Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

10 jaar ouder in een paar uur..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

10 jaar ouder in een paar uur..

Ongelezen bericht door Demi »

Gisteravond ging ik de honden nog uitlaten en omdat de zon niet meer scheen en het iets schemerig was dacht ik, kunnen ze even los spelen. Amy had haar muilkorf zoals gewoon om. (een waardoor haar hele bek open kan)
Kwartiertje laten spelen en toen terug gelopen. Toen begon het extreme hijgen van Amy al. Maar Amy is echt een hyper de hyper hond dus aan iets geks dacht ik niet.
Thuis zat ik achter de laptop voor school nog wat te doen, dus verder geen geluid, en het viel me op dat Amy heel erg lang door ging met hijgen en dan echt extreem hijgen alsof het uit haar tenen moest komen.
Haar gekoeld in haar liezen en haar poten. Ze ging liggen op mijn stenen vloer, die nu gewoon koud is nog. Maar ze bleef hijgen. Na nog een kwartier dat aangehoord te hebben riep ik haar en ik schrok, ik schrok heel hard. Ze wilde opstaan ging eerst niet, later erg wankel, liep alsof ze dronken was, plofte een meter verder weer neer, bleek tandvlees en haar ogen draaide weg :( Ik dacht daar gaat mijn meisje :(:
Ik voelde nog een keer in haar liezen en die stonden op standje oven, dus spoed gebeld en die zeiden ook oververhitting meteen in bad met haar. Ik heb toen Amy (35 kilo :ugh: ) de trap opgetild en ben met haar in een lauw bad gaan zitten. Ik moest er wel bij gaan zitten anders liet ze haar hoofd onder water vallen :cry:
En na ruim een half uur zo gezeten te hebben en Utrecht aan de lijn te hebben gehad, kwam ze weer wat bij. Nu gaat het gelukkig weer goed met haar. Met Utrecht nog even verder gesproken en ik vroeg me af hoe dat kan, geen zon, was 22 graden buiten, binnen 21 en toch oververhitting. Nou dat kan dus. Zeker met de hypergevalletjes als Amy.... Ik heb het geluk gehad dat ik thuis was, want anders had ik haar niet levend terug gevonden :jank:
Denk je het goed te doen, rustig te houden, pas naar buiten in de schemer, geen ballen, geen stokken, gewoon lopen en dan nog kan het fout gaan
Ze blijft nu voorlopig aan de lijn en gaat ze aan de lijn druk doen, dan is het voorlopig even alleen poepen en piesen. Ik ben hier echt van geschrokken en wat ik er eigenlijk mee wil zeggen; oververhitting komt dus ook voor bij geen zon niet zo warm maar extreem drukke honden
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: 10 jaar ouder in een paar uur..

Ongelezen bericht door Fizgig »

Pff, hoe is het met je rug nu? Wat een schrik! Ik vind ook dat de honden erg lang nahijgen na de wandeling, het is erg warm voor ze. Ik neem maatregelen maar ik blijf in mijn achterhoofd houden dat ook met maatregelen het kan gebeuren, een oververhitting. Mijn honden zijn wel dweilerig nu, dus daar heb ik mazzel mee. Sterkte met bijkomen van de schrik!
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Wat zul jij geschrokken zijn :knuffel1:. Gelukkig hielp het om met Amy in bad te gaan. Hoe is het nu met haar?
Wel vreemd trouwens dat een hond toch oververhit kan raken als het buiten maar 22 graden is.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Pff, hoe is het met je rug nu? Wat een schrik! Ik vind ook dat de honden erg lang nahijgen na de wandeling, het is erg warm voor ze. Ik neem maatregelen maar ik blijf in mijn achterhoofd houden dat ook met maatregelen het kan gebeuren, een oververhitting. Mijn honden zijn wel dweilerig nu, dus daar heb ik mazzel mee. Sterkte met bijkomen van de schrik!
Rug was toch al een drama. Ze was alleen nog zwaarder dan normaal leek het wel, hing ook slap in mijn armen
Ik vond het gisteravond wel benauwd, maar daar loop ik natuurlijk wel vaker in met ze. De andere 3 hangen ook de dweil uit gelukkig, maar Amy nooit en gister dus ook niet
Demi
Zeer actief
Contacteer:

P-tt schreef:Wat zul jij geschrokken zijn :knuffel1:. Gelukkig hielp het om met Amy in bad te gaan. Hoe is het nu met haar?
Wel vreemd trouwens dat een hond toch oververhit kan raken als het buiten maar 22 graden is.
Op zich goed, ga zo naar de dierenarts met haar, want ik vind haar tandvlees nog wel erg licht
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:Wat griezelig om mee te maken. :(

Kwam het door de muilkorf denk je?
Ik denk zelf van wel. Ze deed alle moeite om de korf af te krijgen (normaal vindt ze het prima) dus ik voel me goed schuldig dat ik dat ding niet af gedaan heb toen ze het zelf probeerde.
Maar het is een open muilkorf waarin ze gewoon kan hijgen. Dus misschien te druk gemaakt daarom, ik weet het niet. Ik weet wel dat oververhitting erg snel kan gaan en ben mij echt lam geschrokken
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Jezus zeg :ugh:
Maar goed uitkijken dus, Gol is een slome doos met dit weer maar Mika vind nog steeds dat ze moet rennen..
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Schrikken hoor. Je verwacht het inderdaad niet met de temperaturen, die we nu 's avonds hebben. Zo warm is het niet na zonsondergang.
Succes met haar en beterschap.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Gelukkig maar dat je thuis was, ik kan mij voorstellen dat je erg geschrokken bent.
Ik hoop dat Amy snel weer de oude is, en ben benieuwd wat de da zegt.

Ik probeer het in huis zo koel mogelijk te houden de honden moeten binnen blijven, raar genoeg gaan ze buiten altijd in de volle zon liggen. En ik loop s'morgens vroeg en tegen de avond met de honden, tussen de middag laat ik ze even uit aan de bosrand vlak achter mijn huis. Maar toch blijft het dus uitkijken met een hyper hond.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

jemig, dat is erg schrikken. hoe is het nu met jou, is niet niks 35 kilo omhoog tillen?
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

jeetje, wat een schrik :80: Gelukkig dat het nu weer goed met haar gaat, ben benieuwd wat je da ervan zegt, want inderdaad met schaduw en niet echt bloedheet is dit wel een flinke reactie...

sterkte!
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:Jezus zeg :ugh:
Maar goed uitkijken dus, Gol is een slome doos met dit weer maar Mika vind nog steeds dat ze moet rennen..
De 3 buitenlandertjes snappen dat je rustig moet doen blijkbaar, want die liggen de hele dag out op de koude vloer. Amy niet, Amy wil rennen, rellen spelen, sprinten etc. Nou voorlopig even niet dus
Demi
Zeer actief
Contacteer:

sonj@ schreef:Schrikken hoor. Je verwacht het inderdaad niet met de temperaturen, die we nu 's avonds hebben. Zo warm is het niet na zonsondergang.
Succes met haar en beterschap.
Nee he, het was gister echt niet warm toch hier? Ik vond het zelfs een beetje fris toen ik buiten liep met ze
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Antonetta schreef:Gelukkig maar dat je thuis was, ik kan mij voorstellen dat je erg geschrokken bent.
Ik hoop dat Amy snel weer de oude is, en ben benieuwd wat de da zegt.

Ik probeer het in huis zo koel mogelijk te houden de honden moeten binnen blijven, raar genoeg gaan ze buiten altijd in de volle zon liggen. En ik loop s'morgens vroeg en tegen de avond met de honden, tussen de middag laat ik ze even uit aan de bosrand vlak achter mijn huis. Maar toch blijft het dus uitkijken met een hyper hond.
In huis is het ong op z'n warmst 23 graden. Ik heb nu alles tegen elkaar open staan en als zo de zon op mijn ramen komt doe ik alles dicht. En ik wandel alleen nog in de schaduw voorlopig met haar en ze mag gewoon niet meer zo druk doen, sneu voor haar, maar het is niet anders, alles beter dan een oververhitting!
Demi
Zeer actief
Contacteer:

StormenRoxy schreef:jemig, dat is erg schrikken. hoe is het nu met jou, is niet niks 35 kilo omhoog tillen?
Ik ben achterste voren op mn kont met Amy in mijn armen naar boven geschoven op de trap. Ik was echt bang dat ik haar anders halverwege niet meer kon houden en dat ze zou vallen (en ik dus ook) En rugpijn heb ik mijn hele leven al, voel geen verschil nu
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ingrid48 schreef:jeetje, wat een schrik :80: Gelukkig dat het nu weer goed met haar gaat, ben benieuwd wat je da ervan zegt, want inderdaad met schaduw en niet echt bloedheet is dit wel een flinke reactie...

sterkte!
Nou dat dacht ik dus ook, het was niet warm, maar zij voelde bloedheet aan. Daarom vind ik het zo eng, blijkbaar kan het dus ook bij een hyper hond

Ik ga zo, helaas niet naar mijn eigen DA, maar naar een andere DA en ben benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen. Ik dacht eerst nog epilepsie, maar ze was niet verkrampt, probeerde mij wel aan te kijken als ik haar naam roepte en ze was natuurlijk bloedheet en dat hijgen.

Ik ga nu weg, ze heeft trouwens alweer praatjes, er liep iemand langs de poort en haar grote waffel ging weer open :ugh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tsja, je zou toch denken dat een hond zelf de grens wel voelt en daar naar luistert. Maar jouw hond doet dat kennelijk niet. Misschien met warm weer ergens heen gaan waar ze in het water kan ravotten. Kan ze haar adhd kwijt zonder dat haar temperatuur te veel oploopt.

Ik kan me voorstellen dat je je een ongeluk geschrokken bent.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wat een schok voor je zeg! Heel fijn dat je thuis was maar gatsie dat je dit heb mee heb moeten maken.

Fijn dat je dit heb kunnen delen, gewaarschuwd mens telt voor 2.

Sterkte met je rug
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik heb dit vorig jaar ook bij de hand gehad. Overdag was het echt warm geweest en had iedereen fijn langdurig siësta gehouden. Savonds koelde het af naar 15 graden en we dachten...moet kunnen, even eruit. Toen ze de auto uitstapte (ritje van 5 minuten) was ze al hijgerig en wij dachten...komt wel goed als we bij het water zijn wat 200 meter verderop is. Zover zijn we niet eens gekomen, na 100 meter begon ze te zwalken en heb ik haar met de auto weer opgehaald. Thuisgekomen temp opgenomen en ze was al opgewarmd naar ruim 41 graden. Gekoeld en alles was daarna weer prima. Nu had deze hond ook een technisch mankement waardoor ze sneller oververhit kan raken, maar bij 15 graden was dat nog nooit eerder een probleem geweest. Wij hebben dan ook het sterke vermoeden dat ze door de hoge temperatuur overdag al wat verhoogd zijn en dat er dan weinig voor nodig is om ze over het randje te krijgen. Even spelen of opwinding bij een wat lagere temperatuur kan dan al teveel zijn, omdat die warmte van overdag nog niet uit dat lijf verdwenen is. En ook een vern**keratief puntje is natuurlijk dat 22 of 24 graden lekker koel kan lijken als het een paar uur eerder of of in een binnen 22/buiten 30 situatie. Maar voor activiteiten of voor oude honden is het dan toch gewoon erg warm.

Wij hebben naderhand wel eens voor de test de oudjes getemperatuurd aan het einde van een erg warme dag zonder al teveel activiteit en de lichaamstemperatuur lag dan vrij vaak ruim boven de 39 en dan waren ze nog niet eens hijgerig.
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

Demi schreef:
Jion schreef:Wat griezelig om mee te maken. :(

Kwam het door de muilkorf denk je?
Ik denk zelf van wel. Ze deed alle moeite om de korf af te krijgen (normaal vindt ze het prima) dus ik voel me goed schuldig dat ik dat ding niet af gedaan heb toen ze het zelf probeerde.
Maar het is een open muilkorf waarin ze gewoon kan hijgen. Dus misschien te druk gemaakt daarom, ik weet het niet. Ik weet wel dat oververhitting erg snel kan gaan en ben mij echt lam geschrokken

ik weet wel zeker want candy hier heeft zelfde gehad. onder wandelen erg zwaar hijgen ineens last van de korf welke ze ook af wilde doen. Gelukkig zo te lezen heb ik de korf wel afgedaan en ze knapte meteen op, of ze veel meer frisse lucht kon krijgen. Bha naar om mee te maken zoiets. sterkte
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gelukkig dat je thuis was en gelukkig dat je kon helpen :ok:

Goed dat je het verhaal opschrijft.
Een waarschuwing is nooit weg.
Zou het ook niet verwacht hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Bah schrikken zeg. Dat verwacht je dan inderdaad niet.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jemig, wat een schrik weer.
Die Amy...
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zo, dat is weer een flinke schrik :jank: Gelukkig kon je zelf voldoende ingrijpen en knapte ze weer op.

Vanmiddag wilde ik naar de polder met de honden (stukje met de auto zonder airco) en nav jouw verhaal, heb ik Kaya maar
thuisgelaten. Er staat hier wel veel wind, maar hoeveel vangt ze ervan op? En bovendien is ze ruim 11 jaar en de auto zelf ook bloedheet.
Normaal gesproken zou ik ze zo meenemen, maar nu durfde ik het niet meer en ben alleen met Puchu op stap gegaan (die uiteraard
veel minder last van de warmte heeft dan Kaya).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Beetje late update, had een vergadering op mijn stageplek en heb nu even pauze.

Ze is helemaal nagekeken, slijmvliezen zijn iets bleek, maar al beter dan vanochtend vroeg. Wel hard ze een te snelle hartslag, maar dat kan bij haar overal aan liggen. Bij de dierenarts is ze al enorm opgefokt, het is warm etc.
Iig niet in de zon met haar en maar aan de lijn houden als het warm is en heb iets gekregen met 70% alcohol om haar poten mee te koelen? Ik ken het niet, maar dat moet ik acuut doen als het weer gebeurd (laten we hopen van niet) en dan de liezen koelen en dan moet het heel snel minder worden. Wordt het niet minder dan toch weer in bad.
Ze heeft in ieder geval haar praatjes weer terug hoor ik net, ze kaffert iedereen uit die voor het keukenraam langs loopt :roll:

Dus ik hoop op koeler weer, en dan is het denk ik dekking zoeken als ze weer los mag :schrik:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dubbel
Demi
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Gelukkig dat je thuis was en gelukkig dat je kon helpen :ok:

Goed dat je het verhaal opschrijft.
Een waarschuwing is nooit weg.
Zou het ook niet verwacht hebben.
Waar ik het meest van schrok is hoe snel dat gaat. Wat is nou een kwartiertje rennen voor een Rottweiler? Voor Amy is dat niks. En het ging zo snel achteruit thuis dat ik bang was dat ik haar niet eens op tijd naar boven kreeg om haar in bad te zetten
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gelukkig gaat het beter :ok:
Alcohol kan idd heel goed koelen.
Dat bad heb je (dacht ik?) ook bij de hand voor als het te weinig zou helpen :wink:

Maar ik wens dat het niet meer nodig is.
Woensdag wordt het koeler :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Zo, dat is weer een flinke schrik :jank: Gelukkig kon je zelf voldoende ingrijpen en knapte ze weer op.

Vanmiddag wilde ik naar de polder met de honden (stukje met de auto zonder airco) en nav jouw verhaal, heb ik Kaya maar
thuisgelaten. Er staat hier wel veel wind, maar hoeveel vangt ze ervan op? En bovendien is ze ruim 11 jaar en de auto zelf ook bloedheet.
Normaal gesproken zou ik ze zo meenemen, maar nu durfde ik het niet meer en ben alleen met Puchu op stap gegaan (die uiteraard
veel minder last van de warmte heeft dan Kaya).
Ik ben normaal ook niet heel moeilijk met dit soort dingen. Afgelopen zaterdag nog met Moos en Bellabeest de hele dag op het Erkermederstrand gelopen met heel veel honden. Ik had Ivy bij mij en ja ze zocht wel schaduw, maar nooit aan overhitting gedacht. Ze kon ook zwemmen etc (niet dat dat hielp, ze was na een kwartier droog)
Maar na gister denk ik er wel anders over. Ook Kenzo is al 10 jaar en hij geeft altijd zelf aan wanneer hij naar buiten wil, hij is alleen om 10 uur met de rest een grote ronde geweest en voor de rest slaapt hij. Straks laat ik ze even plassen als ik thuis ben en vanavond grote ronde, maar wel aangelijnd (als ik nog durf :ugh: )
Demi
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Gelukkig gaat het beter :ok:
Alcohol kan idd heel goed koelen.
Dat bad heb je (dacht ik?) ook bij de hand voor als het te weinig zou helpen :wink:

Maar ik wens dat het niet meer nodig is.
Woensdag wordt het koeler :ok:
Dan blijft ze verplicht tot woensdag binnen :engel: En nee ik hoop ook echt niet dat het nog een keer gebeurd, maar ik neem het flesje en de watten wel mee als het warm is voorlopig
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”