Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Open stamboeken , welk ras erdoorheen kruisen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Open stamboeken , welk ras erdoorheen kruisen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

MonaToetje schreef:Wat mijn ras , de Boston betreft, heb ik werkelijk geen idee welk ras ik er doorheen zou kruisen , omdat de aanverwante rassen ook met dezelfde problemen te kampen hebben.
Maar dat zijn allemaal kortsnuiten.
Ik zou er dus geen kortsnuit doorheen gooien, dan schiet je er niks mee op inderdaad.

Ik zou het bij de wetter wel weten. Doe mij maar een Barbetje ;)

Bij de stabij is het net zo hard nodig, en daar zou ik het even niet weten. Iets met een stabiel karakter in elk geval.

Het maakt op zich niet zo gek veel uit natuurlijk als je gezondheid wilt verbeteren. Als het maar onverwant is win je altijd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Badu schreef: 48 cm... ideaal maatje :F:
Net te groot :F:
Ik wil medium hondjes, max 42.99 cm :LOL:
Csiva is ruim 41 cm. Ideaal!

Wat weegt zo'n nakerd trouwens?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Machie schreef:

Die van 48 cm weegt 10 kg & wat is zo ideaal aan 41 cm?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Badu schreef:
Machie schreef:

Die van 48 cm weegt 10 kg & wat is zo ideaal aan 41 cm?
Lichtgewichtjes :O: Csiva weegt 12.5 kilo :oeps:
Medium voor de agility ;)
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Ik denk dat ik bij de leonberger de cao de serra estrella erdoorheen zou fokken. Volgens mij zijn ze qua gezondheid een stuk beter dan de leonberger, uiterlijk lijken ze veel op elkaar. Karakter van de estrella is denk ik wel wat pittiger.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Badu schreef: Die van 48 cm weegt 10 kg & wat is zo ideaal aan 41 cm?
Alles vanaf 43 centimeter valt bij Cyno onder de large honden en moet dus ook die hoogte springen. :wink:
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Ik vind Boris wel een geslaagde kruising, al zeg ik dat ook omdat het mijn eigen hond is natuurlijk. :mrgreen:

Nee, hij heeft het goedmoedige en rustige van de Golden, en de pit van een Mechelaar. Het werklustige heeft hij van beide kanten. Ideaal voor mij. Sowieso vind ik Retriever X Herder vaak heel mooie honden, zowel qua karakter als qua uiterlijk.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

zeta-jones schreef:
Emma schreef:
zeta-jones schreef:Ik vind het voor de ZWH best lastig. Beslist geen andere herdersoort in elk geval. Dat is problemen oplossen door problemen te creëren. Iets in de trant van dweilen met de kraan open. Ik denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar een zelfverzekerd ras dat ook zelfstandig en iets minder gevoelig en minder 'slaafs' is. Ik denk aan een Samojeed of een Husky oid. Het karakter van de ZWH heeft echt een fikse boost nodig, want met een hond die in je armen springt van schrik/angst als er wat aan de hand is win je ook de oorlog niet :wink: Qua gezondheid zitten we met talrijke problemen en een open stamboek en daaruit voortvloeiende bredere genenpool zou uitkomst kunnen bieden.
een van de grote kenmerken van de witte herder is toch de baasgerichtheid?
dan lijkt het mij niet handig om die met de husky te kruisen. wel voor een mooie hond natuurlijk. maar husky`s zijn over het algemeen zeer zelfstandig, en niet zomaar volgzaam.

voor de witte herder, is het lastig, als je wilt dat de nakomelingen ook weer wit worden. dan blijft er niet veel geschikts over.
of andere herders (shiloh of hollandse), collies, of andere witte honden, maar dan zit je al weer met andere karakters. of ook gewoon eens een grotere boerenfox erdoorheen :mrgreen:
Ik vind het juist geen kwaad kunnen om er een wat minder baasgericht ras doorheen te fokken. Naar die baasgerichtheid kun je altijd weer terug en bovendien zijn veel witjes zoooooo baasgericht dat enige afzwakking geen kwaad zou kunnen :engel:

De kleur zou me niet eens direct heel erg boeien. Uiteindelijk kun je weer terug naar wit als je dat persé wil. Als honden eenmaal wit dragen (zeg je kruist een ZWH met een niet-wit-dragende hond van een ander ras en er worden alleen gekleurde pups geboren, die dan vervolgens wel wit dragen, zodat je een volgende generatie wellicht weer wit eruit krijgt), dan ben je al een heel eind. Het ligt er heel erg aan wat je wil bereiken en hoe snel je dat wil bereiken. Je zult altijd concessies moeten doen als je een ander ras er doorheen gaat fokken. Ik denk echt dat het weinig uithaalt (zeker op de lange termijn) als je er een andere herdersoort doorheen gaat fokken. Het karakter heeft echt evenwichtigheid, zelfvertrouwen en stabiliteit nodig en iets zelfstandiger hoeft nog niet meteen het einde van de wereld te zijn.
Ik vind het erg interessant wat je hier zegt. Skadi heeft de moed die je wil, maar is meteen ook erg zelfstandig. Soms wat té ;)
Voor mijn gevoel heeft het met elkaar te maken, al kan ik er de vinger niet echt opleggen. Een DH heeft wel de moed, maar is weer erg baasgericht.
Een karakter als Skadi kruisen met een hond uit RG 5 lijkt mij persoonlijk vrágen om problemen :mrgreen:
Je wil zoiets eerder met een wat mildere, baasgerichte hond kruisen. Denk ik dan, als leek op fokgebied.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
zeta-jones
Zeer actief
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Miranda schreef:Ik vind het erg interessant wat je hier zegt. Skadi heeft de moed die je wil, maar is meteen ook erg zelfstandig. Soms wat té ;)
Voor mijn gevoel heeft het met elkaar te maken, al kan ik er de vinger niet echt opleggen. Een DH heeft wel de moed, maar is weer erg baasgericht.
Een karakter als Skadi kruisen met een hond uit RG 5 lijkt mij persoonlijk vrágen om problemen :mrgreen:
Je wil zoiets eerder met een wat mildere, baasgerichte hond kruisen. Denk ik dan, als leek op fokgebied.
Jij noemt één individuele hond als voorbeeld, maar het gros van de witjes is absoluut niet zelfverzekerd, laat staan moedig. Ik vind ook dat je naar het algehele belang moet kijken. Ik weet vrij veel van witjes, maar weer heel erg weinig van andere rassen. Niet genoeg om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Wellicht is er een ander ras dat nog beter ingekruist zou kunnen worden, maar op dit moment zou mijn voorkeur uitgaan naar een ras uit rg 5. Het is ook niet gezegd dat je meteen hele zelfstandige, moedige, zelfverzekerde honden krijgt uit zo'n combi. Wie weet vererft Skadi een heel ander karakter dan je zou verwachten. Ik heb uit onzekere honden mega zelfverzekerde pups geboren zien worden en andersom. Je hebt nooit garanties vooraf. Ik vind dat je sowieso al wat hebt gewonnen als je er compleet nieuw bloed inkruist. De gezondheid is namelijk ook niet je van het. Daarna komt het karakter en voor mij is rg 5 dan het meest voor de hand liggend. Liever dan rg 2 denk ik. Maar nogmaals, ik ben te weinig thuis in de fokkerij van andere rassen om een echt diepzinnig antwoord te kunnen geven. Dit is echt gevoelsmatig op dit moment en wellicht zijn er betere opties. Ik vind het alleen voor de ZWH bepaald niet gemakkelijk, zoveel weet ik wel.
Met een DH los je echt helemaal niets op. Dat ras heeft met exact dezelfde gezondheidsproblemen te maken en de ZWH stamt gewoon van de DH af, dus je wint er niets mee. Ja, op karaktergebied misschien een klein beetje, maar de karakters van veel DH's vind ik ook niet om over naar huis te schrijven eerlijk gezegd (uitzonderingen daargelaten) en ik denk dan ook dat de ZWH totaal niet gebaat is bij het inkruisen van dat ras. Mocht het wel weer mogelijk worden, dan zou ik daar wel voor zijn, want het is altijd beter dan wat we nu hebben...maar het zou mijn keuze niet zijn als ik mag kiezen uit alle rassen die er zijn :wink:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

zeta-jones schreef:Met een DH los je echt helemaal niets op. Dat ras heeft met exact dezelfde gezondheidsproblemen te maken en de ZWH stamt gewoon van de DH af, dus je wint er niets mee.
Ben ik met je eens, hoor. Dat had ik in mijn oorspronkelijke reactie ook al aangegeven.

Wat Nanna zegt is misschien niet eens zo gek gedacht.
Al weet ik niet zoveel van berghonden. Ja, dat ze moedig, zelfstandig en eigenzinnig zijn. Maar hoe zit het met de gezondheid in die rassen, Nanna? Dat is ook niet zo best, toch?
And few will ever climb
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Ik was altijd fan van Boxers, maar tegenwoordig zie ik meer lelijke dan mooie Boxers, zeker die snuit die steeds platter wordt.
Laatst zag ik een paar krusing Labrador x Boxer, dat vond ik wel een geslaagde kruising, als je op google zoekt zie je dat ze bijna allemaal het meeste van een Boxer weg hebben maar dan met een lange neus.

Hieronder foto's die ik van google heb geplukt.
Afbeelding
Afbeelding

Zeker hier (foto's van dezelfde hond) zie je typisch Boxer maar dan met een lange neus.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bink2009 op 08 okt 2013 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Voor de HH niet 1,2,3 verrassend, we kunnen het gelukkig af met de kortharen. Voor de ruwhaar zou ik, als ik buiten het ras zou kijken idd voor de laekense gaan. De langhaar heb ik geen idee voor, er is in de jaren 80 een tervurenaar ingekruist maar op 1 of andere manier zie ik dat niet zo zitten, een vierkante hond er doorheen. De korthaar, een stabiele mechelaar.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

LongFields schreef:
Badu schreef: Die van 48 cm weegt 10 kg & wat is zo ideaal aan 41 cm?
Alles vanaf 43 centimeter valt bij Cyno onder de large honden en moet dus ook die hoogte springen. :wink:
Sagan is zo behendig... die kan de categorie 'large' aan hoor :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje

Ongelezen bericht door binkebobbel »

trouwens vind ik zelf dat heel veel rassen, zeker de kleinere rassen goed nieuw bloed kunnen halen door te kruisen met de boerenfox. dat is dan wel geen ras, maar een type. maar wel een type met een gezonde bouw, over het algemeen. dan krijg je natuurlijk wel een ander uiterlijk. maar met terugkruisen en weer kruisen met Bf, zul je denk ik wel een gezondere bouw krijgen, baasgerichte hondjes met een tikje van het oorspronkelijke ras, maar niet zo extreem.
Ik pik deze er even tussenuit. Ik heb dus een kruising Bull-terrier boerenfox vind dat dus intressant.
Nou heeft mijn kruising een kleurtje dat niet gewenst is bij de bull-terrier. Maar ik hoor regelmatig
dat het jammer is dat ie gecastreerd is. De extreme neus en het gezicht van de Bull-terrier tegenwoordig
vind ik om te janken. :ugh: zie ik liever dit
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Voor de tatra zou ik eens gaan kijken bij de slovensky cuvac.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Miranda schreef:
zeta-jones schreef:Met een DH los je echt helemaal niets op. Dat ras heeft met exact dezelfde gezondheidsproblemen te maken en de ZWH stamt gewoon van de DH af, dus je wint er niets mee.
Ben ik met je eens, hoor. Dat had ik in mijn oorspronkelijke reactie ook al aangegeven.

Wat Nanna zegt is misschien niet eens zo gek gedacht.
Al weet ik niet zoveel van berghonden. Ja, dat ze moedig, zelfstandig en eigenzinnig zijn. Maar hoe zit het met de gezondheid in die rassen, Nanna? Dat is ook niet zo best, toch?
hhmmm met een berghond kruisen spreekt mij dan weer niet aan.

misschien wel met een retriever kruisen of Iets van staande jachthond. :denken:

een Berghond kan nogal een pittige hond opleveren. zeker als er wat zenuwachtige van de ZWH erdoorheen zit. het is maar net hoe de karakters eruit komen. de voordelen van beide rassen, of de nadelen van beide rassen.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bij de Witjes zou ik er een Shiloh doorkruisen denk ik.

Maar wat bij de Shiloh? Geen idee, het is natuurlijk voor velen gewoon een kruising DH.
Ergens ver weg is dat ook zo.

Lastig.

Bij de Chineesjes zou ik het zo gauw ook niet weten.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

moosje schreef:Bij de Witjes zou ik er een Shiloh doorkruisen denk ik.
Dat schiet niet op, dat stamt toch ook af van de DH?
And few will ever climb
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Je kan best een rasgroep 5 bij de witjes doen, dat ze zelfstandig zijn wil niet zeggen dat ze helemaal niets met de baas hebben natuurlijk.
Er zijn verschillende soorten Laika ( of Laiki), die zijn vaak baasgerichter dan de bekendere RG 5 types. Mijn mallen zijn ook moedig, zelfstandig, maar zeker niet van god los. Ik heb echt nog wel iets te vertellen.
Er hoeft niets doorgekruist te worden in ieder geval, ze zijn gezond en nog prima te gebruiken boor het originele gebruiksdoel.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Miranda schreef:
Ja, maar totaal anders qua karakter, en een goede gezondheid.
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

moosje schreef:
Miranda schreef:
Nou, ik vind Shiloh's ook niet de meest stabiele herdersoort :scratch: Zou eerder voor poolhonden gaan, die zijn van nature veel stoïcijnser
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
moosje schreef:
Miranda schreef:
Nou, ik vind Shiloh's ook niet de meest stabiele herdersoort :scratch: Zou eerder voor poolhonden gaan, die zijn van nature veel stoïcijnser
Jij hebt alleen Jade gezien toch?
Of ook andere?
Jade is niet het prototype Shiloh.
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

moosje schreef: Jij hebt alleen Jade gezien toch?
Of ook andere?
Jade is niet het prototype Shiloh.
Ik heb er wel meerdere gezien. En die waren wel stabieler dan Jade, maar ik vond ze niet super stabiel voor een herder.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”