Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een hond die veel poept en veel winden laat ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: een hond die veel poept en veel winden laat ?

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:
thom schreef:. Sinds KVV is dat prima geregeld. En door sperziebonen krijg je nu eenmaal meer gasvorming, dus meer winden.
Jullie zweren altijd bij dat KVV , maar dat is echt niet een " probleem-oplosser " , ik vind dat meer een manier van persoonlijke voeding
Nou dat vind ik niet... kvv is een algemene naam voor Kant en klaar vers vlees... en daarin heb je een enorme hoeveelheid merken en variaties. DAT vind ik dan wel persoonlijke voeding maar niet kvv in het algemeen. Daarnaast was het hier wel een probleemoplosser voor altijd wat smeuïge ontlasting bij een van mijn honden... welk merk brokken ik ook voerde het ging een week goed en vervolgens was het weer smeuïg... sinds kvv geen enkele last meer van. Dus probleem opgelost :wink:
Laatst gewijzigd door malinois op 01 sep 2013 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:.
**Nancy** schreef:Gras wordt gewoon weer uitgepoept hoor.
echt niet , soms moet je de draden er achter zien hangen. :80:
Ja dan moet de hond gewoon ff drukken he... dan floept het er zo uit...
Ik ga daar echt niet aan plukken en loop gewoon door en mijn honden lopen geen stap als er iets uithangt... maar aangezien ze toch bij mij in de buurt willen blijven kunnen ze prima drukken om het laatste sprietje eruit te krijgen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik heb een hond in huis gehad die onwijs vieze scheten liet en heel veel poepte. Zowel op kvv als brokken. Maakte niet uit wat hij at. Bleek wormen te hebben. Dus dat zou het ook nog kunnen zijn.
Nadat ie ontwormd was (2x) niks meer aan de hand. Eet nu brokken en probleem is opgelost.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Mijn hond ruft ook een slag in de rondte, al is dat nu minder aan het worden gelukkig. Wel poept ze zeker 3 keer per dag. Dat is ook veel, maar van brokvoeding poepen honden nu eenmaal meer dan van vleesvoeding. Ook daarom geef ik liever vlees, maar mijn hond kan daar dus helaas niet tegen.

Waarom krijgt de hond elke dag sperciebonen? Dat voegt niks toe (behalve wat gas) en is alleen maar vulling.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

malinois schreef:
Pakdebal schreef:
thom schreef:. Sinds KVV is dat prima geregeld. En door sperziebonen krijg je nu eenmaal meer gasvorming, dus meer winden.
Jullie zweren altijd bij dat KVV , maar dat is echt niet een " probleem-oplosser " , ik vind dat meer een manier van persoonlijke voeding
Nou dat vind ik niet... kvv is een algemene naam voor Kant en klaar vers vlees... en daarin heb je een enorme hoeveelheid merken en variaties. DAT vind ik dan wel persoonlijke voeding maar niet kvv in het algemeen. Daarnaast was het hier wel een probleemoplosser voor altijd wat smeuïge ontlasting bij een van mijn honden... welk merk brokken ik ook voerde het ging een week goed en vervolgens was het weer smeuïg... sinds kvv geen enkele last meer van. Dus probleem opgelost :wink:
Volgens mij staat de afkorting voor Kompleet Vers Voer. Maar het is wel een zelfbedachte afkorting. Maar wel eentje die het goed doet.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

Ik zou in ieder geval adviseren on een lightbrok te voeren ipv spersiebonen.
En het hangt echt van het merk af hoeveel ze poepen. ZaZa had laatst Cavom, nou volgens mij at ze zelf stiekem tussendoor, zoveel als ze daarvan kakte!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
malinois schreef:
Pakdebal schreef:
Volgens mij staat de afkorting voor Kompleet Vers Voer. Maar het is wel een zelfbedachte afkorting. Maar wel eentje die het goed doet.
Daarom zijn er ook meerdere betekenissen denk ik van die afkorting :F:
Barfplaats hanteert kant en klaar, ik zie FarmFood een combi maken kant en klaar kompleet vers vlees etc.
Ach als men maar snapt wat er bedoeld wordt :E:
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Ben wel benieuwd als ik Knoep bij je zou brengen wat je allemaal over haar zou vragen/schrijven............

Het is de hond van een ander, laat het gaan.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

blikvoer en sperziebonen zijn waarschijnlijk de grootste veroorzakers van de winden
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Pakdebal schreef:
Joey.K schreef:Als de hond verder niks mankeert en er gezond uit ziet zou ik niet weten wat je bij de dierenarts doet behalve zijn rekening spekken.
Zou eerder andere brokken of ander blikvoer of vers voeren en kijken hoe het dan gaat.
ik vind dat ze wel meer hijgt , net of ze " teveel gegeten" heeft , je kent dat gevoel wel . :wink:

maar ze eet ook opvallend veel gras of wil dat eten , ik laat het niet toe , omdat ik weet dat dat niet verteert :19:
Wat weet jij nog meer over gras eten en waarom weiger je dit?

Lekker vers voeren, probleem vrijwel snel opgelost bij veel honden. Soortgerichte voeding is een weg naar herstel.
Een hond van 10 hoort overigens niet zo te hijgen. Dat gevoel ken ik van een hond van 11,5, die last van zijn hart/lever en spondylosis heeft... Ik zou dit dus in de gaten houden en zeker de voeding erop aanpassen. Dier kan pijn hebben door omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 03 sep 2013 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

Versvoeren is niet zomaar het antwoord op alles. ik denk dat de bonen en het blikvoer weglaten enorm veel effect zal geven.
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Goldendelicious schreef: Wat weet jij nog meer over gras eten en waarom weiger je dit?

Lekker vers voeren, probleem vrijwel snel opgelost bij veel honden. Soortgerichte voeding is een weg naar herstel.
gras eten is een manie , een gewoonte aan het worden, mijn hond deed dat alleen bij maagklachten en als er lekker vers gras was , lente gras !. :cheer:

sorry, maar het is mijn hond niet , en ik kan ( wel al geprobeerd ) hier niets aan veranderen . :19:

maar toch bedankt voor jullie vele tips
Goldendelicious

Ik had het bericht nog iets aangevuld. Met name lentegras is erg voedzaam. Maar het jonge gras wat nu weer doorkomt na het maaien, doet het ook goed. Deze hond is aan het compenseren, omdat het instinctief weet dat het goed voor haar is.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je zou de eigenaar kunnen adviseren om even langs de dierenarts te gaan, ja. Voor je gaat kijken naar het voer, is het eigenlijk ook zaak om parasieten en wormen uit te sluiten. Dus dan zou de eigenaar kunnen vragen om te laten testen op parasieten bij de dierenarts, of een wormenkuur te geven. Giardia moet je apart testen, dat geeft ook veel stinkende winden. Dat moet ook anders behandeld worden dan de meeste parasieten dus daar moet je apart om vragen. Het kan de voeding zijn maar ik zou ook checken of er geen beestjes in de darmen zitten. Zijn de winden meer gaan stinken? Dan zou ik zeker op wormen gaan testen.

Het zou kunnen dat de dierenarts dan zelf ander voer voorstelt. Vaak adviseren ze om brokken te gaan voeren van een bepaald merk. Dat komt ook gedeeltelijk omdat ze gesponsord worden door die merken. Het is niet altijd de gezondste keuze als je ietsje meer gaat lezen over voeding voor honden, maar het kan ook het probleem verhelpen. Het is maar net waar de hond het goed op doet. Als je zeker weet dat de eigenaar kvv niks gaat vinden, heeft het niet veel zin om dat voor te stellen.

Het is zeker zo dat kvv veel kan doen voor honden met chronische darmproblemen. Geen idee of dat de oorzaak is van de stinkende winden, maar dat zou ook heel goed kunnen. Het is meestal een darmprobleem, een parasiet of de voeding/allergie. Sommige honden hebben geen grote darmproblemen maar hebben betere ontlasting, laten minder winden en hebben daarom waarschijnlijk beter werkende darmen, als ze vers vlees gaan eten. Of als granen uit het dieet worden geschrapt. Soms hebben ze ook een voedselallergie, zoals een allergie voor een bepaald soort dier.

Dat kan een dierenarts voor de eigenaar uitzoeken, als ze dat wil. Als ze het heel grondig aan wil pakken zou ze dus op parasieten moeten testen, op giardia testen, en een allergietest laten doen. En vervolgens als dat niet werkt, naar de voeding gaan kijken. Veel mensen beginnen meteen met kvv en merken dat dat de klachten wegneemt, daarom adviseren meerdere mensen dat hier ook. Dat zou ook kunnen maar als je zegt dat ze dat toch niet zal doen, zou ik dus adviseren, even langs de dierenarts te gaan voor wat tests.
Fizgig
Zeer actief

Over sperziebonen:
Onrijpe bonen en hun peulen (sperziebonen, peultje, sugarsnaps) en gekiemde bonen (taugé, alfalfa) blijken helemaal geen winderigheid te veroorzaken.
http://www.onnokleyn.nl/bonen-erwten-li ... en-a-gogo/

Aanvulling: als een mens/dier allergisch is voor sperziebonen, gaan ze er natuurlijk wel windjes door laten.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

M@scha schreef:Versvoeren is niet zomaar het antwoord op alles. ik denk dat de bonen en het blikvoer weglaten enorm veel effect zal geven.
Dat denk ik ook en het is voor een hond van 10 jaar even de minst grote verandering :wink:

Overigens kan kvv ook te zwaar zijn voor nieren van oudere honden, dat heb ik zelf dus meegemaakt bij mijn oude hond.

Ik zou dus het blikvoer en de sperziebonen weglaten en even alleen brokken geven.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@scha
Zeer actief

Caro. schreef:
M@scha schreef:Versvoeren is niet zomaar het antwoord op alles. ik denk dat de bonen en het blikvoer weglaten enorm veel effect zal geven.
Dat denk ik ook en het is voor een hond van 10 jaar even de minst grote verandering :wink:

Overigens kan kvv ook te zwaar zijn voor nieren van oudere honden, dat heb ik zelf dus meegemaakt bij mijn oude hond.

Ik zou dus het blikvoer en de sperziebonen weglaten en even alleen brokken geven.

ik had zelfs gemist dat het al een ouwetje is. dan zou ik zeker niet zomaar alles omgooien. is totaal onnodig waarschijnlijk om de hond ineens zo'n grote verandering te geven.
Afbeelding
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Onze honden/boxers waren soms net koeien... dan liepen ze te grazen bij het uitlaten. Soms hebben ze dat gewoon even nodig. We zijn nooit overgestapt op ander voer. ( ze hebben altijd Royal canine sensible gehad, beviel reuze goed voor onze boxers).
Andere periodes maalden ze niet om gras.
Ik liet ze altijd mooi gaan. Ze regelden dat zelf.

Onze franse buldog liet ook veel windjes. Dit is echter een bekend fenomeen bij de franse buldog. ( ongeacht welk voer je geeft... was destijds lif van franse buldog forum. Eigenaren die kvv of brok gevane, maakte niet uit. het bulletje kon flinke winden laten...)

Heeft de hond naast de winden ook kramp? Kijk, dan moet je er wel in voorzien. Misschien moet je dan, mede omdat het dier ouder wordt en de spijsvertering/ behoefte van lichaam anders wordt, wel iets doen.
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
M@scha
Zeer actief

oh, hier ook 2 koetjes trouwens. ik vind het erg jammer dat ze niet alle randen van ons grasveld doen... scheelt mij een hoop kantjes maaien
Afbeelding
Buddyboy
Zeer actief

M@scha schreef:oh, hier ook 2 koetjes trouwens. ik vind het erg jammer dat ze niet alle randen van ons grasveld doen... scheelt mij een hoop kantjes maaien
die van ons waren wel heel kieskeurig... lekker verse graspieken... herkauwers. Kon ik trouwens wel van genieten. Ook omdat ik voor me zelf wel wist dat het een paar dagen later weer over was... voor hun een (nodige) delicatesse... hihi.

(oh, wat mis ik ze .. als ik dit schrijf...snik).

Ingrid
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ik heb een grasmysterie met mijn honden, bij één huis in Wormerveer, moeten ze en zullen ze de grassprieten eten. Op andere plekken doen ze het meer tijdens het snuffelen en niet op vaste plekken. Maar dat huis, daar groeien pas lekkere grassprieten. Ik moet ze er altijd wegtrekken. Het maakt ook niet uit in welke richting we er langs lopen, ik dacht eerst dat het een soort onzekerheidsding was, of misschien een beetje een ritueeltje ofzo.

Ik heb gelezen dat er in grassprieten in de punten veel fructose oid zit. Kan ook eiwit zijn trouwens. Nou ja, ze denken dat honden daarom alleen bepaalde soorten gras eten, de wat langere grassoorten met evengoed een breed blad. Die vinden ze hier dus ook het lekkerst. En dan alleen de punten want daar zit dat lekkere goedje in.

Maar er zijn veel theorieën waarom honden gras eten, feit is dat niemand het zeker weet.
Buddyboy
Zeer actief

Daarom liet ik ze ook "grazen". Als honden toch precies weten welk gras lekker is, dan zal het wel nut hebben.

Niet te moeilijk over doen en wegtrekken.. het is geen giftig is. En sommigen denken dat er wat ontbreekt in de voeding. kan best zijn. Alleen vreemd dat het niet altijd wordt gegeten...

Ingrid
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik denk dat ze het gewoon lekker vinden :-) voor elke bekende theorie zijn er teveel "uitzonderingen" die het tegenovergestelde of iets totaal anders aan lijken te tonen
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Van de 10 heb ik er hier 1 die heel erg kan ruften :schrik:
Ze krijgen allemaal exact hetzelfde te eten :19:
Buddyboy
Zeer actief

De ene persoon kan wel tegen bepaald eten en een ander krijgt vreselijk buik-en of maagpijn. Zo kan het darmen-en maag stelsel van honden ook totaal anders zijn.
Niet zo raar eigenlijk.
Kunst is het om dat te geven waar een hond (in dit geval) zich happy bij voelt.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

O ze mogen ook gras eten hoor, ze vinden het alleen zo'n delicatesse bij dat ene huis dat ze gewoon maar door blijven grazen terwijl ik wortel sta te schieten, hahaha. Ik moet altijd afbreken omdat het gewoon te lang duurt anders.
Goldendelicious

Caro. schreef:

Ik heb het niet over KVV, maar over zelf samengestelde voeding. Juist honden op oudere leeftijd met nierproblemen doen het hier heel prima op en je kunt veel sneller anticiperen. Plus dat je zelf grotendeels in de hand hebt wat je voert.
:wink: Maar elke ervaring is anders natuurlijk.
M@scha
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
Caro. schreef:

Ik heb het niet over KVV, maar over zelf samengestelde voeding. Juist honden op oudere leeftijd met nierproblemen doen het hier heel prima op en je kunt veel sneller anticiperen. Plus dat je zelf grotendeels in de hand hebt wat je voert.
het gaat niet om ervaring. het gaat erom dat er meerdere wegen naar rome leiden en er niet maar 1 oplossing is en dat die oplossing een afkorting is wat wat voor moois er ook verzonnen is voor vers voeren (kvv, barf, darf, nrv en vast nog meer van hetzelfde)
Afbeelding
Goldendelicious

M@scha schreef:
Goldendelicious schreef:
Caro. schreef:

het gaat niet om ervaring. het gaat erom dat er meerdere wegen naar rome leiden en er niet maar 1 oplossing is en dat die oplossing een afkorting is wat wat voor moois er ook verzonnen is voor vers voeren (kvv, barf, darf, nrv en vast nog meer van hetzelfde)
Ik zou juist die weg bewandelen die het dichtst bij het spijsverteringsstelsel van de hond staat...dat is over het algemeen de weg naar herstel bij veel honden. Een minimale uitzondering daargelaten die niet goed is om te schakelen. Juist die optie zou ik niet zomaar overboord gooien. Ik vind dus niet dat een brokvoeding bijdraagt aan gezondheid, maar dat is je bekend. Die discussie wil ik hier ook niet voeren. Ervaring is wel degelijk wat voor mij telt, want ik heb juist veel van doen met eigenaren begeleiden van honden met nier- en leverproblemen. En een omschakeling naar zelf samengestelde voeding of een goede kwaliteit KVV gaat over het algemeen redelijk prima.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Goldendelicious schreef:
M@scha schreef:
Goldendelicious schreef:
Caro. schreef: Dat denk ik ook en het is voor een hond van 10 jaar even de minst grote verandering :wink:

Ik zou juist die weg bewandelen die het dichtst bij het spijsverteringsstelsel van de hond staat...dat is over het algemeen de weg naar herstel bij veel honden. Een minimale uitzondering daargelaten die niet goed is om te schakelen. Juist die optie zou ik niet zomaar overboord gooien. Ik vind dus niet dat een brokvoeding bijdraagt aan gezondheid, maar dat is je bekend. Die discussie wil ik hier ook niet voeren. Ervaring is wel degelijk wat voor mij telt, want ik heb juist veel van doen met eigenaren begeleiden van honden met nier- en leverproblemen. En een omschakeling naar zelf samengestelde voeding of een goede kwaliteit KVV gaat over het algemeen redelijk prima.

Ik stelde het niet zelf samen, maar gaf Carnibest. Volgens mij een kwalitatief goed KVV.
Nierfunctie was niet optimaal, maar ook niet erg slecht, maar ureum waarde van 40 op KVV en een hond die zich totaal niet lekker voelde.
Dierenarts zei toen dat KVV te zwaar kan zijn voor nieren van oudere honden en ik trok mijn wenkbrauw maar eens op :hmmm: maar goed, iets moest veranderen, dat was duidelijk.
Dus ik na 9 jaar een zak nierdieet brokken gekocht... na 4 weken (of 6? weet ik even niet meer) een keurige ureumwaarde :ok:
Wellicht had een speciaal nier KVV dit ook teweeg gebracht hoor, maar hoe dan ook, was dit voor mij wel het bewijs dat gewone KVV voor honden met nierproblemen te zwaar kan zijn.

Het zelf samenstellen zal ongetwijfeld goed zijn, mits je je er heel erg goed in verdiept. Al snel krijg je tekorten van bepaalde voedingsstoffen als je er niet voldoende van af weet. Voor een hond die 10 jaar is en zijn hele leven brok en blikvoer heeft gekregen, geloof ik daar dus niet zo in en denk ik dat dit een te ingewikkelde mogelijke oplossing is.
Deze manier van voeren is echt voor bepaalde mensen weggelegd die zich er helemaal in gaan verdiepen, perfect natuurlijk, maar niet voor iedereen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”