Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wolf doodgereden in Noordoostpolder?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Wolf doodgereden in Noordoostpolder?

Ongelezen bericht door Biet »

Hanneke2 schreef:
Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:
Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doet in het kader van overleving. :U:
Ook voor honden is het instinct. Het grote verschil zit hem voor mij in de mogelijkheid om honden te controleren zonder schade aan hond, gebied of wild te brengen. Die mogelijkheden zijn er bij wolven niet of nauwelijks.

Overigens ben ik zo iemand die "krijst" dat hetzende loslopende honden de reden zijn dat losloopgebieden verdwijnen. Dat heeft in mijn ogen niet zozeer met de honden te maken, maar met de baasjes die onverschillig of onkundig zijn in het voorkomen daarvan. Oh en ik sta niet te juichen als de wolf terug is. Maar als ze er zijn dan zijn ze er :19:
Ik ben ook de krijser en maak dergelijke taferelen hier dagelijks mee. Ik snap dan ook niet dat het instinctieve vermogen van de hond die jaagt in bos en ander landschap waar veel wild zit getolereerd wordt door een eigenaar. Er wordt wel degelijk schade aangericht. Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Voor een wolf is het een natuurlijke habitat, daar kun je gewoon niet omheen. Totdat los lopend vee de klos wordt in natuurgebied, dan wordt ook dit verhaal weer anders natuurlijk.
Als je kijkt hoe regering en officiële organisaties loslopend vee regelmatig hebben laten creperen van de honger in de afgelopen jaren denk ik dat een snelle dood door een wolf 'humaner' is. Er zijn potdomme boswachters ontslagen omdat ze stiekem bij voerden tijdens strenge wintermaanden omdat ze het niet aan konden zien.

Natuurbeheer in Nederland is zo krom, en misschien dat herintroductie van de wolf eindelijk wat ogen open doet gaan.
Kleine opmerking maar: er is geen sprake van herintroductie, beestjes zijn zelf hier naar toe gekomen.
Denk dat dat nog een wezenlijk verschil in denken is: we hoeven helemaal niets te doen om de wolf hier in Nederland te laten zijn; kunnen ze helemaal zelf en ook het aantal is zelfregulerend.
Wiel
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

marian* schreef:Waarschijnlijk zijn dat ook degenen die een stuk vlees in de supermarkt liever niet ( meer ) linken aan die koe in het weiland of het varken in de varkensfabriek.
Ik eet vegetarisch en kan het dus zeggen, haha, maar ik weet wel een manier om van de bio-industrie over te gaan op kleinschaligere veeteelt. Alleen mensen die een dier zelf slachten, mogen vlees eten. Denk dat het dan ineens erg terugloopt met het verkopen van plofkippen. Maar dat kan ik dus wel waarderen aan jagers, ze doden het wild tenminste zelf. Mensen die alleen een onherkenbaar stukje vlees willen eten, wordt dan gewoon gezellig vegetariër! Dan hoef je het niet meer zielig te vinden want dan doe je er niet meer aan mee.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Pakdebal schreef:
Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doen in het kader van overleving. :U:
hoe sta je dan tegenover , als een kat een klein vogeltje dood , en zijn eten staat gewoon in huis klaar ?
Natuur?

Ik heb al jarenlang katten, en ik mot de kat nog tegenkomen die echt hoog in een boom klimt om kerngezonde jongen van een wijs ouderpaar om zeep te helpen.

Jongen die uit het nest vallen, ongelukkig geplaatste nesten, vlieglessen op foute tijden, daar krijg je dooie jonge vogels van, en oudervogels die er iets van leren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ach die katten vallen ook wel mee hoor , er zijn er meerdere die hier niet thuishoren van groot wild tot de kleinere soort en het goed doen in aanpassen al jaren .
Natuur is heel flexibel en herstelt wel als je daar maar niet constant in zit te wroeten als mens en alles wilt beheren en redden.
1 doodgereden wolf wil nog niet zeggen dat we ze hier nu krijgen of hebben . Laat maar gewoon gebeuren , als het niets word dan sterven ze wel weer uit hier of weten de weg terug wel weer te vinden.

En Fizgig. Mensen zetten heel snel hun zogenaamde nette maniertjes en angst aan de kant hoor om een lap vlees en gaan heus wel zelf een beest de nek omdraaien/slachten.Als de situatie er naar is vretenn ze zelfs hun Wawa nog op.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

bouvierpoedel schreef: En Fizgig. Mensen zetten heel snel hun zogenaamde nette maniertjes en angst aan de kant hoor om een lap vlees en gaan heus wel zelf een beest de nek omdraaien/slachten.Als de situatie er naar is vretenn ze zelfs hun Wawa nog op.
Ja, okee. Maar dan moet waarschijnlijk pappa het bos in met Flappie om hem een kopje kleiner te maken want niemand wil dat zien. Dat bedoel ik, het is voor veel mensen iets wat ze niet aan kunnen zien maar ze eten het wel. Als iedereen het echt zelf moest doen en anders zouden ze geen vlees eten, hadden we heel wat meer vegetariërs, haha.

Ergens zou ik wel vlees willen eten, gewoon omdat het zoveel meer mogelijkheden in de keuken biedt, maar dat houdt me tegen. Ik ben zo'n watje. Ik zou waarschijnlijk mijn laatste eten aan mijn hond geven ipv hem op te eten. Ik kan ook andere dingen eten en de dieren laten leven namelijk, die keuze kan ik maken, dus waarom zou ik dan mijn vrienden opeten? En ik verpest meteen mijn perfecte cholesterol, ahum, ik eet nooit dierlijke vetten iig. Alhoewel, ik gebruik medicatie waardoor je cholesterol met de jaren vanzelf gaat stijgen, bijwerkinkje.

Maar vlees heeft voor mij gewoon zo'n slechte reputatie, dat ik erop terug ben gekomen om eraan te beginnen. Dan maar een watje, haha. Mijn vriend denkt dat ik nog liever dood zou gaan dan een stuk vlees eten, dat weet ik niet want ik heb nooit voor de keuze gestaan. Ik heb wel een stuk geitenvlees afgeslagen van een hoge pief in een Ghanees dorp en dat was erg onbeleefd. Ik wist dat een vegetarische kennis het wel had aangenomen namelijk en er gruwelijk ziek van was geworden, hahaha. En ik was dan wel in Afrika maar honger had ik niet hoor. Maar nood breekt wetten, dat is waar. Beleefdheid is niet zo belangrijk voor me alleen, hahaha.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
maandag wordt hij onderzocht in Naturalis , Leiden , je kan als bezoeker het gaan volgen

dan gaan ze kijken of het inderdaad een wolf was
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Biet schreef:
Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:
Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doet in het kader van overleving. :U:
Ook voor honden is het instinct. Het grote verschil zit hem voor mij in de mogelijkheid om honden te controleren zonder schade aan hond, gebied of wild te brengen. Die mogelijkheden zijn er bij wolven niet of nauwelijks.

Overigens ben ik zo iemand die "krijst" dat hetzende loslopende honden de reden zijn dat losloopgebieden verdwijnen. Dat heeft in mijn ogen niet zozeer met de honden te maken, maar met de baasjes die onverschillig of onkundig zijn in het voorkomen daarvan. Oh en ik sta niet te juichen als de wolf terug is. Maar als ze er zijn dan zijn ze er :19:
Ik ben ook de krijser en maak dergelijke taferelen hier dagelijks mee. Ik snap dan ook niet dat het instinctieve vermogen van de hond die jaagt in bos en ander landschap waar veel wild zit getolereerd wordt door een eigenaar. Er wordt wel degelijk schade aangericht. Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Voor een wolf is het een natuurlijke habitat, daar kun je gewoon niet omheen. Totdat los lopend vee de klos wordt in natuurgebied, dan wordt ook dit verhaal weer anders natuurlijk.
Er is geen schade aan wild door een roofdier in het wild.
Het hele verhaal rond het beheer van groter wild, gaat er om dat er geen roofdieren (behalve de mens) zijn, die prooidieren kunnen beheren. En dan krijg je het probleem van overpopulatie, met als enige, min of meer natuurlijk antwoord, de beheersjacht.
Het verschil tussen hetzende honden en jagende wolven is het doel waar ze achter aan gaan.
De meeste honden gaan voor de lol achter wild aan, als het maar beweegt.
Wolven zijn veel selectiever en willen wat te eten hebben.
Maar willen dat wel efficiënt op hun bord krijgen: gaan dus niet achter alles aan wat beweegt, maar alleen wat waarschijnlijk een makkelijke maaltijd is. Doen de meeste wilde roofdieren.
Wat betreft het loslopend vee: het eigenlijk pas beleid van de laatste jaren dat kadavers blijven liggen, vanuit het besef dat roofdieren ook kadavers eten. Een visarend broedt niet in Nederland zonder zo'n beleid.
In de meeste terreinen waar ook druk gerecreëerd wordt, worden kadavers nog weggehaald of uit het zicht gelegd.
Een 500 kg rund dat gestorven is, is een behoorlijk lange tijd eten voor nogal wat roofdieren.
Alleen vinden de meeste mensen het niet zo gezellig, als dat kadaver daar ligt...
Ik heb het over schade aan honden aangericht aan wild. Wolven werken efficiënt en doden wat ze nodig hebben. Op het moment dat boeren hun lammeren kwijtraken in natuurgebieden, zal de situatie waarschijnlijk wel iets anders liggen. Voorlopig zie ik dat niet snel gebeuren met maar een enkele wolf op doortrek. Ik heb het niet over kadavers.
Goldendelicious

Pakdebal schreef:
Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doen in het kader van overleving. :U:
hoe sta je dan tegenover , als een kat een klein vogeltje dood , en zijn eten staat gewoon in huis klaar ?
Dat is geen vergelijking met een situatie waarbij losloopgebieden in het geding komen door nalatigheid van een hondeneigenaar. Als er schade wordt gebracht aan vee of aan wild dat opengereten wordt, is het dadelijk gewoon einde verhaal. Daar is het oppervlakte simpelweg niet geschikt voor.
Goldendelicious

Hanneke2 schreef:
Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:

Als je kijkt hoe regering en officiële organisaties loslopend vee regelmatig hebben laten creperen van de honger in de afgelopen jaren denk ik dat een snelle dood door een wolf 'humaner' is. Er zijn potdomme boswachters ontslagen omdat ze stiekem bij voerden tijdens strenge wintermaanden omdat ze het niet aan konden zien.

Natuurbeheer in Nederland is zo krom, en misschien dat herintroductie van de wolf eindelijk wat ogen open doet gaan.
Het staat buiten kijf dat de dood van wild of vee door een wolf humaner is dan die van een hond. Daar ben ik wel uit. Een wolf werkt zeer efficiënt. Wij hebben hier op diverse plekken vee rondlopen dat zich prima weet te bedruipen. Staan niet onder toezicht van bosbeheer, maar zijn van diverse eigenaren die meewerken aan projecten natuurlijke begrazing. Worden ook bijgevoerd bij tijd en wijle. Er zijn diverse vormen van natuurlijke begrazing, waarbij een eigenaar dat nog geheel zelf in de hand kan hebben. Zo vrij mogelijk laten leven, maar wel ingrijpen in noodgevallen. Ja, het laten creperen van de honger is krom en zeker niet ethisch. Ik ben overigens zeer zeker niet tegen de komst van de wolf in Nederland. Integendeel.
bouvierpoedel
Zeer actief

Wolven zijn ook niet altijd even succesvol met jagen hoor.
Ik ga er maar vanuit dat ik als mens zo onderhand ook wel tot de natuur behoor en klein onderdeeltje ben hoe gek en vreemd we ook leven en ons gedragen. Daarbij baggert niet iedere hond als een idioot achter wild aan en zal het enkele geval ook niet zoveel uitmaken als het een keer gebeurt. Zielige vogeltjes knallen ook met hun harses tegen een raam op ,maar niemand gaat zijn raam er uithalen of stapt niet meer in de auto of trein omdat het slachtoffertjes oplevert.
Net zoals we gewoon ergens gaan wonen ondanks dat we daarmee een stukje grondgebied van een andere soort inpikken.
Goldendelicious

Het maakt wel uit als net die ene hond opvalt en schade heeft aangericht aan vee......die momenten vallen op omdat er aangiftes etc. worden gedaan.
Die ene onoplettendheid verpest het voor een enorm grote groep hondeneigenaren die afhankelijk zijn van bepaalde losloopgebieden hier.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
marian* schreef: Niet zo vreselijk veel meer denk ik, maar de prooien zijn wel groter.
Een vos doodt geen zwijn lijkt mij, maar een wolf wel.
Reken daar maar niet te hard op, zwijnen zijn weerbaar wild, en een wolf zal -opportunist die hij is- toch liever voor een ree of schaap gaan, aangezien hij daar veel minder snel zelf letsel bij opdoet.
Juist die gaat ook voor de makkelijke manier.
Zo min mogelijk energie verbruiken en zo weing mogelijk gevaar en hoog slagings percentage voor een volle pens..
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

malinois schreef:
Nanna schreef:
Ja, jij. Maar of die ree dat ook vindt?
mwa de gemiddelde wolf weet denk ik wel wat ie er mee moet doen, dat itt veel huishonden... die jagen ze alleen maar op of maken ze half af...
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als een hond een keer een haas of konijn vangt zolang hij hem ook daadwerkelijk in 1 x dan laat hemelen en het liefst dan nog oppeuzelt... Niet dat het beest nog dagen ligt te creperen omdat baasje het zo zielig vind en de hond voor de dood laat lossen of de hond weet totaal niet wat hij ermee moet en er mee gaat 'spelen'.

Mijn honden bijten ze in een keer dood. Alleen Bijou was een keer zo verrast doordat een haas echt gewoon haar bek inliep toen ze op het pad liep dat ze hem niet in een keer dood beet, maar toen kwam Kelly helpen en die had het zo geklaard.
Gelukkig komt het niet vaak voor dat ze een haas te pakken krijgen.
Bijou heeft er weleens een zo ingeslikt, zal geen hele grote zijn geweest, toen ik ging kijken wat ze in het hoge gras aan het doen was zag ik nog net de pootjes naar binnen gaan, ze had toen wel een hele dikke buik.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Goldendelicious schreef:Het maakt wel uit als net die ene hond opvalt en schade heeft aangericht aan vee......die momenten vallen op omdat er aangiftes etc. worden gedaan.
Die ene onoplettendheid verpest het voor een enorm grote groep hondeneigenaren die afhankelijk zijn van bepaalde losloopgebieden hier.

Mijn honden vallen geen vee aan, in het Schollebos hebben we weleens midden in de kudde gelopen. Volgens mij waren mijn honden nog banger dan de schapen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:

Ik denk niet dat de automobilist die daardoor tegen een boom (of een ree) knalt het verschil tussen hond en wolf, voor wat betreft de reden van jagen, erg belangrijk vindt :wink:

Mijn honden mogen niet hetzen en doorgaans lukt het me goed om ze tegen te houden.
Maar toch ben ik benieuwd welke schade (behalve van die automobilist dan :wink: )?

Er is hier een bos in de buurt waar honden los mochten lopen en achter van alles aan gingen.
Dat gebeurde steeds vaker omdat er zich in dat bos steeds meer wild bevond.
Toen mochten de honden niet meer los als ze een stap van de paden zouden zetten .................. "om het wild te beschermen" dat er ondanks het hetzen was komen wonen.
Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Schade is geen grote ramp aan de automobilisten, een auto is daar voor verzekerd (wild) en daar lijkt mij de wolf ook onder te vallen.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ga de reeën niet proberen met mijn honden, want ja die gaan hetzen en kunnen samen redelijk succesvol zijn.

Als de wolf al komt (of er al is) in Nederland, dan heb je het niet gelijk over hele groepen en ook maar over een beperkt stuk NL wat interessant is.
Ik zie er geen kwaad in en al helemaal geen reden tot bemoeienis totdat we echt last krijgen van veel verdwenen vee of iets dergelijks.
Pakdebal

Cleva schreef: Precies. Het is de schuld van die nalatige vogelouders. Hadden ze maar na moeten denken.
Gelukkig hebben ze de poes om ze te leren hoe het moet. :piew:

gelukkig zijn er mensen , die hun katten buiten laten, zodat leuke zangvogeltjes gedood kunnen worden . :piew:
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Dat zijn geen gelukkige mensen dat heet de " natuur ".
bouvierpoedel
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Cleva schreef: Precies. Het is de schuld van die nalatige vogelouders. Hadden ze maar na moeten denken.
Gelukkig hebben ze de poes om ze te leren hoe het moet. :piew:

gelukkig zijn er mensen , die hun katten buiten laten, zodat leuke zangvogeltjes gedood kunnen worden . :piew:
Dan zal leuk zangvogeltje wel te stom of te ziek zijn geweest om zich te laten pakken .
Vroeger of later was leuk zangvogeltje ook wel met zijn harses tegen een muur of ruit geknalt al zingend of onder een auto gekomen.
Goldendelicious

ranetje schreef:
Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:

Ik denk niet dat de automobilist die daardoor tegen een boom (of een ree) knalt het verschil tussen hond en wolf, voor wat betreft de reden van jagen, erg belangrijk vindt :wink:

Mijn honden mogen niet hetzen en doorgaans lukt het me goed om ze tegen te houden.
Maar toch ben ik benieuwd welke schade (behalve van die automobilist dan :wink: )?

Er is hier een bos in de buurt waar honden los mochten lopen en achter van alles aan gingen.
Dat gebeurde steeds vaker omdat er zich in dat bos steeds meer wild bevond.
Toen mochten de honden niet meer los als ze een stap van de paden zouden zetten .................. "om het wild te beschermen" dat er ondanks het hetzen was komen wonen.
Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp. :U:
Wat voor schade hebben we hier al niet gehad door honden. Reeën met jong op de vlucht, waarbij het jong is verzopen in een greppel met diepliggend water, omdat het de oversteek niet kon maken. Die hond denderde de greppel door en kwam op de knotwilgenplaten terecht waar de reeën (een stuk of 7) leven. Een stuk wat verboden is voor mens en dier en in dit 'bos' mogen honden niet los. Fazanten die zeer lullig zijn toegetakeld en later alsnog zijn afgemaakt. Een schaap met lammeren dat het water is ingedreven door een hond, die in eerste instantie achter hazen aan zat in losloopgebied. Veulens die zich in het prikkeldraad hebben vastgelopen, omdat een hond geen heil meer zag in zijn konijnenjacht en zich dan maar richtte op de paarden. Consequentie is dat losloopgebied hier in het geding komt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Devel schreef:Schade is geen grote ramp aan de automobilisten, een auto is daar voor verzekerd (wild) en daar lijkt mij de wolf ook onder te vallen.
Als de bestuurders en passagiers er zelf tenminste zonder schade af komen :wink:

@Goldendelicious
Dat verschilt dus kennelijk per regio.
Die zaken heb ik hier nog niet meegemaakt.
Niet hier en niet in mijn vorige woonplaats.
Daar werden wel veel reeën aangereden gewoon omdat er te veel waren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Célie schreef:
Inge O schreef:
Célie schreef:
Miranda schreef: Ik zit hier tussen de boeren. Jij in de stad.
Het lijkt me dat ik er een realistischer beeld van heb dan jij.
Ik heb 23 jaar tussen de boeren gewoond (meer koeien dan mensen) en echt dat hongerloontje viel best mee hoor. Je moet nou niet op de verhalen van de boeren afgaan want als er een beroep is wat altijd wat te zeiken heeft dan zijn het de boeren wel. En ik denk dat Figzig ook weet waar ze over praat die jaren dat ze in Aartswoud woonde zat ze ook midden tussen de boeren nl. :wink:
ja, het is vast omdat het bij allemaal zo reuzegoed gaat dat er zoveel bedrijven per jaar stoppen.
Nou dat heeft meer met regelgeving en opvolging te maken. Mijn vroegere buurman had 60.000 euro netto per jaar (voor de belasting dus daar was echt elke aftrekpost die hij kon bedenken al af) dat vind ik geen schijtloontje hoor.

Maar dat wil toch niet zeggen dat alle boeren dat per jaar verdienen?
Ik denk ook dat er heel wat stille armoe met de daarbij horende ellende is.Volgens mij is het zelfmoordpercentage zelfs redelijk hoog.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Pakdebal

Pakdebal schreef:.
maandag wordt hij onderzocht in Naturalis , Leiden , je kan als bezoeker het gaan volgen

dan gaan ze kijken of het inderdaad een wolf was

iemand dit gelezen ?.. :wink:

daar ging dit topic toch over .. :denken:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Célie schreef:
Miranda schreef: Ik zit hier tussen de boeren. Jij in de stad.
Het lijkt me dat ik er een realistischer beeld van heb dan jij.
Ik heb 23 jaar tussen de boeren gewoond (meer koeien dan mensen) en echt dat hongerloontje viel best mee hoor. Je moet nou niet op de verhalen van de boeren afgaan want als er een beroep is wat altijd wat te zeiken heeft dan zijn het de boeren wel. En ik denk dat Figzig ook weet waar ze over praat die jaren dat ze in Aartswoud woonde zat ze ook midden tussen de boeren nl. :wink:
ja, het is vast omdat het bij allemaal zo reuzegoed gaat dat er zoveel bedrijven per jaar stoppen.
precies... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Biet
Zeer actief

Inge O schreef:
Biet schreef: Kleine opmerking maar: er is geen sprake van herintroductie, beestjes zijn zelf hier naar toe gekomen.
Denk dat dat nog een wezenlijk verschil in denken is: we hoeven helemaal niets te doen om de wolf hier in Nederland te laten zijn; kunnen ze helemaal zelf en ook het aantal is zelfregulerend.
dat is voor mij ook de clou - 'herintroductie' is een eufemisme voor verregaande en misplaatste bemoeienis.
Yep, we hoeven niets te doen om wat te regelen voor de wolf.
We hoeven ook niets te doen om populaties te beheren, kenmerk van roofwild is dat dat zichzelf regelt.
Wolven zijn dieren die tig kilometer per dag kunnen trekken (en dat ook doen) en als er in een gebied niks te halen valt, zijn ze doorgaans weg.
Over die grazers in natuurterreinen: wellicht moet er een extra draad schrikdraad gespannen worden.
Misschien zijn er wolven die zich er niks van aantrekken, zoals er ook grazers zijn die er dwars doorheen lopen.
Soms waait er een boom om en zorgt ervoor dat de stroom van de draad af is.
Zijn allemaal dingen die niet dagelijks, maar wel voorkomen.
En waar dus wat aan te doen is.
Bij met name grotere kuddes, heb je ook natuurlijke sterfte (wat ik bedoel als je het over kadavers hebt).
Misschien moet de beheerder van het terrein die kadavers er net buiten gaan leggen, als ie de wolven niet op het terrein wil hebben.
Misschien is het wel helemaal geen probleem dat wolven naar die kadavers komen (zoals vossen, dassen en ander roofwild dat doet).
Gewoon eens aankijken en niet bij voorbaat al alles uit willen sluiten; zou zomaar eens mee kunnen vallen.
En over het boerenverhaal: Het einde van de kudde; is echt een goed verhaal over de realiteit van het platteland.
Wiel
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ach hier hebben we een paar vossen en dat is het allerergste wat er is volgens een paar jagers :schrik: :19:
Indringend verhaal van je link Biet
Afbeelding
Biet
Zeer actief

billy schreef:Ach hier hebben we een paar vossen en dat is het allerergste wat er is volgens een paar jagers :schrik: :19:
@Miranda heeft die link hier vanochtend neergezet, heb 'm toen gelezen en het klopt wel met wat ik hoor via m'n buren: zijn ook de dillema's waar jongere boeren mee te maken hebben. Zo'n generatie op generatie-ding, land wat al jaren door familie bewerkt is.
En dan de manier waarop ze willen boeren en de regels en beperkingen waar ze mee te maken hebben.
Vind het wel een goed verhaal: het geeft wel een goed beeld van wat er speelt (al een aantal jaren).
Wiel
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Biet schreef:
billy schreef:Ach hier hebben we een paar vossen en dat is het allerergste wat er is volgens een paar jagers :schrik: :19:
@Miranda heeft die link hier vanochtend neergezet, heb 'm toen gelezen en het klopt wel met wat ik hoor via m'n buren: zijn ook de dillema's waar jongere boeren mee te maken hebben. Zo'n generatie op generatie-ding, land wat al jaren door familie bewerkt is.
En dan de manier waarop ze willen boeren en de regels en beperkingen waar ze mee te maken hebben.
Vind het wel een goed verhaal: het geeft wel een goed beeld van wat er speelt (al een aantal jaren).
Ik werk zelf bij een loon en grondverzetbedrijf en je word helemaal gestoord van alle regels, en wat dat kost, en dan ook weer wat dat kost om die regels te laten controleren natuurlijk, alles gaat langzaam kapot daaraan. :19:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Biet schreef:
billy schreef:Indringend verhaal van je link Biet
@Miranda heeft die link hier vanochtend neergezet,
Ik wou net zeggen.... :F:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”