Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee puppy's (reu) uit een nest?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Twee puppy's (reu) uit een nest?

Ongelezen bericht door lieke »

Liesbeth schreef:
Joey.K schreef:Heeft iemand daar ervaring mee?

Twee broertjes uit een nest, gezelschapshondjes. Nu snap ik dat dat qua zindelijkheid/gehoorzaamheid een berg meer werk is. Maar zou alleen thuis zijn wel positief uitpakken als ze met zn tweetjes zijn?

En een pup en vaders? Zou dat een combi kunnen zijn?

Ik heb hier geen ervaring mee en heb ook geen mensen in mijn omgeving die dit hebben. Ik hoor graag ervaringen :)
Waarom zou je kiezen voor twee van dezelfde leeftijd, als één al het nodige kost om op te voeden :19: ????
Voor hetzelfde geld bevestigen ze elkaar in het negatieve gedrag als ze alleen thuis zijn. Dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.

Ik zou het nooit doen als het mijn keuze is.

Edit; PS; lees even het topic van Lieke over haar logeer-WaWa's.
Zij heeft dat rapalje maar 2 weken :wink: :mrgreen: . Heel leuk bij een ander en ik amuseer me kostelijk om haar verhalen, maar ik moet er niet aan denken om hier 24/7 de verantwoording voor te hebben.

:mrgreen:
Ik denk dat het ook heel erg aan het ras ligt. Het ene ras zal elkaar eerder de tent uitvechten dan de ander. Grootte van de honden vind ik persoonlijk minder relevant dan raseigenschappen en/of karakter.
Mijn logeer-wawa's zijn hele drukke hondjes die zowat 18 uur per dag aan het rauzen zijn. Als ik dat vergelijk met mijn collies als pup, dan is dat heel anders. Die sliepen gewoon heel veel.
Ik zou dus best twee colliepups tegelijk aankunnen, die draaien meer op 33 toeren en wawa's vind ik meer op 78 toeren draaien. :lol1:

Maar ik vraag me altijd af waarom je twee pups tegelijk moet nemen. De pups zijn vaak meer met elkaar bezig dan met de baas en ongein heb je niet in het tweevoud maar in het tienvoud.
Het hebben van meerdere honden van hetzelfde geslacht, geld m.i. hetzelfde: ligt aan het ras. Ik kan me zo voorstellen dat je niet gauw 3 staffordteven of rottweilerteven bij elkaar zet (hoewel mijn zus dat wel heeft gedaan met rottweilers en dat ging geweldig goed).
Ik heb zelf altijd 3 of 4 (collie)teven bij elkaar gehad en daar is nog nooit een wanklank tussen de dames geweest. Terwijl een aantal teven niet of nauwelijks in leeftijd verschilden en een aantal op volwassen leeftijd in de roedel werden gegooid.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Lizzie. schreef:Om welke gezelschap hondjes gaat het? Vind wel dat er met 2 verschillende maten gemeten word, als er bv 2 wawas tegelijkertijd word genomen dan vind het merendeel helemaal geweldig.
nou dit dacht ik ook direct
Afbeelding
gevni havanezers
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Voorbeeld uit de praktijk, iemand met twee broertjes van het ras newfoundlander en daar zijn NOOIT rangordeproblemen geweest maar konden wel zeer slecht zonder elkaar, dan was het huilen ! En bij mijn buren twee kooikerbroertjes en dat werd dus een bloedbad en er moest er dus eentje weg !
Sandra
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

empyree schreef:Voorbeeld uit de praktijk, iemand met twee broertjes van het ras newfoundlander en daar zijn NOOIT rangordeproblemen geweest maar konden wel zeer slecht zonder elkaar, dan was het huilen ! En bij mijn buren twee kooikerbroertjes en dat werd dus een bloedbad en er moest er dus eentje weg !
maar geldt dit niet voor alle combinaties? Je weet nooit of het goed gaat of goed blijft gaan. Ook niet als je twee reuen neemt met een leeftijdsverschil van 2 jaar. Ook die kunnen elkaar later de tent uit knokken. Het kan echter ook super goed gaan.

zelf zou ik het echter niet doen. Ik zou eerst een band op willen bouwen met mijn pupje voordat ik er een andere bij nam. bij mijn honden is het leeftijdsverschil 7 maand en dat vind ik zelf een mooie combi.
Afbeelding
gevni havanezers
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Misschien is het juist de bedoeling dat de pups niet zo met de baas bezig zijn, maar met elkaar.
Er zijn twee pups uit het nest van mijn hond naar dezelfde boerderij gegaan. Die ravotten lekker op het erf met elkaar. Die hebben inderdaad de baas helemaal nergens voor nodig :P En dat is precies de bedoeling.
Overigens wel een teef en een reu.
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Ik vind het heerlijk 2 of meer pups tegelijk. Duurt het allemaal langer met zindelijkheid, leren alleen blijven en gehoorzaamheid? Neuh, heb dat toch niet zo ervaren. Het is alleen tijdrovend, 2 pups tegelijk, want (het hangt wel een beetje van het karakter van de individuele hond af) ze willen toch ook vaak even 1 op 1 aandacht van de baas. Dat meer naar elkaar trekken dan naar de baas dat heb ik nooit zo ervaren.

Dit is onze ervaring met meer pups tegelijk:

2006, broer en zus. Vochten met 10 / 11 weken behoorlijk; met verwondingen aan toe! Het begon onverwachts (nou ja, achteraf zullen we wel wat signalen gemist hebben denk ik). We dachten op een gegeven moment maar aan herplaatsen van 1 van de 2. Hebben toen eerst het reutje wat meer voorrechten gegeven, want die was duidelijk daar meer aan toe dan het teefje en we zijn wat consequenter geweest in de benadering van de honden en toen was het even plotseling als dat het begon ook weer over. Broer en zus hebben sindsdien nooit meer zo gevochten, ze worden in oktober 7 jaar.

2008, twee broers en een even oud teefje uit een ander nest komen als pup hier. Geweldige tijd. Tijdrovend, maar het ging geweldig. Wel alle drie totaal anders van karakter.

Begin 2009, twee teefjes komen als kleine pups hier. Ze verschillen ongeveer 3 weken in leeftijd. Echte soulmates, hadden nestgenootjes kunnen zijn, zo een sterke band hadden die twee (zonder overigens niet naar de baas te trekken) tot de een voor het eerst moeder werd. Ze kunnen het nog erg goed met elkaar vinden, maar het is niet meer zo nodig om zo met elkaar te zijn. Karakters liggen ook mijlenver uit elkaar. Een timide dametje en eentje die de bloemetjes buiten wil zetten...

Halverweg 2009, onze Hugo krijgt als pup van een maand of 3 een bijna evenoud pseudozusje erbij. Als een hond groen had kunnen zien van jaloezie, dan had Hugo gifgroen gezien. Hij vond het aan de ene kant onwijs leuk, een even oud vriendinnetje erbij maar dat delen van aandacht, dat was wel een misrekening haha. Hij heeft er nooit ruzie om gemaakt, maar die blik zei af en toe wel heel veel haha.

Begin 2012, we houden broer en zus aan uit een nest (deze honden wonen bij mij mijn zus). Onderling, binnen de groep en met andere honden gaat het goed. Maar ook nu weer liggen de karakters uit elkaar. Annika is een drukdrukdruk hondje, Tuur een low energy bulletje. We moeten soms wel het spel afkappen, want als moeders ook mee doet, wordt het vaak 2 pesten 1 en dan raakt het slachtoffer overprikkeld met snauwen en gezenuw als gevolg. Tuur en Annika worden zowel door mijn zus als mij opgevoed (en krijgen daardoor ook heel veel 1 op 1 aandacht, iets wat Tuur echt nodig heeft). Vergeleken met de eerdere keren meer pups tegelijk op laten groeien, vereist dit koppeltje wel wat meer aandacht en tijd.

Het is een heel verhaal maar het succes van 2 pups tegelijk hangt dus af van de keuze voor het ras, de karakters van de honden en de tijd en die moeite die je in de opvoeding en het spel met ze enzo kunt opbrengen. En hoeveel leiding en vooral consequente leiding je ze kan en wil bieden.

Ik zeg niet dat je er maar voor moet gaan, maar het is gewoon te doen. Ik zou het in ieder geval zo weer doen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

blacky schreef:
Lizzie. schreef:Om welke gezelschap hondjes gaat het? Vind wel dat er met 2 verschillende maten gemeten word, als er bv 2 wawas tegelijkertijd word genomen dan vind het merendeel helemaal geweldig.
Nou dat vind ik onzin. Er is niemand die heeft gezegd dat het nemen van 2 pups zo geweldig is toch? Ze vinden ze hondjes leuk en daarnaast denk ik dat ze of denken dat wij het wel redden of denken dat iets er over zeggen tegen ons toch geen zin heeft :mrgreen:

En ik blijf me verbazen over de hele drukke wawa's. Bij ons slapen ze ook veel dus ik ervaar ze zelf niet als druk. Wellicht is dat trouwens ook zo omdat Stellar een zenuwpees is en ik dus wel al wat gewend ben. Ik denk dat veel ligt aan je eigen referentiekader en wat je nog prettig vindt.
Overigens nergens als kritiek bedoeld hoor, ze hebben het duidelijk naar hun zin :mrgreen:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Je weet het natuurlijk nooit maar bij twee reuen of twee teven uit één nest die samen blijven is de kans gewoon groter dat ze bij rangordeproblemen geen van tweeën op willen geven omdat ze elkaars gelijke zijn en bij verschillende geslachten of uit een ander nest is de kans dat het goed gaat gewoon net even groter !
Sandra
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Paisley schreef:Misschien is het juist de bedoeling dat de pups niet zo met de baas bezig zijn, maar met elkaar.
Er zijn twee pups uit het nest van mijn hond naar dezelfde boerderij gegaan. Die ravotten lekker op het erf met elkaar. Die hebben inderdaad de baas helemaal nergens voor nodig :P En dat is precies de bedoeling.
Overigens wel een teef en een reu.
Hier net zo, uit ons nest zijn ook twee pups naar hetzelfde adres gegaan, zodat ze juist wat aan elkaar hadden. De mensen wilden overigens twee reutjes, maar dat wilden we niet, omdat dat bij Cane Corso's wel eens heel naar kan worden.
Met twee chi's zou ik het dan wel weer aandurven, ik heb hier drie chi teven en dat gaat prima. Als ze al eens mot hebben, schreeuw ik een keer en dan is het klaar, die ratten sleur ik zo uit elkaar.
AfbeeldingAfbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Mit schreef:
blacky schreef:
Nou dat vind ik onzin. Er is niemand die heeft gezegd dat het nemen van 2 pups zo geweldig is toch? Ze vinden ze hondjes leuk en daarnaast denk ik dat ze of denken dat wij het wel redden of denken dat iets er over zeggen tegen ons toch geen zin heeft :mrgreen:

En ik blijf me verbazen over de hele drukke wawa's. Bij ons slapen ze ook veel dus ik ervaar ze zelf niet als druk. Wellicht is dat trouwens ook zo omdat Stellar een zenuwpees is en ik dus wel al wat gewend ben. Ik denk dat veel ligt aan je eigen referentiekader en wat je nog prettig vindt.
Overigens nergens als kritiek bedoeld hoor, ze hebben het duidelijk naar hun zin :mrgreen:
Ook hier hetzelfde. Drie chi's, naar ze zijn niet druk ofzo, niet meer als een andere hond.
AfbeeldingAfbeelding
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Super bedankt voor jullie antwoorden!!!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Joey.K schreef:Super bedankt voor jullie antwoorden!!!
ik ben nog steeds nieuwsgierig om welk ras het gaat ;)
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Misschien gewoon een leuk mixje
Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lynnepien »

En twee oudere herplaatsers? Zo'n duo dat ze niet uit elkaar willen halen.
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief

Ging om chihuahua's :)

(omdat ik weet hoe erg het is als je iets onschuldigs wil weten en nooit antwoord krijgt hahaha)
twinkeltje
moderator

Joey.K schreef:Ging om chihuahua's :)

(omdat ik weet hoe erg het is als je iets onschuldigs wil weten en nooit antwoord krijgt hahaha)
Onschuldig na Lieke de logeerpartij topic gelezen te hebben ga je wel anders tegen zulke ratten aan kijken hoor :eek:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

twinkeltje schreef:

Onschuldig na Lieke de logeerpartij topic gelezen te hebben ga je wel anders tegen zulke ratten aan kijken hoor :eek:
:LOL:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb twee cairn reutjes gehad uit verschillende nesten, dit was geen enkel probleem. De een was een chagrijnig monstertje en de ander een clowntje, ze vulden elkaar prima aan en de een werd niet anders van het humeur van de ander.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Joey.K
Zeer actief

twinkeltje schreef:

Al voor ik Lieke haar verhaal las besloten om het niet te doen :P en daarna het verhaal gelezen :P en bij mijn beslissing gebleven ahhhaah :P
twinkeltje
moderator

Je kan het best doen hoor gewoon 1 aan Lieke geven die gaat het anders te veel missen
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Eén pup is leuk, twee tegelijk is nog veel leuker :cheer:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Joey.K
Zeer actief