Als je toch met voer wilt belonen gebruik je de clicker. Clicken als hij goed volgt en vervolgens bukken om het verdiende brokje te geven.

Ik train dus met de clicker ;) Rakker heeft altijd wel haar aandacht goed bij me, ze kijkt ook altijd mooi omhoog naar me (bij de behendigheid hebben ze de opmerking gemaakt dat ze een nekhernia krijgt zo ;) )
Rakker loopt wel met me mee met het volgen, maar ze loopt te ver van me af. Met de targetstick wil ik haar dus leren goed naast me te leren, door de stick naast me te houden (het kan ook dat ik de bedoeling van de targetstick helemaal verkeerd begrijp hoor) En ik wil het dat als aanleren gebruiken, dus niet altijd.
Dat het geen toverstokje is begrijp ik ;) Het is een hulpmiddel ;)
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Ik train dus met de clicker ;) Rakker heeft altijd wel haar aandacht goed bij me, ze kijkt ook altijd mooi omhoog naar me (bij de behendigheid hebben ze de opmerking gemaakt dat ze een nekhernia krijgt zo ;) )
Rakker loopt wel met me mee met het volgen, maar ze loopt te ver van me af. Met de targetstick wil ik haar dus leren goed naast me te leren, door de stick naast me te houden (het kan ook dat ik de bedoeling van de targetstick helemaal verkeerd begrijp hoor) En ik wil het dat als aanleren gebruiken, dus niet altijd.
Dat het geen toverstokje is begrijp ik ;) Het is een hulpmiddel ;)[/quote]

Ik denkdat je op de goede weg zit :ok: Hou je ons opde hoogte

Jan :B
Jan
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

cindy1986 schreef:

Dat het geen toverstokje is begrijp ik ;) Het is een hulpmiddel ;)
Als je de stick op die manier wilt gebruiken om Rakker dichter bij te laten volgen kan het een prima hulpmiddel zijn. Wat je ook kunt doen is met het clickeren je eisen hoger leggen. Dus alleen nog maar clicken als hij dichter bij je loopt. Overigens is het zo dat veel kleine hondjes wat verder van de baas aflopen omdat ze dan de baas aan kunnen kijken. Als Rakker dicht tegen je been aanloopt, kan hij je gezicht niet meer zien vanwege de grote afstand. Ik zie dan persoonlijk liever dat ze iets verder van de baas af gaan lopen en keurig omhoog kijken. Maar dat hangt ook af van de eisen die ze bij jouw hondenschool stellen.

AfbeeldingAfbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:
Als je de stick op die manier wilt gebruiken om Rakker dichter bij te laten volgen kan het een prima hulpmiddel zijn. Wat je ook kunt doen is met het clickeren je eisen hoger leggen. Dus alleen nog maar clicken als hij dichter bij je loopt. Overigens is het zo dat veel kleine hondjes wat verder van de baas aflopen omdat ze dan de baas aan kunnen kijken. Als Rakker dicht tegen je been aanloopt, kan hij je gezicht niet meer zien vanwege de grote afstand. Ik zie dan persoonlijk liever dat ze iets verder van de baas af gaan lopen en keurig omhoog kijken. Maar dat hangt ook af van de eisen die ze bij jouw hondenschool stellen.
Ja, dat ze anders niet naar me omhoog kan kijken had ik ook al bedacht. Maar ik vind dat ze te ver van me af loopt, en ook niet goed naast me.
Ik begin met clicken als ze goed naast loopt, en pas als ze dat goed begrijpt click ik voor het naastlopen dat ik heel erg goed vind. Anders denk ik dat we allebei gefrustreerd raken, Rakker doordat ze er niets van snapt, en ik omdat het niet lukt ;)
Ik zal eens vragen hoever de hond van je af mag lopen ;)
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Je moet ook altijd maar voor één ding tegelijk clicken. Dus als je het volgen wilt verbeteren kies je waar je eerst aan gaat werken en niet aan alles tegelijk want dan begrijpt ie er idd geen snars meer van. Maar je bent dus goed bezig :ok:

AfbeeldingAfbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie is ook maar klein maar 'volg' kan hij al heel goed. Gewoon begonnen met een snoepje in mijn hand en meelokken. Op den duur het snoepje steeds wat uitgesteld, en ondertussen zijn we zover dat ik het comando 'volg' kan geven, tommie loopt netjes aan mijn zij mee met zijn aandacht op mij gericht. Als ik stop gaat hij zitten en krijgt hij zijn snoepje. Maarja....tommie is ook wel eens superhondje he... :mrgreen:
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Mijn doggies zijn ook klein geweest (Cyntha is het nog steeds wel :mrgreen: ) maar ook zonder een targetstick ging en gaat het volgen nog steeds heel goed. Ik zou het eerst proberen op de manier van Sietske.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat is een targetstick......
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Rakker kan op zich wel naastlopen hoor, maar ik wil het haar opnieuw (en beter) aanleren, en de targetstick lijkt me daar een goed hulpmiddel bij ;)
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

cindy1986 schreef:Rakker kan op zich wel naastlopen hoor, maar ik wil het haar opnieuw (en beter) aanleren, en de targetstick lijkt me daar een goed hulpmiddel bij ;)
Je kunt het beste een methode nemen waar jezelf het beste bij voelt

Jan
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Tommie is ook maar klein maar 'volg' kan hij al heel goed. Gewoon begonnen met een snoepje in mijn hand en meelokken. Op den duur het snoepje steeds wat uitgesteld, en ondertussen zijn we zover dat ik het comando 'volg' kan geven, tommie loopt netjes aan mijn zij mee met zijn aandacht op mij gericht. Als ik stop gaat hij zitten en krijgt hij zijn snoepje. Maarja....tommie is ook wel eens superhondje he... :mrgreen:
Meen hier toch weer effe op te moeten reageren :mrgreen: . Als je het snoepje (de beloning) pas geeft nadat de hond is gaan zitten beloon je dus alleen het zitten en niet het volgen. Dit is een veel gemaakte fout. De hond voelt zich beloond voor datgene wat hij doet op het moment dat hij de beloning krijgt (of een paar seconden ervoor). Is je hond na twintig passen keurig volgen gaan zitten en kreeg hij toen zijn beloning dan heb je dus alleen beloond omdat hij zo mooi is gaan zitten.
Hetzelfde geldt dus ook voor straffen / corrigeren. Daarom heeft het achteraf bestraffen van sloopgedrag of onzindelijkheid tijdens de afwezigheid van de baas ook geen enkele zin. De hond legt niet de link tussen de straf en het gedrag waarvoor hij gestraft wordt.

Om terug te komen op het belonen....om het nette volgen te belonen zul je dus een beloning moeten geven TERWIJL de hond netjes volgt. Bij een kleine hond is dat een stuk lastiger omdat je moet bukken om de beloning te geven waardoor je vaak zelf het nette volgen doorbreekt. Daarom is de clicker een ideaal hulpmiddel om kleine honden het volgen aan te leren.
Maar belonen hoeft natuurlijk niet perse met een brokje (alhoewel dat voor veel honden één van de sterkste bekrachtigers is), je kunt ook met een vrolijke stem belonen als je hond daar gevoelig voor is. Die heb je altijd bij je en je hoeft er niet voor te bukken ;) .

AfbeeldingAfbeelding
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Ik ben benieuwd ik heb er nog nooit van gehoord :confused:
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Een targetstick is een soort van aanwijsstokje. Je leert de hond dat hij de stick met zijn neus moet aanraken en dat dat hem een beloning oplevert. Vervolgens kun je de hond met de targetstick in een bepaalde richting bewegen. Door de stick te bewegen gaat de hond er vanzelf achteraan omdat hij de stick wil aanraken om zijn beloning te verdienen.

AfbeeldingAfbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
cindy1986 schreef:Rakker kan op zich wel naastlopen hoor, maar ik wil het haar opnieuw (en beter) aanleren, en de targetstick lijkt me daar een goed hulpmiddel bij ;)
Je kunt het beste een methode nemen waar jezelf het beste bij voelt

Precies ;) Sinds ik met de clicker werk gaat het trainen ook een stuk beter, en hebben we er allebei veel meer plezier in (Kiera & ik, met Rakker heb ik met de gehoorzaamheid nog niet met de clicker getraind op de kc ;))
Afbeelding
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Sietske* schreef:Een targetstick is een soort van aanwijsstokje. Je leert de hond dat hij de stick met zijn neus moet aanraken en dat dat hem een beloning oplevert. Vervolgens kun je de hond met de targetstick in een bepaalde richting bewegen. Door de stick te bewegen gaat de hond er vanzelf achteraan omdat hij de stick wil aanraken om zijn beloning te verdienen.
Kewl!!! Bedankt voor de uitleg... :ok:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb de eerste tijd gewoon een bamboestok gebruikt. Ik heb nu ook zo'n pen, is wel makkelijk omdat je die mee kunt nemen in je zak :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Ik heb de eerste tijd gewoon een bamboestok gebruikt. Ik heb nu ook zo'n pen, is wel makkelijk omdat je die mee kunt nemen in je zak :ok:
Ja, daarom ;) Ik heb een soort autoantenne ;) Die had m'n vader nog ergens liggen, zit een dopje op de punt dus wel veilig ;)
Zo'n pen heb ik voor Sinterklaas gevraagd, ik heb gehoord dat je die ook in een boekenwinkel kan kopen ;)

Waar heb jij hem gekocht? En waar gebruik jij hem voor?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”