[quote="Paisley"]Beetje spuit11, maar vanuit hier een dikke +1 voor Jion.
De natuur, die red zich best. Alleen zijn wij een beetje huiverig voor de gevolgen en proberen daarom de touwtjes in handen te houden.
Ook wanneer het broeikaseffect lekker doorzet, de poolkappen smelten en Nederland weer teruggegeven wordt aan haring en schol, zal er wereldwijd een nieuw natuurlijk evenwicht ontstaan. Maar dat nieuwe evenwicht bevalt ons helemaal niet, want we zijn teveel op het huidige klimaat aangepast.
De bevolkingsgroei loopt de pan uit. Terwijl eeuwen lang de wereldbevolking onder de 1 miljard bleef, is sinds 1800 de groei en lekker in gedreund en inmiddels zitten we op bijna 8 miljard. Dat gaat niet lang goed zo en ik zou het interessant vinden om mee te maken hoe er weer een massa extinctie gaat plaatsvinden onder de mensen.
In het klein werkt het precies het zelfde: er zijn teveel zwijnen vinden wij. En wij vinden dat, omdat we het vervelend vinden als onze gewassen worden opgepeuzeld door wilde varkens en onze auto's ermee in aanraking komen wanneer ze de A50 over drentelen.
Maar voor de natuur maakt het geen moer uit.[/quote]
Nou ik zou niet graag wildzwijn zijn op dit moment want er zijn er zo veel dat ze in de winter niet half genoeg te vreten zouden hebben als ze niet ook werden bijgevoerd !
Daarbij zouden die zwijnen ook geen of in elk geval veel minder schade aan gewassen veroorzaken als ze in hun Eigen territorium genoeg vreten zouden vinden ! En die zwijnen op de A50 heb je ook alleen meer last van omdat het er zo veel zijn voor een te Klein gebied
want anders hoeven ze niet op pad!
Het heeft niks te maken met dat wij als mens de boel willen controleren het is gewoon noodzaak dat er afschot plaats vind als er geen natuurlijke vijanden zijn of natuurlijke selectie doormiddel van ziekte of hongerdood. En om dat laatste dan niet te hoeven meemaken kies ik toch voor afschot ! De bossen in NL zijn gewoon te klein voor zoveel wild en er is geen plek voor die beesten om een nieuw territorium op te zoeken. Om een voorbeeld te geven toen wij nog op de veluwe woonden (tot 1992 en toen waren er minder zwijnen dan nu ) zag ik vrijwel elke wandeling wel zwijnen en moesten we ons ook wel eens haasten om ons uit de voeten te maken als ze geen beste bui hadden. Waar ik nu woon weet ik dat er veel meer zitten maar ze hebben hier zo veel meer ruimte dat ik ze nog nooit heb gezien sinds we hier ons huis hebben (sinds 2004). Hier krijgen de jagers elk jaar een aantal 'vergunningen' om zwijnen, reeën en herten af te schieten om de populatie op een gezond pijl te houden. Dat wil niet zeggen dat die quota ook altijd gehaald worden want als er een winter veel en vaak sneeuw ligt mag er niet gewoon gejaagd worden omdat dat geen eerlijke jacht is. tevens is er al een aantal jaar in onze gemeente een verbod om haas te schieten omdat er daar nu niet veel van zijn. Maar gezien de aantallen die ik deze zomer heb gezien zou het zomaar kunnen dat er over een jaar of twee weer wat gejaagd mag worden. De aantallen de per gemeente mogen worden geschoten zijn ook voor alle diersoorten van te voren gekend omdat er eind van de zomer tellingen worden gedaan (voor zover mogelijk) Ook zijn de dagen vastgesteld waarop wat gejaagd wordt. Als het vandaag vossenjacht is dan mag er bijvoorbeeld geen ree worden geschoten al loopt hij zo'n beetje over je schoenen
Ik ben zeker geen voorstander van de jacht maar zolang het zorgvuldig wordt gedaan heb ik er gaan moeite mee dat er anderen zijn die er wel plezier aan beleven als het in belang van de populatie is.