Bron: http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... A.facebookDe Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) heeft een zwemverbod ingesteld voor het Hondenstrand / Evenementenstrand bij het Erkemederstrand in Zeewolde. Het verbod gaat vanaf dinsdag 6 augustus 2013 in en geldt voor zowel mensen als honden.
Twee honden zijn na een bezoek aan dat gedeelte van het strand overleden en vier zijn er ziek geworden. Rijkswaterstaat heeft bij het Hondenstrand vandaag watermonsters genomen die nu worden onderzocht. Ook wordt de doodsoorzaak van de twee honden onderzocht. Om geen enkel risico te lopen is hangende het onderzoek een zwemverbod ingesteld.
Voor actuele informatie over het zwemwater in Flevoland kunt u:
bellen met de zwemwatertelefoon 0320-265700;
kijken op www.zwemwater.nl;
teletekst pagina 725 van de NOS en
volgen via @Flevozwemwater.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zwemverbod Erkemederstrand
Moderator: moderatorteam
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Zwemverbod Erkemederstrand

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- *tweety*
- Zeer actief
Re: Zwemverbod Erkemederstrand
Ben er afgelopen vrijdag nog wezen zwemmen met Yvar, water was toen gewoon schoon, dat is dan wel snel gegaan.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Er wordt al weken gepraat over blauwalg op het erkemederstrand*tweety* schreef:Ben er afgelopen vrijdag nog wezen zwemmen met Yvar, water was toen gewoon schoon, dat is dan wel snel gegaan.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Wat een betutteling. Ze gaan er vanuit dat we zelf de waterkwaliteit niet meer kunnen inschatten. En helaas hebben ze daarin vaak gelijk, want weinig mensen vertrouwen nog op hun eigen waarnemingen.
Gisteren stonden een paar mensen met veel bombarie langs de oever van een meertje waar ik aan het zwemmen was. Volgens hun was ik levensgevaarlijk bezig, omdat er een waarschuwingsbordje voor blauwalg op het strandje stond. Dat soort volk kijkt alleen nog naar het bordje en niet meer naar het water.
Twee week terug was ik aan het zeilen. In de haven van Medemblik was de havenmeester een pomp aan het neerhangen, omdat in de lijzijde wat blauwalg troep bleef hangen. Ik liep met een vrouw op met een herder. Terwijl ze naar het schuin aflopende kantje loopt om te kijken wat die man met die pomp aan het uitspoken is, loopt haar witte herder tot zijn buik in het water en zit met zn neus in de blauwe laag te zoeken. Ik trok hem er in reflex direct uit en er hing allemaal blauwgroene drab aan zn buik.
Toen ik de vrouw waarschuwde voor de blauwalg, reageerde ze priceless: "ik wist niet dat dat blauwalg was, maar ik zie nergens een waarschuwing"
Misschien moeten we alle waarschuwingen in nederland even een tijdje achterwege laten, en worden we eindelijk weer eens alert met zn allen.
Gisteren stonden een paar mensen met veel bombarie langs de oever van een meertje waar ik aan het zwemmen was. Volgens hun was ik levensgevaarlijk bezig, omdat er een waarschuwingsbordje voor blauwalg op het strandje stond. Dat soort volk kijkt alleen nog naar het bordje en niet meer naar het water.
Twee week terug was ik aan het zeilen. In de haven van Medemblik was de havenmeester een pomp aan het neerhangen, omdat in de lijzijde wat blauwalg troep bleef hangen. Ik liep met een vrouw op met een herder. Terwijl ze naar het schuin aflopende kantje loopt om te kijken wat die man met die pomp aan het uitspoken is, loopt haar witte herder tot zijn buik in het water en zit met zn neus in de blauwe laag te zoeken. Ik trok hem er in reflex direct uit en er hing allemaal blauwgroene drab aan zn buik.
Toen ik de vrouw waarschuwde voor de blauwalg, reageerde ze priceless: "ik wist niet dat dat blauwalg was, maar ik zie nergens een waarschuwing"
Misschien moeten we alle waarschuwingen in nederland even een tijdje achterwege laten, en worden we eindelijk weer eens alert met zn allen.

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Nou ja..ik snap je punt wel maar zwemverbod hier ( erkemeder bedoel ik dan ) had niet zo snel ingetrokken hoeven worden mijn inziens. Donderdag verbod, vrijdag ingetrokken. Twee ( ?) dagen later weer waarschuwingsberichten.
Ik ben er sindsdien niet meer geweest.
Met aangelijnd lopen daar doe ik Figo geen plezier. Water op het filmpje zag er echt niet gezond uit.
Ik ben er sindsdien niet meer geweest.
Met aangelijnd lopen daar doe ik Figo geen plezier. Water op het filmpje zag er echt niet gezond uit.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat klinkt allemaal wel heel aannemelijk en deels ben ik het met je eens, maar blauwalg is niet altijd te zien. Ik ken een hond die is overleden aan blauwalg nadat hij had gezwommen in water, ongeveer zo groot als het erkemederstrand. Dat water zag er gewoon goed uit en er werden zelfs foto's geplaatst van de zwempartij op de blog die de eigenaren bij hielden. En een paar dagen later was de hond dood, altijd kerngezond en net een jaar oud. Uit onderzoek bleek later dat de hond was overleden aan blauwalg.Paisley schreef:Wat een betutteling. Ze gaan er vanuit dat we zelf de waterkwaliteit niet meer kunnen inschatten. En helaas hebben ze daarin vaak gelijk, want weinig mensen vertrouwen nog op hun eigen waarnemingen.
Toen ik de vrouw waarschuwde voor de blauwalg, reageerde ze priceless: "ik wist niet dat dat blauwalg was, maar ik zie nergens een waarschuwing"![]()
Dus ja, let zelf ook op of het water er fris uit ziet. Maar doe toch ook maar waarschuwingsbordjes.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Blauwalg is niet altijd te zien hoor. En je kunt wel zeggen "betutteling". Alsof de gemiddelde mens dergelijke dingen goed kan inschatten. Jij laat je hond zwemmen in water waarin blauwalg is geconstateerd. Prima dat jij het wel verantwoord vindt. Maar er zullen vast veel meer mensen zoals jij zijn die denken dat het wel kan. Misschien was 1 van de baasjes van de overleden honden wel zo iemand? Misschien heeft die ook wel gedacht. De pot op met die bordjes ik kan het heus wel zelf goed inschattenPaisley schreef:Wat een betutteling. Ze gaan er vanuit dat we zelf de waterkwaliteit niet meer kunnen inschatten. En helaas hebben ze daarin vaak gelijk, want weinig mensen vertrouwen nog op hun eigen waarnemingen.
Toen ik de vrouw waarschuwde voor de blauwalg, reageerde ze priceless: "ik wist niet dat dat blauwalg was, maar ik zie nergens een waarschuwing"![]()
Persoonlijk ben ik van mening dat als er bordjes staan waarop aangegeven staat dat er blauwalg is je het risico gewoon niet zou moeten nemen. Maar goed dat is uiteraard aan jouzelf. Staan er geen bordjes, dan nog vindt ik het met dit weer gewoon een risico je hond te laten zwemmen. Vaak komt de blauwalg pas "later" naar boven drijven en is het kwaad misschien al geschied.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Paisley
- Zeer actief
Ja dat klopt, na harde wind is de drijvende blauwgroene laag door het water geklopt en kan de concentratie toch hoog zijn, ook al zie je niets. Soms zie je kleine vlokjes in het water dwarrelen en daarvoor moet je echt even goed kijken. Maar met blauwalg vervuild water kun je ook ruiken.Maeve schreef: Dat klinkt allemaal wel heel aannemelijk en deels ben ik het met je eens, maar blauwalg is niet altijd te zien.
Nee dat zeker niet. Ik heb het meer over de bordjes waar een waarschuwing op staat dat er mogelijk blauwalg kan zitten en dat zwemmen verboden is. Dat water is dan niet gecontroleerd maar ze plaatsen de bordjes uit voorzorg. Hier in de buurt zag ik regelmatig die bordjes staan - nergens mocht je nog zwemmen. Dát wordt me dan een beetje te overdreven en dan ga ik op mijn eigen waarnemingen af. En landelijk enkelen hondenslachtofers is natuurlijk vervelend, maar er worden dagelijks honden plat gereden in het verkeer en dat vind ik ook geen reden om mijn hond niet meer los te laten lopen.Jij laat je hond zwemmen in water waarin blauwalg is geconstateerd.
Ik maak me er dus geen zorgen over, ga op mijn eigen inschattingsvermogen af en geniet van het zwemmen met mijn hond op plekken die ik veilig vindt.
PS daarbij voeg ik toe: Ik ben opgeleid tot bioloog en dat maakt mij vrij zeker van mijn zaak. Als ik geen blauwalg constateer, vertrouw ik dat de waterkwaliteit te pruimen is. Ik heb ook voor wel hetere vuren gestaan in de natuur dan wat bacteriën in het water dus ik word een beetje ongeduldig van die blauwalg angst.

- runninggirl
- Zeer actief
Ik ben wel benieuwd, kan je uitleggen wat voor geur het is?Paisley schreef:Ja dat klopt, na harde wind is de drijvende blauwgroene laag door het water geklopt en kan de concentratie toch hoog zijn, ook al zie je niets. Soms zie je kleine vlokjes in het water dwarrelen en daarvoor moet je echt even goed kijken. Maar met blauwalg vervuild water kun je ook ruiken.Maeve schreef: Dat klinkt allemaal wel heel aannemelijk en deels ben ik het met je eens, maar blauwalg is niet altijd te zien.
Nee dat zeker niet. Ik heb het meer over de bordjes waar een waarschuwing op staat dat er mogelijk blauwalg kan zitten en dat zwemmen verboden is. Dat water is dan niet gecontroleerd maar ze plaatsen de bordjes uit voorzorg. Hier in de buurt zag ik regelmatig die bordjes staan - nergens mocht je nog zwemmen. Dát wordt me dan een beetje te overdreven en dan ga ik op mijn eigen waarnemingen af. En landelijk enkelen hondenslachtofers is natuurlijk vervelend, maar er worden dagelijks honden plat gereden in het verkeer en dat vind ik ook geen reden om mijn hond niet meer los te laten lopen.Jij laat je hond zwemmen in water waarin blauwalg is geconstateerd.
Ik maak me er dus geen zorgen over, ga op mijn eigen inschattingsvermogen af en geniet van het zwemmen met mijn hond op plekken die ik veilig vindt.
PS daarbij voeg ik toe: Ik ben opgeleid tot bioloog en dat maakt mij vrij zeker van mijn zaak. Als ik geen blauwalg constateer, vertrouw ik dat de waterkwaliteit te pruimen is. Ik heb ook voor wel hetere vuren gestaan in de natuur dan wat bacteriën in het water dus ik word een beetje ongeduldig van die blauwalg angst.
Zelf ging ik er altijd van uit dat stromend helder water waar voldoende waterplanten in groeien wel veilig is wat betreft blauwalg, maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Ik wil in het vervolg ook best even snuffelen van te voren als dat te ruiken is...
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Toevalig is het water op het Erkermederstrand wel gecontroleerd, mijn zusje was op dat moment daar en toen waren ze monsters van het water aan het afnemen, omdat het vermoeden er was dat er blauwalg in het water zat. Daarna werden de bordjes geplaatst, dus niet uit voorzorg, eerst is het getestPaisley schreef:Ja dat klopt, na harde wind is de drijvende blauwgroene laag door het water geklopt en kan de concentratie toch hoog zijn, ook al zie je niets. Soms zie je kleine vlokjes in het water dwarrelen en daarvoor moet je echt even goed kijken. Maar met blauwalg vervuild water kun je ook ruiken.Maeve schreef: Dat klinkt allemaal wel heel aannemelijk en deels ben ik het met je eens, maar blauwalg is niet altijd te zien.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Paisley
- Zeer actief
Het een muffe, verdorven vislucht. Ruik eens aan zo'n drijflaag, dan weet je wat ik bedoelrunninggirl schreef: Ik ben wel benieuwd, kan je uitleggen wat voor geur het is?
Zelf ging ik er altijd van uit dat stromend helder water waar voldoende waterplanten in groeien wel veilig is wat betreft blauwalg, maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Ik wil in het vervolg ook best even snuffelen van te voren als dat te ruiken is...
Stromend en helder water is inderdaad gewoon veilig, maar het meeste water in nederland is sowieso al niet helder door (onschuldige) algenbloei. Waterplanten produceren zuurstof; blauwalg floreert juist wanneer er weinig zuurstof in het water zit. De aanwezigheid van planten sluit blauwalg niet uit, maar het geeft wel aan dat het water normaliter zuurstofrijk is en daar voelt blauwalg zich niet thuis.
Water wordt zuurstofarm wanneer de temperatuur oploopt. Hoe warmer water is, des te slechter gassen erin oplossen.
Blauwalg komt vooral voor aan de lijzijde van een watertje omdat de wind drijvende deeltjes erheen blaast. Bij aflandige wind hoef je je geen zorgen te maken - door de circulatie wordt de thermocline wat doorbroken en wordt het water aan de oever ververst door het dieper gelegen water. Dit diepere water is altijd veilig omdat het koeler is en weinig zonlicht heeft gevangen (blauwalg is afhankelijk van fotosynthese). Dit geldt natuurlijk niet voor kleinere slootjes.
Als je dode vissen ziet drijven, weet je al helemaal dat het foute boel is.

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Net op het RTL nieuws, honden zijn niet door blauwalg om het leven gekomen mar door het drinken van grote hoeveelheden water.

- smoekie
- Zeer actief
Ja, nou stel je voor dat de gemeente "aansprakelijk" gesteld kan wordenmoosje schreef:Net op het RTL nieuws, honden zijn niet door blauwalg om het leven gekomen mar door het drinken van grote hoeveelheden water.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof er niks van. Er was toch zo'n filmpje gemaakt over dat water dat volledig blauw/groen was? En dan was er geen blauwalg?
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... /index.xml

- Paisley
- Zeer actief
Niet alle groene troep is blauwalg. Vooral in het IJsselmeer varen we soms gewoon door de erwtensoep - zoveel algenbloei.

- smoekie
- Zeer actief
Ja, je hebt blauwalg en je hebt blauwalg. Je hebt blauwalg wat niet giftig is en blauwalg wat wel giftig is en dat kan alleen maar vastgesteld worden middels onderzoek.
Maar je maakt mij niet wijs. Dat deze honden ziek zijn geworden waarvan 2 overleden van het(veel) drinken van water van "niet giftig" blauwalg
Maar je maakt mij niet wijs. Dat deze honden ziek zijn geworden waarvan 2 overleden van het(veel) drinken van water van "niet giftig" blauwalg
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies. Het is mij iets te toevallig: smerig, blauwig water en twee honden die overlijden en meerdere die ziek worden.smoekie schreef:Ja, je hebt blauwalg en je hebt blauwalg. Je hebt blauwalg wat niet giftig is en blauwalg wat wel giftig is en dat kan alleen maar vastgesteld worden middels onderzoek.
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
Maeve schreef:Ik geloof er niks van. Er was toch zo'n filmpje gemaakt over dat water dat volledig blauw/groen was? En dan was er geen blauwalg?
klopt,dat was dit filmpje gemaakt op 1 aug.
https://www.facebook.com/photo.php?v=575920989113710

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Er bestaat wel zoiets als waterintoxicatie, dat is goed mogelijk hoor: http://thebark.com/content/danger-water-intoxicationCélie schreef:Hoeveel water moeten ze dan drinken zodat ze er dood aan gaansmoekie schreef:Ja, je hebt blauwalg en je hebt blauwalg. Je hebt blauwalg wat niet giftig is en blauwalg wat wel giftig is en dat kan alleen maar vastgesteld worden middels onderzoek.
Maar gezien de toestand van het water geloof ik daar in dit geval niet zo in..
- runninggirl
- Zeer actief
Dankje voor de uitleg. Ik ging uit van mijn beknopte kennis van hoe het in onze aquaria er aan toe gaat. Daar kan ook algengroei ontstaan, en dat ga ik altijd tegen door tijdelijk extra snelgroeiende en veel zuurstofafgevende planten bij te plaatsen.Paisley schreef:Het een muffe, verdorven vislucht. Ruik eens aan zo'n drijflaag, dan weet je wat ik bedoelrunninggirl schreef: Ik ben wel benieuwd, kan je uitleggen wat voor geur het is?
Zelf ging ik er altijd van uit dat stromend helder water waar voldoende waterplanten in groeien wel veilig is wat betreft blauwalg, maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Ik wil in het vervolg ook best even snuffelen van te voren als dat te ruiken is...![]()
Stromend en helder water is inderdaad gewoon veilig, maar het meeste water in nederland is sowieso al niet helder door (onschuldige) algenbloei. Waterplanten produceren zuurstof; blauwalg floreert juist wanneer er weinig zuurstof in het water zit. De aanwezigheid van planten sluit blauwalg niet uit, maar het geeft wel aan dat het water normaliter zuurstofrijk is en daar voelt blauwalg zich niet thuis.
Water wordt zuurstofarm wanneer de temperatuur oploopt. Hoe warmer water is, des te slechter gassen erin oplossen.
Blauwalg komt vooral voor aan de lijzijde van een watertje omdat de wind drijvende deeltjes erheen blaast. Bij aflandige wind hoef je je geen zorgen te maken - door de circulatie wordt de thermocline wat doorbroken en wordt het water aan de oever ververst door het dieper gelegen water. Dit diepere water is altijd veilig omdat het koeler is en weinig zonlicht heeft gevangen (blauwalg is afhankelijk van fotosynthese). Dit geldt natuurlijk niet voor kleinere slootjes.
Als je dode vissen ziet drijven, weet je al helemaal dat het foute boel is.
De volgende keer ga ik inderdaad even ruiken als ik wat blauwalg zie bij een slootje.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
watervergiftiging gebeurd inderdaad wel hoorCélie schreef:Hoeveel water moeten ze dan drinken zodat ze er dood aan gaansmoekie schreef:Ja, je hebt blauwalg en je hebt blauwalg. Je hebt blauwalg wat niet giftig is en blauwalg wat wel giftig is en dat kan alleen maar vastgesteld worden middels onderzoek.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
Ah dat klopt ook inderdaadrunninggirl schreef:
Dankje voor de uitleg. Ik ging uit van mijn beknopte kennis van hoe het in onze aquaria er aan toe gaat. Daar kan ook algengroei ontstaan, en dat ga ik altijd tegen door tijdelijk extra snelgroeiende en veel zuurstofafgevende planten bij te plaatsen.
De volgende keer ga ik inderdaad even ruiken als ik wat blauwalg zie bij een slootje.
Maar de indeling van bacteriën, protisten, algen en wieren is altijd al een beetje vaag geweest. In ieder geval verhuist een bepaald organisme nog regelmatig van de ene classificatie naar de andere

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Rijkswaterstaat onderzoekt het water en heeft geen blauwalg aangetroffen.
Het zwemverbod geldt nog een paar dagen, totdat Rijkswaterstaat het hele onderzoek naar de kwaliteit van het zwemwater heeft afgerond. Maar dat het geen blauwalg was staat wel al vast.
Het zwemverbod geldt nog een paar dagen, totdat Rijkswaterstaat het hele onderzoek naar de kwaliteit van het zwemwater heeft afgerond. Maar dat het geen blauwalg was staat wel al vast.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Dee
- Zeer actief
Wel, niet, wel, niet.
Water zag er op het filmpje toch gewoon goor uit?
Ik vind donderdag een zwemverbod geven, vrijdag intrekken, paar dagen later weer verbod, reden genoeg om er gewoon maar even niet heen te gaan.
Water zag er op het filmpje toch gewoon goor uit?
Ik vind donderdag een zwemverbod geven, vrijdag intrekken, paar dagen later weer verbod, reden genoeg om er gewoon maar even niet heen te gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik weet alleen dat er honden groen en blauw uit het water kwamen, dat het water daar ondiep is, dat er al weken een aanlandige wind staat en dat het al weken warm is (en nu sinds kort was).Maeve schreef:Precies. Het is mij iets te toevallig: smerig, blauwig water en twee honden die overlijden en meerdere die ziek worden.smoekie schreef:Ja, je hebt blauwalg en je hebt blauwalg. Je hebt blauwalg wat niet giftig is en blauwalg wat wel giftig is en dat kan alleen maar vastgesteld worden middels onderzoek.
O, en dat het ruikt naar rotte vis daar.
Maar hee, mij maak je de pis niet lauw
- tekkel
- Erelid
Het zal best smerig zijn, maar daarmee is het nog niet dodelijk 
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Dee
- Zeer actief
Dat zeg ik ook niet. Maar zoek liever even ander watertje.tekkel schreef:Het zal best smerig zijn, maar daarmee is het nog niet dodelijk
- tekkel
- Erelid
Ja, ik ook hoorDee schreef:Dat zeg ik ook niet. Maar zoek liever even ander watertje.tekkel schreef:Het zal best smerig zijn, maar daarmee is het nog niet dodelijk
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn wel honden overleden nadat ze daar hebben gezwommentekkel schreef:Het zal best smerig zijn, maar daarmee is het nog niet dodelijk
Trouwens, ik meende wel dat watervergiftiging acuut is? Dus ter plekke omvallen zeg maar? Blauwalg merk je een paar uur later pas toch?