Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

GeQwetste Qurry

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

GeQwetste Qurry

Ongelezen bericht door Perle »

Onze jongste, Qurry (12 weken), is daarstraks omgekegeld en in de buik gebeten door een -roedelvreemde, niet van ons- jongvolwassen teef :ugh: . "Gelukkig" had ik de teef snel bij haar kop en vervolgens kaak vast waardoor ze niet veel meer schade heeft gedaan dan een hoektand door de buikhuid.

Gevolg: 4 hechtingen en mooi bont en blauw.
En nu heb ik toch al wel wat ervaring met hechtingen en stevige blessures hier en daar, maar nog nooit bij zo'n jonge hond. Màn, wat moet ik mezelf tot de orde roepen! Waar ik er anders vrij 'down to earth' bij blijf, vind ik dit toch zìelig :oeps: .

Maar goed, zal mezelf wel onder de kont schoppen. :mrgreen:

Zou het een goed idee zijn om na enkele dagen, als de wonde wat gedicht is, groene leem te gebruiken om de wondheling te helpen? Of andere tips?
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: GeQwetste Qurry

Ongelezen bericht door crutz »

Zou er idd wel groene leem op doen ja.....

Sterkte
Perle
Zeer actief

Thanks!

Het hupke ligt nu op een donsdeken in de zetel :oeps: , ze is helemaal stijf en weet niet hoe te gaan liggen.
Net ook een deeltje Aplazyl gegeven.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Tallie heeft eens een hoektand door de huid van haar zij gehad, kon helemaal onder de huid kijken. Ik heb toen fanatiek met honingzalf gesmeerd en dat heeft erg goed geholpen, ik heb het niet laten hechten.

Afbeelding

Na 1 week
Afbeelding
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Idd of honingzalf, gebruik zelf dan t liefste propolis tinctuur. Ook nog bitter ;-)
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Waarom denk je dat de teef haar aanviel eigenlijk? Niet om te oordelen ofzo, ik ben nieuwsgierig. Ik lees wel vaker over honden die pups niet moeten, zou dat nou een soort jaloezie ofzo zijn? Of, het is zwakker dus ik val het aan, ofzo? Gewoon omdat het kan?

Bij mijn honden is het zo dat pups juist altijd geaccepteerd worden en netter behandeld worden dan volwassen honden, het zogenaamde puppy-krediet. Met een pup maak ik me nooit zorgen om een vervelende reactie van ze. Zelfs Bruno houdt van pups en die vind teven ook niks eigenlijk. Pups, daar gaat ie zelfs hard van kwispelen, die kunnen hem soms echt charmeren. Dus ik vraag me af, welke hond valt nou een pup aan? En dan helemaal een teef.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Waarom denk je dat de teef haar aanviel eigenlijk? Niet om te oordelen ofzo, ik ben nieuwsgierig. Ik lees wel vaker over honden die pups niet moeten, zou dat nou een soort jaloezie ofzo zijn? Of, het is zwakker dus ik val het aan, ofzo? Gewoon omdat het kan?

Bij mijn honden is het zo dat pups juist altijd geaccepteerd worden en netter behandeld worden dan volwassen honden, het zogenaamde puppy-krediet. Met een pup maak ik me nooit zorgen om een vervelende reactie van ze. Zelfs Bruno houdt van pups en die vind teven ook niks eigenlijk. Pups, daar gaat ie zelfs hard van kwispelen, die kunnen hem soms echt charmeren. Dus ik vraag me af, welke hond valt nou een pup aan? En dan helemaal een teef.

Dat kan gewoon prima hoor. Puppy-krediet (als t al bestaat) geldt alleen binnen de eigen roedel...
Fizgig
Zeer actief

crutz schreef:
Fizgig schreef:Waarom denk je dat de teef haar aanviel eigenlijk? Niet om te oordelen ofzo, ik ben nieuwsgierig. Ik lees wel vaker over honden die pups niet moeten, zou dat nou een soort jaloezie ofzo zijn? Of, het is zwakker dus ik val het aan, ofzo? Gewoon omdat het kan?

Dat kan gewoon prima hoor. Puppy-krediet (als t al bestaat) geldt alleen binnen de eigen roedel...

Mm, maar ik zie toch dat andere honden in het park ook leuk reageren op pups. De verhalen van pups die worden aangevallen, zijn toch in de minderheid, dacht ik? Maar ik weet ook wel dat het kan, ik vraag me alleen af waarom. Ze hebben namelijk nog weinig hormonen en ruiken daar ook nog niet zo naar. Ik denk zelf dat dat ervoor zorgt dat volwassen honden ze meteen accepteren, het gebrek aan hormonaal luchtje zorgt ervoor dat ze weten dat het een pup is. En je zou zeggen dat het instinkt is voor een hond om pups niet aan te vallen, omdat het het nageslacht is. Er kan niet worden overleefd als de pups allemaal worden doodgebeten natuurlijk. En als honden pups zouden beoordelen zoals volwassen honden, zouden er heel wat meer worden doodgebeten, lijkt mij. Dus ik snap dat nog niet helemaal.
Perle
Zeer actief

Ah, goed dat je er me aan doet denken! Honingzalf heb ik nog in huis!
En de groene leem is ook besteld.

Tallie (of baasje van ;) ): wonde was wel redelijk wat groter dan die bij Tallie, zo te zien. Maar goed, is in ieder geval hoopvol dat die zonder hechten al zo goed geheeld is!

Tja, reden van de aanval. Kan ik uiteindelijk ook maar naar gissen. Maar ik vermoed: de teef zat met de groep (6 personen waaronder haar eigenaren, Qurry daarbij) in het zicht. Er werd door haar eigenaren redelijk wat aandacht besteed aan Qurry.
Ik vermoed dus dat jaloezie/frustratie van het moeten wachten één van de factoren is.
Mogelijk bijkomende factoren: de teef was hoogloops (en dan zijn de teven hier ook heel wat minder tolerant), en zou natuurlijk ook gewoon kunnen: het karakter van de teef in kwestie, dat zich tentoonspreidde...

Ondertussen hopst Het Gekruide hier al terug zelf in en uit de zetel, en loopt alweer staart-en-poten te jagen tussen enkele van onze (voorzichtige) volwassen honden. Best een geruststelling, ik was vooral erg bang wat de impact ging zijn in haar interactie met andere honden. Nog even afwachten wat het geeft met vreemde honden.
Fizgig
Zeer actief

Dat klinkt wel logisch eigenlijk. Maar goed, wel jammer dat je het achteraf alleen vast kunt stellen natuurlijk. Fijn dat ie zo goed opknapt.

Ik lees wel eens dat mensen weten dat hun hond als pup is aangevallen en die verbinden het wel aan het gedrag als volwassene. Maar ik denk zelf dat het ook vaak gebeurt dat de hond er niks aan over houdt. Het is alleen zo, als ze er wat aan over houden, denk je natuurlijk meteen terug aan die aanval als pup.

Ik heb zelf het idee dat Bruno als pup een keer iets op zijn kop heeft gekregen, dat er iets op hem is gevallen. Hij is namelijk als de dood om ergens langs te lopen als hij het idee heeft dat het zou kunnen gaan vallen. Daar ben ik nu wel achter. Maar wie weet komt het wel ergens anders door, misschien is ie wel een beetje bijziend en zou hij eigenlijk een brilletje moeten. Of is het niet gerelateerd aan een trauma maar is ie gewoon een bangepoeperd, haha. Sommige mensen zeggen dat honden in het heden leven en geen trauma's kunnen hebben, maar dat geloof ik zelf ook niet. Het kan wel. Maar goed, als baas moet je je er natuurlijk ook overheen zetten. En bij ons blijven die dingen wel langer hangen, denk ik.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Fizgig schreef:
crutz schreef:

Mm, maar ik zie toch dat andere honden in het park ook leuk reageren op pups. De verhalen van pups die worden aangevallen, zijn toch in de minderheid, dacht ik? Maar ik weet ook wel dat het kan, ik vraag me alleen af waarom. Ze hebben namelijk nog weinig hormonen en ruiken daar ook nog niet zo naar. Ik denk zelf dat dat ervoor zorgt dat volwassen honden ze meteen accepteren, het gebrek aan hormonaal luchtje zorgt ervoor dat ze weten dat het een pup is. En je zou zeggen dat het instinkt is voor een hond om pups niet aan te vallen, omdat het het nageslacht is. Er kan niet worden overleefd als de pups allemaal worden doodgebeten natuurlijk. En als honden pups zouden beoordelen zoals volwassen honden, zouden er heel wat meer worden doodgebeten, lijkt mij. Dus ik snap dat nog niet helemaal.
Wat ik vaak zie is dat pups gruwelijk irritant en opdringerig zijn naar volwassen honden, heeft niks met luchtjes of status te maken. Ze hebben dan vaak te weinig of geen respect voor een volwassen hond en springen er tegen aan ed. Zat volwassen honden die daar niks van moeten hebben en de pup corrigeren, dat corrigeren gaat soms wel eens iets te hard.

Daan doet niet aan puppenkrediet, behorend tot de roedel of niet ze hebben gewoon buiten zijn persoonlijke zone te blijven. Hij geeft dit meestal eerst netjes aan om vervolgens zeer duidelijk te vertellen dat de pup moet oprotten of anders klappen kan krijgen. Tussen dit netjes aangeven en klappen geven kan afhankelijk van de pup 1 seconden zitten of een paar minuten. Of te wel Daan komt niet in aanraking met jongen pups.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

kiki78 schreef: Wat ik vaak zie is dat pups gruwelijk irritant en opdringerig zijn naar volwassen honden, heeft niks met luchtjes of status te maken. Ze hebben dan vaak te weinig of geen respect voor een volwassen hond en springen er tegen aan ed. Zat volwassen honden die daar niks van moeten hebben en de pup corrigeren, dat corrigeren gaat soms wel eens iets te hard.

Daan doet niet aan puppenkrediet, behorend tot de roedel of niet ze hebben gewoon buiten zijn persoonlijke zone te blijven. Hij geeft dit meestal eerst netjes aan om vervolgens zeer duidelijk te vertellen dat de pup moet oprotten of anders klappen kan krijgen. Tussen dit netjes aangeven en klappen geven kan afhankelijk van de pup 1 seconden zitten of een paar minuten. Of te wel Daan komt niet in aanraking met jongen pups.
Okee, dat klinkt idd wel als een oorzaak. Ik zie wel een verschil in hoe ze reageren op een rustige pup en een springerige boxerpup. Die laatste woont hier in de buurt en is erg onderdanig. Maar hij blijft opspringen. En dat vindt Bruno ook niks. Als ik zie dat een pup erg hyper is, zeg ik dat ook meteen tegen mijn vriend, hou Bruno maar kort bij deze. Maar het scheelt wel hoe oud ze zijn. Als ze echt nog baby zijn, zie ik dat Bruno ze erg leuk vindt.

Bruno heeft tien pups op de wereld helpen zetten, bij zijn vorige eigenaren, met zijn ex-teefje, haha. En ik denk zelf dat ze hem hebben weggedaan om die reden, ze waren bang dat dat niet goed zou gaan met Bruno, al die pups. Nou, vette misvatting want hij vindt ze juist geweldig. Hij zou een geweldige vader zijn geweest. Nu hebben ze wel een pup gehouden die als twee druppels water op Bruno lijkt. Die is nu aan het puberen en het gaat erg goed. Maar ze missen Bruno nog steeds.
Perle
Zeer actief

Fizgig schreef:Dat klinkt wel logisch eigenlijk. Maar goed, wel jammer dat je het achteraf alleen vast kunt stellen natuurlijk.
Tja, inderdaad. Maarja, ik stond met mijn rug naar haar toe toen ze uit te bench kwam, en had dit soort gedrag ook niet verwacht. Ik had vòòral helemaal niet verwacht dat die teef onaangelijnd zou komen, dit is een duidelijke regel bij onze activiteiten dat honden ten alle tijde aangelijnd zijn/zsm aangelijnd worden. Eigenares was erg aangedaan en boos op zichzelf, gaf zelf al aan dat ze dit eigenlijk zo goed weet maar te nonchalant werd. Helaas les keihard geleerd. :blauwoog: Vind het op zich ook wel jammer voor haar dat ze zo'n gedrag bij haar hond moet ontdekken, maar ze zal er toch degelijk rekening mee moeten houden.

Overigens was er in dit geval niet sprake van de pup die te opdringerig was, daar had ze de tijd niet voor ;).

Zeg eh...is Bruno misschien bang van schaduwen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”