Kleine opmerking maar: er is geen sprake van herintroductie, beestjes zijn zelf hier naar toe gekomen.Hanneke2 schreef:Als je kijkt hoe regering en officiële organisaties loslopend vee regelmatig hebben laten creperen van de honger in de afgelopen jaren denk ik dat een snelle dood door een wolf 'humaner' is. Er zijn potdomme boswachters ontslagen omdat ze stiekem bij voerden tijdens strenge wintermaanden omdat ze het niet aan konden zien.Goldendelicious schreef:Ik ben ook de krijser en maak dergelijke taferelen hier dagelijks mee. Ik snap dan ook niet dat het instinctieve vermogen van de hond die jaagt in bos en ander landschap waar veel wild zit getolereerd wordt door een eigenaar. Er wordt wel degelijk schade aangericht. Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Voor een wolf is het een natuurlijke habitat, daar kun je gewoon niet omheen. Totdat los lopend vee de klos wordt in natuurgebied, dan wordt ook dit verhaal weer anders natuurlijk.luna2906 schreef:Ook voor honden is het instinct. Het grote verschil zit hem voor mij in de mogelijkheid om honden te controleren zonder schade aan hond, gebied of wild te brengen. Die mogelijkheden zijn er bij wolven niet of nauwelijks.Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doet in het kader van overleving.
Overigens ben ik zo iemand die "krijst" dat hetzende loslopende honden de reden zijn dat losloopgebieden verdwijnen. Dat heeft in mijn ogen niet zozeer met de honden te maken, maar met de baasjes die onverschillig of onkundig zijn in het voorkomen daarvan. Oh en ik sta niet te juichen als de wolf terug is. Maar als ze er zijn dan zijn ze er
Natuurbeheer in Nederland is zo krom, en misschien dat herintroductie van de wolf eindelijk wat ogen open doet gaan.
Denk dat dat nog een wezenlijk verschil in denken is: we hoeven helemaal niets te doen om de wolf hier in Nederland te laten zijn; kunnen ze helemaal zelf en ook het aantal is zelfregulerend.