Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:Ja, weet je Tara, ik ben helemaal niet tegen de jacht. Maar ik ken de verhalen wel. Over de drukjacht bijvoorbeeld. Die tegenwoordig is verboden. Maar nee, ik werd daar niet blij van als mijn buurman er over verhaalde.

Of mijn ex, die altijd in de maiscampange meedeed, want leuk.
Die aan de rand van het maïsveld drie 'jagers' zag staan. Dus ging hij zó rijden dat de reeën in het maïsveld weg konden komen. Waarop hij zwaar ruzie kreeg met die 'jagers'.
En zo ken ik er wel meer.

En dan ben ik dus iemand die beslist niet tegen jagen is. Integendeel, ik zie de voordelen heel erg goed. Maar dat gejank van jagers "wij zijn oh zo nobel, en véél beter dan jullie" zoals bijvoorbeeld een Nyckle laat ziet hier....neu. Daar kots ik op.
Ik ben niet tegen jagen en nyckle ken ik niet.

Iedereen valt over zijn wat kort door de bocht antwoorden.
En gaat vervolgens net zo kort door de bocht terugroepen (en vertellen dat jagers moordenaars zijn, uitschelden dus).
Heeft er wel eens iemand ervaren hoe het is om i.r.l. te worden uitgemaakt voor moordenaar door totaal ongenuanceerde dierenliefhebbers uit de stad die geen idee hebben waar ze over praten?
En waar je niet mee in gesprek kunt komen omdat er niets anders uit komt dan "moordenaar"?
Ik vraag me af hoe lang je dan uitgebreid blijft antwoorden en uitleggen.............

Er worden voorbeelden aangedragen van jagers die zich niet al te netjes gedragen tegenover omwonenden.
Natuurlijk zijn die er ook.
Er zijn er veel meer die zich heel correct gedragen, maar ...................... die vallen niet op.
Dus zijn jagers slecht omdat je alleen diegenen waarneemt die opvallen door onaangenaam gedrag? :idea:
Laatst gewijzigd door ranetje op 04 okt 2013 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik krijg bij Cleva's reactie op pdb altijd een Achmed the dead terrorist idee :LOL: Ik lig dus standaard in een deuk. Sorry Cleva :roos:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O ik had geen mening over nyckle als jager eigenlijk. Ik weet daar veel te weinig over om er een mening over te kunnen hebben. Ik vind het altijd zielig als er een dier sterft, hahaha, terwijl ik weet dat het niet zielig is. Ik ben van marsepein gemaakt, ik geef het toe.

Maar, ik heb wel met de gemeente gemaild over de konijnenplagen hier in Zaanstad en ik ben wel blij dat er hier even geen vossen meer mogen worden gejaagd, zodat die de konijntjes op kunnen ruimen. Ik vind het veel zieliger als ze moeten omkomen door ziekte en honger dan dat een vos ze pakt. Veel sneller natuurlijk. Dus ik kan heus wel relativeren.

Ik heb ook Rien Poortvliet gelezen. En ik kan nu zeggen dat ik er echt helemaal niks van weet of begrijp, over jagen hahaha, dus daar kan ik niet echt over meepraten. Martijn wel en Biet ook, neem ik aan. En volgens mij waren ze wel iets genuanceerder dan om alleen 'moordenaar' te zeggen. Maar ik kan me vergissen. Of bedoelde je hen niet, ranetje?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Volgens mij heeft niemand hier nyckle een moordenaar genoemd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief

gonnie schreef:Volgens mij heeft niemand hier nyckle een moordenaar genoemd.
Dat zeg ik ook niet.

Ik schreef:
En gaat vervolgens net zo kort door de bocht terugroepen (en vertellen dat jagers moordenaars zijn, uitschelden dus).
Als dat zo ongenuanceerd wordt geschreven geldt dat dan niet voor nyckle? :wink:

En nee ik had het niet over martijn en biet.
Ik beschrijf het algemener.
Laatst gewijzigd door ranetje op 04 okt 2013 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Dit is wat ik zei:
Biet schreef:Jagers, doe niet zo moeilijk.
Je hebt een 'licence to kill"; je doodt dus.
Dat is nou precies wat jacht (of het nou voor beheer, voor het vlees, voor overlast, of wat dan ook is) inhoudt.
Een slager, een militair en soms een dierenarts doet dat ook (weliswaar met een andere motivatie, maar het is hetzelfde).
Is een onderdeel van wat jagen is.

Je mag wapens hebben.
Maar nou vind ik het zeer gezond dat daar controle op is en dat je je daarvoor moet verantwoorden.
Is wel wenselijk met wapens.

Maar, je bent net zoveel burger als ieder ander: je hebt geen alleenrecht op wild.
Je bent niet de enige die zorgt voor de voorwaarden voor een goede wildstand.
En het feit dat je er veel geld aan uitgeeft, zegt niets.
Is alleen maar een keuze.
Het feit dat ik in een wat duurdere auto rij dan doorsnee, geeft mij niet meer rechten op het gebruik van de weg..
Het hele verhaal, context is een paar pagina's terug te lezen.
Wiel
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:
Niet direct, en ook niet hier in dit topic, maar het zal ongetwijfeld vaak genoeg wel geroepen worden.
Niet door mij.

Ranetje, ik had het over die 'holier than thou' houding. Die ik persoonlijk niet fijn vind.
Uiteraard zijn er goede jagers. Als die er niet waren, en als die niet de meerderheid vormden, zou ik niet voor de jacht zijn. Duh.
Het doet mij teveel denken aan mensen met (bijvoorbeeld) witjes. Ik heb toevallig een witje dat niet bang is, maar er zijn er teveel met angstissues. Schijtebakken.
Als je dat dan benoemd wordt er héél hard nee gekrijst want 'ze zijn gewoon heel gevoelig'. Sodemieter toch op zeg. Een schijtebak is een schijtebak en dat ontkennen, daar los je het probleem niet mee op. Integendeel.

Noem gewoon man en paard, wijs aan wat er mis is, en dán kun je er wat aan doen.

Maar neen. Nyckle noemt mij liever een stroper, omdat mijn katten en hond wel eens een muis vangen. Prima hoor, maar verwacht dan van mijn kant uit geen constructieve discussie meer, want alle respect voor jou als discussiepartner is plots verdwenen. Heel raar.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief

Biet schreef:Dit is wat ik zei:
Biet schreef:Jagers, doe niet zo moeilijk.
Je hebt een 'licence to kill"; je doodt dus.
Dat is nou precies wat jacht (of het nou voor beheer, voor het vlees, voor overlast, of wat dan ook is) inhoudt.
Een slager, een militair en soms een dierenarts doet dat ook (weliswaar met een andere motivatie, maar het is hetzelfde).
Is een onderdeel van wat jagen is.

Je mag wapens hebben.
Maar nou vind ik het zeer gezond dat daar controle op is en dat je je daarvoor moet verantwoorden.
Is wel wenselijk met wapens.

Maar, je bent net zoveel burger als ieder ander: je hebt geen alleenrecht op wild.
Je bent niet de enige die zorgt voor de voorwaarden voor een goede wildstand.
En het feit dat je er veel geld aan uitgeeft, zegt niets.
Is alleen maar een keuze.
Het feit dat ik in een wat duurdere auto rij dan doorsnee, geeft mij niet meer rechten op het gebruik van de weg..
Het hele verhaal, context is een paar pagina's terug te lezen.
Ik had het niet over jou :wink:

Een jager heeft niet het alleenrecht op wild.
Maar hij is wel de enige met een "licence". :wink:
Er wordt wel heel erg veel gedaan door jagers om een goede en gezonde wildstand te krijgen.
Ze zijn bepaald niet alleen maar in het veld als de jacht open is.
Wie doen daar nog meer wat aan eigenlijk?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Miranda schreef:
Tara schreef:
Niet direct, en ook niet hier in dit topic, maar het zal ongetwijfeld vaak genoeg wel geroepen worden.
Niet door mij.

Ranetje, ik had het over die 'holier than thou' houding. Die ik persoonlijk niet fijn vind.
Uiteraard zijn er goede jagers. Als die er niet waren, en als die niet de meerderheid vormden, zou ik niet voor de jacht zijn. Duh.
Het doet mij teveel denken aan mensen met (bijvoorbeeld) witjes. Ik heb toevallig een witje dat niet bang is, maar er zijn er teveel met angstissues. Schijtebakken.
Als je dat dan benoemd wordt er héél hard nee gekrijst want 'ze zijn gewoon heel gevoelig'. Sodemieter toch op zeg. Een schijtebak is een schijtebak en dat ontkennen, daar los je het probleem niet mee op. Integendeel.

Noem gewoon man en paard, wijs aan wat er mis is, en dán kun je er wat aan doen.

Maar neen. Nyckle noemt mij liever een stroper, omdat mijn katten en hond wel eens een muis vangen. Prima hoor, maar verwacht dan van mijn kant uit geen constructieve discussie meer, want alle respect voor jou als discussiepartner is plots verdwenen. Heel raar.
Dat bedoel ik! Die houding hebben anderen die hier jagen toch ook niet... ik heb erg weinig met betweters en hij is er iig een van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Misschien wil hij dat juist wel :denken:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

O en ik voer halsbandparkieten nou die zijn echt niet tam hoor
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dat is een aanname dat ze in paniek zijn, gevoed door onderbuikgevoelens! :wink:
Fizgig
Zeer actief

Bright eeeeeyes, burning like fire, weeeeh, hahahaha. Konijnen zijn altijd in paniek als ze wegrennen van lawaai hoor. Ze weten alleen niet wat de dood is natuurlijk. Het lijkt me wel moeilijk om een weghoppend konijn in één keer dood te schieten. Maar daar hebben ze vast wel een truuk voor, die ik niet wil weten, hahaha.
Fizgig
Zeer actief

Ik zou het ook vreselijk hebben gevonden hoor. Ik kijk weg bij dat soort dingen of ik loop weg. Het zal wel nodig zijn, neem ik aan, maar of zoiets mag of niet, geen idee. Ik wil er alleen geen getuige van zijn. Of slachtoffer van een verdwaalde kogel ofzo. Ik ben dus echt een stadsmens. Ik zeg wel dat ik graag op het platteland zou willen wonen maar waarschijnlijk zou ik het er niet lang uithouden, hahaha.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Er wordt wel heel erg veel gedaan door jagers om een goede en gezonde wildstand te krijgen.
Ze zijn bepaald niet alleen maar in het veld als de jacht open is.
Wie doen daar nog meer wat aan eigenlijk?
Ik :pffff: Ik voer het jaar rond de vogels en Topsi decimeert de myxo's op razendsnelle wijze.
En die zieke konijnen doneer ik voorts aan de vos, de buizerd of de kraaien. Wie maar wil.
Noem dat maar niks :mrgreen:
Nou ja Nanna dus, maar de belangrijkste is toch wel de overheid, of eigenlijk de belastingbetaler die de overheid de middelen verschaft.
Dan natuurlijk de natuurorganisaties; wellicht jammer dat we er nogal wat van hebben, maar ik meen toch een tendens te merken naar meer en betere samenwerking onderling.
Natuurterreinen en het beheer daarvan worden samengevoegd.
Boeren, in hun manier van werken.
Fizgig, met haar bijenhotels..
Wiel
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou laat ik het dan anders zeggen, ik heb geen enkele jager een moordenaar genoemd.

Ik vind het alleen overdreven dat mensen zo zeuren als een hond eens in het jaar eens een konijntje of haas te pakken krijgt.

Ik probeer het te voorkomen maar als ze hem zien dan kan ik op mijn kop gaan staan dan gaan de meiden er toch echt achteraan.
Net zoals vanochtend toen rook Jarah dat er onderweg ergens wat te eten lag, ik laat de meiden los in het bos, ik zie ineens dat Jarah terug wilt probeer haar te grijpen maar was te laat, en madam vloog mooi terug eerst naar de parkeerplaats daar ligt weleens rotzooi van MacDonalds, ik dacht o gelukkig ze steekt niet over, nou mooi wel ze vloog terug de weg over en weg was ze. Als die eten ruikt dan kan ik ook op mijn kop gaan staan dan luistert ze echt niet meer.
Nikkie wilde er ook achteraan maar die luistert tenminste gewoon en zij bleef staan.

Jarah luistert echt alleen maar als ze zelf zin heeft. Ze is de zachtmoedigste van het stel maar wel de ongehoorzaamste.
Als zij haar middelvinger kon opsteken dan deed ze dat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:
Fizgig schreef:Cleva zijn niet gezellig. .
wanneer is die nou wel gezellig ? :tongue: . Ik heb hem niet voor niets in de negeer staan . !
Dat moeten er meer doen , hij is een rotte appel
Is een hele gezellige meneer en ik kan het weten want ik heb hem een paar keer inmiddels persoonlijk ontmoet :pffff:
Iemand met veel kennis van honden en hun gedrag! Zou hem er maar snel uithalen want misschien leer je er nog iets van... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:
Elmo/maureen schreef:
Pakdebal schreef:.

dat bedoel ik , je kan dit als baas, best stopzetten met wat ze aan het doen zijn, gewoon BETER opletten . ! :neenee:

ik heb mijn hond ook wel eens uit een konijnenhol gehaald , is niet eng , hoor . :wink:
Jij moet een leren dat je niet naar iedereen moet vingerwijzen, maar eens naar jezelf moet kijken. Jij lette zelf niet ook niet op, want Bauke zat al in een konijnenhol. Bah bah schijnheilig stuk vreten dat je bent

dat was maar 1 keer , en hij doodde nooit een dier , waarom mij aanvallen , als ik het goed heb gedaan om DAT TE VERMIJDEN ???. :19:

kijk liever naar andere honden, die WEL doden !. :neenee:
Dat het je niet vermeden want hij heeft in dat hol gezeten. Voor hetzelfde geldt heeft daar een konijn nog een week liggen te creperen omdat hij hem niet goed heeft kunnen doden... :roll:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

gonnie schreef:Nou laat ik het dan anders zeggen, ik heb geen enkele jager een moordenaar genoemd.

Ik vind het alleen overdreven dat mensen zo zeuren als een hond eens in het jaar eens een konijntje of haas te pakken krijgt.

Ik probeer het te voorkomen maar als ze hem zien dan kan ik op mijn kop gaan staan dan gaan de meiden er toch echt achteraan.
Net zoals vanochtend toen rook Jarah dat er onderweg ergens wat te eten lag, ik laat de meiden los in het bos, ik zie ineens dat Jarah terug wilt probeer haar te grijpen maar was te laat, en madam vloog mooi terug eerst naar de parkeerplaats daar ligt weleens rotzooi van MacDonalds, ik dacht o gelukkig ze steekt niet over, nou mooi wel ze vloog terug de weg over en weg was ze. Als die eten ruikt dan kan ik ook op mijn kop gaan staan dan luistert ze echt niet meer.
Nikkie wilde er ook achteraan maar die luistert tenminste gewoon en zij bleef staan.

Jarah luistert echt alleen maar als ze zelf zin heeft. Ze is de zachtmoedigste van het stel maar wel de ongehoorzaamste.
Als zij haar middelvinger kon opsteken dan deed ze dat.
Ik vind wel dat mensen daar over mogen zeuren hoor maar dat je het je zelf aan moet trekken zeg ik niet.
Heel toevallig hoor ik net op de radio dat ze blij waren dat de populatie konijnen zich weer uitbreid op de Veluwe die waren daar uitgezet omdat ze in grote getallen gestorven waren dus je kan best de nijnen bij jullie vangen en daar neer zetten
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Kruimel53 schreef:Ik vind jagers in het algemeen niet te kwalificeren als moordenaars, en ik ben zeker niet tegen de jacht. Bij ontstentenis van grote roofdieren moeten we wel. Over Nyckle heb ik geen oordeel in deze, die ken ik niet.
De aardappels die in mijn wei inbraken vond ik wel onbeschofte horken, en erg netjes vind ik het schieten van in paniek vluchtende dieren nou ook niet echt.
Dat er jagers op jou grond jagen zonder dit te pachten, is onbeschoft!

Anders is het schieten op hazen en konijnen in volle snelheid. Het is heel erg om een haas of konijn met hagel te schieten als het dier zit, of een kegel maakt! De zonde om op een zittende haas te schieten is zo erg, dat de jager die dit doet verdere deelname aan de jacht wel kan vergeten.

Ik zal proberen uit te leggen, waarom dit onweidelijk is.

Je geeft het dier niet de kans om te ontsnappen. Het is dus eigenlijk onsportief.Net als het schieten op terug slaande hazen bij een drijfjacht.

De werking van de hagel is heel slecht op een zittend dier. Een hele dikke kans, dat je het dier ziek schiet. Dat is de bedoeling niet.
Bij een rennend dier zijn de spieren gespannen. Daardoor is de werking op het zenuwgestel en de doorslag beter.
kooi
Zeer actief

nyckle schreef:
Kruimel53 schreef:Ik vind jagers in het algemeen niet te kwalificeren als moordenaars, en ik ben zeker niet tegen de jacht. Bij ontstentenis van grote roofdieren moeten we wel. Over Nyckle heb ik geen oordeel in deze, die ken ik niet.
De aardappels die in mijn wei inbraken vond ik wel onbeschofte horken, en erg netjes vind ik het schieten van in paniek vluchtende dieren nou ook niet echt.
Dat er jagers op jou grond jagen zonder dit te pachten, is onbeschoft!

Anders is het schieten op hazen en konijnen in volle snelheid. Het is heel erg om een haas of konijn met hagel te schieten als het dier zit, of een kegel maakt! De zonde om op een zittende haas te schieten is zo erg, dat de jager die dit doet verdere deelname aan de jacht wel kan vergeten.

Je geeft het dier niet de kans om te ontsnappen. Het is dus eigenlijk onsportief.Net als het schieten op terug slaande hazen bij een drijfjacht.

De werking van de hagel is heel slecht op een zittend dier. Een hele dikke kans, dat je het dier ziek schiet. Dat is de bedoeling niet.
Bij een rennend dier zijn de spieren gespannen. Daardoor is de werking op het zenuwgestel en de doorslag beter.
En als je zo praat zul je merken dat mensen best bereid zijn om naar je te luisteren.
Mits je niet onmiddellijk weer van je af gaat bijten wanneer er vragen worden gesteld.
Wat is bijvoorbeeld een drijfjacht?
En doe jij dat ook? Je honden een vos levend laten verscheuren?
Mevrouw de voorzitter van de jachtvereniging in Emmercompascuum vertelde mij nl. dat dat best oké is omdat de vos tot ongedierte behoort...
Fizgig
Zeer actief

Daar was laatst een topic over van Jaap he, over drijfjacht. Dat doen ze met een lappie tegenwoordig, niet meer met levend wild. Dacht ik.

Wat ironisch eigenlijk dat je dus niet mag schieten op een stilzittend konijn. Maar ik snap het wel. Jagers vinden sportiviteit erg belangrijk, weet ik, en het dier moet wel een eerlijke kans krijgen. Dat heb ik wel vaker gelezen, dat ze er zo over denken. Dus dat snap ik ook wel eigenlijk. Hardheid is niet aan mij besteed maar ik weet ook wel dat er nuances te maken zijn. Ik zei dat ik het niet wilde weten, hoe je een konijn het beste doodt, maar eigenlijk is het natuurlijk ook best interessant om te weten. Ik wil namelijk ook niet dat het beestje moet lijden omdat ie verkeerd wordt aangeschoten. En knoeiers heb je overal natuurlijk. Dus ik ben wel blij dat er mensen zijn die er wel tegen kunnen die ervoor zorgen dat het dier snel dood is en dat knoeiers hun licentie wordt afgepakt.
ranetje
Zeer actief

Fizgig schreef:Daar was laatst een topic over van Jaap he, over drijfjacht. Dat doen ze met een lappie tegenwoordig, niet meer met levend wild. Dacht ik.
.
Met dat lappie is een slipjacht.
Bijv. Een vossenjacht met meutehonden zoals Beagles of Hounds

:wink:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Je eerste vraag wat is een drijfjacht.
Dat is een vorm van jacht, waar drijvers een perceel bos of weiland in linie aflopen. Met flank geweren. En post geweren.
Tegenwoordig nog vaak gebruikt op vossen.

Een vos levend laten verscheuren door honden is onnodig wreed, zoals jij het hier stelt.

Er zijn echter situaties, waarbij het nodig is, om je hond in te zetten.
Bv. Je schiet met een hagelgeweer een vos ziek. Zo'n dier is binnen no time buiten schot. Je ziet dat het dier gewond is. Dan laat je de hond het werk doen. Simpel, omdat het nog wreder is, om het dier te laten creperen.
Fizgig
Zeer actief

ranetje schreef:
Fizgig schreef:Daar was laatst een topic over van Jaap he, over drijfjacht. Dat doen ze met een lappie tegenwoordig, niet meer met levend wild. Dacht ik.
.
Met dat lappie is een slipjacht.
Bijv. Een vossenjacht met meutehonden zoals Beagles of Hounds

:wink:
O ja, vergissing. Nou ja, het gaat iig er niet meer zo wreed aan toe als vroeger, dat wist ik wel.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

nyckle schreef:Anders is het schieten op hazen en konijnen in volle snelheid. Het is heel erg om een haas of konijn met hagel te schieten als het dier zit, of een kegel maakt! De zonde om op een zittende haas te schieten is zo erg, dat de jager die dit doet verdere deelname aan de jacht wel kan vergeten.

Dat ben ik allemaal helemaal met je eens.
Ben je het ook met mij eens dat dieren schieten die richting de jagers (die zich strategisch hadden opgesteld) vluchten voor een oogstmachine onsportief is? Om het woord onweidelijk niet te gebruiken?

En die praktijk bestaat gewoon in Nederland, hoor. Het gebeurd echt heel vaak.
Dat ontkennen maakt je er niet geloofwaardiger op, en het lost het probleem óók niet op.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Die termen ziek schieten en sportiviteit zijn wel te belachelijk voor woorden hoor.
Ik snap ook dat sportieve er niet zo goed aan. Het gaat toch om beheer ? Niet om de sport ? Die konijnen moeten toch dood ?
Dat van die aangespannen spieren kan er bij mij eerlijk gezegd niet zo goed in. Hoe kan hagel nou beter werken op aangespannen spieren dan op ontspannen spieren ? Dus een slapend dier doodschieten werkt niet ? Bovendien, als een haas of konijn zit zijn er ook spieren aangespannen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef: Hazen die vooruit weglopen mogen geschoten worden, hazen die tussen de mensen door naar achteren vluchten mogen doorgaans niet geschoten worden.
Uit sportiviteit worden zulke slimmerikjes graag gespaard. :wink:
Uit sportiviteit? Nee, omdat het gevaarlijk is, das anders. Willem-Alexander heeft ook een jachtvergunning, maar gericht schieten kan die niet. Wordt daar overigens nog op gecontroleerd, dat de jagers fatsoenlijk het wild kunnen raken? En zo ja, worden de slechte schutters dan ook gestraft door middel van het afnemen van hun jachtvergunning?
nyckle
Zeer actief

Het zal dan ook niet om hazen gaan, maar om vossen. Zeer gebruikelijk om de vossenstand omlaag te brengen. De dieren rennen op volle snelheid. Ze hebben een kans om te ontsnappen. Vaak zitten er meerdere vossen in de mais. Vossen jagen is uiterst moeilijk. Ze zijn namelijk zo slim als een vos.
kooi
Zeer actief

Muk schreef:
Tara schreef: Hazen die vooruit weglopen mogen geschoten worden, hazen die tussen de mensen door naar achteren vluchten mogen doorgaans niet geschoten worden.
Uit sportiviteit worden zulke slimmerikjes graag gespaard. :wink:
Uit sportiviteit? Nee, omdat het gevaarlijk is, das anders. Willem-Alexander heeft ook een jachtvergunning, maar gericht schieten kan die niet. Wordt daar overigens nog op gecontroleerd, dat de jagers fatsoenlijk het wild kunnen raken? En zo ja, worden de slechte schutters dan ook gestraft door middel van het afnemen van hun jachtvergunning?
De opa van onze koning daarvoor werden bijna tamme vette ganzen uitgezet en dan was het prijsschieten...
noblesse oblige?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”