Mila heeft de neiging om snel aan de lichte kant te zijn. Toen ik 5 maanden geleden met haar bij de DA was, zei die dat hij haar nu toch wel echt wat te mager vond (15,2 kilo, daarvoor was ze nog tussen de 15,5 en 16 kilo) en dat er wel een kilootje bij mocht. Ik wist wel dat ze zeker niet te dik is, dus ik heb zijn advies ter harte genomen en ben meer kvv gaan voeren. Eerst van 350/400 naar 500 gram, maar er kwam niets bij. Toen naar 600 en uiteindelijk op dagen dat we veel deden zelfs 700 gram, en na 4 maanden zat het extra kilootje er inderdaad aan en woog ze 16,3.
Toen ben ik teruggegaan naar 450/500 gram (afhankelijk van activiteit op een dag), en vandaag bij de dierenarts voor een oogcontrole woog ze weer maar 15,2 kilo.
Nu is het bij Mila natuurlijk echt niet te zien en moet je het helemaal op gevoel beoordelen. Ik vind zelf 15,2 kilo ook vrij licht, ook al is Mila een vrij kleine teef. Mijn eerdere collies (ook teven) waren iets groter en wogen rond de 20 kilo.
Ze eet altijd goed - toen ze 700 gram op een dag kreeg, had ze net zo veel eetlust als wanneer ze 500 gram krijgt. Dus daar kan ik ook niet echt iets mee, want als het aan Mila ligt eet ze drie kilo op een dag weg.
Ik word een beetje tureluurs van de verschillende adviezen en nu weet ik het zelf ook niet meer. Wanneer is een hond nou echt te mager, en wanneer is hij gewoon mooi slank?