Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewicht - te mager?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Gewicht - te mager?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben nog een beetje aan het zoeken met Mila wat betreft haar ideale gewicht. Ze is nu 2 jaar en 4 maanden, dus nu zou het toch redelijk stabiel moeten zijn, maar dat is het niet.

Mila heeft de neiging om snel aan de lichte kant te zijn. Toen ik 5 maanden geleden met haar bij de DA was, zei die dat hij haar nu toch wel echt wat te mager vond (15,2 kilo, daarvoor was ze nog tussen de 15,5 en 16 kilo) en dat er wel een kilootje bij mocht. Ik wist wel dat ze zeker niet te dik is, dus ik heb zijn advies ter harte genomen en ben meer kvv gaan voeren. Eerst van 350/400 naar 500 gram, maar er kwam niets bij. Toen naar 600 en uiteindelijk op dagen dat we veel deden zelfs 700 gram, en na 4 maanden zat het extra kilootje er inderdaad aan en woog ze 16,3.
Toen ben ik teruggegaan naar 450/500 gram (afhankelijk van activiteit op een dag), en vandaag bij de dierenarts voor een oogcontrole woog ze weer maar 15,2 kilo. :denken: Maar deze DA was een waarneemster en vond haar eigenlijk wel prima zo.
Nu is het bij Mila natuurlijk echt niet te zien en moet je het helemaal op gevoel beoordelen. Ik vind zelf 15,2 kilo ook vrij licht, ook al is Mila een vrij kleine teef. Mijn eerdere collies (ook teven) waren iets groter en wogen rond de 20 kilo.

Ze eet altijd goed - toen ze 700 gram op een dag kreeg, had ze net zo veel eetlust als wanneer ze 500 gram krijgt. Dus daar kan ik ook niet echt iets mee, want als het aan Mila ligt eet ze drie kilo op een dag weg.

Ik word een beetje tureluurs van de verschillende adviezen en nu weet ik het zelf ook niet meer. Wanneer is een hond nou echt te mager, en wanneer is hij gewoon mooi slank? ;-)
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Gewicht - te mager?

Ongelezen bericht door Lucia »

Als ik dan naar Peertje kijk klinkt Mila wel erg licht inderdaad.
Ik heb hem al eventjes niet gewogen, maar hij zit toch wel rond de 14 kilo, en hij is slank, maar niet echt mager meer.

Ik vind een hond vaak wel mooi op gewicht als de ribben makkelijk voelbaar zijn, zonder hard te drukken, maar wel iets een laagje vet voelbaar ertussen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

ik vind een hond te mager als de ruggegraat in afzonderlijke 'knokkels' voelbaar is, en de ribben en heupbeenderen uitsteken.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

kipo schreef:ik vind een hond te mager als de ruggegraat in afzonderlijke 'knokkels' voelbaar is, en de ribben en heupbeenderen uitsteken.
Dan vind je ze hier alle 3 te mager :F:

Ik vind het ook lastig, een goed gewicht. Hier vind ik Dumas momenteel te mager. Hij krijgt momenteel 50% meer dan normaal en hopelijk is ie snel wat zwaarder.
DeDiana
Zeer actief

Hmm,, ja, ik vind het ook lastig dus, vooral nu ik bij hetzelfde gewicht de ene DA hoor zeggen dat er echt wel een kilootje bij mag, en de ander zegt dat het zo prima is.
En ook omdat het voor een collieteef inderdaad wel flink onder het gemiddelde gewicht ligt, terwijl Mila met haar 51 cm schofthoogte wel gewoon binnen de rasstandaard valt (net).
Nu doe ik twee keer in de week behendigheid met haar, dus ik heb haar liever aan de lichte kant dan aan de zware kant. Maar té licht is ook niet de bedoeling natuurlijk.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Dan is boef ook te mager. Op 1 stukje van zijn rug voel je zijn ruggegraad, zijn heupbotten steken niet uit, maar zijn ribben zijn goed te voelen en af en toe ook te zien (ligt eraan doe hij staat) daarnaast heeft hij een mooie lijn van buik naar borst en vind ik hem wel prima zo.
hij mag van mij tussen de 34,5 en 35,5 kg wegen. Toen hij 36,3 woog vond ik hem te dik eruit zien, haha..

Verder is het voor dierenartsen ook persoonlijk wat ze mooi vinden en wat niet. Ik zou je eigen idee vormen en een gewicht aahouden hoe jij haar prima vind en dat in de gaten houden.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
kipo
Zeer actief

DeDiana schreef:Hmm,, ja, ik vind het ook lastig dus, vooral nu ik bij hetzelfde gewicht de ene DA hoor zeggen dat er echt wel een kilootje bij mag, en de ander zegt dat het zo prima is.
En ook omdat het voor een collieteef inderdaad wel flink onder het gemiddelde gewicht ligt, terwijl Mila met haar 51 cm schofthoogte wel gewoon binnen de rasstandaard valt (net).
Nu doe ik twee keer in de week behendigheid met haar, dus ik heb haar liever aan de lichte kant dan aan de zware kant. Maar té licht is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Het is ook wel een beetje wat de persoonlijke voorkeur van die dierenartsen is, maar heeft de da die zei dat er een kilootje bij mag gezegd dat dat mag of dat hij vindt dat dat moet?
DeDiana
Zeer actief

kipo schreef:Het is ook wel een beetje wat de persoonlijke voorkeur van die dierenartsen is, maar heeft de da die zei dat er een kilootje bij mag gezegd dat dat mag of dat hij vindt dat dat moet?
Hij bedoelde wel echt dat er een kilootje bij moest ja :-)

Bij Mila is het wat lastig beoordelen, omdat je het door haar vacht gewoon niet kunt zien. En met voelen vind ik het moeilijk om precies in de gaten te houden of ze iets is aangekomen of afgevallen. Ik had nu niet het idee dat ze was afgevallen, maar er was toch weer een kilo af. Ik denk dat ik maar eens een weegschaal aan moet schaffen ;-)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Lastig hoor zulke dingen. Hoe hoog is Mila? Ik meen me van doe dag te herinneren dat ze niet veel kleiner was dan Luna? Lun is 62 cm hoog en 26 kilo, maar nog steeds rank qua flanken etc.

Ik vind Mila overigens niet extreem mager tonen, maar de vacht zal daar vast ook wat in doen. Het klinkt wel weer heel licht...

Als ze verder even energiek en vrolijk is, zou ik me er niet heel druk om maken, maar kan me wel voorstellen dat het knaagt.
DeDiana
Zeer actief

Mila is maar 51 cm :-) Dus wel flink wat kleiner dan Luna.
En of ze wel of niet mager is, kun je door de vacht echt niet zien. Energiek en vrolijk is ze zeker, dus ik heb er zelf nooit zo'n kwestie van gemaakt. Pas nu ik in korte tijd van twee dierenartsen een tegenovergesteld advies kreeg, ben ik zelf een beetje gaan twijfelen of het nu wel of niet goed is.
kipo
Zeer actief

DeDiana schreef:Mila is maar 51 cm :-) Dus wel flink wat kleiner dan Luna.
En of ze wel of niet mager is, kun je door de vacht echt niet zien. Energiek en vrolijk is ze zeker, dus ik heb er zelf nooit zo'n kwestie van gemaakt. Pas nu ik in korte tijd van twee dierenartsen een tegenovergesteld advies kreeg, ben ik zelf een beetje gaan twijfelen of het nu wel of niet goed is.
Bij vrijwel elke da kun je zo binnenlopen om je hond even te wegen en vaak kun je dan ook wel even vragen wat ze van dat gewicht vinden. Misschien is het een idee om een derde mening te vragen en dan ook even doorvragen waarom die da dat zo vindt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Dumas is 45 cm en 14.5 kilo....
Maarja, bouw kan wel heel verschillend zijn
DeDiana
Zeer actief

Machie schreef:Dumas is 45 cm en 14.5 kilo....
Maarja, bouw kan wel heel verschillend zijn
Hmm, dat is dus redelijk vergelijkbaar. Ik kan eigenlijk niet zo goed inschatten wat er qua bouw onder die Pulivacht schuilgaat ;-)
Maar Dumas vind jij nu dus te licht? Wat zou voor hem (in jouw ogen) een ideaal gewicht zijn?
luna2906
Zeer actief

DeDiana schreef:Mila is maar 51 cm :-) Dus wel flink wat kleiner dan Luna.
Ik kan dus echt niet schatten :oohja:

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt hoor, maar als je al meer voer geprobeerd hebt en het aankomen lukt niet, dan houdt het op een gegeven moment ook op denk ik. Je kunt haar moeilijk minder beweging geven. Zo'n jonge, vrolijke hond.

Dus hoewel het misschien aan de lichte kant is, wat niet wil dat wil niet. Ze is blij, energiek en heeft een goede eetlust. Ik denk dat je zelf prima in kunt schatten als het echt te mager wordt :ok:
Machie
Zeer actief

Dumas mag een kilo zwaarder. Zijn heupbotten zijn me te goed voelbaar. Hij eet al 600 gram vlees per dag :oeps:
Dumas is redelijk grof qua bouw. Csiva is veel fijner. Die is 42 cm en 10 kilo ;)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Die vacht vertekent als een gék, Luna.
Toen ik Cayuga kreeg was hij graatmager, 15 kilo en ik kon mijn vingers tussen de uitstekende heupbotten leggen. Maar hij leek heel wat, hoor.
Mijn gok was dat hij ongeveer een kilo of 20 zou moeten wegen. Zijn fokster, die hem ook kent, denkt dat ook. 20 à 21 kilo zou mooi zijn. Het is echt lastig als je het op het oog moet doen, met zo'n vacht. Ik voel dus wel, de knobbels van de ruggegraat en de heupbeenderen wil ik niet te voelbaar hebben. Dat is overigens voornamelijk een kwestie van bespiering. Als ze té mager worden, vreten ze hun eigen spierweefsel op.

Maar goed, met zo'n mager plofhondje ( :F: ) is de weegschaal je vriend. En ik wil niet - NOOIT! - mijn vingers klem kunnen leggen tussen de heupbotten. Dan gaat mijn maag draaien in mijn lijf en mijn hart pijn doen en zo.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
DeDiana
Zeer actief

Miranda schreef:Die vacht vertekent als een gék, Luna.
Toen ik Cayuga kreeg was hij graatmager, 15 kilo en ik kon mijn vingers tussen de uitstekende heupbotten leggen. Maar hij leek heel wat, hoor.
Mijn gok was dat hij ongeveer een kilo of 20 zou moeten wegen. Zijn fokster, die hem ook kent, denkt dat ook. 20 à 21 kilo zou mooi zijn. Het is echt lastig als je het op het oog moet doen, met zo'n vacht. Ik voel dus wel, de knobbels van de ruggegraat en de heupbeenderen wil ik niet te voelbaar hebben. Dat is overigens voornamelijk een kwestie van bespiering. Als ze té mager worden, vreten ze hun eigen spierweefsel op.

Maar goed, met zo'n mager plofhondje ( :F: ) is de weegschaal je vriend. En ik wil niet - NOOIT! - mijn vingers klem kunnen leggen tussen de heupbotten. Dan gaat mijn maag draaien in mijn lijf en mijn hart pijn doen en zo.
Dank je Miranda, daar kan ik wel wat mee denk ik. Het is inderdaad de vacht die heel erg vertekent op het oog. En zelfs met goed voelen zit die vacht nog in de weg ;-)
De knobbels van de ruggengraat voel ik wel, maar ze steken niet echt uit. Bij Mila's heupbotten is het alweer lastiger beoordelen, want daar heeft ze net heel veel haar en ondervacht. Ik voel wel waar ze zitten, maar ze steken niet echt uit.
luna2906
Zeer actief

Miranda schreef:Die vacht vertekent als een gék, Luna.
Dat geloof ik gelijk. Maar ik heb een korthaar, dus ik weet het niet uit ervaring :wink: Daarbij heb ik Mila maar één keer live gezien (en veel groter gedacht blijkbaar) en heb ik dus verder geen idee hoe het voelt.
DeDiana
Zeer actief

Machie schreef:Dumas mag een kilo zwaarder. Zijn heupbotten zijn me te goed voelbaar. Hij eet al 600 gram vlees per dag :oeps:
Dumas is redelijk grof qua bouw. Csiva is veel fijner. Die is 42 cm en 10 kilo ;)
Ik dacht al wel dat een Puli grover gebouwd zou zijn dan een collie. Mila is vrij fijntjes.
Die 600 gram is dan zijn dubbele portie, dus normaal krijgt hij 300 gram?
luna2906
Zeer actief

Ik weet trouwens niet wat voor KVV je voert, maar kun je niet over naar een wat vettiger variant? Misschien dat je dan het gewicht iets om hoog krijgt? Als je zelf denkt dat iets aankomen helpt hoor. Een beetje reserve is ook niet erg, want zo te lezen is het er ook zo weer af als het zou moeten.
DeDiana
Zeer actief

luna2906 schreef:Ik weet trouwens niet wat voor KVV je voert, maar kun je niet over naar een wat vettiger variant? Misschien dat je dan het gewicht iets om hoog krijgt? Als je zelf denkt dat iets aankomen helpt hoor. Een beetje reserve is ook niet erg, want zo te lezen is het er ook zo weer af als het zou moeten.
Ik geef al een paar keer in de week Smuldier kip - dat is echt behoorlijk vet - en ook vette vis zoals makreel. Daarnaast verschillende kvv's door elkaar, zowel vettere als minder vette (maar de heel magere laat ik links liggen). Ze krijgt ook nog eens behoorlijk wat beloningsvoertjes erbij (gedroogde vleesjes, frikadel, stukjes kaas en rodiworst).
Ik heb het via Facebook ook even gepolst bij andere collie-eigenaren, en ook daar zijn de meningen verdeeld (voor zover je er een mening over kunt hebben van achter een beeldscherm). Ik denk dat ze aan de lichte kant is, maar niet ontzettend mager, en dat ik waarschijnlijk zo'n 16 kilo als streefgewicht voor haar moet gaan aanhouden. Dus maar weer een tijdje 600 gram gaan geven en kijken wat dat doet.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

DeDiana schreef:
Machie schreef:Dumas mag een kilo zwaarder. Zijn heupbotten zijn me te goed voelbaar. Hij eet al 600 gram vlees per dag :oeps:
Ik dacht al wel dat een Puli grover gebouwd zou zijn dan een collie. Mila is vrij fijntjes.
Ik geef Cayuga momenteel (in overleg met de DA) het dubbele van wat ik ongeveer inschat dat hij straks moet hebben om hem op gewicht te houden. Nu krijgt hij 1,3 rol Lotgering en een kippenkarkas standaard. Soms twee rollen Lotgering (Da's een kilo ;) ). Soms gooi ik er extra's bij als ei, yoghurt, etc. Schapenvetbonbons krijgt hij ook. En regelmatig stop ik hem wat lekkers toe.
And few will ever climb
DeDiana
Zeer actief

Miranda schreef:
DeDiana schreef:
Ik geef Cayuga momenteel (in overleg met de DA) het dubbele van wat ik ongeveer inschat dat hij straks moet hebben om hem op gewicht te houden. Nu krijgt hij 1,3 rol Lotgering en een kippenkarkas standaard. Soms twee rollen Lotgering (Da's een kilo ;) ). Soms gooi ik er extra's bij als ei, yoghurt, etc. Schapenvetbonbons krijgt hij ook. En regelmatig stop ik hem wat lekkers toe.
O ja, niet te vergeten, schapenvetbonbons krijgt Mila ook ;-)

Het punt is dat ik het moeilijk vind om vast te stellen wat dan het ideale gewicht voor Mila zou zijn. Ik denk dat ik die 16 kilo even als streefgewicht aanhoud en dan nog eens bij een andere dierenarts binnenloop om te vragen wat hij ervan denkt.
luna2906
Zeer actief

DeDiana schreef:
luna2906 schreef:Ik weet trouwens niet wat voor KVV je voert, maar kun je niet over naar een wat vettiger variant? Misschien dat je dan het gewicht iets om hoog krijgt? Als je zelf denkt dat iets aankomen helpt hoor. Een beetje reserve is ook niet erg, want zo te lezen is het er ook zo weer af als het zou moeten.
Ik geef al een paar keer in de week Smuldier kip - dat is echt behoorlijk vet - en ook vette vis zoals makreel. Daarnaast verschillende kvv's door elkaar, zowel vettere als minder vette (maar de heel magere laat ik links liggen). Ze krijgt ook nog eens behoorlijk wat beloningsvoertjes erbij (gedroogde vleesjes, frikadel, stukjes kaas en rodiworst).
Ik heb het via Facebook ook even gepolst bij andere collie-eigenaren, en ook daar zijn de meningen verdeeld (voor zover je er een mening over kunt hebben van achter een beeldscherm). Ik denk dat ze aan de lichte kant is, maar niet ontzettend mager, en dat ik waarschijnlijk zo'n 16 kilo als streefgewicht voor haar moet gaan aanhouden. Dus maar weer een tijdje 600 gram gaan geven en kijken wat dat doet.
Nou, dan denk ik dat je het zelf prima inschat. Je kunt haar moeilijk gaan vetmesten puur om de kilo's om hoog te krijgen. Gezond voer als basis - zoals nu - lijkt mij dan belangrijker dan de kilo's :ok: Ik zou gewoon op je eigen inzicht afgaan. Jij kent haar het beste immers.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dat, inderdaad, ik zou ook even overstappen op een KVV versie met meer vet, en dan kan je later als dat nodig is terug naar een magerder versie zonder dat je al teveel met minder hoeveelheden moet gaan klooien.

Ik vind trouwens ook wel dat jonge honden die goed bewegen best wat mager mogen ogen. Als er maar mooie spieren op zitten. Nu een slanke hond met een goeie bespiering betekent op de ouwe dag uiteindelijk een hond die nog steeds mooi op gewicht is. Ik sprak daar laatst over met de baas van een GR die net zo oud is als Jack en waarmee Jack in de jonge jaren veel mee heeft gerend en gespeeld. Al die beweging en niet te veel vreten levert mooie relatief gezonde ouwe mannen op waarbij je ribben kan voelen/zien en die voor hun leeftijd (12+) nog steeds een mooie gespierde kont hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ik heb niet alles gelezen maar ik voer op zicht. Wanneer ribben echt zichtbaar worden vind ik mijn honden te mager. Indien een hond uitgestrekt is vind ik de laatste 3 ribben zichtbaar ok. een ruggegraad zien en voelen vind ik persoonlijk te mager
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
DeDiana
Zeer actief

Sucha schreef:ik heb niet alles gelezen maar ik voer op zicht. Wanneer ribben echt zichtbaar worden vind ik mijn honden te mager. Indien een hond uitgestrekt is vind ik de laatste 3 ribben zichtbaar ok. een ruggegraad zien en voelen vind ik persoonlijk te mager
Ja... zou ik ook doen als ik een kortharige hond had. Maar bij een collie gaat dat dus niet werken. :mrgreen:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sucha schreef:ik heb niet alles gelezen maar ik voer op zicht. Wanneer ribben echt zichtbaar worden vind ik mijn honden te mager. Indien een hond uitgestrekt is vind ik de laatste 3 ribben zichtbaar ok. een ruggegraad zien en voelen vind ik persoonlijk te mager
Vind je de rechterhond (de donkere) op de foto te mager, precies goed of zelfs iets te zwaar?

Afbeelding

Die is dus véél te mager. Op de foto weegt hij 15 kilo, waar 20 à 21 kilo een gezond, nog schraal gewicht is.
And few will ever climb
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik heb haar vorig jaar gevoeld en ik schrok ervan hoe dun ze was eerlijk gezegd. ik voelde haar botten echt heel duidelijk en er zat niks overheen. ik weet niet hoe ze nu is maar ik zou proberen haar te laten aankomen als ze nog zo is. dan heeft ze ook wat reserve voor het geval dat.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als ik het goed lees weeg je haar alleen bij de DA? Ik zou tussendoor ook thuis wegen door samen op de weegschaal te gaan staan (haar optillend) en daarna jezelf nog even te wegen en dat eraf te trekken.
Zo doe ik het altijd met de katten, maar sinds kort met Laissah ook. Ik ben bij Laissah overgestapt op ander voer en dan is het in het begin lastig in te schatten hoeveel je moet geven. Dan wil ik direct weten als ze afvalt (wat dus gebeurde), want ze is al wat te mager. Ik wil haar dus ook wat aan laten komen, maar dat gaat hier ook behoorlijk moeizaam.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”