jvanringen schreef:En toch wordt het door een aantal mensen die kundige trainers zijn wel geadviseerd, bijvoorbeeld een hond die uit zijn dak gaat negeren en normaal verder gaan met een simpel goed zo als het over is. Sommige honden zijn daar wel gevoelig voor.
Wat jij beschrijft is precies wat ik ook zeg, maar dat doet Milan niet, want als de hond rustig is en netjes naast hem zit wordt dat genegeerd en als hij uit zijn dak gaat wordt hij gestraft.
er zijn best veel honden die het erg goed doen op zelf laten nadenken wat ze moeten doen om goed gedrag te vertonen,
Eerlijk gezegd vind ik het volslagen belachelijk om een hond in een dergelijke stress-situatie zelf te laten nadenken wat hij moet doen om goed gedrag te vertonen en hem vervolgens, áls jij dan dat goede gedrag vertoont, straal te negeren. Heel akelig vind ik dat, de manier waarop hij de situatie zo manipuleert dat de honden niets anders kunnen doen dan falen - waarvoor ze dan weer hardhandig gecorrigeerd worden.
Ik vind helemaal niet dat hij kan kijken naar honden. Ik vind dat hij goed kan kijken naar hoe hij de situatie van de hond zodanig kan manipuleren dat hij er zelf weer als held uit komt.
Maar je hebt gelijk, het worden altijd eindeloze discussies en dat heeft geen enkele zin, dus ik stop er ook maar mee.
Je denkt nog steeds in methode.
Goed gedrag = koekje er in/aai over z'n bol.
Terwijl de wolfhibryde nog steeds gefoccused is op die collie.
Het was nog niet klaar.
Hij doet precies wat er van hem gevraagd wordt: hond vertoont dit of dat probleemgedrag, wat hij vervolgens aanspreekt.
Nu is zo'n 99% een succesverhaal, dus ergens denk ik dat jij blijft hangen in dat falen, niet de betreffende hond.
Je haalt 1 aspect, uit 1 voorbeeld en hangt daar al je conclusies aan op.
Als je het niet eens bent met de aanpak, vertel me dan liever wat jij gedaan had.
Is veel interessanter en brengt mensen misschien nog op goede ideeën.
Oh ja, en gedragsveranderingen van een hond die die zelf heeft kunnen uitvogelen, beklijven veel beter, zijn ook veel levendiger dan veranderingen die aangeleerd zijn.
Is hondeigen gedrag geworden.
Hoort thuis in de opvoeding, geloof ik.
En ja, veranderen door gerichte training daarentegen, gaat weer sneller.