Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wolf doodgereden in Noordoostpolder?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Wolf doodgereden in Noordoostpolder?

Ongelezen bericht door *Esther »

Veenmug schreef:Beetje veel toeval:
zeldzame wolf vreet zeldzame bevers.

Ga toch geloven in die grapjas.
Dit.
Wie heeft het dier aangereden, weten we dat ook al?
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Fizgig schreef:En het vee, tja, ik weet hoe de boeren in Nederland zijn. Als er iets niet goed gaat, staan ze op de ring van Amsterdam met tractors. Het zijn eigenlijk de mensen die het meest protestbereid is in Nederland. Het zijn eigenwijze, koppige mensen, in mijn ogen, die het beter hebben dan ze steeds suggereren. Ze bungelen niet onderaan de sociaal-economische ladder maar blijven beweren van wel. Dus ik weet wel hoe die gaan reageren als er wolven rondlopen die hun vee aanvalt. Heel boos en verontwaardigd. Dat zullen ze nooit accepteren en dan mogen ze binnen de kortste keren, net als in Duitsland, wolven gewoon afschieten.
Jij weet inderdaad heel goed hoe de boeren in Nederland het hier hebben, wetgeving en financieel. Echt een vétpot hoor. Nooit hard werken en lange uren maken en ondertussen steeds weer in moeten dimmen omdat Den Haag weer wat nieuws verzint.
Énig, boer zijn. Romantiek ten top. :ok:

Ik zou als boer ook niet blij zijn als een wolf mijn vee aan viel. Het is je broodwinning namelijk, die koeien. Je hebt er niet zo 'even' een goede koe weer bij.
En koppig en eigenwijs begin ik maar niet over. Wat een gewauwel van jouw kant.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Okee. Ik neem het terug. My bad. Mea Culpa. Het spijt me dat ik heb gezegd dat boeren niet arm zijn. En koppig en eigenwijs. Volgens mij heb ik niet gezegd dat ze niet hard werken dus daar kan ik me niet voor excuseren.

Het ging mij erom dat boeren het snel laten weten als er iets niet goed gaat. Maar dat zal ook wel niet kloppen. Joswolf vond dat we de wolven gewoon met rust moeten laten, dacht ik tenminste uit zijn verhaal te halen. Ik dacht toen, ja, dat kun je wel willen maar dan gaan de boeren meteen klagen. En waarschijnlijk ook terecht. Zo werkt het gewoon niet, de mens doet geen stap opzij voor het dier en het dier andersom ook niet. En wie verliest die strijd? Het dier dus. Het beschermd zijn van de wolf, helpt niet tegen aanrijdingen bijvoorbeeld.

Ik ben wel benieuwd, over een week weten we of het een echte wolf was. Heeft ie al een bijnaam eigenlijk, zoals Johanna? Okee, hij is iets minder knuffelbaar misschien maar hij verdient een naam, vind ik.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Fizgig schreef:
Miranda schreef:
Fizgig schreef:
Kit schreef:Fizgig, dat is geen mening, dat is onzin :roll:
Nee, dat is mijn mening
Ja, maar je mening is niet op feiten gebaseerd, Fizgig.

Ik kan ook wel van mening zijn dat ik een gat van goud heb. Maar de meeste weldenkende mensen denken daar anders over omdat de feiten zeggen dat mijn gat gewoon van menselijk weefsel is. Botten, spieren en vet. Die feiten kan ik gewoon checken. En als dan blijkt dat ik er naast zit met mijn mening, dan stel ik mijn mening bij. Zo simpel is het :19:

Edit, nog wat verduidelijken.
Mening: Ik heb een gat van goud.
Onzin of niet?
Ja. Ik vind die mening onzin. En toch is het een mening. Maar het spijt me dat ik je boos maak met mijn onzinnige mening. Ik ben ook maar een stadsmens natuurlijk, ik weet dat soort dingen ook niet. Ik zou best boerin willen zijn maar dat trekt mijn lichaam en geest niet. Arm of niet, het lijkt me wel een mooi leven.
Een mooi leven? Dan heb je gewoon maar te werken of je lichaam en geest het wel of niet trekt... er moet brood op de plank.
Volgens mij heb je echt geen idee waar je het over hebt. Mijn voorouders zijn boeren, ik kom uit een dorp oorspronkelijk waar ik in 1 minuut fietsen minder tussen de weilanden stond en dat heb ik nu (gelukkig) weer... Prachtig idd. maar erg zwaar. Ik spreek met speuren nog regelmatig wat boeren maar het is echt geen disney bestaan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Het dier dat donderdag dood werd gevonden langs de kant van de weg in Luttelgeest is vrijwel zeker echt een wolf. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd op de stoffelijke resten.

Het beest werd donderdag aangereden en was op slag dood. Direct ging al het gerucht dat het beest een wolf was. Maar met zekerheid durfde niemand dat te zeggen, het kon ook nog een wolfshond zijn. Daar was eerst een grondig onderzoek voor nodig.

Bij autopsie is nu in de maag van het beest een bever aangetroffen. Volgens Jan Loos van de website welkomwolf.be is dat een sterke aanwijzing dat het beest een wolf is en geen hond. Maar definitief uitsluitsel zal DNA-onderzoek moeten geven dat in Duitsland wordt uitgevoerd.

Terugkomst bijzonder
De terugkomst van de wolf is bijzonder. Het dier is eind 19e eeuw uit Nederland verdwenen als gevolg van de jacht. De laatste wolf werd in 1869 gezien bij Schinveld. Mogelijk liepen er enkele decennia later ook nog wolven in de buurt van het Brabantse Heeze, maar dat is niet zeker.

De laatste jaren is de wolf vanuit Rusland via Oost-Europa en Scandinavië weer aan een opmars bezig en heeft nu dus hoogstwaarschijnlijk ook ons land weer bereikt.

RTL Nieuws
Een héle bever nog wel. Maar die anderhalve bever in Nederland, die zijn toch wel van een chip voorzien? Waar woonde die bever dan?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De chip van de bever heeft hij uitgespuugt :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fizgig
Zeer actief

Ja, dat ie een bever in zijn maag heeft, vind ik toch wel gek. Het past wel in de grap-theorie, vind ik. Is de bever niet het enige in Nederland opnieuw uitgezette dier wat wel zelf overleefd heeft na uitzetting? En zich dus ook heeft voortgeplant? Of was dat nou de otter?
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Rosita Compagner schreef:
Het dier dat donderdag dood werd gevonden langs de kant van de weg in Luttelgeest is vrijwel zeker echt een wolf. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd op de stoffelijke resten.

Het beest werd donderdag aangereden en was op slag dood. Direct ging al het gerucht dat het beest een wolf was. Maar met zekerheid durfde niemand dat te zeggen, het kon ook nog een wolfshond zijn. Daar was eerst een grondig onderzoek voor nodig.

Bij autopsie is nu in de maag van het beest een bever aangetroffen. Volgens Jan Loos van de website welkomwolf.be is dat een sterke aanwijzing dat het beest een wolf is en geen hond. Maar definitief uitsluitsel zal DNA-onderzoek moeten geven dat in Duitsland wordt uitgevoerd.

Terugkomst bijzonder
De terugkomst van de wolf is bijzonder. Het dier is eind 19e eeuw uit Nederland verdwenen als gevolg van de jacht. De laatste wolf werd in 1869 gezien bij Schinveld. Mogelijk liepen er enkele decennia later ook nog wolven in de buurt van het Brabantse Heeze, maar dat is niet zeker.

De laatste jaren is de wolf vanuit Rusland via Oost-Europa en Scandinavië weer aan een opmars bezig en heeft nu dus hoogstwaarschijnlijk ook ons land weer bereikt.

RTL Nieuws
Een héle bever nog wel. Maar die anderhalve bever in Nederland, die zijn toch wel van een chip voorzien? Waar woonde die bever dan?

In de Weerribben natuurlijk!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mickie schreef:Ik vind het een beetje bizar dat er zo'n jubelstemming is om een dood dier :oeps:
Jaaaaaa :cheer: de wolf is terug :cheer: ... dood, dat wel, maar ach, wie maalt daarom ... :U:
Nou, ik vind het wel triest dat hij dood is gereden.
Maar ik ben wel blij dat de wolf terug lijkt te zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik denk dat niet alle bevers zijn gechipt, alleen diegenen die uitgezet zijn. Ze floreren heel prima hier de laatste paar jaren.
In Drenthe, Friesland en Groningen zijn ze in aantallen sterk toegenomen. In Flevoland zijn ze ook gesignaleerd. Een prima maaltijd voor een eenzaam rondtrekkende wolf in elk geval.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Fizgig schreef: Okee. Ik neem het terug. My bad. Mea Culpa. Het spijt me dat ik heb gezegd dat boeren niet arm zijn. En koppig en eigenwijs.
Fijn :J:
Het ging mij erom dat boeren het snel laten weten als er iets niet goed gaat. Maar dat zal ook wel niet kloppen.
Nee, echt niet, lieve schat. JUIST boeren niet. Heb je het artikel gelezen van de link die ik postte?
Joswolf vond dat we de wolven gewoon met rust moeten laten, dacht ik tenminste uit zijn verhaal te halen. Ik dacht toen, ja, dat kun je wel willen maar dan gaan de boeren meteen klagen.
Daar heb je absoluut een punt, ik denk dat boeren en wolven 'natuurlijke' vijanden zijn.
Voorgelichte boeren zijn dat al een stuk minder. Voorgelichte boeren die gecompenseerd worden voor verlies van vee, DIE hoor je niet.
Dáár is veel winst te boeken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Fizgig
Zeer actief

Nou, als ik een roofdier was en ik mocht kiezen, is een bever wel een lekker hapje. Als die wolven nou maar geen weidevogels gaan eten want die proberen ze juist te redden van de ondergang. Ganzen mogen ze wel weer eten, haha.

Ik heb een keer gelezen dat een hongerige wolf echt kilo's en kilo's vlees kan eten. Ik dacht 5 kilo. Ze kunnen ook erg lang zonder eten. Als ze nou wel hier komen leven, misschien kunnen ze dan gewoon de vergaste ganzen elk jaar een beetje rond strooien in het bos. En de dode herten van de oostvaardersplassen, of waren dat reeën? Die dode runderen, hoe heten ze ook alweer, waterbuffels. Nou ja, iig hebben we genoeg overschot dode dieren hier. Misschien moeten we het wel naar de wolf toe brengen, maar het vlees is er.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat wordt nog wat, de wolf in Nl. Honden mogen nergens meer los want die jagen de arme hertjes en de gezinnetjes de stuipen op het lijf, maar de wolf die is hier welkom natuurlijk, want dat is natuur. Die eten alleen brok en daar is niemand bang voor. En hoe zit het met de opruimplicht ? Krijgen ze een pamper om ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sirene schreef:Dat wordt nog wat, de wolf in Nl. Honden mogen nergens meer los want die jagen de arme hertjes en de gezinnetjes de stuipen op het lijf, maar de wolf die is hier welkom natuurlijk, want dat is natuur.
Ik wou net zeggen. Sommigen krijsen dat loslopende honden de reden zijn dat er steeds minder losloopgebieden zijn (vanwege verstoring van het wild) maar Bor de wolf krijgt opeens gewoon de vrije hand :LOL:
Ja, dat kan allemaal hier in Nl.
Straks mogen we helemaal niet meer honden met in het gebied komen van de wolf want dan raken de wolven van streek. Ze moeten natuurlijk beschermd worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Goldendelicious

Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doen in het kader van overleving. :U:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sirene schreef: Straks mogen we helemaal niet meer honden met in het gebied komen van de wolf want dan raken de wolven van streek. Ze moeten natuurlijk beschermd worden.
Ja nog effe. Ik wurg die krengen persoonlijk af. :hmmm:
Afbeelding

Schoenmaat 45 helpt ook :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doet in het kader van overleving. :U:
Ook voor honden is het instinct. Het grote verschil zit hem voor mij in de mogelijkheid om honden te controleren zonder schade aan hond, gebied of wild te brengen. Die mogelijkheden zijn er bij wolven niet of nauwelijks.

Overigens ben ik zo iemand die "krijst" dat hetzende loslopende honden de reden zijn dat losloopgebieden verdwijnen. Dat heeft in mijn ogen niet zozeer met de honden te maken, maar met de baasjes die onverschillig of onkundig zijn in het voorkomen daarvan. Oh en ik sta niet te juichen als de wolf terug is. Maar als ze er zijn dan zijn ze er :19:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ieder weekend een stelletje schreeuwende en krijsende kinderen de bossen in sturen kan ze ook wel weer terug jagen naar Duitsland.
Werkt het niet hebben ze ook weer wat te vreten tot het weekend daarop.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doet in het kader van overleving. :U:
Ja, jij. Maar of die ree dat ook vindt?
mwa de gemiddelde wolf weet denk ik wel wat ie er mee moet doen, dat itt veel huishonden... die jagen ze alleen maar op of maken ze half af...
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als een hond een keer een haas of konijn vangt zolang hij hem ook daadwerkelijk in 1 x dan laat hemelen en het liefst dan nog oppeuzelt... Niet dat het beest nog dagen ligt te creperen omdat baasje het zo zielig vind en de hond voor de dood laat lossen of de hond weet totaal niet wat hij ermee moet en er mee gaat 'spelen'.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

marian* schreef:
Mickie schreef:Ik vind het een beetje bizar dat er zo'n jubelstemming is om een dood dier :oeps:
Jaaaaaa :cheer: de wolf is terug :cheer: ... dood, dat wel, maar ach, wie maalt daarom ... :U:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik ben ook simpel in deze: eens met marian.

Triest voor die wolf, en toch wel geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland. En ik zal wel inderdaad te simpel denken, maar ik zou zeggen dat met een paar mooie wolvenroedels straks, er geen enkele noodzaak meer is om 'overschot' aan wild af te schieten. Dus dit is het begin van het einde van de legale jacht. Haha, wat een pech voor die enge mannetjes met die penisverlengende wapens.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Goldendelicious

luna2906 schreef:
Ook voor honden is het instinct. Het grote verschil zit hem voor mij in de mogelijkheid om honden te controleren zonder schade aan hond, gebied of wild te brengen. Die mogelijkheden zijn er bij wolven niet of nauwelijks.

Overigens ben ik zo iemand die "krijst" dat hetzende loslopende honden de reden zijn dat losloopgebieden verdwijnen. Dat heeft in mijn ogen niet zozeer met de honden te maken, maar met de baasjes die onverschillig of onkundig zijn in het voorkomen daarvan. Oh en ik sta niet te juichen als de wolf terug is. Maar als ze er zijn dan zijn ze er :19:
Ik ben ook de krijser en maak dergelijke taferelen hier dagelijks mee. Ik snap dan ook niet dat het instinctieve vermogen van de hond die jaagt in bos en ander landschap waar veel wild zit getolereerd wordt door een eigenaar. Er wordt wel degelijk schade aangericht. Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Voor een wolf is het een natuurlijke habitat, daar kun je gewoon niet omheen. Totdat los lopend vee de klos wordt in natuurgebied, dan wordt ook dit verhaal weer anders natuurlijk.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
marian* schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik ben ook simpel in deze: eens met marian.

Triest voor die wolf, en toch wel geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland. En ik zal wel inderdaad te simpel denken, maar ik zou zeggen dat met een paar mooie wolvenroedels straks, er geen enkele noodzaak meer is om 'overschot' aan wild af te schieten. Dus dit is het begin van het einde van de legale jacht. Haha, wat een pech voor die enge mannetjes met die penisverlengende wapens.
Een paar wolvenroedels nog wel ? In Nl ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hanneke2
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:
Ja, jij. Maar of die ree dat ook vindt?
mwa de gemiddelde wolf weet denk ik wel wat ie er mee moet doen, dat itt veel huishonden... die jagen ze alleen maar op of maken ze half af...
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als een hond een keer een haas of konijn vangt zolang hij hem ook daadwerkelijk in 1 x dan laat hemelen en het liefst dan nog oppeuzelt... Niet dat het beest nog dagen ligt te creperen omdat baasje het zo zielig vind en de hond voor de dood laat lossen of de hond weet totaal niet wat hij ermee moet en er mee gaat 'spelen'.
Nou inderdaad. Een wolf vangt een prooi, vreet hem op, en gaat lekker een dutje doen. En ADHD labrador (sorry, ik noem maar een ras), sjeest enthousiast achter alles wat beweegt aan, is dan weer afgeleid door iets anders en laat op z'n best een spoor van post-traumatische stress slachtoffers achter.

Ik zie echt het probleem niet van wolven in Nederland. Als we de jagers moeten geloven mot er jaarlijks een quota herten en zwijnen en ander wild-voor-op-tafel worden afgeschoten omdat we tot nu geen wolven hadden. Die beschermde weidevogels hebben momenteel veel meer te vrezen van de huiskat (het zou mooi zijn als de huiskat in landelijke gebieden werd teruggedrongen door een herintroductie van de wilde kat, zodat de huiskat weer werd beperkt tot jagen op muizen en ratten in bewoonde gebieden).

Ik denk ook niet dat we bang hoeven te zijn dat onze honden of kinders tijdens een boswandeling worden aangevallen door wolven, tenzij we vreselijke winters krijgen waarin er niks te vreten is. We hebben nu ook al roofdieren in Nederland die met gemak je chi kunnen killen als hij door de bosjes drentelt, en ik heb nog nul berichten gelezen over chihuahua's die vermoord zijn door een vos of bunzing.

En wat boeren betreft, het lijkt me sterk dat een roedel wolven koeien of schapen gaat killen zolang er veel meer kleinere en makkelijker prooi te vinden is.

Maar misschien zie ik het allemaal te simpel.
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
marian* schreef:

Waarom niet? Met de enorme vergrijzing en leegloop in economisch teruglopende gebieden, en verdere concentratie van populatie in stedelijke gebieden is er weer plek voor de wolf. Wolven hebben eeuwenlang ervaring in succesvol herpopuleren. Ik zie echt het probleem niet.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:

Ik ben ook de krijser en maak dergelijke taferelen hier dagelijks mee. Ik snap dan ook niet dat het instinctieve vermogen van de hond die jaagt in bos en ander landschap waar veel wild zit getolereerd wordt door een eigenaar. Er wordt wel degelijk schade aangericht. Maar eigenlijk is dat een andere discussie. Voor een wolf is het een natuurlijke habitat, daar kun je gewoon niet omheen. Totdat los lopend vee de klos wordt in natuurgebied, dan wordt ook dit verhaal weer anders natuurlijk.
Er is geen schade aan wild door een roofdier in het wild.
Het hele verhaal rond het beheer van groter wild, gaat er om dat er geen roofdieren (behalve de mens) zijn, die prooidieren kunnen beheren. En dan krijg je het probleem van overpopulatie, met als enige, min of meer natuurlijk antwoord, de beheersjacht.
Het verschil tussen hetzende honden en jagende wolven is het doel waar ze achter aan gaan.
De meeste honden gaan voor de lol achter wild aan, als het maar beweegt.
Wolven zijn veel selectiever en willen wat te eten hebben.
Maar willen dat wel efficiënt op hun bord krijgen: gaan dus niet achter alles aan wat beweegt, maar alleen wat waarschijnlijk een makkelijke maaltijd is. Doen de meeste wilde roofdieren.
Wat betreft het loslopend vee: het eigenlijk pas beleid van de laatste jaren dat kadavers blijven liggen, vanuit het besef dat roofdieren ook kadavers eten. Een visarend broedt niet in Nederland zonder zo'n beleid.
In de meeste terreinen waar ook druk gerecreëerd wordt, worden kadavers nog weggehaald of uit het zicht gelegd.
Een 500 kg rund dat gestorven is, is een behoorlijk lange tijd eten voor nogal wat roofdieren.
Alleen vinden de meeste mensen het niet zo gezellig, als dat kadaver daar ligt...
Wiel
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Waarom niet? Met de enorme vergrijzing en leegloop in economisch teruglopende gebieden, en verdere concentratie van populatie in stedelijke gebieden is er weer plek voor de wolf. Wolven hebben eeuwenlang ervaring in succesvol herpopuleren. Ik zie echt het probleem niet.
Ik zie vooral een probleem in het feit dat het om Nl gaat. Waar men _alles_ wil regelen en waar dat nogal eens mislukt wat natuur betreft. Oostvaardersplassen, ganzen beschermen en dan weer massaal afschieten, wild beschermen en dan afschieten.
Er werden toch ook al vossen afgeschoten omdat ze te veel wild aten ? Hoeveel eet een wolf wel niet in vergelijking met een vos ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Goldendelicious schreef:Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of een gedomesticeerde hond iets opjaagt en verstoort of dat een wolf of ander roofdier (vossen, hermelijn etc.) dat doen in het kader van overleving. :U:
hoe sta je dan tegenover , als een kat een klein vogeltje dood , en zijn eten staat gewoon in huis klaar ?
Hanneke2
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
luna2906 schreef:

Als je kijkt hoe regering en officiële organisaties loslopend vee regelmatig hebben laten creperen van de honger in de afgelopen jaren denk ik dat een snelle dood door een wolf 'humaner' is. Er zijn potdomme boswachters ontslagen omdat ze stiekem bij voerden tijdens strenge wintermaanden omdat ze het niet aan konden zien.

Natuurbeheer in Nederland is zo krom, en misschien dat herintroductie van de wolf eindelijk wat ogen open doet gaan.
Fizgig
Zeer actief

In Zaanstad mag er niet meer op vossen worden gejaagd, weet ik wel. Ik dacht dat dat nog niet zo lang zo is want er was zelfs een club die jachttoeren organiseerde in het Twiske en de Jagersplas. Maar nu mag dat niet meer. Er werd vanuit gegaan dat er een overschot aan vossen was, maar dat bleek helemaal niet te kloppen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

sirene schreef:Hoeveel eet een wolf wel niet in vergelijking met een vos ?

Niet zo vreselijk veel meer denk ik, maar de prooien zijn wel groter.
Een vos doodt geen zwijn lijkt mij, maar een wolf wel.

@Biet: ik zou er niks van krijgen als ik eens een kadaver zou zien liggen maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die bijna gillend weglopen bij zoiets. Waarschijnlijk zijn dat ook degenen die een stuk vlees in de supermarkt liever niet ( meer ) linken aan die koe in het weiland of het varken in de varkensfabriek.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”