Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeilijk lopen? - Filmpje toegevoegd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Moeilijk lopen? - Filmpje toegevoegd

Ongelezen bericht door Crista »

Mitch heeft artrose en krijgt daarvoor medicijnen.
Nou ben ik de Metacam wat aan het afbouwen omdat het warmer weer is en om te zien of de Glucosamine en Zalmolie het over kunnen nemen.
De volle (start) dosis was 40 en inmiddels ben ik gezakt tot 20. De afgelopen weken ging het erg goed, maar dinsdagavond zag ik hem al een keer trekken met zijn linker achterpoot. Ik heb er even overheen gewreven en toen was het weer over. Gisteravond tijdens de wandeling was het wat erger. Ik heb weer zijn achterbenen wat gemasseerd waarna het beter ging.

Daarna heb ik tijdens de wandeling een filmpje gemaakt omdat ik benieuwd ben hoe jullie Mitch vinden lopen:

http://www.youtube.com/watch?v=pjdBH66DxAg

Normaal gesproken zou ik gewoon meteen naar de dierenarts gaan, maar dat is met Mitch zijn auto angst niet altijd even makkelijk.
Ik heb een andere auto gekocht en we zijn aan het trainen in de auto.. Als ik nu met hem naar de dierenarts ga, heeft hij meteen de eerste slechte herinnering weer binnen :ugh:

Ik vind hem erg 'wijd' lopen met zijn achterbenen en als hij het drafje doet ziet het er ook niet soepel uit naar mijn idee.
Feit is wel dat ik me nu zo aan het focussen ben op zijn voortbeweging dat ik misschien dingen erger maak dan ze zijn :roll:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Moeilijk lopen? - Filmpje toegevoegd

Ongelezen bericht door ranetje »

Hij loopt volgens mij op de film in telgang.
Daardoor is het, in ieder geval voor mij, moeilijk te zien of hij mank loopt.
Voor een telgang ziet het er redelijk normaal uit dacht ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Crista
Zeer actief

Bedankt :ok:

Ik heb vooral het idee dat hij erg wijd loopt achter en dat hij dat doet om iets minder te belasten..

Warmte viel mee.. dit was gisteravond rond 20.00 uur. Mitch was net 5 minuten de auto uit (trainingsuitje met de auto naar het bos, 1000 meter van ons huis :wink: ) dus dit hijgen is nog wat stress geweest denk ik. Guus had er al meteen wat meters op zitten, die was aardig druk.

Ik zal het drafje dit weekend eens proberen te filmen!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Hij loopt te "telgangen". Ja, ik vind ook dat hij achter wijd loopt. Ik herken het gangwerk wel van Mika.
Waar heeft Mitch artrose? Want Mika liep in telgang doordat hij spondylose heeft.
Veel honden lopen ook in telgang doordat ze te zwaar zijn trouwens maar ik neem aan dat dat niet aan de orde is.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik herken wel wat van het lopen van Ijuba hierin.
Die loopt ook vaak in telgang en loopt doordat ze eigenlijk niet goed de poten meer buigt ook wat raar(ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven)
Mitch lijkt heel stijf in zijn heupen te zijn misschien dat je hem elke avond even kan masseren en rekken en ik zou wel gewoon doorgaan met de pijnstilling .
We hebben het bij Asani wel eens gehad dat we naar de fysio gingen en doordat hij zo stijf was en pijn had hij eerst een maand pijnstilling moest hebben omdat ze hem anders niet kon behandelen.
Misschien is fysio ook wel wat voor Mitch.

Gr Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Metacam is een ontstekingsremmer. Als hij wat moeilijk loopt zou ik hem gewoon een paar dagen op een wat hogere dosering zetten. Hij kan zich verstapt hebben.

Dit heel erg warme weer zal misschien ook niet zo goed zijn?
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Hij loopt best wel moeizaam en wijdbeens, dus ik begrijp dat je je er weer zorgen over maakt.Maar als het nu niet goed meer gaat met minder metacam, dan geef je hem de normale portie waar hij het wel goed op deed toch weer?
Je kan je da even bellen, hoef je er ook niet naar toe ( dat doe ik hier ook zoveel mogelijk met Timo die een vreselijke hekel aan de da heeft)

Hoe oud is hij eigenlijk?
Succes hoor... :J:
Crista
Zeer actief

Bedankt voor de reacties weer!

@Flamme: Mitch heeft artrose in zijn ellebogen, schouders, knieën en heup.. best een rijtje dus :ugh:
Ik heb ruim een jaar geleden foto's laten maken en daar was op dat moment (lichte) slijtage te zien.
Hij reageerde echter zo sterk op de buigtesten van de dierenarts dat het erger moest zijn dan de foto's lieten zien.
Qua gewicht zit hij goed.. voor de show zou er nog een kilo af mogen maar je ziet netjes zijn ribben als hij loopt.

@Asani: Mitch lijkt inderdaad stijf in zijn heupen en nu je dat zegt besef ik me ook dat hij niet makkelijk gaat zitten...
Hij heeft eigenlijk twee opties: 'staan' of 'liggen'.. hij zit niet graag. Misschien heeft dat ook met het buigen te maken?
Ik zou dolgraag met hem naar de fysio gaan, maar dan moeten we weer de auto in en dat is (nog) te veel gestress helaas.
Masseren ben ik al mee bezig. Ga in oktober zelfs met een cursus hondenmassage beginnen, speciaal voor Mitch :wink:

@Fin: Ik heb vanmorgen de dosis alweer naar 30 gedaan omdat hij zo moeilijk liep.
Het warme weer zou juist in zijn voordeel moeten werken. De artrose is erger als het koud en nat weer is..

@Nel: Mitch wordt over 2 weken alweer 7 jaar.. Nog niet super oud, maar hij heeft gewoon een beetje pech met zijn gewrichten helaas :(:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Ik heb nog een tweede filmpje, genomen vanaf de zijkant / achter:

http://www.youtube.com/watch?v=K5Zp9D_tl9A
Mitch & Kiyo
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Echt lekker lijkt hij niet te lopen.
Maar kreupelheid zie ik ook hier niet echt.
Hij lijkt wel een beetje stijf te zijn in de achterhand.
Voor een gewone draf is het veel te warm om hem dat nu te laten doen (als hij al zou willen :wink: ).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik zie misschien wat losse heupen en een wat stijve rug.
van wat ik herken van mijn hond.
maar verder geen hele erge kreupele dingen.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

kun je hem niet overzetten op andere pijnmedicatie?

Quireste krijgt nu 1x per maand trocoxil tabletten en het lijkt prima te werken, ipv metacam.
en daarbij krijgt hij te ondersteuning een halfje tramadol..
maar goed Quireste is 13 en dat is wat anders als 7.

sterkte met Mitch!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Jion schreef:Ik heb er totaal geen verstand van, maar heb als ik de filmpjes zie het gevoel dat de pijn vooral in de knieën zit. Ik vind hem in ieder geval niet lekker lopen. :blauwoog:
dat idee had ik ook nav het eerste filmpje ja.. hij loopt daar zeker niet 'gewoon te telgangen' imo, hij loopt echt vrij vreemd met zijn achterhand. na het tweede filmpje durf ik niet te zeggen waar het vandaan zou komen, maar lekker loopt ie zeker niet. Hij zwabbert erg met zijn benen. Pom deed dit toen ze heel klein was, dat 'klappen' met de knieen. Neerzetten en er dan nog mee gaan draaien.. Als je hem meer pijnstiller geeft, loopt ie dan beter? zo ja, zou ik hem weer terug omhoog zetten
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Crista schreef: @Fin: Ik heb vanmorgen de dosis alweer naar 30 gedaan omdat hij zo moeilijk liep.
Het warme weer zou juist in zijn voordeel moeten werken. De artrose is erger als het koud en nat weer is..
Met heel erg warm weer kunnen de aderen verwijd raken (bij mensen dan, bij honden denk ik ook) en dat kan weer in zijn nadeel werken.

Ik heb ook een hond met arthrose gehad, met daarbij dat je de dosis metacam graag naar beneden wil brengen en zo laag mogelijk wilt houden, maar af en toe ben je dan gewoon weer terug bij af.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Crista schreef:Ik heb nog een tweede filmpje, genomen vanaf de zijkant / achter:

http://www.youtube.com/watch?v=K5Zp9D_tl9A
Hier zie ik hem meer pijn hebben vN de voorkant, wat hij met zijn achterkant op probeert te vangen.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ook op het 2e filmpje loopt hij naar mijn mening niet goed.
Inderdaad zie ik ook wat Melanie ziet, kreupelheid (of in ieder geval slecht lopen) aan de voorkant en daardoor achteren ook.
Maar toch vertrouw ik zijn rug ook niet en zou ik persoonlijk daar een foto van laten maken. Ik zou in ieder geval niet de metacam afbouwen.
Wat ontzettend vervelend dat hij zoveel last heeft van zijn gewrichten :ugh:
Crista
Zeer actief

En zo wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt :jank:
Is niet jullie fout hoor.. ik moet het gewoon onder ogen zien en dat is niet zo makkelijk..

Ik zie Mitch natuurlijk iedere dag lopen en op een gegeven moment worden zijn bewegingen 'normaal' om te zien.
Als ik goed naar het filmpje kijk (en naar zijn beweging) denk ik ook dat vooral zijn knieeen een soort van vastzitten.. hij gebruikt ze amper in ieder geval en hij zit niet graag. Ik weet dat zijn linker elleboog (nav de laatste foto's) het ergste was, dus wat jullie zeggen over zijn voorkant kan inderdaad kloppen.

De dosis Metacam staat weer op 30. Het belangrijkste is dat Mitch zich fijn voelt en geen pijn heeft.
Ik weet dat het geen hond is die 15 wordt, maar met nog geen 7 jaar zo aftakelen is niet eerlijk :(:

@laura23: Ik ga eerst de Metacam weer omhoog gooien, als dat niet werkt neem ik contact op met de dierenarts voor andere pijnstilling.

@flamme: Foto's twijfel ik over.. dat is best een aanslag op Mitch.
Hij moet de auto in naar de dierenarts (enorm veel stress), daar onder een roesje en dan het röntgen apparaat op waarna er nog eens aan zijn poten wordt getrokken.. Ik weet niet of ik hem dat allemaal aan moet doen eigenlijk. Stel dat het slecht is, dan zou een operatie (realistisch gezien) ook geen optie zijn aangezien hij van te veel gewrichten last heeft..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Crista schreef:En zo wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt :jank:
Is niet jullie fout hoor.. ik moet het gewoon onder ogen zien en dat is niet zo makkelijk..
:J: ik begrijp hoe het voelt en ja het is gewoon klote. Machteloos. Bah, ik weet het precies.
Crista schreef:@flamme: Foto's twijfel ik over.. dat is best een aanslag op Mitch.
Hij moet de auto in naar de dierenarts (enorm veel stress), daar onder een roesje en dan het röntgen apparaat op waarna er nog eens aan zijn poten wordt getrokken.. Ik weet niet of ik hem dat allemaal aan moet doen eigenlijk. Stel dat het slecht is, dan zou een operatie (realistisch gezien) ook geen optie zijn aangezien hij van te veel gewrichten last heeft..
Hmmm nee ik begrijp je dilemma, ja dan maak je foto's en ja daar komt dan mogelijk uit dat hij buiten al zijn slecht gewrichten ook nog artrose heeft aan zijn ruggenwervels. Er is toch niks aan te doen dan.

Het enige wat ik dan als mogelijke optie mee kan geven is voor je hem in de auto meeneemt naar de DA hem een vertraquil geven ofzo, dat hij al suf is en de rit niet meekrijgt. Dat doe ik bij Mika ook altijd als hij iets moet omdat de DA bij hem ook heel veel stress geeft.
Maar als je niet kiest voor een foto begrijp ik dat gezien de omstandigheden ook.
Mika heeft in ieder geval veel baat bij Onsiortabletten. Daar loopt hij nu ruim een jaar op in zijn reservetijd. De DA dacht vorig jaar juni dat hij de zomer niet zou halen en ik moest niet verwachten dat hij nog rondes mee zou kunnen van 20 minuten. Mika is er nog, is een blije vis en loopt (niet iedere dag maar 4 of 5 dagen per week) nog rondes van een klein uur.
Ik bedoel vooral te zeggen dat er misschien met andere medicatie nog wat te halen valt voor jullie. Nogmaals sterkte :roos:
Crista
Zeer actief

Bedankt voor je bericht.. je voelt je inderdaad verschrikkelijk machteloos.. :(:
Het enige wat je kan doen is goed naar je hond kijken en er voor zorgen dat hij geen pijn hoeft te lijden..
Wat fijn dat Mika nog steeds zo goed is! Hoe gaat het met hem in de winter periode als het kouder is?
Doe jij daar iets speciaals voor?

De dierenarts zei de laatste keer heel mooi "Besef je wel dat Mitch al een senior hond is?"
Nee meneer de dierenarts.. Mitch is nog geen 7 jaar oud.. Senior begint pas vanaf de 10!!
Helaas is dat in ons geval anders en zullen we het daar mee moeten doen.. genieten van iedere dag en zo goed mogelijk voor Mitch zorgen!

Foto's ga ik even over nadenken.. Ik kijk eerst hoe hij reageert op de hogere dosis Metacam.
Als dat niet werkt, ga ik overleggen met de dierenarts of het verstandig is om over te stappen op andere medicijnen.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Crista schreef:Bedankt voor je bericht.. je voelt je inderdaad verschrikkelijk machteloos.. :(:
Het enige wat je kan doen is goed naar je hond kijken en er voor zorgen dat hij geen pijn hoeft te lijden..
Wat fijn dat Mika nog steeds zo goed is! Hoe gaat het met hem in de winter periode als het kouder is?
Doe jij daar iets voor.
De honden slapen normaal buiten in de kennel. Hoewel het windvrij is met een tochtvrij hok vol warm stro heeft Mika toch last van kou en vocht dus in de winter slaapt hij binnen ( zo vanaf oktober).
Hij heeft een jasje maar daar wordt hij spontaan depressief van dus dat doe ik hem niet meer aan :wink:
Ik heb via hier een dreambay mand gekocht en dat is de beste aankoop van afgelopen 5 jaar geweest. Hij ligt er heerlijk in en kan ook goed overeind. Ik merkte dat hij met een zachte ondergrond daarna slechter liep. Flamme, mijn saarloosteefje die vorig jaar is overleden door o.a artrose kon ook niet goed lopen als ze op een zachte ondergrond gelegen had. Een matras of doggybag was funest en dat is het voor Mika ook.
Verder geen aanpassingen met wandelingen. Niet speciaal voor de winter in ieder geval.
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik vind hem ook enorm wijdbeens lopen op de filmpjes.
Het doet me denken aan Sara laatst. Die had een blessure opgelopen en kon niet meer op haar poten staan. Na pijnmedicatie te hebben gegeven begon ze voorzichtig te lopen, maar deed dit ook zo heel wijdbeens met haar achterpoten.
Ook bij Sara weet ik niet waar het probleem zit (knieën, heupen?). Is al wel onderzocht, maar niet duidelijk.
Gelukkig heeft ze het normaal niet, alleen na extreme inspanning.
Ik zou inderdaad de pijnmedicatie weer helemaal gaan geven. Hij lijkt dat gewoon nodig te hebben.
Sterkte, niet leuk om je hond van 7 al zoveel pijntjes te zien hebben. :(:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Als eens gedachtvaan fysiotherapie, er zijn therapeuten die ook thuis komen.
Door hetvafwijkend lopen, gaan ook zijn spieren vast zitten en het cirkeltje is rond.

Naar om je Mitch zo te zien, en 7 is ook nog gewoon jong. :flower:
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ja zat ook te denken aan fysio die thuis komt misschien gewoon eens informeren.
Ik denk dat hij daar echt baat bij zou hebben.

Gr Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Babooska

Ongelezen bericht door Babooska »

Crista heb je ook een jij buis filmpje hoe jou hond in draf loopt?
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Naar aanleiding van de reacties hier heb ik de filmpjes ook eens goed bekeken.(Eerst jullie meningen lezen en dan de filmpjes...). Ik heb geen tips voor je maar vind het wel moeilijk om de filmpjes te beoordelen trouwens. Ik zie er eigenlijk niet eens zoveel aparts aan nl..... Hij loopt ietwat wijd achter op het eerste filmpje maar ik voor mezelf vind dat moeilijk te zien omdat ik de hond niet ken en niet weet hoe hij "normaal" zou lopen? Als ik er in het park op ga letten blijkt echt iedere hond weer anders te lopen. Van mij dus geen goede raad, ik heb geen idee. Wil je wel succes met hem wensen, soms is het gewoon moeilijk om te bepalen waar je goed aan doet en je wilt gewoon dat je hond lekker in zijn vel zit, zonder pijn.
Crista
Zeer actief

Het is ook heel lastig om te zien en zeker vanaf een filmpje..

Ik vind het zelf lastig te bepalen omdat ik Mitch dagelijks zie lopen.. op een gegeven moment zie je niet meer dat hij anders loopt.
Helaas zie ik wel dat hij soms met een poot trekt en even mank loopt. Als ik dan over zijn poot wrijf gaat het daarna weer wat beter.
Mijn dierenarts heeft dierenfysiotherapeute Julia van Stralen uit Groesbeek aangeraden en ik ga deze week contact met haar opnemen om een afsrpraak te plannen. Ik wil nu gewoon weten hoe hij loopt en wat er zich afspeelt in zijn lijf.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
is dit niet een soort heupslijtage ?

hij heeft pijn bij het lopen en gaat het zo dit ontlasten , heb je al op HD laten fotograferen ?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zie een hond die volgens mij eigenlijk op al zijn poten niet helemaal lekker loopt. Hij mankt niet maar loopt wel afwijkend ten opzichte van een gezonde hond (in mijn ogen). Het uitdraaien van zijn heupen/knieën vind ik met name opvallend om te zien,dat zal hij doen om een bewegingsbeperking elders te compenseren denk ik.
Ik vind het er niet fijn uitzien in ieder geval. :roos:
Het lijkt mij zaak om te kijken wat de huidige status is van de artrose, waar die zich exact bevindt, en dan gericht een plan van aanpak te maken met de dierenarts (pijnmedicatie?) in samenwerking met een goede fysiotherapeut die aan huis wil komen.
Crista
Zeer actief

LongFields schreef:Ik zie een hond die volgens mij eigenlijk op al zijn poten niet helemaal lekker loopt. Hij mankt niet maar loopt wel afwijkend ten opzichte van een gezonde hond (in mijn ogen). Het uitdraaien van zijn heupen/knieën vind ik met name opvallend om te zien,dat zal hij doen om een bewegingsbeperking elders te compenseren denk ik.
Ik vind het er niet fijn uitzien in ieder geval. :roos:
Het lijkt mij zaak om te kijken wat de huidige status is van de artrose, waar die zich exact bevindt, en dan gericht een plan van aanpak te maken met de dierenarts (pijnmedicatie?) in samenwerking met een goede fysiotherapeut die aan huis wil komen.
Je hebt gelijk hoor.. Ik heb zojuist een uitgebreide mail verstuurd naar de fysiotherapeute en ik hoop dat ze snel een plekje vrij heeft voor Mitch. Het uitdraaien van zijn knieën valt me pas op sinds het hier genoemd is, eerder zag ik het gewoon niet :(:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Dinsdag 13 augustus om 20.00 uur hebben we een afspraak staan bij de Fysiotherapeut!!
Ben heel benieuwd..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”