Ik lees wel dit over watervergiftiging:
Symptoms include lack of coordination, lethargy, nausea, bloating, vomiting, dilated pupils, glazed eyes, light gum color, and excessive salivation. Advanced symptoms include difficulty breathing, collapsing, loss of consciousness, and seizures.
Dus de symptomen komen wel wat overeen, vind ik, alleen diarree staat er niet bij maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die ook in dat rijtje thuishoort en zeker spuitdiaree. Een vergiftiging is een vergiftiging, wat de oorzaak ook is. Bij een watervergiftiging is het volgens mij wel mogelijk dat het water al de maag verlaten heeft en je het dus niet terug vindt bij het leegpompen van de maag. Water loopt namelijk heel snel door naar de blaas, ook zeewater of vies water. Wat je in de maag vindt als ie helemaal leeg is, is altijd groen, want dat is gal.
Het gaat eigenlijk bij blauwalg en watervergiftiging, gewoon om een vergiftiging, ook al is het door een verschillende oorzaak ontstaan, het lichaam reageert er op ongeveer dezelfde manier op. Van alle kanten komt alles eruit, want daar zit het gif in dus dat moet eruit. Dus ik denk wel dat het mogelijk is dat deze hond evengoed is overleden aan een watervergiftiging. Wat ik dan wel toevallig vindt, is dat er op dezelfde dag, twee honden aan zijn overleden. Maar dat kan ook een treurig toeval zijn.
Ik vertrouw er wel op dat ze het water goed hebben onderzocht, daar kun je in Nederland wel op rekenen. Nederlanders en waterkwaliteit, dat is onze specialiteit. Er wordt niet op voldoende plekken gecontroleerd en niet vaak genoeg, maar in dit geval zullen ze wel getest hebben en nog eens en nog eens, om het zeker te weten. Er komen heel veel honden daar dus ze gaan echt het risico niet nemen als er blauwalg is. Er zijn duizenden, misschien wel tienduizenden soorten algen. Hee, misschien wel honderdduizenden soorten. Het zijn de gewassen van ons water en water bedenkt het grootste deel van onze planeet. Dus het is heel goed mogelijk dat de algen die zijn gezien, geen blauwalg waren.