Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Machtswisseling binnen een roedel

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Machtswisseling binnen een roedel

Ongelezen bericht door Selene »

Hebben jullie die wel eens gehad en hoe is dat verlopen? hoe oud/jong was de "leider" op dat moment?
En bestaat het eigenlijk wel want ik lees ook steeds meer opmerkingen dat de roedelleider per situatie verschilt.

Rayos is hier eigenlijk (en dat komt steeds meer naar voren) de goedmoedige, zachte hond terwijl sep wel degelijk lijkt te gaan streven naar meer macht :wink: ik verwacht niet zo veel problemen als sep dat gaat doen, denk dat het geleidelijk zal gaan uiteindelijk. Natuurlijk is een deel van het opgroeien kijken naar jouw positie in de roedel en uittesten maar met wat ik nu zie zou me dat het niet verbazen.
Rayos is trouwens wel een hele mooie zachte opvoeder maakt zonder veel problemen zijn punt als het moet en daar komt geen grommetje aan te pas normaal.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Selene
Zeer actief

Re: Machtswisseling binnen een roedel

Cleva schreef:Ik heb er nota bene een fotoserie van. Haha.
We stonden er bij en keken er naar.

Eva was toen bijna 2 en Cleo 9.

Afbeelding
terschelling2009 106 by martijnlemstra, on Flickr

Afbeelding
terschelling2009 103 by martijnlemstra, on Flickr

Afbeelding
terschelling2009 102 by martijnlemstra, on Flickr
Mooie foto's! was het daarna echt klaar?

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Toen Dusty ouder werd en naar later bleek ook ziek nam Xena t over eigenlijk vanzelf, geen verkeerd woord gevallen.
Nu is Xena met haar 12 jaar hier nog steeds de baas over t spul. Ze hoeft er maar naar te kijken en ze weten genoeg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

als Runar bij mijn trainer gaat, neemt hij daar de 2de leiderspositie in. Zet zich meteen boven de reu daar (die is een jaar of 10)

dat geeft geen problemen.
Hier is Ds nog altijd heer en meester, zolang er geen teef bij komt, verwacht ik daar ook nooit veranderingen in.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier is het altijd rustig gegaan, Joyce de westie was de baas, toen zij overleed nam Luna het over, Max heeft daar ook 0 interesse in. Toen Doran een jaar of 2 was heeft hij het van Luna (4) over genomen, toen Doran volgens Luna té lief was voor Zinzi nam zij het weer over :mrgreen:
Nu doen Luna en Doran het volgens mij samen, alles is duidelijk met één blik. Buiten is Doran duidelijk de leider.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Jet, komt voort uit jaloezie op Mies. Piesen waar Mies heeft gepiest, dat soort dingen. Af en toe staan ze elkaar zo even aan te kijken. Otto zal het nooit worden. Die weigert categorisch een koekje als ik het hem als eerste aanbied en vraagt zich alleen maar af wanneer de volgende weer loops wordt.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rio en Beau hebben dat gehad en dat verliep zonder problemen.
Beau is overigens een boxer Rio de fila,beide reuen.
Orson stond altijd boven hun en Rio stond weer onder Beau.
Op een gegeven moment toen we op vakantie waren in Drenthe en ze wat lekkers kregen wilde Beau dat hebben wat Rio had.
Rio bleef staan keek hem strak aan en alles in zijn houding was duidelijk naar Beau toe,als je dit wilt hebben gaan wij er nu om knokken want ik geef het niet zomaar op.
Beau koos eieren voor zijn geld huppelde weg naar zijn eigen lekkers en is er nooit meer op terug gekomen.
Vanaf dat moment waren sommige dingen anders en was Rio duidelijk een plekje opgeschoven.
Ze hebben in de latere jaren ook nooit geknokt ergens om.
Beau woont inmiddels al jaren niet meer bij ons ,hij is met mijn ex meegegaan toen wij uit elkaar gingen en de andere honden met mij.
Wel neem ik hem meestal mee als ik op vakantie ga ,en ex is ook vaak de oppas voor Rio als wij een paar dagen weggaan.
Dan kunen ze het nog steeds uitstekend samen vinden ,al zijn het nu twee oudere grijze heren geworden.

Hier waren ze nog jong

Afbeelding

En dit was tijdens de laatste vakantie,er zijn beduidend wat grijze haren bijgekomen,typisch ook dat Beau zo op Rio hangt,dat deed Rio altijd op Orson en nu doet Beau dat dus op hem.

Afbeelding

En als ik naar die foto's kijk van Orson en Rio die samen liggen zie je altijd hetzelfde Rio hangt op Orson en nooit andersom.

Afbeelding

Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Rio wilde op een gegeven moment Monky uitschakelen, en heeft hem een paar keer goed gepakt en toen wilde Monky niet meer :jank:
Nou weet ik dus niet of het voor hem een machtswissel was, Monky stond volgens mij vrij laag in rang. Ik heb altijd gedacht dat Rio hem wilde uitschakelen een soort van oude zwakke honden horen niet in zijn roedel, net als pups. Primitief gedrag denk ik?

En Iza staat weer duidelijk boven Rio, boven alle honden de opperbitch noem ik haar :mrgreen:
Als zij de touwtjes weer is aan moet trekken dan vergeet zelfs Rio dat hij 20+ kg zwaarder is :schrik:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

toen we nog 3 honden hadden 2 goldens en 1 maltezer was heavy de baas over de andere honden. echter heavy ging dood en de andere honden liepen eigenlijk als kippen zonder kop door het huis heen. flair, de andere golden was veel te onzeker om de leiding over te nemen en casper interesseerde het gewoon niet. toen zag ik muffin, oud maltezerteefje van 12, op dierenasiels.com staan. ik heb haar opgehaald en ze kwam binnen, snauwde eerst even om zich heen. ik zag een hele verlichting bij flair komen, echt zo: hehe ik ben van die zware taak ontheven. muffin kwam zag en overwon. zij is de baas gebleven tot ze dood ging.
nu is gilly de opperteef in huis en leidt het met strakke hand :mrgreen:
ellen
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Hier speelt het wel een beetje. Buck is de baas, al jaren. Daaronder Dino. Dino is een opportunistje. Maar Buck wordt ouder, nog steeds de baas. Dino wordt ook ouder maar is fitter.

Zodra Buck een steek zou laten vallen neemt Dino het over en uiteindelijk zal hem dat lukken. Het is dus de vraag wie van de twee het langste gezond zal blijven. Ik hoop Buck want Dino is denk ik geen leuke roedelleider en Buck wel. Eigenlijk is Dino niet geschikt om roedelleider te zijn, veel te fel en neurotisch. En ik denk ook dat Buck het erg zou vinden om z'n positie in te leveren dus ik denk dat ik dan ga voor veel bevestigen van Buck zijn positie en op die manier de laatste jaren leuk probeer te houden voor hem en voor de rest :wink: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ri@ schreef:Hier speelt het wel een beetje. Buck is de baas, al jaren. Daaronder Dino. Dino is een opportunistje. Maar Buck wordt ouder, nog steeds de baas. Dino wordt ook ouder maar is fitter.

Zodra Buck een steek zou laten vallen neemt Dino het over en uiteindelijk zal hem dat lukken. Het is dus de vraag wie van de twee het langste gezond zal blijven. Ik hoop Buck want Dino is denk ik geen leuke roedelleider en Buck wel. Eigenlijk is Dino niet geschikt om roedelleider te zijn, veel te fel en neurotisch. En ik denk ook dat Buck het erg zou vinden om z'n positie in te leveren dus ik denk dat ik dan ga voor veel bevestigen van Buck zijn positie en op die manier de laatste jaren leuk probeer te houden voor hem en voor de rest :wink: .
Ik denk niet dat je het voor Buck "leuk' houdt als je hem een rang toebedeelt die hij niet meer heeft.
Honden schikken zich over het algemeen wel in het onvermijdelijke.

Ik heb twee reuen gehad die niet voor elkaar onder deden, hoewel de tweede wat feller/scherper was.
Toen de oudste door ziekte niet meer kon heeft de tweede het over genomen.
Dat was binnen een paar tellen geregeld.
Leider zijn terwijl je het niet meer aan kunt, maar wat door de baas nadrukkelijk bevestigd wordt, is geen leuke positie en kan leiden tot gevechten (hoeft niet, kan)
Onderlinge rangorde tussen de honden is iets waar ik geen invloed op ga uitoefenen.
Ik zorg alleen voor rust in de roedel als baas :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

hier is de volgorde ongeveer 1 Browny (4 jaar), 2 Chiko (2 jaar), 3 Rox (9 jaar), 4 Yuki (9 maanden), 5 Kyara (6 a 7 jaar)

Yuki probeert nu haar grenzen te verleggen, maar is nog te onzeker/onderdanig. je ziet het in spel en in blokken bij bepaalde situaties.. ik doe er niet spastisch over en laat het allemaal zijn gang gaan.. ze probeert het voornamelijk bij Chiko (dat is de kleinste), maar als ze te ver gaat krijgt ze een flinke snauw en neemt weer een stap terug (maar probeert wel door te gaan).
Bij Browny probeert het het ook sinds kort, ook in spel. maar hij is gewoon de baas.. als hij niet wilt dan krijgt ze geen beweging en geen blik geworpen, de lol is er dan snel af en gaat ze met een ander spelen of liggen. en als ze aan het spelen zijn en ze gaat te ver, dan krijgt ze een flinke correctie (Browny is de helft kleiner), dan springt ze naar de andere kant van de kamer en gaat of timide liggen of gaat even als een dwaas rondjes rennen, waarbij Browny vaak verstijft blijft staan met een hoge houding totdat ze gekalmeerd is en gaat liggen (of totaal iets anders gaat doen).
Buiten probeert ze het niet.

Ik denk dat als Yuki straks helemaal volwassen is in haar koppie en wat stabieler, dat ze op nr 2 komt, ik betwijfel of ze de leider kan worden, daar is ze niet zelfverzekerd genoeg voor.
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Rups is overduidelijk de leider hier. Maar ze doet het subtiel. Toen Storm stierf zag je dan Draak moeite had met haar positie. Sproet kwam met 7 mnd bij ons wonen en Draak maar proberen boven hem uit te blijven steken. Sproet negeerde haar compleet en regelt zijn eigen zaken wel maar heeft respect voor Rups. Toen Draakje daarin berustte zag je rust in de roedel komen. Zij mag weer heerlijk gewoon doen waar ze zin in heeft en wordt wel door baas of Rups afgeremd indien nodig. Zo was het altijd al voor haar en dat vindt ze blijkbaar heel fijn.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Selene
Zeer actief

ranetje schreef:
Ri@ schreef:Hier speelt het wel een beetje. Buck is de baas, al jaren. Daaronder Dino. Dino is een opportunistje. Maar Buck wordt ouder, nog steeds de baas. Dino wordt ook ouder maar is fitter.

Ik denk niet dat je het voor Buck "leuk' houdt als je hem een rang toebedeelt die hij niet meer heeft.

Ik heb twee reuen gehad die niet voor elkaar onder deden, hoewel de tweede wat feller/scherper was.
Leider zijn terwijl je het niet meer aan kunt, maar wat door de baas nadrukkelijk bevestigd wordt, is geen leuke positie en kan leiden tot gevechten (hoeft niet, kan)
Onderlinge rangorde tussen de honden is iets waar ik geen invloed op ga uitoefenen.
Ik ben in ieder geval niet van plan om rayos kunstmatig hoger te gaan houden als het zover zal komen, en misschien gek, ik denk dar rayos zich daar ook in gaat schikken. Zoiets als taak volbracht en nu mag een ander het nu gaan doen? Volgens mij is hij over een fors aantal jaar die goedmoedige opa die met zich laat sollen door pups zonder problemen maar met een opvoedkundige blik af en toe :I:

Ben benieuwd hoe het over een jaar is hier

Afbeelding

Jackira
Zeer actief

ranetje schreef:

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, het moet geen gefrustreerde toestand worden. Maar Dino is geen geschikte roedel leider denk ik en ik ga zelf toch zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat er een wisseling van de wacht plaats vindt. Behalve als zou blijken dat het teveel onrust geeft en er van Buck teveel gevraagd wordt. Als het echt niet meer kan dan kan het niet maar ik neem hem wel in bescherming en misschien kan ik daarmee voor hem de situatie rekken want ik denk dat mijn steun ook verschil kan maken. Maar voorlopig gaat het nog goed. :wink:
Jackira
Zeer actief

Ik zie het wel tegen die tijd :wink: Alles heeft zich tot nu toe opgelost en ik weet zeker dat ik tegen die tijd ook wel het juiste doe voor de honden. Het kost mezelf denk ik de meeste moeite om me te realiseren dat Buck oud wordt. Niet dat dat erg is, maar ja de laatste jaartjes zitten er toch aan te komen. En alle vier de honden zijn even oud alleen kleintjes worden ouder en blijven langer fit heb ik het idee.
ranetje
Zeer actief

Ri@ schreef:Ik zie het wel tegen die tijd :wink: Alles heeft zich tot nu toe opgelost en ik weet zeker dat ik tegen die tijd ook wel het juiste doe voor de honden. Het kost mezelf denk ik de meeste moeite om me te realiseren dat Buck oud wordt. Niet dat dat erg is, maar ja de laatste jaartjes zitten er toch aan te komen. En alle vier de honden zijn even oud alleen kleintjes worden ouder en blijven langer fit heb ik het idee.
Dat is heel herkenbaar :ok:
Laat het alleen niet de overhand krijgen in je houding naar de honden. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

de 1ste machtswissel vond hier plaats toen Guapa een maand of 5 was, Zena was toen dik 3 en Darko 2
eigenlijk heel subtiel gegaan, ondanks dat een pup van 5 maanden misschien niet echt ranghoogste kan zijn, behandelde Darko en Zena Guapa wel zo :piew:

ik heb nu de laatste week, de indruk dat er hier weer wat verschoven is
vroeger stond Guapa (6) op 1 en al de rest er in willekeurige volgorde onder (oke dat zal ook wel niet zo zijn, maar zo leek het toch)
sinds ik een weekje op vakantie ben geweest, doet Guapa "raar", ze sluit zich helemaal af van de groep, ontwijkt Jänta (haar dochter van 3), gaat voor haar aan de kant en zo
iets dat Jänta altijd deed voor Guapa, buiten als wij er bij waren, dan deed Jänta gewoon normaal
Guapa doet dit ook als wij er bij zijn en dat vind ik dan weer erg :oeps:
dat is eigenlijk de enige tijd dat ik me "moei", ik vind niet dat Guapa mij moet ontwijken omdat haar enorm-aanwezige-dochter er met haar snuit altijd bij staat
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

vania schreef:de 1ste machtswissel vond hier plaats toen Guapa een maand of 5 was, Zena was toen dik 3 en Darko 2
eigenlijk heel subtiel gegaan, ondanks dat een pup van 5 maanden misschien niet echt ranghoogste kan zijn, behandelde Darko en Zena Guapa wel zo :piew:

vroeger stond Guapa (6) op 1 en al de rest er in willekeurige volgorde onder (oke dat zal ook wel niet zo zijn, maar zo leek het toch)
sinds ik een weekje op vakantie ben geweest, doet Guapa "raar", ze sluit zich helemaal af van de groep, ontwijkt Jänta (haar dochter van 3), gaat voor haar aan de kant en zo
iets dat Jänta altijd deed voor Guapa, buiten als wij er bij waren, dan deed Jänta gewoon normaal
dat is eigenlijk de enige tijd dat ik me "moei", ik vind niet dat Guapa mij moet ontwijken omdat haar enorm-aanwezige-dochter er met haar snuit altijd bij staat
Is er iets gebeurd in de tijd dat je weg was?
Is Guapa wel gezond?
Afbeelding
vania
Zeer actief

ranetje schreef:
vania schreef:de 1ste machtswissel vond hier plaats toen Guapa een maand of 5 was, Zena was toen dik 3 en Darko 2

Is Guapa wel gezond?
Niet dat ik weet.
Vriend was wel thuis, hij heeft niks gemerkt zei hij.
Ik doe normaal gezien alles met de honden, is het daarom? is het omdat Jänta 2 weken gelden gedekt is geweest?
ik heb geen idee, het enige dat mij gelijk opviel toen ik terug kwam was dat Guapa helemaal anders was in de groep en dat ze 2 gaatjes heeft

Daar straks hebben ze even gespeeld samen, maar ook dan gedraagt Guapa zich redelijk onderdanig naar Jänta toe, terwijl dat nooit het geval was.
Nu liggen ze met 2 binnen, maar ontwijken elkaar wel, maar ik heb de indruk dat hier binnen Jänta "onderdaniger/onzekerder" is als Guapa (Guapa heeft heel lang binnen gezeten, tot Zena (de oudste) een paar weken terug goed ziek geworden is, sindsdien zit zij (samen met Darko en Jänta) terug buiten en zit Zena binnen, Jänta heeft buiten de pup/puber periode nooit echt lang binnen gezeten)
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Hoe zien jullie wie welke rang heeft in je roedel? Ik heb nu drie honden in huis en ik zou niet kunnen zeggen wie de hoogste in rang is of wie de laagste. Ook bij de eerdere honden die ik had, heb ik nooit aan kunnen wijzen wie de hoogste zou zijn. Ik vraag me dus af waar je het uit afleidt, welke gedragingen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ranetje
Zeer actief

vania schreef:
ranetje schreef:

Is Guapa wel gezond?
Niet dat ik weet.
Vriend was wel thuis, hij heeft niks gemerkt zei hij.
Ik doe normaal gezien alles met de honden, is het daarom? is het omdat Jänta 2 weken gelden gedekt is geweest?
ik heb geen idee, het enige dat mij gelijk opviel toen ik terug kwam was dat Guapa helemaal anders was in de groep en dat ze 2 gaatjes heeft

Daar straks hebben ze even gespeeld samen, maar ook dan gedraagt Guapa zich redelijk onderdanig naar Jänta toe, terwijl dat nooit het geval was.
Nu liggen ze met 2 binnen, maar ontwijken elkaar wel, maar ik heb de indruk dat hier binnen Jänta "onderdaniger/onzekerder" is als Guapa (Guapa heeft heel lang binnen gezeten, tot Zena (de oudste) een paar weken terug goed ziek geworden is, sindsdien zit zij (samen met Darko en Jänta) terug buiten en zit Zena binnen, Jänta heeft buiten de pup/puber periode nooit echt lang binnen gezeten)
Die twee gaatjes wijzen volgens mij toch op een gevecht(je), dus er is iets gebeurd.
Tenzij dat bij de normale diagelijkse dingen hoort? :wink:

Kan het zijn dat de positie van Jänta is veranderd omdat ze (waarschijnlijk) drachtig is?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:Kan het zijn dat de positie van Jänta is veranderd omdat ze (waarschijnlijk) drachtig is?
Dat was ook mijn eerste gedachte.

@Belle: Het zijn over het algemeen heel subtiele gedragingen. Een blik hier, een aarzeling daar, even strategisch positioneren zo, voorzichtig omlopen zus. Het hoeft echt niet zo te zijn dat de ene hond de andere hond de hele tijd met geweld onderdrukt. Integendeel, zou ik haast zeggen.
De meeste mensen zien het niet eens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier stijgen gedekte teven acuut in rang.
En ze donderen net zo hard weer omlaag als de pups weg zijn ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Miranda schreef:
ranetje schreef:Kan het zijn dat de positie van Jänta is veranderd omdat ze (waarschijnlijk) drachtig is?
Dat was ook mijn eerste gedachte.

@Belle: Het zijn over het algemeen heel subtiele gedragingen. Een blik hier, een aarzeling daar, even strategisch positioneren zo, voorzichtig omlopen zus. Het hoeft echt niet zo te zijn dat de ene hond de andere hond de hele tijd met geweld onderdrukt. Integendeel, zou ik haast zeggen.
De meeste mensen zien het niet eens.
Dat soort gedragingen zie ik wel, maar bij alle drie, net afhankelijk van waar het om gaat. Voor de een is een plekje op de bank belangrijk, voor de ander de koekjes, voor weer een ander de bal. Een voorbeeld: Belle leek altijd de baas van het stel, als zij op de bank lag, was er geen andere hond die erover dacht ook dat plekje te ambiëren, ze gingen met een boogje om haar heen. Maar diezelfde twee andere honden konden Belle bij haar etensbak wegkijken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
vania
Zeer actief

ranetje schreef: Die twee gaatjes wijzen volgens mij toch op een gevecht(je), dus er is iets gebeurd.
Tenzij dat bij de normale diagelijkse dingen hoort? :wink:

Kan het zijn dat de positie van Jänta is veranderd omdat ze (waarschijnlijk) drachtig is?
Dat was zowat het eerste dat ik zei toen ik terug thuis was, "hej, Guapa heeft gevochten,grrrrrrr :boos: :L: "
ik ben nooit niet weg, de honden zijn ook echt mijn ding, dus als ik zie dat de ene de andere blijft "lastig" vallen, zeg ik wel dat ze er mee moeten kappen
mijn vriend doet dat niet, die laat het allemaal maar op zijn beloop, tot het effectief mis gaat

op zich maakt het me niet uit wie waar staat, ik heb voor de 3 jongste, maar 1 gouden regel en dat is: je blijft met je fikken van Zena af.
verder zolang ze er niet onder lijden, maakt het me niet veel uit, maar Guapa lijd er blijkbaar toch wel iets of wat onder en dat vind ik jammer, maar ik ga haar ook niet verplicht weer boven Jänta zetten, dat moeten ze zelf maar "uitvechten" (niet het juiste woord misschien, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
Marjoleine schreef:Hier stijgen gedekte teven acuut in rang.
En ze donderen net zo hard weer omlaag als de pups weg zijn ;)
dat wist ik dus niet, enkel Guapa is hier nog maar gedekt geweest en die stond al "boven aan", buiten dat ze nog harder op haar strepen stond, merkte ik niet echt veel verschil
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”