Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

11e les C-cursus, volgende week examen

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

11e les C-cursus, volgende week examen

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Hoi! Vanochtend was de 11e les van de C-cursus. Het ging super! :D
Eerst kwam de instructeur langs om een hand te geven en de hond et aaien. Kiera bleef netjes naast me zitten :D daarna voor en achterlang, dat ging heel erg goed :D Ze had mooi aandacht voor me. Dat gaat altijd wel goed, ze kijkt niet eens naar de andere honden ;) Ik denk dat ik volgende week vraag of ik als eerste mag, ik sta sowieso altijd aan het begin (vind ik wel een fijne plek) en dan heb ik niet zoveel tijd om mezelf op te fokken ;)
Toen gingen we volgen. Ik volgde zonder koekje in mijn hand, en de clicker ook in mijn zak. Wel mijn rechterhand in de zak (daar zat mijn clicker in) en als ze mooi volgde kreeg ze een click en een koekje. Dat ging goed :D Alleen het rechtsomkeert blijft ze een beetje achter. De instructeur zou later nog uitleggen wat ik daar aan kon doen, maar dat zijn we allebei vergeten :( Dus als iemand tips heeft?
Daarna af & blijf uit zicht. Dat ging goed :D Ik kreeg wel te horen dat we niet zo moeten kletsen achter de container, omdat sommige honden daarop reageren (Kiera toevallig niet, die is mijn geklets wel gewend denk ik ;)) dus daar moet ik ff aan denken ;)
Kiera bleef mooi liggen :D Toen ik terugkwam aaide ik haar terwijl ze lag en gaf haar een koekje toen ze lag, en ze bleef dus mooi liggen :D
Daarna plaatssturen. Ze rende al naar me toe voordat ik haar voor riep :w De instructeur zei dat als dat op het examen gebeurt je haar dan gauw moet roepen, en dan net doen alsof je vergeten was dat je op het sein van de examinator moest wachten :?
Ik deed haar niet aan de voet, omdat ik laatst een keer heb geoefend thuis, en toen ging ze dus scheef voor en gelijk aan de voet :?
Nu ging ze dus netjes voor me zitten, en terug plaats ging goed :D Ik moest wel af zeggen, maar ze ging mooi bij de riem liggen :D
Na de pauze gingen we staan en betasten en gebit tonen doen. Dat ging hartstikke goed :D Kiera bleef mooi staan (met staan had ze de laatste tijd moeite) ook toen Jan haar aaide.
Gebit tonen gaat eigenlijk altijd goed ;)
Daarna weer volgen, dat ging weer goed :D Soms ff met koekje in de hand, soms zonder ;) Onder het volgen moest de hond zitten en wij doorlopen en dan na 5 meter omdraaien en de hond moest blijven zitten. Kiera wou gaan liggen zag ik, maar ik kon het voorkomen op die 5 meter afstand :D (eerste keer dat dat gelukt is volgens mij :D)
Toen plaatssturen weer, dat ging heel erg goed :D Ze kwam mooi voor, nu moest ik de oefening van Jan wel helemaal doen, en dat ging goed :D Ze ging ook netjes bij de riem liggen zonder dat ik een extra commando hoefde te geven :D
Daarna apporteren. Dat ging eerst niet zo goed. Kiera rende direct achter de dummy aan zonder dat ik haar het commando had gegeven. Dat doet ze normaal nooit, dus daar ben ik niet zo blij mee. Maar direct opnieuw gedaan, en toen moest ik haar ff bij de halsband pakken van Jan. En toen ging het wel goed.Ze brengt hem niet in een rechte lijn naar me toe, en ik moet haar ook een paar keer roepen, maar het gaat wel beter dan eerst :ok:
Daarna weer af & blijf. We oefenden vandaag steeds 2 minuten, omdat sommige honden er moeite mee hebben. Kiera bleef weer netjes liggen :D Dus dat moet volgende week geen probleem zijn.
Toen was de les afgelopen. Ik moest nog wachten omdat Sylvia nog aan het trainen was. Dus heb ik aan Jan gevraagd of ik nog ff door mocht trainen en dat mocht. Dus heb apporteren ff geoefend, en dat ging echt super :D Dus ben daar gelijk mee gestopt, omdat het zo goed ging ;) En het plaatssturen nog een keer. Dat ging ook erg goed :D
Ik heb er op zich wel vertrouwen in, we zouden moeten kunnen slagen. Maar je weet maar nooit met mijn zenuwen :?
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Re: 11e les C-cursus, volgende week examen

Ongelezen bericht door Maaike »

cindy1986 schreef:Alleen het rechtsomkeert blijft ze een beetje achter. De instructeur zou later nog uitleggen wat ik daar aan kon doen, maar dat zijn we allebei vergeten :( Dus als iemand tips heeft?
In welke hand heb je het voertje? Bij de rechtsomkeert kan je het voertje in de rechterhand houden, zo kan je haar belonen als ze net even iets meer voor je loopt. Houd je het voetje links, zal je zelf waarschijnlijk sneller de beloning wat meer naar achteren geven in plaats van voor je. Door ook je houding ook recht te houden, en niet te gaan kijken waar je hond blijft, blijft de hond vaak wat beter naast je en "duw" je haar niet weg met je linker schouder.

Fijn dat het verder zo lekker gaat :ok:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Maaike schreef:
cindy1986 schreef:Alleen het rechtsomkeert blijft ze een beetje achter. De instructeur zou later nog uitleggen wat ik daar aan kon doen, maar dat zijn we allebei vergeten :( Dus als iemand tips heeft?
In welke hand heb je het voertje? Bij de rechtsomkeert kan je het voertje in de rechterhand houden, zo kan je haar belonen als ze net even iets meer voor je loopt. Houd je het voetje links, zal je zelf waarschijnlijk sneller de beloning wat meer naar achteren geven in plaats van voor je. Door ook je houding ook recht te houden, en niet te gaan kijken waar je hond blijft, blijft de hond vaak wat beter naast je en "duw" je haar niet weg met je linker schouder.

Voertje in de rechterhand? Maar ze moet dan links blijven lopen, ik denk dat ze dan ook rechts gaat lopen :? Maar ik zal er op gaan letten of ik misschien mijn hand naar achter houd tijdens het rechtsomkeert :ok:
Afbeelding
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

Kesh deed dat vroeger ook, mijn instructeur heeft me toien gezegd ( Kesh is wel enorm gek op de bal) om de bal te gaan gebruiken bij elke rechtsom de bal rechts weggooien, creer je snelheid en alertheid mee.
Hierna weer afbouwen. ;)
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Karin schreef:Kesh deed dat vroeger ook, mijn instructeur heeft me toien gezegd ( Kesh is wel enorm gek op de bal) om de bal te gaan gebruiken bij elke rechtsom de bal rechts weggooien, creer je snelheid en alertheid mee.
Hierna weer afbouwen. ;)
En heb je niet dat je hond na elke rechtsomkeert een stukje gaat rennen? Zou op zich wel een idee zijn. Kiera is niet gek op een bal, maar ik heb wel een speeltje die ze leuk vind. Ik kan het altijd proberen, bedacht :-D
Afbeelding
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

cindy1986 schreef:
Karin schreef:Kesh deed dat vroeger ook, mijn instructeur heeft me toien gezegd ( Kesh is wel enorm gek op de bal) om de bal te gaan gebruiken bij elke rechtsom de bal rechts weggooien, creer je snelheid en alertheid mee.
Hierna weer afbouwen. ;)
En heb je niet dat je hond na elke rechtsomkeert een stukje gaat rennen? Zou op zich wel een idee zijn. Kiera is niet gek op een bal, maar ik heb wel een speeltje die ze leuk vind. Ik kan het altijd proberen, bedacht :-D
Ja in het begin rent ie wel, maar dat bouw je dan weer af ;) Zodat ie lekker vlot en mooi naast je de rechtsom maakt
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Karin schreef: Ja in het begin rent ie wel, maar dat bouw je dan weer af ;) Zodat ie lekker vlot en mooi naast je de rechtsom maakt
O.k. Bedankt voor de tip! :ok:
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

cindy1986 schreef:
Maaike schreef:

Voertje in de rechterhand? Maar ze moet dan links blijven lopen, ik denk dat ze dan ook rechts gaat lopen :? Maar ik zal er op gaan letten of ik misschien mijn hand naar achter houd tijdens het rechtsomkeert :ok:
Ja, juist een voertje in de rechterhand, aan de voorkant van je benen houdend. Wat je hiermee gaat bereiken, is dat je haar met je voertje naar de plek kan manouvreren waar je haar wilt hebben. Ze zal het voertje willen hebben en haar kop zal naar het voertje buigen; zie het als de ezel die gestuurd wordt door de hengel met de wortel eraan ;) Is ze vervolgens daar, ga je die plek belonen. Als je bang bent dat ze rechts gaat lopen, is dat A) een fout die je zelf maakt met het sturen van je hond d.m.v. het voertje (te snel), B) mocht ze het daar toch gaan proberen, beloon je dat simpelweg niet. Goed sturen dus.

Ik werk zelf met Casper met een bal, die ik alleen gebruik voor het trainen Hij is gek op ballen, en deze "speciale" bal moet hij echt verdienen. Dit werkt ook zeer goed, zeker als je hond gevoelig is voor een speeltje. Het enige waar je hiermee goed op moet letten, is dat als je het speeltje weg gaat gooien je er op let, hoe en waar je naar toe gooit. Gooi je naar links, zal dat er voor zorgen dat je hond te wijd gaat lopen (te ver van je af), gooi je te hoog, zal hij misschien gaan springen. Bedenk dus van te voren, waar wil je de hond hebben en hoe ver. Mijn advies daarvoor, gooi slechts een klein stukje, laag en van links-achter naar rechts-voor. Nadeel hiervan, vind ik, is dat je de beloning van je af doet, van je weg gooit. Het contactmoment tussen hond en geleider ligt niet bij de geleider, maar 2 meter verderop. Ik zou er zelf voor kiezen om dan bijvoorbeeld een (trek-) spelletje op te zetten.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal eens kijken. Ik heb nu toch eerst examen, en ik ga deze week dus ook niet meer oefenen. Ik oefen nooit thuis, alleen als ik een oefening opnieuw aan wil leren (zoals plaatssturen)
Maar volgen train ik thuis niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”