Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit het, juridisch gezien?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Hoe zit het, juridisch gezien?

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Even een vraag want ik hoop dat iemand hier er meer verstand van heeft dan ik.
Vandaag liep mijn vriend met de honden in een losloopgebied en er kwamen plotseling twee Dobermanns aangerend die eerst Mila aanvielen, maar Mila kon weg rennen. Daarna vielen ze Rhodin aan, die achter mijn vriend stond. Mijn vriend heeft de honden weg geschreeuwd en zag meteen een wond in de zij van Rhodin. De Dobermanns probeerden Rhodin weer aan te vallen en mijn vriend moest ze wederom wegjagen.
De baas van de honden vroeg niet hoe het ging maar ging snel achter zijn honden aan. Mijn vriend wist waar de honden woonden (industrieterrein in de buurt) en heeft hem toe geroepen bij hem langs te zullen komen met de dierenartsrekening. De Dobermanns renden daar nog los rond en mijn vriend heeft de honden snel mee naar huis genomen en is naar de dierenarts gegaan. Rhodin heeft zeven hechtingen gekregen, twee injecties en een antibioticakuur. Met weekendtarief. :ugh: En dan weet ik niet eens of de honden er verder nog iets aan over hebben gehouden...
Ik zou denken dat de eigenaar van de Dobers de kosten zou moeten vergoeden, want zijn honden grepen zonder waarschuwing de onze en stonden niet onder appèl. Maar de dierenarts zei dat wij juridisch gezien geen poot hebben om op te staan, omdat alle honden los liepen. Wie weet hoe het zit en wat is de beste manier om dit aan te pakken? We willen morgen bij de eigenaar langs gaan.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Hoe zit het, juridisch gezien?

Ongelezen bericht door yamie »

juridisch weet ik niet precies, want idd, als alle partijen loslopen is het altijd lastig om een vinger te wijzen, ik zou morgen langs gaan en kijken hoe het gaat, of er te praten valt, misschien wil de eigenaar best wel op de juiste manier handelen ;)

maar vervelend hoor , beterschap voor je man :roos:
Lady.1
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 11
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lady.1 »

Je mag aannemen dat de eigenaar een WA verzekering heeft dan kan hij daar de rekening indienen.
-Gaby-
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.
Ja, ik hoop dat de reactie van deze man zo is geweest door de adrenaline en omdat zijn honden nog los rond renden. Maar mijn vriend moest hem wel eerst nog achterna, omdat hij snel een zijpaadje in dook, dus mijn vriend schatte hem niet echt meewerkend in... Maar dat zullen we morgen dan wel zien. We gaan daar geen stennis lopen schoppen hoor of gillen over schuld, maar het gewoon bespreken. Ik vind het wel fijn om een beetje beslagen ter ijs te komen, vandaar dit topic. ;)
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Geen idee hoe dat juridisch zit. Ik denk dat het vooral een kwestie is van goed fatsoen van de eigenaar.

Wel een tijdje geleden ook hier een Dobermann die een klein winkelhaakje had gemaakt bij een andere hond, ik weet niet zo even wat voor ras, maar geen kleintje in elk geval. Dober liep los, andere hond zat aan de lijn. Hoewel er op het eerste gezicht geen lichaamscontact leek, bleek er toch een winkelhaakje in de huid te zitten. Eigenares van de Dober vond het niet meer dan vanzelfsprekend dat zij de DA-kosten zou vergoeden. Ook inclusief weekendtarief overigens, het was op zaterdagochtend.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik weet niet beter dan dat de eigenaar van de hond die schade maakt moet dokken wettelijk gezien.
Edit. beterschap, ze hebben direct ook goed toegehapt ook dan.. :ugh:
-Gaby-
Zeer actief

[Sandra] schreef:Geen idee hoe dat juridisch zit. Ik denk dat het vooral een kwestie is van goed fatsoen van de eigenaar.

Wel een tijdje geleden ook hier een Dobermann die een klein winkelhaakje had gemaakt bij een andere hond, ik weet niet zo even wat voor ras, maar geen kleintje in elk geval. Dober liep los, andere hond zat aan de lijn. Hoewel er op het eerste gezicht geen lichaamscontact leek, bleek er toch een winkelhaakje in de huid te zitten. Eigenares van de Dober vond het niet meer dan vanzelfsprekend dat zij de DA-kosten zou vergoeden. Ook inclusief weekendtarief overigens, het was op zaterdagochtend.
Hopelijk is de eigenaar dan net zo fatsoenlijk als in het verhaal dat jij beschrijft!
blondie schreef:Ik weet niet beter dan dat de eigenaar van de hond die schade maakt moet dokken wettelijk gezien.
Edit. beterschap, ze hebben direct ook goed toegehapt ook dan.. :ugh:
Ja, ze gingen meteen voor de aanval en nadat mijn vriend ze de eerste keer weg had geschreeuwd wilden ze opnieuw aanvallen. En ik heb net van iemand gehoord die vaak op dezelfde plek loopt dat ze al meerdere keren andere honden hebben gegrepen.
Ik hoop dat Rhodin en Mila er niets aan over houden. Rhodin gaat net zo goed met andere honden, het zou jammer zijn als we weer een paar stappen terug moeten doen. Mila is een paar maand terug erg opgejaagd door vier herders en daarna even bang geweest als er een clubje honden op haar af kwam rennen, ik hoop ook niet dat die angst weer terug komt. Maar goed, we gaan gewoon door alsof er niets is gebeurd en dan zie ik wel hoe het loopt.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

-Gaby- schreef:
[Sandra] schreef:Geen idee hoe dat juridisch zit. Ik denk dat het vooral een kwestie is van goed fatsoen van de eigenaar.

Hopelijk is de eigenaar dan net zo fatsoenlijk als in het verhaal dat jij beschrijft!
Dat hoop ik ook. Hopelijk houden ze er verder niets aan over. Beterschap, nog!
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
-Gaby-
Zeer actief

[Sandra] schreef: Dat hoop ik ook. Hopelijk houden ze er verder niets aan over. Beterschap, nog!
Dankjewel!
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.
Shib liep los, andere hond ook en die viel Shib aan. Was op zaterdagavond en Shib heeft toen een nachtje bij de da mogen blijven, grote hechting op zijn zij.

Heb de verzekeringsgegevens van die man gekregen en alle kosten heb ik terug gekregen :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

-Gaby- schreef:Even een vraag want ik hoop dat iemand hier er meer verstand van heeft dan ik.
Vandaag liep mijn vriend met de honden in een losloopgebied en er kwamen plotseling twee Dobermanns aangerend die eerst Mila aanvielen, maar Mila kon weg rennen. Daarna vielen ze Rhodin aan, die achter mijn vriend stond. Mijn vriend heeft de honden weg geschreeuwd en zag meteen een wond in de zij van Rhodin. De Dobermanns probeerden Rhodin weer aan te vallen en mijn vriend moest ze wederom wegjagen.
De baas van de honden vroeg niet hoe het ging maar ging snel achter zijn honden aan. Mijn vriend wist waar de honden woonden (industrieterrein in de buurt) en heeft hem toe geroepen bij hem langs te zullen komen met de dierenartsrekening. De Dobermanns renden daar nog los rond en mijn vriend heeft de honden snel mee naar huis genomen en is naar de dierenarts gegaan. Rhodin heeft zeven hechtingen gekregen, twee injecties en een antibioticakuur. Met weekendtarief. :ugh: En dan weet ik niet eens of de honden er verder nog iets aan over hebben gehouden...
Ik zou denken dat de eigenaar van de Dobers de kosten zou moeten vergoeden, want zijn honden grepen zonder waarschuwing de onze en stonden niet onder appèl. Maar de dierenarts zei dat wij juridisch gezien geen poot hebben om op te staan, omdat alle honden los liepen. Wie weet hoe het zit en wat is de beste manier om dit aan te pakken? We willen morgen bij de eigenaar langs gaan.

welkom in het wereldje van aso' s met hun aso of " macho " -honden !!

dit is een dagelijks tafereel tegenwoordig , maar is helaas niets aan te doen , misschien iets voor de PvdD voor strengere regels ?. :denken:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Pakdebal schreef:
-Gaby- schreef:Even een vraag want ik hoop dat iemand hier er meer verstand van heeft dan ik.

welkom in het wereldje van aso' s met hun aso of " macho " -honden !!

dit is een dagelijks tafereel tegenwoordig , maar is helaas niets aan te doen , misschien iets voor de PvdD voor strengere regels ?. :denken:
gelukkig doen we niet aan generalisatie :ugh:
Heel veel sterkte en beterschap en hoe t wettelijk zit weet ik niet, maar als je de kosten terug wilt halen dan kun je even langs gaan en t proberen.
denk dat ik t zelf niet zou doen. Maar mocht je langs gaan vraag dan ook zeker even of hij zijn honden bij zich wil houden als hij jullie in t zich heeft, niemand heeft iets aan een herhaling
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Shibby schreef:Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.
Shib liep los, andere hond ook en die viel Shib aan. Was op zaterdagavond en Shib heeft toen een nachtje bij de da mogen blijven, grote hechting op zijn zij.

Heb de verzekeringsgegevens van die man gekregen en alle kosten heb ik terug gekregen :ok:
En wij juist niet terwijl mijn jongste hond nog geopereerd is en al, maar de tegenpartij werkte heel goed mee.
Maar juist door het loslopen kregen wij niets.
Shibby
Zeer actief

hovawart schreef:
Shibby schreef:Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.

En wij juist niet terwijl mijn jongste hond nog geopereerd is en al, maar de tegenpartij werkte heel goed mee.
Maar juist door het loslopen kregen wij niets.
Blegh, da's balen.
En raar dat daar geen eenduidigheid over is.
Afbeelding
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Het is jammer maar de tegenpartij heeft echt alles in het werkt gesteld kan alleen maar hiervoor :E: maar het mocht niet baten.
Maar wij kunnen elkaar nog goed passeren en groeten.
Shibby
Zeer actief

Dat is ook heel wat waard :ok:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja die twee zitten daar de hele dag op het terrein te waken (en hoor ze ook regelmatig met elkaar ruzie maken), ben ze gelukkig nog niet tegengekomen met wandelen. Veel beterschap...
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Beterschap voor Rhodin.

Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, om hier achter te komen zal je bij het juridisch loket kunnen informeren, zij geven gratis advies.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

runninggirl schreef:Ja die twee zitten daar de hele dag op het terrein te waken (en hoor ze ook regelmatig met elkaar ruzie maken), ben ze gelukkig nog niet tegengekomen met wandelen. Veel beterschap...

dierenbescherming bellen, klacht indienen bij de politie , er is meer te doen dan men denkt , maar als niemand wat doet ?.. :denken:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Van wat ik wel eens heb meegekregen met dergelijke gevallen zijn jullie in zo'n geval (voor de verzekering) beide schuldig en is het redelijk te verwachten/vragen dat de eigenaar van de andere honden de helft van de DA rekening mee betaald.

Succes en sterkte
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Pakdebal schreef:
runninggirl schreef:Ja die twee zitten daar de hele dag op het terrein te waken (en hoor ze ook regelmatig met elkaar ruzie maken), ben ze gelukkig nog niet tegengekomen met wandelen. Veel beterschap...

dierenbescherming bellen, klacht indienen bij de politie , er is meer te doen dan men denkt , maar als niemand wat doet ?.. :denken:
En waarvoor wil je dan de dierenbescherming bellen? :19:

Balen hoor! Hopelijk houden de honden er verder niks aan over en wordt de rekening gewoon vergoed.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Maakt niks uit of de honden allemaal losliepen.

Een van mijn honden heeft ook weleens een andere hond gebeten (beide liepen los), gewoon bij de verzekering neergelegd en die hebben gewoon betaald. Ze vroegen wel of mijn honden los of aan de lijn liepen, maar ze deden totaal niet moeilijk. Nou zijn wij bij de RVS verzekerd en die zijn echt goed.

Toen Nikkie gebeten werd, heeft die eigenaresse gezegd tegen de verzekering dat Nikkie haar hond aanblafte ( was ook zo, maar het gebeurde op het plekje waar we altijd onze hondentrainster ontmoeten en die had ook een witte herder die werd elke dag zo begroet door Nikkie) toen betaalde haar verzekering (ohra) niet uit omdat mijn hond dus begon vonden ze. Toen heeft de eigenaresse het zelf betaald.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Verzekering technisch gezien zijn dit soort dingen ook vaak lastig, verzekeringen zeggen dat hiermee tevaak gesjoemeld wordt en dus niet zo snel uitkeren.

Paar maanden terug stond Frank met Rox in de deur opening om uit te laten (dus vol enthousiasme) het was donker en ze werd 'aangevallen' door een mini hondje van 13 jaar dat blaffend op haar af komt 'rennen', Rox zet een stap in de voortuin en snauwd, zoals ze grote honden die te ver gaan ook af kan snauwen, dan is er niets aan de hand en geen schram.. maar dit kleine hondje was zo kwetsbaar (en geen partij) dat ze een schram/snee in haar nekvel had, de baas schoot in paniek en heeft dit erger opengescheurd door het getrek aan het hondje op straat omdat ze naar huis rende :ugh:
Het was een 'ongeluk' waar beide schuld hadden (dat zei de eigenaar ook gelijk), maar om de vrede te bewaren en wij ons toch schuldig voelde heeft Frank de DA kosten betaald (weekend in de nacht dus moesten twee artsen uit bed getrommeld worden) dure grap dus.

Chiko de kleinste van ons had hetzelfde gereageerd, maar dan had er geen schrammetje geweest.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jurisdisch is het simpel.
Ongeacht welke hond er losliep en ongeacht of dat mocht of niet, de baas van de bijtende hond is aansprakelijk. In de basis.

Er zijn situaties denkbaar die die aansprakelijkheid verminderen maar die lijken me niet aan de orde, dus die zal ik nu niet noemen.

Eerst even zelf rustig worden en dan een briefje op stellen waarin je de meneer (naam en adres in die brief herhalen, kun je vast ergens opzoeken) aansprakelijk stelt voor de kosten (nu en in de toekomst!!!!) die je moet maken om dat een van zijn honden (ras noemen, reu of teef) jouw hond (naam, ras noemen) gebeten heeft op (datum en tijd) en (plaats zo nauwkeurig mogelijk noemen)

Geef kort aan,bijvoorbeeld zoals nu in dit topic, in je eerste bericht, wat er gebeurde. Hou het bij feiten, probeer emotie eruit te houden (eigenlijk zoals in dit eerste bericht ;-)

Sluit af met iets als dat je verwacht dat hij zijn verzekeringsmaatschappij in zal schakelen en dat je hoopt en verwacht dat in ieder geval deze kosten (bedrag herhalen, verwijzen naar nota, waarvan je copie (! geen origineel) bijsluit binnen 14 dagen op jouw rekening (nummer noemen) vergoed wilt zien.

Hou het vriendelijk maar zakelijk. Je kunt wel een keer vermelden dat het "tot je grote schrik" is misgegaan maar het voegt voor de behandeling bij de maatschappij niet toe als je A4-tjes volschrijft met hoe je je voelt... ;-)

Vermeld niet welke hond losliep. Zwijg daar in je brief over maar als een verzekeringsmaatschappij ernaar vraagt, vertel dan de waarheid ;-)
*edit: dat gaat niet lukken denk ik. In dat geval probeer eroverheen te praten. Leg nergens nadruk op. Zoals het nu in je openingstuk staat kun je het gewoon in je brief herhalen. Haal alleen even de aanname weg dat het waarschijnlijk een probleem is als jouw hond ook losliep.
Dan krijg je dus text als "liet mijn honden uit... uw hond kwam onverwacht en heeft kans gezien mijn hond aan te vallen"... "en kwam nog een keer terug".

En, los van dit alles.. sterke!!!

Suzanne
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Lijkt mij ook dat de baas van een uitvallende hond aansprakelijk is. Een ander voorbeeld, als 1 van de paarden in een weiland schade berokkent aan een paard van een andere eigenaar, dan moet de veroorzakende partij schade vergoeden. Als dat dan duidelijk aanwijsbaar is uiteraard.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

hovawart schreef:Het is jammer maar de tegenpartij heeft echt alles in het werkt gesteld kan alleen maar hiervoor :E: maar het mocht niet baten.
Die tegenpartij had dan toch gewoon de kosten uit eigen zak kunnen betalen, als de verzekering dat niet wilde doen?

In het geval van de TS denk ik dat Suzanne met de golfjes het heel juist verwoord heeft. Toch wel handig soms, zo'n verzekeringsexpert op het forum. :wink:
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

het was in een losloop gebied.

Volgens mij kan dat gewoon via de WA als die meneer dat wil,je zou naar die man toe kunnen gaan met de rekening en kijken of hij dat wil regelen.

Zo niet zou je het eens aan een wijkagent o.i.d.kunnen vragen.

Verder weet ik niet hoe het juridisch in elkaar steekt als ze allemaal los lopen(waar het overigens mocht)
Mochten ze daar niet los lopen ben je beide fout en heb je volgens mij geen poot om op te staan.

Sterkte en beterschap.

Vreselijk om mee te maken.
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Wij hebben het gehad met onze cane corso die liep los en speelde met andere loslopende hond na overleg met eigenaar. Speelde altijd leuk met elkaar maar nu ging het te ruig en corrigeerde mijn hond te hard.

7 hechtingen verder, netjes schadeformulier ingevuld op verzoek van de verzekering en rekening erbij,w e hebben sowieso de rekening cash betaald aan die man, ook al wilde hij splitten ivm beide goedkeuring van spelen en beide niet ingegrepen. Echter netjes alles van de verzekering terug gehad, zonder verdere discussie.
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ben wel erg benieuwd hoe de man reageert!

Ben je al geweest?
ailaina
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua x boomer en een yorkshire terrier

Ongelezen bericht door ailaina »

Juridisch gezien is het een onrecbtmatige daad. Dit wil zeggen dat de eigenaar de kosten zal moeten vergoeden. Daar valt onder de materiele kosten, dus inderdaad de rekening van de dierenarts. Heel veel succes.
Afbeelding
“The sea is nothing but a library of all the tears in history.”
― Lemony Snicket
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”