Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een hond die veel poept en veel winden laat ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: een hond die veel poept en veel winden laat ?

Ongelezen bericht door Muk »

Fizgig schreef:Over sperziebonen:
Onrijpe bonen en hun peulen (sperziebonen, peultje, sugarsnaps) en gekiemde bonen (taugé, alfalfa) blijken helemaal geen winderigheid te veroorzaken.
http://www.onnokleyn.nl/bonen-erwten-li ... en-a-gogo/

Aanvulling: als een mens/dier allergisch is voor sperziebonen, gaan ze er natuurlijk wel windjes door laten.
Het zal best dat onrijpe bonen en hun peulen geen winderigheid veroorzaken, maar wie eet er nu onrijpe bonen en hun peulen?
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Caro. schreef: Ik stelde het niet zelf samen, maar gaf Carnibest. Volgens mij een kwalitatief goed KVV.
Nierfunctie was niet optimaal, maar ook niet erg slecht, maar ureum waarde van 40 op KVV en een hond die zich totaal niet lekker voelde.
Dierenarts zei toen dat KVV te zwaar kan zijn voor nieren van oudere honden en ik trok mijn wenkbrauw maar eens op :hmmm: maar goed, iets moest veranderen, dat was duidelijk.
Dus ik na 9 jaar een zak nierdieet brokken gekocht... na 4 weken (of 6? weet ik even niet meer) een keurige ureumwaarde :ok:
Wellicht had een speciaal nier KVV dit ook teweeg gebracht hoor, maar hoe dan ook, was dit voor mij wel het bewijs dat gewone KVV voor honden met nierproblemen te zwaar kan zijn.

Het zelf samenstellen zal ongetwijfeld goed zijn, mits je je er heel erg goed in verdiept. Al snel krijg je tekorten van bepaalde voedingsstoffen als je er niet voldoende van af weet. Voor een hond die 10 jaar is en zijn hele leven brok en blikvoer heeft gekregen, geloof ik daar dus niet zo in en denk ik dat dit een te ingewikkelde mogelijke oplossing is.
Deze manier van voeren is echt voor bepaalde mensen weggelegd die zich er helemaal in gaan verdiepen, perfect natuurlijk, maar niet voor iedereen.
Dat is goed mogelijk. Daarom is het zo fijn dat met name bij zelf samengestelde voeding de mogelijkheid er is om goed te anticiperen op bijv. lever-, nier- en pancreasfalen. Dan geef je dus niet de normale voeding die een gezonde hond wel kan verwerken. Zo zijn er ook een aantal KVV's die daaraan voldoen, al dan niet specifiek gemaakt kunnen worden en waar de ervaringen over het algemeen ook goed mee zijn bij oude honden. Maar fijn dat de waardes van je hond door de voedingsaanpassing zijn gedaald. Dit is voor mij geen discussie brok versus vers, laat dat even duidelijk zijn. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maar we hebben t hier over een hond van hoe oud? 10 jaar?
Een gezonde hond van die leeftijd kan toch met gemak overgezet worden op kvv?
Xena is ook op die leeftijd van de ene op de andere dag volledig op kvv gegaan na 10 jaar brok. Nu 2 jaar later gaat t nog steeds uitstekend ja ze wordt ouder en dat begin je nu te merken maar dat lijkt me normaal voor een bejaarde hond. Maar qua gezondheid is t nog altijd prima!
Ik zou er niet eens bij stilstaan... en dat heb ik dus ook niet gedaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

malinois schreef:Maar we hebben t hier over een hond van hoe oud? 10 jaar?
Een gezonde hond van die leeftijd kan toch met gemak overgezet worden op kvv?
Xena is ook op die leeftijd van de ene op de andere dag volledig op kvv gegaan na 10 jaar brok. Nu 2 jaar later gaat t nog steeds uitstekend ja ze wordt ouder en dat begin je nu te merken maar dat lijkt me normaal voor een bejaarde hond. Maar qua gezondheid is t nog altijd prima!
Ik zou er niet eens bij stilstaan... en dat heb ik dus ook niet gedaan.

ja-maar-het-hoeft-niet :U:

het beest krijgt brokken-blikvoer en fokking bonen.. ik zie al 2 hele simpele oplossingen hoor.. daarvoor hoef ik niet compleet van voer te veranderen om waarschijnlijk al heel veel effect te behalen :19:

daarbij geeft TS aan dat ze het door zal geven maar niet verwacht dat de eigenaren van de hond hiervoor gaan.

waarom moet bijna elk voedingsvraagtopic meteen als enige oplossing het alles oplossende vers als verplicht antwoord hebben?
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Room stond dus altijd op vers. Ze deed het er heel goed op tot ze dus een tijdje geleden ziek werd.
Nu heb ik haar op dieetbrok staan en verduld.. in een paar dagen al heel veel verschil. Oh en room is nog maar 9.5 jaar. Ik ben zelf wel fan van kvv maar ja, als ze het er niet goed op doen dan stap ik wel over.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

M@scha schreef: waarom moet bijna elk voedingsvraagtopic meteen als enige oplossing het alles oplossende vers als verplicht antwoord hebben?
dat moet ook helemaal niet, maar het kan wel verschil maken, net als overstappen op andere brokken.
de ene brok is nou eenmaal de andere niet en een hoop honden doen het niet goed op de ene brok maar wel op de andere ;)
in de tijd dat ik nog vier honden had en brokken voerde kreeg gina ook een andere brok dan de rest.
drie honden die het uitstekend deden op die ene brok en eentje die ervan aan de schijt ging ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

renee-uk schreef:
M@scha schreef: waarom moet bijna elk voedingsvraagtopic meteen als enige oplossing het alles oplossende vers als verplicht antwoord hebben?
dat moet ook helemaal niet, maar het kan wel verschil maken, net als overstappen op andere brokken.
de ene brok is nou eenmaal de andere niet en een hoop honden doen het niet goed op de ene brok maar wel op de andere ;)
in de tijd dat ik nog vier honden had en brokken voerde kreeg gina ook een andere brok dan de rest.
drie honden die het uitstekend deden op die ene brok en eentje die ervan aan de schijt ging ;)

klopt helemaal! :ok:

het gaat mij erom dat vers niet het antwoord is op alles. ookal is het misschien beter en/of lekkerder voor de hond.

dan kunnen we namelijk alle voedingtopics direct sluiten en automatisch het antwoord "Vers vlees gaan voeren" neerplempen
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

M@scha schreef:
renee-uk schreef:

klopt helemaal! :ok:

het gaat mij erom dat vers niet het antwoord is op alles. ookal is het misschien beter en/of lekkerder voor de hond.

dan kunnen we namelijk alle voedingtopics direct sluiten en automatisch het antwoord "Vers vlees gaan voeren" neerplempen
en dat ben ik weer met jou eens, niet alle honden doen het goed op vers en een wondermiddel is het ook niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Vers is idd niet het antwoord op alles.

Maar als ik blikvoer lees weet ik genoeg.
Dat krijgen ze hier op hun verjaardag en met dierendag omdat ze het zo verschrikkelijk lekker vinden.

En ruften dat ze dan doen :schrik:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

renee-uk schreef: en dat ben ik weer met jou eens, niet alle honden doen het goed op vers en een wondermiddel is het ook niet.
En dan hangt het er ook nog eens heel sterk van af wat voor vers je voert. Ol hier werd bijvoorbeeld heel winderig en ging heel veel poepen van Naturis. En stínken :') Gek eigenlijk, want volgens mij is dat een heel prima voer.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Muk schreef:
Fizgig schreef:Over sperziebonen:
Onrijpe bonen en hun peulen (sperziebonen, peultje, sugarsnaps) en gekiemde bonen (taugé, alfalfa) blijken helemaal geen winderigheid te veroorzaken.
http://www.onnokleyn.nl/bonen-erwten-li ... en-a-gogo/

Aanvulling: als een mens/dier allergisch is voor sperziebonen, gaan ze er natuurlijk wel windjes door laten.
Het zal best dat onrijpe bonen en hun peulen geen winderigheid veroorzaken, maar wie eet er nu onrijpe bonen en hun peulen?
Sperziebonen zijn per definitie onrijp. Als je namelijk de peul aan de plant laat hangen en door laat groeien, worden de zaden erin steeds groter, zoals tuinbonen zo groot. Als je ze dan eet, zit er veel meer zetmeel in. Maar gewone sperziebonen zoals je ze koopt in de winkel en gekookt eet, zijn dus altijd onrijp. Onrijp betekent in deze niet nog niet rijp of klaar namelijk. Het is in welke fase van groei je de groente eet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”