Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboomfraude

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Stamboomfraude

Ongelezen bericht door M@scha »

jep, is zo oud als de weg naar keulen.

ik heb geen bewijzen maar net zo oud zijn de geruchten en aanwijzingen over de opa van sammy en ik geloof wel dat dat ook niet allemaal zuiver is
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

CSI Stamboom Hond, wat geavanceerd. Op die manier kan er wel erg veel mis gaan idd, als je niet echt hoeft te bewijzen wie de pappa en mamma zijn. Want ja, ze zijn niet bij de dekking en niet bij de bevalling aanwezig geweest. Je zou dat toch ook op video kunnen zetten, moet je wel een goeie camera hebben natuurlijk. Maar goed, dan nog kunnen pups verdomd veel op elkaar lijken natuurlijk en kan die weer worden omgewisseld oid. DNA is natuurlijk het beste. Alleen, gaan ze nu ook een DNA databasis maken voor honden? Dat wordt dan nooit meer een hondenpoepzakje vergeten, oi, dat doe ik nog wel eens maar dat gaat dan geld kosten. Als ze het daarvoor inzetten. Zou wel het hele hondenpoepprobleem in één keer oplossen, denk ik.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Op zich kan het alleen maar goed zijn dat gesjoemel ,beetje variatie is nooit weg. :engel: Geen 1 stamboom klopt volgens mij.
Als je streng de regels naleeft loop je ook vast omdat andere rassen of varieteiten infokken ook heiligschennis is.

Je teef voldouwen met 1,5 mag wel maar na het 5e jaar het eerste nest niet.
Fokkers hebben daar ook al een uitweg in gevonden door voor het 5e jaar een papieren nest te fokken en die 1 of 2 puppen die dan zogenaamd geboren zijn af te melden als dood.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Een oude kennis van mij had (in de jaren 70 of 80) een rottweiler met snufje berner sennen, met fci papieren. Haar rottweiler had oa wat langer haar dan de rest van het nest dus die kreeg ze gratis mee, de rest had gewoon een normale vacht en als je niks wist zag je ook niet dat het geen 100% raszuivere was. Dat hadden ze gedaan om o.a. het karakter was zachter te krijgen, en het schijnt dat vrij veel rottweiler fokkers dat toen hadden gedaan, ik denk dat daarom bij de rottweiler ook erg veel kanker voorkomt (wat nr. 1 doodsoorzaak berner sennen is).
Laatst gewijzigd door Bink2009 op 31 jul 2013 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Fokkers hebben daar ook al een uitweg in gevonden door voor het 5e jaar een papieren nest te fokken en die 1 of 2 puppen die dan zogenaamd geboren zijn af te melden als dood.
Sjoemelen kan altijd. Hoorde ook wel van een fokker die de ene keer met vol papier fokte en de loopsheid erop niet. Zo werd keurig volgens de boeken iedere keer een loopsheid overgeslagen, maar ondertussen....
Net wat M@cha al schreef ,het is van alle tijden.
Meen mij te herinneren dat Marjoleine schreef dat een fokker vroeger 1 of 2 bepaalde rassen had ingefokt en dat nu met DNA bewezen was.
Kan vreselijk fout zijn bij bepaald publiek maar heeft het ras op zich wel weer geholpen.
Had vroeger een heel oude tattooeerder van de raad .
Mens was 80 toen ze ermee kapte toen de chip kwam . Die bleef altijd hangen aan de keukentafel en daar heb ik ook zat van gehoord.Hie harder de Raad het hele zogenaamde rashondenfokkerij zuiver te houden hoe harder dat het achteruit hobbelt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tja weet er alles van...mijn hond heeft op de een of andere manier pups in frankrijk verwekt terwijl hij hier toch echt gewoon bij mij was :-)

Overigens is die niet kloppende stambomen wel de reden gok ik dat de mh nog redelijk gezond is. Het is wel publiek geheim vaak en dat vind ik dan wel belangrijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:CSI Stamboom Hond, wat geavanceerd. Op die manier kan er wel erg veel mis gaan idd, als je niet echt hoeft te bewijzen wie de pappa en mamma zijn. Want ja, ze zijn niet bij de dekking en niet bij de bevalling aanwezig geweest. Je zou dat toch ook op video kunnen zetten, moet je wel een goeie camera hebben natuurlijk. Maar goed, dan nog kunnen pups verdomd veel op elkaar lijken natuurlijk en kan die weer worden omgewisseld oid. DNA is natuurlijk het beste. Alleen, gaan ze nu ook een DNA databasis maken voor honden? Dat wordt dan nooit meer een hondenpoepzakje vergeten, oi, dat doe ik nog wel eens maar dat gaat dan geld kosten. Als ze het daarvoor inzetten. Zou wel het hele hondenpoepprobleem in één keer oplossen, denk ik.
En ook zo lek als een mandje als ik jou niet mag loop ik je achterna en knikker je weggegooide poepzak leeg op straat.
Daarnaast is dna in combi met gesloten stamboeken het definitieve einde van de rashobd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Toch beetje moeilijker hier in België.
DNA van moeder en vader moeten gekend zijn voor de dekking.
Er wordt DNA va alle pups afgenomen en er wordt nagekeken of moeder en vader correct zijn.
Pas dan krijgen we stambomen voor de pups.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Xtine schreef:Toch beetje moeilijker hier in België.
Er wordt DNA va alle pups afgenomen en er wordt nagekeken of moeder en vader correct zijn.
Dat klopt; ik was erbij toen van Kiki en haar nestgenoten DNA werd afgenomen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Sjoemelen met de vader is wel de makkelijkste weg.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
daan
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): briard

Ongelezen bericht door daan »

Prima geregeld.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

daan schreef:
Prima geregeld.
Ik zie hier ook wel wat in.

Suzanne
marian*
Erelid
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
daan schreef:
Prima geregeld.

Suzanne
Ik snap ook niet waarom het hier nog niet gebeurt; de kans op gesjoemel wordt een stuk kleiner.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Zouden ze bij mensen ook moeten doen. :engel:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Aangezien de beperkingen qua verwantschap van ouderdieren nog maar heel recent zijn, en de frauduleuze zaken schijnbaar al heel oud geloof ik helemaal niet dat DNA afname zoveel gaat toevoegen. Al die ellende is echt niet gekomen door de honden die stiekem zijn gebruikt want vroeger mocht immers haast alles (binnen het ras dan).
Ik kan mezelf prima in de spiegel kijken :roll: ik ga geen 1000den kilometers rijden naar een reu om er toch maar stiekem mijn eigen reu op te zetten en ik importeer ook geen reu uit Peru om er de hond van de buurman per ongeluk of expres overheen te laten gaan.
Ik hoef geen DNA controle om zekerheid te hebben voor wat ik zelf doe. Als ik bij een ander koop voegt dat misschien wat toe maar hé, als het zo twijfelachtig is allemaal, hoe zit het dan met de rest ? Als over de ouderdieren al gelogen moet worden, hoe zit dat dan met gezondheid ?
Ik ben niet tegen DNA afname als het samengaat met het openen van stamboeken. Als dat niet zo is zie ik totaal geen toegevoegde waarde voor de gezondheid van onze rashonden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik dacht altijd dat dat maar van 1 pup was willekeurig gekozen?
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Zz
Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:[Hie harder de Raad het hele zogenaamde rashondenfokkerij zuiver te houden hoe harder dat het achteruit hobbelt.
Ik ben er ook wat dubbel in hoor. Aan de ene kant natuurlijk prima als je een pup krijgt uit wel dié ouders en niet dat de vader en/of moeder ergens uit het oostblok komen.
Aan de andere kant: als er niet meer gesjoemeld kan worden zie ik de rashond ook daverend achteruit vliegen.
Daarom zou gecontroleerd vers bloed invoeren zo'n mooie oplossing zijn maar daar hoor je niets meer over.
Daar zijn toch wel rassen mee bezig, is dat nou verantwoordig rvb of van de rasfokkers?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
marian*
Erelid
Contacteer:

Linsey schreef:

Ja, er moet op zijn minst van één pup DNA afgenomen worden maar je kunt er ook voor kiezen om het hele nest te doen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Es schreef:Zz
Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:[Hie harder de Raad het hele zogenaamde rashondenfokkerij zuiver te houden hoe harder dat het achteruit hobbelt.
Ik ben er ook wat dubbel in hoor. Aan de ene kant natuurlijk prima als je een pup krijgt uit wel dié ouders en niet dat de vader en/of moeder ergens uit het oostblok komen.
Aan de andere kant: als er niet meer gesjoemeld kan worden zie ik de rashond ook daverend achteruit vliegen.
Daarom zou gecontroleerd vers bloed invoeren zo'n mooie oplossing zijn maar daar hoor je niets meer over.
Daar zijn toch wel rassen mee bezig, is dat nou verantwoordig rvb of van de rasfokkers?
Van alle 3 de RV, RvB, en de fokkers.
Maar de regels moeten veranderd willen worden door een stug orgaan de Raad. Je kunt als fokker of RV op je kop gaan staan maar als de Raad niet open staat houd het op.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Wat vind je dan van het voorstel iedereen te publiceren die tegen is?

Wat wordt volgende stap keurmeesters die te veel utjes geven of andere mensen die dingen vinden waar anderen het niet mee eens zijn openbaar maken?

Misschien beginnen notulen alv rvb gewoon te publiceren?
Op elke wandeling is
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

marian* schreef:
Linsey schreef:

Ja, er moet op zijn minst van één pup DNA afgenomen worden maar je kunt er ook voor kiezen om het hele nest te doen.

Is veranderd.
Er wordt nu van alle pups DNA af genomen en in het labo wordt er dan willekeurig ééntje uitgepikt.
Niemand weet dus welke.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Bij de Hollander hebben we omwille van het gesjoemel dus dna afname
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap trouwens ook niet dat als fokkers het zo verschrikkelijk belangrijk vinden, die DNA afname, dat ze het niet gewoon doen. Ik zie regelmatig staan op sites dat ze een DNA profiel hebben laten maken. Als kopers het belangrijk vinden komen ze dus vanzelf bij die fokkers uit die het uit zichzelf doen. Marktwerking toch ? Dan kan men zelf kiezen of men zekerheid wil of geflest wil worden of dat men een fokker gewoon vertrouwd omdat men van a tot z op de hoogte wordt gehouden van planning en dekking.

Als het DNA profiel er toch door komt zou ik wel willen dat gewoon van alle honden een uitgebreide analyse wordt gedaan zoals nu kan bij mydogDNA. Alle honden van elk ras met hun profiel meteen in een openbare database. Dan schieten we er tenminste wat mee op.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

***puppy*** schreef:Bij de Hollander hebben we omwille van het gesjoemel dus dna afname
Wat meteen de reden is dat ik over twee decennia absoluut géén stamboekhollander meer zou willen.. In zo'n kleine populatie als de stamboekhollander is een perfect gesloten stamboek dé manier om de gezondheid om zeep te helpen. En nee, dat los je niet op door een heel enkele keer een Groenendaler in te fokken.....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

***puppy*** schreef:Bij de Hollander hebben we omwille van het gesjoemel dus dna afname
Dan is t helemaal eind boom hollander... t werd nog een beetje rechtgetrokken door de (x)mh en x hh
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

marian* schreef:
~Suzanne~ schreef:
daan schreef:
Prima geregeld.

Suzanne
Ik snap ook niet waarom het hier nog niet gebeurt; de kans op gesjoemel wordt een stuk kleiner.
Gebeurt wel hoor, wij doen het ook, het hele nest...maar het is wel nog vrij aan de fokker of hij/zij het wil laten doen.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Xtine schreef:
marian* schreef:
Linsey schreef:

Is veranderd.
Er wordt nu van alle pups DNA af genomen en in het labo wordt er dan willekeurig ééntje uitgepikt.
Niemand weet dus welke.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap trouwens ook niet zo goed voor wie het nu zo belangrijk is.
Het gros van de mensen wil gewoon een leuke gezonde hond. Als ze voor een rashond gaan, kiezen ze dus voor een uiterlijk en karakter van dat ras maar verder heeft het meerendeel zich niet verdiept in de stamboom of gezondheid. Hier op het forum hebben fokkers ook de ervaring dat de meeste mensen niet geïnteresseerd zijn in de gezondheidsonderzoeken. Ze geloven het allemaal wel. Mensen weten vaak niet eens hoe de ouders van hun hondje heten. Dit gaat weer schijnveiligheid geven. Klinkt mooi, DNA getest. Mensen denken zelfs dat ze dan automatisch op ziektes worden getest. Mooi toch ?

Volgens mij is 90% wat op die DNA registratie zit te wachten showfokkert, want oh wee, de PUURRRRRHEID van het ras!
We moeten natuurlijk wel zeker zijn dat de inteeltcoëfficient klopt want stel je voor dat hij omlaag gaat.

Ik zie echt wel voordelen hoor van DNA registratie maar dan wel èn èn. Dus registratie, stamboeken open, grote database en zo mogelijk een DNA screening voor ziektes en DNA wat gebruikt wordt om ziektes op te sporen. En alles gewoon open en bloot in een database.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Xtine schreef:
marian* schreef:
Linsey schreef:

Is veranderd.
Niemand weet dus welke.
Dat klopt inderdaad.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja 1 grote database, geen tig verschillende (zie Finland RVB >>ze lezen hier mee hoor) ze proberen ons nu met deze beperkte databases zoet te houden, maar mensen zijn er al achter hoe beperkt het is.

Ook alle aandoeningen protocoleren, dat is nu ook helemaal niks, het lijkt wat maar is veel te weinig. Nog steeds kwaad dat de pl uitslagen NIET in de database staan, en waarom roeren andere rassen zich hier toch niet over?

Over Dna zijn aantal mensen ook nog steeds bezig, technisch schijnen de voorstellen niet goed te zijn en ook de financieen...Offertes zouden ter inzage zijn aangeboden, maar heeft niemand gezien...
(net als locatiecontrole regles een half jaar lang).

Maar ja wie weet wat er allemaal nog gaat gebeuren dit najaar tenslotte moeten er nog een aantal financiele vragen beantwoord worden en zijn we steeds benieuwder naar de rekening van Maurice en Kai.
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”