Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

maatje voor Rico? Dilemma's

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

maatje voor Rico? Dilemma's

Ongelezen bericht door Woest »

Om te beginnen: Ik heb altijd gezegd: Zeker geen tweede hond, voor de kinderen allebei naar school gaan.
Onze kinderen zijn nu 1,5 en 3, dus dat duurt nog even.

Maar toen zag ik hier op het forum een prachtige herder die opvang zocht, en schoot het door mij heen: 'Een maatje erbij zou best leuk zijn voor Rico'
De betreffende hond was verder absoluut niets voor ons, alleen nu krijgen we het idee van die tweede hond niet meer uit ons hoofd.

Maar de redenen om dat niet te doen, bestaan eigenlijk nog steeds.

Ten eerste is daar onze financiële situatie. Die is absoluut prima, we hebben een hoop spaargeld, maar we hebben op dit moment weinig inkomsten en houden niets over aan het einde van de maand. Theoretisch zouden we met een hond erbij dus tekort komen. Nu krijgt Rico niet bepaald het goedkoopste voer (Alaska) dus wellicht zou daar een mouw aan te passen zijn, door over te schakelen op iets anders, maar willen we dat?

Ten tweede is daar de kwestie tijd: Ik vind eigenlijk dat we te weinig doen met Rico. Gerard drijft 2 keer per week schapen met hem, en ik doe nu 1 keer per week treibbal, althans als ik elke week zou kunnen op zaterdag, wat bij lange na niet het geval is. Wandelen komt er helaas erg weinig van, omdat ik 's ochtends vaak weg ben, en 's middags de jongste ligt te slapen. Komt nog bij dat we altijd met de auto weg moeten om te wandelen, omdat we in het buitengebied wonen. Dat maakt de drempel om even een stukkie te lopen met een hond en twee kinderen erg hoog. Laat staan hoe dat met 2 honden en 2 kinderen zou zijn...... We hebben wel een grote tuin, dus ruimte genoeg om zich uit te leven.

En dan is er nog de vraag of het verstandig is om Rico en twee kleine kinderen te combineren met nog een extra hond. Rico kan aardig met andere honden, maar is nogal macho en heeft er aanleg voor om gegrepen te worden door dominante reuen.
Een pup zie ik sowieso niet zitten in onze situatie, maar een herplaatser loslaten tussen onze kinderen en Rico vind ik toch wel een soort van risico, zelfs al is alles goed bij elkaar geïntroduceerd en denk je dat alles goed gaat.

Maar: Juist omdat we misschien te weinig doen met Rico, zou een maatje misschien wel erg leuk voor hem. (alleen aan de andere kant vind ik dat een hele kromme gedachtengang om een tweede hond te nemen als je al te weinig tijd hebt voor de eerste)

Mijn gevoel zeg:'Jaaaaaaaaaa, leuk nog een hond erbij!'
Maar mijn verstand zegt dat het eigenlijk niet handig is.

Stom hondenforum ook wat mij op zulke ideeën brengt :boos:

Waarom ik dit hier post? :U:

Iedereen die zich geroepen voelt om een zinnig advies te geven is welkom :F:
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Re: maatje voor Rico? Dilemma's

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Wij hebben er onlangs een jonge herplaatser bij in huis.

En dat kost wel degelijk heel veel tijd, energie, geld en geduld.
Het is hartstikke leuk, maar het moet wel kunnen.

Als je financieel, qua tijd en qua situatie niet genoeg middelen hebt om de tweede hond te bieden wat je graag zou willen zou ik er niet aan beginnen.

Hier spelen de honden veel samen dus ja ze vermaken elkaar. Maar ze hebben allebei echt wel beweging nodig en ook een-op-een tijd met de baasjes. Dus wij zijn hier met twee honden meer tijd kwijt dan met 1 hond.
moniek&bo
Zeer actief

Dubbel..
Laatst gewijzigd door moniek&bo op 27 sep 2013 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Je hebt al geen geld en nauwelijks tijd voor je huidige hond. Mijn advies ligt voor de hand: niet doen dus.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fiepje »

Ik zou ook zeggen, niet doen.
Puur op basis van je eigen uitleg.

met name omdat je zegt dat jullie eigenlijk al te weinig met Rico doen.
Tuurlijk kunnen 2 honden elkaar vermaken, maar hebben ook zeker 1 op 1 aandacht nodig.

Ik heb sinds kort een tweede hond, nu is dat nog een pup en kost dat altijd veel tijd/energie/geld, maar ook straks als ze volwassen is blijft ze tijd/energie/geld kosten :wink:

Ik heb het ideale systeem er nog niet in gevonden, maar ik kan je wel vertellen dat ik sinds de komst van pup veel meer kilometers maak omdat ik ze behalve samen uitlaat ook beide apart nog uitlaat.

Ik raad je aan je aan je eerste plan te houden, wacht tot alle kinderen schoolgaand zijn, dan heb jij waarschijnlijk wat meer tijd voor de hond(en) :D

Dat gezegd te hebben kan ik me er alles bij voorstellen dat het je zo leuk lijkt om er een tweede bij te nemen. want dat is het natuurlijk ook. Mits alles goed samengaat etc..
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

wandelen lastig omdat je in ene buitengebied woont? Dat moet je me eens uitleggen ;-)

Tja, wat ik zo lees doe ik niet bijster veel meer met onze honden dan jij. Ook wij hebben een flinke tuin waar ze zich erg goed kunnen uitleven. Ik merk zelf wel dat ze het echt fijn vinden met z`n 2e, mijn meiden zijn echt dikke vriendinnen, - en maar daar zit nu net de crux: àls het klikt is het natuurlijk geweldig, maar die garantie heb je niet.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik denk dat je jouw 'vraag' uitstekend zelf hebt beantwoord. Waarschijnlijk ten overvloede maar gewoon niet doen!
Woest
Zeer actief

Sas schreef:wandelen lastig omdat je in ene buitengebied woont? Dat moet je me eens uitleggen ;-)
Kleine uitleg. Wij wonen in een doodlopende straat, dus daar is wandelen best mogelijk. 2 minuten. Dan komen we langs het eerste obstakel: De buurvrouw heeft een rottweiler die niet samen gaat met Rico en al eens over de sloot is gesprongen. Daar loop ik dus liever niet langs. Als ik daar wel langs ga, dan kom ik 50 meter verder bij een kruising en kan ik een vrij drukke 60 km weg langs lopen zonder fietspad/voetpad of wat dan ook. Niet ideaal met een hond en 2 kinderen.
moniek&bo
Zeer actief

Kun je je wel vinden in de antwoorden?
Had je deze reacties verwacht?
Woest
Zeer actief

Ja zeker wel, jullie denken met je verstand. Hier probeert het gevoel het verstand steeds weg te duwen :)
Bij mijn man misschien nog wel erger dan bij mij.
moniek&bo
Zeer actief

Begrijpelijk hoor, zeker als je die leuke snoetjes overal voorbij ziet komen!

Maar denk dat je er goed aan doet nu nog even te genieten van de voorpret en voor een tweede hondje te kiezen als er de situatie zich ervoor leent.
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Maar hoezo te weinig doen met je huidige hond??
Ik ga momenteel niet naar een hondenschool en ze moeten het dus doen met de wandelingen en de trucjes/opdrachtjes die ik ze daar geef.
Jullie gaan al zeker 3x in de week met hem bezig. Ik vind dat zeker niet te weinig hoor....
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe bedoel je wandelen gaat niet? Doet hij dan zijn behoeftes in de tuin, of bedoel je het niet zo letterlijk?
Ik zou persoonlijk even wachten tot de financiën beter zijn en je iets meer tijd hebt.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

rose schreef:Ik denk dat je jouw 'vraag' uitstekend zelf hebt beantwoord.
Inderdaad!

Zolang gevoel & verstand niet samenvallen, zou ik het niet doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij twijfel, niet doen. :wink:
Ik vind je argumenten om het niet te doen steekhoudender dan die om het wel te doen. Zou gewoon je plan blijven volgen en op je gemak gaan kijken naar een maatje voor Rico als de kinderen op school zitten en je wat meer armslag hebt qua tijdsindeling voor wat betreft uitlaten/wandelen e.d.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Twee honden is twee keer zoveel "werk"
Wij hebben veel eerder dan gedacht Belle erbij gekregen en ik merk dat het heel veel tijd kost.
Qua herprogrammeren, uitlaten, aandacht, noem maar op.
Tuurlijk spelen ze heel veel samen maar daarmee ben je er niet.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

Ik vind 2 honden ook veel meer werk.
Wij doen ze 2 keer per dag samen uitlaten en 1 keer apart. vanmiddag met de 1 40 minuten en met de ander ruim een uur weggeweest.
Dat kost veel tijd.
Als je er niet zeker van bent nu zou ik het niet doen, en nog even wachten tot de situatie beter is.
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik las pas een post van jou in de kinderrubriek en daar stond iets in als: ik kom hier alleen nog maar voor dit topic. Toen moest ik aan Rico denken en dacht: hmmmm....de kinderen gaan wel heel erg voor daar. En ze heeft nog wel zo'n geweldig leuk Spetsje. Nu ik deed eerlijke relaas zo van je lees zou ik echt niet aan een tweede hond denken. Je hebt al je handen vol en bij twijfel zeker niet doen!
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Ik zou het bij twijfel sowieso niet doen.
Als je 2 honden hebt kunnen ze iets aan elkaar hebben (als het goed klikt) maar je hebt alsnog meer tijd voor ze nodig.
Als je al haast geen tijd hebt voor 1 hond zou ik zeker niet aan een 2de beginnen nu.
Ookal hebben ze elkaar, alsnog moeten ze allebei evenveel uitgelaten worden.
Ik zou wachten totdat je wat meer tijd en geld hebt ervoor.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Woest
Zeer actief

*Esther schreef:Ik las pas een post van jou in de kinderrubriek en daar stond iets in als: ik kom hier alleen nog maar voor dit topic. Toen moest ik aan Rico denken en dacht: hmmmm....de kinderen gaan wel heel erg voor daar. En ze heeft nog wel zo'n geweldig leuk Spetsje. Nu ik deed eerlijke relaas zo van je lees zou ik echt niet aan een tweede hond denken. Je hebt al je handen vol en bij twijfel zeker niet doen!
Dat is helemaal waar ja. Grappig genoeg ben ik sinds ik dat typte dus weer veel meer gaan lezen hier en zo kwam ik dus ook die foto van Randy tegen, die de gedachte ineens bij mij op liet borrelen. Manlief is inmiddels al helemaal VOOR een tweede hond (waarom moet ik ook altijd hardop denken)
Nou ja voorlopig wachten we gewoon lekker even af.
Woest
Zeer actief

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en Gerard heeft door een gebroken knie iets te veel tijd gehad om te internetten. Nu wil hij dus een working kelpie.
Ik heb mijn ernstige twijfels. Allereerst nog steeds bij het nemen van een tweede hond (alle bovengenoemde punten zijn onveranderd), maar zeker ook bij het ras. Gerard is er van overtuigd dat het kan, ik dus niet, los van het feit dat ik niet echt een 'klik' heb met het ras.
Zucht lastig hoor, want ik ben er wel van overtuigd dat een tweede hond heel goed zou zijn voor Rico. Door zijn enthousiasme ben ik nu dus ook steeds naar honden aan het kijken op herplaatsingssites. Die hij vervolgens allemaal niet wil, want hij wil een kelpie.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Een Working Kelpie? Hemeltjechristus, hij zoekt ze wel uit. Ik heb net je topic gelezen met alle pro's (voor zover die er waren) en cons voor een tweede hond. Een Working Kelpie is een grote no-no imo in jullie geval en vrágen om stress in een al druk huishouden. Die loopt je tegen de muren op. Leuk dat je man graag zo'n hond wil, maar jij bent diegene die thuiszit met die hond én 2 kleine kinderen...
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Je moet het er samen mee eens zijn. Want Gerard zit nu met een gebroken knie. Stel je hebt die tweede hond en Gerard zijn knie hersteld niet goed, dan zit jij met een hond waar je geen klik mee hebt maar waar je wel extra mee moet werken. Je kiest samen voor een ras waar jullie samen iets mee kunnen, maar waar je ook als persoon alleen mee uit de voeten kan. Daarom zullen wij nooit voor een Berner Senner gaan, mijn vriend is er gek op want zijn ouders hebben er één, maar ik kan met mijn reuma het gewicht en het logge met de vacht onderhoud niet aan, dus die komt er niet.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een working kelpie is leuk, heel erg leuk, maar die redden het niet met enkel wat lopen door de tuin en 2x per week naar de schapen ben ik bang :F:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je man zo graag een working kelpie wil, laat hij dan eerst met Rico laten zien dat hij er tijd en energie in gaat steken. En dat is dus dagelijks veel tijd en energie. Anders is het echt een no-go. En verder: je kunt er beter geen hond bijnemen dan een hond/ras waar niet iedereen achter staat. In jullie situatie is een working kelpie echt niet een op realisme gebaseerde keuze
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik zou het niet doen.
je hebt er gewoon geen tijd, zin of energie voor.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een working kelpie betekend dagelijks wandelen..... tja ook al ben je er 's ochtends niet dan moet je eerder opstaan.... Ik heb de luxe van een man met een eigen bedrijf. Op de dagen dat ik werk, laat hij ze een uur in de ochtend uit en andersom.

Dat 2 x in de week schapendrijven en eventueel nog treibbal dat zal (naast het wel wandelen) wel geschikt zijn. Vind working kelpies overigens geen overdreven zenuwachtig drukken honden, maar ze moeten wel wat meer doen dan wat jullie nu doen....
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb een halve Working Kelpie en die zou denk ik prima in jullie gezin passen, maar ik vrees dat een volle WK wel eens iets te veel van het goede zou kunnen zijn. En dan heb je je handen vol aan het ombuigen van het drijfinstinct en aan het voldoen aan de fysieke en mentale behoeftes die een Working Kelpie nodig heeft om niet helemaal door te draaien in een gezin als dat van jullie.
Ga er maar vanuit dat je de eerste twee jaar heel veel tijd en energie moet besteden aan een jonge WK, om er een fijne volwassen hond van te maken.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vind een working kelpie niet in een gezin passen. Dat zijn echte werkhonden pur sang, nog meer dan een border collie. Als je daar niet voor de volle 100% achterstaat, niet aan beginnen. Dan zou ik eerder voor een australian kelpie gaan, zit genoeg werkvermogen in en zijn beter in staat om een dagje iets minder te doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Niet doen dus, je wandeld al niet met een hond en een hond hoort op zijn minst iedere dag te kunnen wandelen en grote tuin of niet, altijd hetzelfde is ook aardig saai
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”