nou we het dan toch over geld hebben
staat er dan niemand bij stil dat onze goedgefokte rashonden wel erg duur gaan worden als al de fokkers zo gaan fokken als de gelegenheidsfokker, de kosten voor het onderhoud van de "uitgefokte" teven zullen mee gerekend moeten worden in de pupprijs, maar door het gebrek aan ruimte zal er minder gefokt kunnen worden, dus de hogere onderhoudskosten moeten over minder pups verdeeld worden
er zal dus nog meer geld achtereen gegooid moeten worden
en wat is nou het resultaad van een dure rashond??
Juist de broodfokker zal hier direkt op in springen, en of we hier nu zo blij mee moeten zijn!!
zij herplaatsen hun uitgemergelde honden namelijk niet bij gastgezinnen, nee deze stumpers worden gedumpt in het asiel, als ze geluk hebben tenminste, anders vind je ze zwerven over straat terug
Iedereen wil zo graag een goedgefokte sociale pup kopen, maar is niet bereid om verder te denken dan zijn neus lang is
Klein voorbeeldje
Stel ik zou met 5 teven maximaal mijn honden dat leven kunnen geven wat ik verlang dat een hond kan hebben
Met deze honden kan ik elk 2 a 3 nesten fokken , beginnende op een leeftijd van 2 jaar en uitgaande van het feit dat de hond wel 12 jaar kan worden(meestal echt wel ouder ook nog), zal ik met 2 nesten per jaar over 5 a 6 jaar uitgefokt zijn, mijn honden zijn dan 8 jaar oud,( oeps mag niet , dus ik ben eigenlijk na 4 jaar al uitgefokt, zal dus uit moeten gaan van 3 nesten

)
dus mijn honden zijn dan 6 jaar
in deze tijd heb ik dus niks aan kunnen houden, want ik kan niet meer als 5 honden goed verzorgen
Ik moet nu wachten op het eerste sterf geval om weer verder te gaan
Niks mis mee hoor, maar we zijn dan hopelijk voor de hond 6 jaar verder,
mijj oudjes vallen nu als blaadjes van de boom, en ik begin weer van voor af aan
Maar voor de fokker die nu gewoon verder wil en dat ook nog eens met zijn eigen lijnen, zal het dus even slikken zijn, zijn 4 jarige teefje uithuis plaatsen, en verder gaan met de pup die zij hem heeft geschonken
Fokker blij , nieuwe eigenaar van de teef blij, en geloof me rasliefhebbers blij
op deze manier kan er gewerkt worden aan een stabiel ras, zonder de broodfokkers in de kaart te spelen, en de asielen te spekken
dus het is niet zou dat de fokteven het nu zo slecht hebben bij de fokkers die ze herplaatsen, maar zou er niet herplaatst worden, dan zal elke pup die erbij wordt gehouden een aanslag zijn op de beschikbare aandacht van de overige honden, en juist dan zullen ze wel in het gedrang komen
Zou ik, en menig fokker met mij, er bij elke teef die ik aan hield er 2 paar handen en tijd bijgeven, dan werd er hier ook nooit geherplaatst