Miranda schreef:Ik vind het erg interessant wat je hier zegt. Skadi heeft de moed die je wil, maar is meteen ook erg zelfstandig. Soms wat té

Voor mijn gevoel heeft het met elkaar te maken, al kan ik er de vinger niet echt opleggen. Een DH heeft wel de moed, maar is weer erg baasgericht.
Een karakter als Skadi kruisen met een hond uit RG 5 lijkt mij persoonlijk vrágen om problemen
Je wil zoiets eerder met een wat mildere, baasgerichte hond kruisen. Denk ik dan, als leek op fokgebied.
Jij noemt één individuele hond als voorbeeld, maar het gros van de witjes is absoluut niet zelfverzekerd, laat staan moedig. Ik vind ook dat je naar het algehele belang moet kijken. Ik weet vrij veel van witjes, maar weer heel erg weinig van andere rassen. Niet genoeg om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Wellicht is er een ander ras dat nog beter ingekruist zou kunnen worden, maar op dit moment zou mijn voorkeur uitgaan naar een ras uit rg 5. Het is ook niet gezegd dat je meteen hele zelfstandige, moedige, zelfverzekerde honden krijgt uit zo'n combi. Wie weet vererft Skadi een heel ander karakter dan je zou verwachten. Ik heb uit onzekere honden mega zelfverzekerde pups geboren zien worden en andersom. Je hebt nooit garanties vooraf. Ik vind dat je sowieso al wat hebt gewonnen als je er compleet nieuw bloed inkruist. De gezondheid is namelijk ook niet je van het. Daarna komt het karakter en voor mij is rg 5 dan het meest voor de hand liggend. Liever dan rg 2 denk ik. Maar nogmaals, ik ben te weinig thuis in de fokkerij van andere rassen om een echt diepzinnig antwoord te kunnen geven. Dit is echt gevoelsmatig op dit moment en wellicht zijn er betere opties. Ik vind het alleen voor de ZWH bepaald niet gemakkelijk, zoveel weet ik wel.
Met een DH los je echt helemaal niets op. Dat ras heeft met exact dezelfde gezondheidsproblemen te maken en de ZWH stamt gewoon van de DH af, dus je wint er niets mee. Ja, op karaktergebied misschien een klein beetje, maar de karakters van veel DH's vind ik ook niet om over naar huis te schrijven eerlijk gezegd (uitzonderingen daargelaten) en ik denk dan ook dat de ZWH totaal niet gebaat is bij het inkruisen van dat ras. Mocht het wel weer mogelijk worden, dan zou ik daar wel voor zijn, want het is altijd beter dan wat we nu hebben...maar het zou mijn keuze niet zijn als ik mag kiezen uit alle rassen die er zijn