Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staart couperen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Staart couperen?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Okee, niet serieus natuurlijk! :roos:
Ik ben nooit voorstander geweest van het couperen van staarten en heb ook nooit enig nut ervan gezien, maar nu kan ik een heeeeeel klein beetje begrijpen dat het een nut zou kunnen hebben. Niet dat dat maakt dat ik het serieus zou overwegen hoor (buiten dat het -gelukkig- niet meer mag natuurlijk).
Maar ik zit wel met een vraag over de staart en het heelhouden daarvan :vaag: .

Laissah slaat in haar enthousiasme haar staart zo hard tegen objecten (m.n. houten meubelen) dat ze regelmatig bloed heeft aan haar staart(punt). De eerste dagen had ze het minstens 1x per dag, nu de rust er steeds meer in komt wordt het wel wat minder al geloof ik.
Ik vind het echt vervelend voor Laissah dat ze haar staart tot bloedens toe stuk slaat. Helaas merk ik geen leerproces bij haar, dat had ik wel fijn gevonden... Overigens kan ze ons er ook flink pijn mee doen door ermee tegen ons aan te slaan, het is net een zweepslag :zweep: , maar dat vind ik dan weer niet zo belangrijk.
Wat ik eraan doe is proberen haar enthousiasme te temperen (vooral binnenshuis), of haar te laten zitten bijvoorbeeld. Ze is al veel rustiger dan twee weken geleden (toen ze hier kwam) dus dat helpt, daarnaast doe ik veel wachtoefeningen waar ik veel positief resultaat van zie. :ok:

Maar ik vraag me af hoe andere bazen van honden met harde, enthousiast zwaaiende staarten hiermee omgaan. Hebben jullie nog andere tips, naast het watteren van al het meubilair? :U:
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Aantal honden: 1

Re: Staart couperen?

Ongelezen bericht door wiebel »

Ik heb geen tips, maar wel een hond gekent die daardoor gecoupeerd werd. Die had inmiddels een chronische onsteking aan zijn staart die niet dicht wilde. Laatste optie was om de helft van zijn staart te verwijderen.
Dus denk aanleren te zitten en rustig te doen eigenlijk alles is wat je kan doen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

mocht het niet dicht willen, deden wij bij onze honden een stukje pvs buis wat precies paste ( geen speling tussen staart en pvs) om het puntje voor een paar dagen zodat het tijd heeft om te genezen. let op dat de staart dan wel extra hard aankomt bij jezelf.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

geen idee, Gil is lomp , maar zijn staart heeft ie nooit stuk, hoewel t soms net een :zweep: is, heb ik ook wel eens gezegd, de volgende wordt er eentje zonder staart :engel:
Zamunda
Zeer actief

wiebel schreef:Ik heb geen tips, maar wel een hond gekent die daardoor gecoupeerd werd. Die had inmiddels een chronische onsteking aan zijn staart die niet dicht wilde. Laatste optie was om de helft van zijn staart te verwijderen.
Dus denk aanleren te zitten en rustig te doen eigenlijk alles is wat je kan doen.
Ja, dat wil ik dus graag voorkomen, dat het op een gegeven moment wel een medische noodzaak wordt om te couperen. Nu verwacht ik niet zo snel dat dat bij Laissah zou gebeuren, ze is immers bijna twee en heeft er tot nog toe schijnbaar niet veel meer last van dan af en toe bloeden.
Zamunda
Zeer actief

@bellabeest: Ja, zoiets had ik ook bedacht mocht het een wondje zijn wat niet dichtwil. Alleen durf ik geen pijpje aan wat 'precies' past, ik ben toch bang dat dat gaat klemmen en de bloedafvoer belemmert. Dus ik zou dan iets met een watten of een pijpje en tape proberen. Hoewel het natuurlijk niet makkelijk is om aan zo'n gladde staart iets vast te maken. Maar dan begin ik wel bovenaan met de tape.
Goede tip dat die staart dan bij mezelf nog harder aankomt haha, daar had ik nog niet aan gedacht. :ok:
S@ndr@ schreef:geen idee, Gil is lomp , maar zijn staart heeft ie nooit stuk, hoewel t soms net een :zweep: is, heb ik ook wel eens gezegd, de volgende wordt er eentje zonder staart :engel:
Haha, ja dat kan echt flink pijn doen hè!!! Ik zit al onder de blauwe plekken op mijn bovenbenen :blauwoog: .
Van de week gingen we met de auto weg. Ik was bij de auto bezig om de spullen erin te zetten en manlief was Laissah gaan halen. Vervolgens deed ik Laissahs tuigje om bij de auto en liet haar daarna de auto in.
"Hm", zegt manlief, "je hebt allemaal rode vlekken op je broek...". Tja, had juffie dus binnen waarschijnlijk lekker druk met die staart rond lopen zwiepen en daarna mijn (GELE) broek even flink besmeurd :oeps: . Dus ik mocht weer naar binnen om de vlekken eruit te gaan halen. Never a dull moment hè...
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Zamunda schreef:@bellabeest: Ja, zoiets had ik ook bedacht mocht het een wondje zijn wat niet dichtwil. Alleen durf ik geen pijpje aan wat 'precies' past, ik ben toch bang dat dat gaat klemmen en de bloedafvoer belemmert. Dus ik zou dan iets met een watten of een pijpje en tape proberen. Hoewel het natuurlijk niet makkelijk is om aan zo'n gladde staart iets vast te maken. Maar dan begin ik wel bovenaan met de tape.
Goede tip dat die staart dan bij mezelf nog harder aankomt haha, daar had ik nog niet aan gedacht. :ok:
S@ndr@ schreef:geen idee, Gil is lomp , maar zijn staart heeft ie nooit stuk, hoewel t soms net een :zweep: is, heb ik ook wel eens gezegd, de volgende wordt er eentje zonder staart :engel:
Haha, ja dat kan echt flink pijn doen hè!!! Ik zit al onder de blauwe plekken op mijn bovenbenen :blauwoog: .
Van de week gingen we met de auto weg. Ik was bij de auto bezig om de spullen erin te zetten en manlief was Laissah gaan halen. Vervolgens deed ik Laissahs tuigje om bij de auto en liet haar daarna de auto in.
"Hm", zegt manlief, "je hebt allemaal rode vlekken op je broek...". Tja, had juffie dus binnen waarschijnlijk lekker druk met die staart rond lopen zwiepen en daarna mijn (GELE) broek even flink besmeurd :oeps: . Dus ik mocht weer naar binnen om de vlekken eruit te gaan halen. Never a dull moment hè...
zo bedoel ik het eigenlijk ook, de ruimte tussen de pvc pijp en de staart opvullen zodat deze geen speling meer heeft en daardoor precies past.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Oh wat lastig zeg! Mika zwiept ook zo met haar staart maar die draagt hem rond, dat geeft het grappige effect dat ze er bierblikjes mee van tafel hengelt en ik haar dus weer kan douchen :mann:
Zamunda
Zeer actief

@bellabeest: aha, zelfde idee dus :mrgreen: .
Gollum schreef:Oh wat lastig zeg! Mika zwiept ook zo met haar staart maar die draagt hem rond, dat geeft het grappige effect dat ze er bierblikjes mee van tafel hengelt en ik haar dus weer kan douchen :mann:
Ja, het valt me mee dat er nog niets is omgegaan hier! Alhoewel ik wel weinig heb staan op de lage tafels/kastjes, zeker geen dingen die heel makkelijk omgaan. Drinken hebben we nog nauwelijks op de tafel gehad sinds ze hier is, daar douwt ze direct haar gretige snuit in, de aap.
Gelukkig heeft ze nog geen bierdouche veroorzaakt haha, dan kan ik haar wel met een natte handdoek afnemen (zoals na het rollen in de poep :kotz: ), want van water lijkt ze (nog) niet bijster veel te houden :mrgreen: .
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zamunda schreef:@bellabeest: aha, zelfde idee dus :mrgreen: .
Gollum schreef:Oh wat lastig zeg! Mika zwiept ook zo met haar staart maar die draagt hem rond, dat geeft het grappige effect dat ze er bierblikjes mee van tafel hengelt en ik haar dus weer kan douchen :mann:
Ja, het valt me mee dat er nog niets is omgegaan hier! Alhoewel ik wel weinig heb staan op de lage tafels/kastjes, zeker geen dingen die heel makkelijk omgaan. Drinken hebben we nog nauwelijks op de tafel gehad sinds ze hier is, daar douwt ze direct haar gretige snuit in, de aap.
Gelukkig heeft ze nog geen bierdouche veroorzaakt haha, dan kan ik haar wel met een natte handdoek afnemen (zoals na het rollen in de poep :kotz: ), want van water lijkt ze (nog) niet bijster veel te houden :mrgreen: .
haha herkenbaar, ik moet hier alles opruimen want als we niet kijken staat Mika rustig met 4 pootjes op tafel om al het lekkers even op te eten en drinken :lol1:
Het scheelt dat Laissah een gladde vacht heeft, dat lijkt me wel makkelijker om af te nemen met een doek. Sterkte met haar staartje!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”