We controleren de nestkasten periodiek, en in één nestkast zag ik een oudervogel met jongen. Maar op deze leeftijd horen de jongen niet meer kaal te zijn. de jongste heeft ook aangegeten (denk ik) poten en een mislukte vleugel.

De jongste

De oudste

En ik had er nog 1 zitten, genaamd Karel

Het voeren (filmpje)
Ze waren al snel op hun gemak
(het 'knarsen' wat ze doen met de snavel betekent dat ze ontspannen zijn en zich goed voelen)
Nu is handopfok niet aan te raden als je er niets vanaf weet of als het niet noodzakelijk is. Er kan veel mis gaan, voer moet echt op de juiste temperatuur, niet te dik, niet te dun, en de krop moet goed leeg zijn als je weer gaat voeren. Ze moeten niet te veel en niet te weinig (10% van het lichaamsgewicht). Helaas is het niet altijd even goed te zien of de krop echt helemaal leeg is en kan het zijn dat je dus voert terwijl er nog 'oud voer' in de krop zit. Helaas kreeg de jongste de krop niet meer goed leeg. Wat kan betekenen dat de krop gaat gisten, of dat ze kropverzuring krijgen.
Hier een filmpje van de krop die aan het gisten en/of verzuren is.
Ik heb eerst pro-biotica gegeven om te kijken of het zelf nog wilde legen, maar helaas. Dus ik moest helpen met het legen van de krop. Ik heb de krop eerst 'gemasseerd' om te kijken of ik hem zo weer kon legen door het weer via de slokdarm eruit te masseren (overgeven) maar dit lukte niet.
Dus met een krop-naald de resten weg moeten halen. Een moeilijk werkje omdat je heel precies in de krop moet komen. Als je de luchtpijp raakt zijn ze zo dood. Ook absoluut niet leuk om te doen en het kost veel energie voor het parkietje.

Bij het leeg halen van de krop hield ik de parkiet wel overeind.

De eerste dag wel wat meer eruit gekregen, pap met Baytril (antibiotica) toegediend. Tweede dag was de krop nog niet vanzelf leeg, maar even de Baytril zijn werk laten doen. En de derde dag in de ochtend de krop weer leeg gehaald met een kropnaald, andere pap gevoerd met Baytril, en in de middag had hij de krop weer zelf geleegd

En nu gaat het helemaal super met ze! Het zijn wel verrassingen, want qua kleur weet ik nog niet wat het wordt. De oudste richting wildkleur denk ik, en de jongste wordt denk ik gepareld.
Hier kregen ze alweer wat meer veren:

En vanmiddag wat foto's gemaakt van het hele stel:

Pieter

Karel:

John doe (we wisten even geen naam

En wel stiekem mijn favoriet omdat hij zo mislukt is en sterk Quasi:

En ze leren zo langzaam aan zelf te eten:

En ze kroelen ook zo lekker met elkaar

En als ik iets raars zeg, is dat dus niet mijn schuld