Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pieten verhaal

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Pieten verhaal

Ongelezen bericht door Ήυs »

Zoals meerdere weten werk ik naast honden, ook met vogels. En nu heb ik me de laatste tijd bezig gehouden met wat zielige baby-parkietjes die door de ouders niet meer goed verzorgd werden. Ik voer ze tot ze zelfstandig kunnen eten en dan zoek ik een mooie volière voor ze waar ze kunnen blijven zodat ze niet in de handel terecht komen. En bij voorkeur bij mensen die er verstand van hebben en waar ik contact mee houd. Mochten er hier mensen een volière hebben en interesse hebben kunnen jullie mij altijd een pb sturen.

We controleren de nestkasten periodiek, en in één nestkast zag ik een oudervogel met jongen. Maar op deze leeftijd horen de jongen niet meer kaal te zijn. de jongste heeft ook aangegeten (denk ik) poten en een mislukte vleugel.

Afbeelding

De jongste
Afbeelding

De oudste
Afbeelding

En ik had er nog 1 zitten, genaamd Karel ;)
Afbeelding

Het voeren (filmpje)

Ze waren al snel op hun gemak
(het 'knarsen' wat ze doen met de snavel betekent dat ze ontspannen zijn en zich goed voelen)

Nu is handopfok niet aan te raden als je er niets vanaf weet of als het niet noodzakelijk is. Er kan veel mis gaan, voer moet echt op de juiste temperatuur, niet te dik, niet te dun, en de krop moet goed leeg zijn als je weer gaat voeren. Ze moeten niet te veel en niet te weinig (10% van het lichaamsgewicht). Helaas is het niet altijd even goed te zien of de krop echt helemaal leeg is en kan het zijn dat je dus voert terwijl er nog 'oud voer' in de krop zit. Helaas kreeg de jongste de krop niet meer goed leeg. Wat kan betekenen dat de krop gaat gisten, of dat ze kropverzuring krijgen.

Hier een filmpje van de krop die aan het gisten en/of verzuren is.

Ik heb eerst pro-biotica gegeven om te kijken of het zelf nog wilde legen, maar helaas. Dus ik moest helpen met het legen van de krop. Ik heb de krop eerst 'gemasseerd' om te kijken of ik hem zo weer kon legen door het weer via de slokdarm eruit te masseren (overgeven) maar dit lukte niet.

Dus met een krop-naald de resten weg moeten halen. Een moeilijk werkje omdat je heel precies in de krop moet komen. Als je de luchtpijp raakt zijn ze zo dood. Ook absoluut niet leuk om te doen en het kost veel energie voor het parkietje.

Afbeelding

Bij het leeg halen van de krop hield ik de parkiet wel overeind.
Afbeelding

De eerste dag wel wat meer eruit gekregen, pap met Baytril (antibiotica) toegediend. Tweede dag was de krop nog niet vanzelf leeg, maar even de Baytril zijn werk laten doen. En de derde dag in de ochtend de krop weer leeg gehaald met een kropnaald, andere pap gevoerd met Baytril, en in de middag had hij de krop weer zelf geleegd :cheer:

Afbeelding

En nu gaat het helemaal super met ze! Het zijn wel verrassingen, want qua kleur weet ik nog niet wat het wordt. De oudste richting wildkleur denk ik, en de jongste wordt denk ik gepareld.
Hier kregen ze alweer wat meer veren:

Afbeelding

En vanmiddag wat foto's gemaakt van het hele stel:

Afbeelding

Pieter
Afbeelding

Karel:
Afbeelding

John doe (we wisten even geen naam :LOL: )
Afbeelding

En wel stiekem mijn favoriet omdat hij zo mislukt is en sterk Quasi:
Afbeelding

En ze leren zo langzaam aan zelf te eten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ze kroelen ook zo lekker met elkaar :I:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als ik iets raars zeg, is dat dus niet mijn schuld :pffff:

Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Re: Pieten verhaal

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh wat een lelijkerds zijn het toch als ze zo klein zijn. Maar wel geweldig wat je hebt bereikt en ze het allemaal goed doen. :cheer:
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

mariabel schreef:Oh wat een lelijkerds zijn het toch als ze zo klein zijn. Maar wel geweldig wat je hebt bereikt en ze het allemaal goed doen. :cheer:
Haha ja mooi zij ze niet. Worden ze wel overigens ;) (vind ik dan).

Ja ik ben altijd weer blij als ze goed opgroeien. Ze zijn wel alle vier echt ontzettend tam.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Had ik nou maar geen katten!!! Ik had tot 5jaar geleden ook valkjes, kweekte ze ook en ik mis ze zo enorm, dat ik heel graag weer vogeltjes wil maar dat kan gewoon niet met de katten erbij en we zijn bang dat Sookie ook wel een hapje zou lusten......jammer!
Ήυs
Zeer actief

Eefje83 schreef:Had ik nou maar geen katten!!! Ik had tot 5jaar geleden ook valkjes, kweekte ze ook en ik mis ze zo enorm, dat ik heel graag weer vogeltjes wil maar dat kan gewoon niet met de katten erbij en we zijn bang dat Sookie ook wel een hapje zou lusten......jammer!
Oh helaas ;) Ik hoef er niets voor. Ze moeten alleen maar een heel goed thuis krijgen waar ze niet meer weg hoeven.
Eefje83
Zeer actief

Fafo schreef:
Eefje83 schreef:Had ik nou maar geen katten!!! Ik had tot 5jaar geleden ook valkjes, kweekte ze ook en ik mis ze zo enorm, dat ik heel graag weer vogeltjes wil maar dat kan gewoon niet met de katten erbij en we zijn bang dat Sookie ook wel een hapje zou lusten......jammer!
Oh helaas ;) Ik hoef er niets voor. Ze moeten alleen maar een heel goed thuis krijgen waar ze niet meer weg hoeven.
Tja, ik zou willen dat ik het ze kon bieden want ik mis het echt heel erg :(: op
Ήυs
Zeer actief

Eefje83 schreef:
Fafo schreef:
Tja, ik zou willen dat ik het ze kon bieden want ik mis het echt heel erg :(: op
Hoeveel katten heb je?
Eefje83
Zeer actief

2
Ήυs
Zeer actief

Eefje83 schreef:2
Grote kamer voliere en alleen eruit als katten weg zijn? :engel:
Eefje83
Zeer actief

Waarom dat op er nou bij staat????? Hahaha.
We zijn er al eens over bezig geweest, kooi ophangen zodat de katten er niet bij kunnen, alles wegsluiten als de valkjes los gaan enz enz maar mijn man zag het ook niet zo zitten helaas......
Ήυs
Zeer actief

Eefje83 schreef:Waarom dat op er nou bij staat????? Hahaha.
We zijn er al eens over bezig geweest, kooi ophangen zodat de katten er niet bij kunnen, alles wegsluiten als de valkjes los gaan enz enz maar mijn man zag het ook niet zo zitten helaas......
Oh :( op

:engel:
Eefje83
Zeer actief

Juist dit zullen supertamme parkieten worden, daarom vind ik het ook wel heel jammer dathet niet kan.
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Ohhh whaha echt zo lelijk :D
Ήυs
Zeer actief

Nanna schreef:Wel mooierds.
Hoop dat ze een leuke baas vinden, tamme parkietjes zijn leuk. Helaas vindt Topsi hier dat ook.
Geen optie voor mij dus.
Oh helaas :(

Fay en Sem vinden ze ook erg leuk. Kaz kan wel gewoon los met de parkieten :)
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ach ze zijn mooi van lelijkheid :I: Ik heb mij vroeger bescheurd vanwege duiven jongen (mijn oom was duivenmelker).

Hier helemaal geen optie, ik word er zo allergisch als de pest van. :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”