Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokker juridisch verplicht toch pup te verkopen? help??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

amandiej
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie

fokker juridisch verplicht toch pup te verkopen? help??

Ongelezen bericht door amandiej »

in april is hier een nestje geboren. nieuwe pupeigenaren gezocht uiteraard. mensen zijn hier wezen kijken. kwamen voor een merle teefje maar waren op slag verliefd op een zwart wit reutje. mensen op de hoogte gehouden via email en met fotos en nog een aantal keer komen kijken, maar alle 3 de keren dat ze hier waren hadden ze alleen maar oog voor het zwart witte pupje. ze zeiden letterlijk dat ze deze van begin af aan leuker vonden. op de vraag of ze nog wel tevreden waren met hun eerste keus werd gezegt tjah we moeten er maar gewoon bij blijven. later op 6 weken nog een keer wezen kijken. volwassen man lag letterlijk op de grond te spelen en knuffelen met het zwart witte reutje. weer gezegt dat ze deze toch leuker vonden. savonds nogmaals telefonisch aangeboden dat ze toch voor het zwart witte reutje zouden gaan maar nee ze wilde uit principe bij hun eerste keus blijven. Als ze het hondje eenmaal hadden zouden ze vast ook wel aan dit hondje wennen.
je gaat er van uit dat een hondje de rest van zijn leven bij jou blijft dan moet je gaan voor een hondje waar je een klik mee hebt en waar je echt achter staat en niet omdat het de eerste keus was en eigenlijk achteraf is het een 2e keus want je vind toch een ander leuker. wij dus besloten dat het hondje iemand verdiend die haar wel helemaal geweldig vind en dus houden we haar zelf. hier was steeds al twijfel over maar eigenlijk vond ik 3 honden wel meer dan genoeg.
nu vind ik net onderstaand mailtje in mijn inbox:

Vandaag alles nagelopen met onze bedrijfsadvocaat en het is gewoon zo dat zelfs een mondelinge overeenkomst al bindend is maar daarbij hebben we nog diverse mails met daarin de aanduiding van jou dat Tara onze hond is met foto’s daarbij.

We geven je nog dit weekeinde de kans om de overeenkomst na te komen. Maandag vragen we een kort geding aan dan is met veertien dagen Tara bij ons en de kosten zijn voor jou.

ik heb toch ook mijn rechten als fokker van dit hondje? Ik heb ze gemaild dat de pup op hun naam geregistreerd zou staan als ze opgehaald werd en in een andere mail om een vergelijking te maken tussen 2 pups de aanduiding jullie teefje gebruikt. Telt dit als een schriftelijke overeenkomst? Er staat nergens een handtekening onder. Mag ik mensen alsnog weigeren als ik ze niet geschikt vind of om welke reden dan ook of zijn onze mailtjes/smsjes al bindend?
er is nergens op papier een prijs terug te vinden voor de pup dit hebben we mondeling afgesproken toen ze hier waren.
ben hier nogal van geschrokken en heb geen idee hoe zoiets juridisch in elkaar zit. Laat het nou net vrijdagnacht zijn en er in het weekend geen rechtsbijstand te bereiken zijn. Is er hier iemand die een soort gelijke situatie heeft meegemaakt of weet hoe de juridische regels hiervoor zijn?
Voel me op dit moment flink beroerd en had echt niet verwacht dat dit zou gebeuren. Hun hebben de pup 3x gezien en die keren waren ze drukker met een andere pup. Ik heb dit hondje vanaf de geboorte zien opgroeien en ondertussen is ze vandaag precies 9weken en hebben we een sterke band opgebouwd. Er staan zoveel andere pups op marktplaats. Ik begrijp echt niet waarom deze mensen ineens zoveel moeite doen voor een pup waar hun geen band mee hebben en die zelfs maar 2e keus was. Familie heeft die mensen dit ook meerdere malen horen zeggen. Meerdere mensen hier in huis hebben ook gewoon gezien dat ze alleen oog hadden voor het andere hondje.
het lijkt me stug dat binnen een termijn van 2 weken het hondje bij mij word weggehaald en dat ik dan alle onkosten moet vergoeden of gaat dit wel echt zo in zijn werk?
ik hoop dat het maar een beetje dreigen is want ik moet er niet meer aan denken dat we ons meisje alsnog kwijtraken. Het kon gewoon niet op een beroerder tijdstip komen. Vind het ook zo erg dat ik pas maandag iemand kan bereiken die me precies kan vertellen wat mijn rechten zijn en dus het hele weekend in onzekerheid kan gaan zitten :( :( :(

is er hier iemand die me meer kan vertellen over mijn rechten/plichten?
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: fokker juridisch verplicht toch pup te verkopen? help??

Ongelezen bericht door Dee »

Jurofoon is morgen volgens mij wel te bereiken.
Ik heb geen verstand van hoe het wettelijk zit. Daar kunnen mensen met ervaring vast behulpzamer mee zijn.

Rotsituatie..ik zou daar ook geen goed gevoel bij hebben.
Laatst gewijzigd door Dee op 15 jun 2013 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Nou, het is nacht en ik ga zo slapen. Morgen zal ik me er eens in verdiepen. Maar 1 ding is zeker: no way dat dit soort mensen een pup van mij zouden krijgen. Al stuurden ze de koning op me af :neenee:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Volgens mij kun je hier niet toe verplicht worden,pup is van jou tot er een koopovereenkomst gesloten is en de hond betaald is.
amandiej
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door amandiej »

ik weet dat het nacht is maar de mail kwam pas na 23.00uur dus ben gelijk daarna informatie op internet gaan zoeken. voel me te rot om te kunnen slapen. in de ochtend ga ik toch rechtsbijstand proberen te bereiken.
ben niet van plan om zomaar mijn meisje af te geven. er is geen officieele koopovereenkomst en ook niks betaald. geen aanbetaling niks. alleen een mail dat ik zou zorgen dat ze zou worden geregistreerd op hun gegevens en een mail dat ik hun de pup niet meer wilde verkopen. ook is er nergens zwart op wit iets te vinden over een prijs, dit was alleen mondeling. ergens lijkt het me stug dat ze dit zomaar kunnen maken maar ik ben er niet 100% gerust op. :(
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Heb je nergens, ook niet mondeling, toegezegd dat er een pup voor hen zou zijn?
Dus alleen kennis gemaakt?
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

Ik heb een hond op proef weggedaan.... Vond het toch niets, uiteindelijk vanwege het zinnetje " jij wou Felipe toch graag hebben" de rechtszaak verloren want ik had blijkbaar aan alle voorwaarden voor een overdrachtsovereenkomst voldaan....
Meisje wilde hem niet meer terug geven, daarom toen advocaat ingeschakeld, alle papieren stonden op mijn naam, het was puur dat ene zinnetje waarop ze me gepakt hebben.
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

Wat ik zou doen is de pup snel "verkopen" ;)
Als de pup morgen aan Mien uit Vught word verkocht met contract houd het op en valt er niets op te eisen..... Want zulke mondelinge uitspraken zijn idd bindend en mails en dergelijken zijn ook bewijs... Ik zou het er niet op aan laten komen hoor, we zeggen soms dingen anders dan wij bedoelen en daar kun je in de rechtzaal keihard op gepakt worden..
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

volgens mij ben je niet verplicht tot verkoop mits je geen mondelinge toezeggingen hebt gedaan
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik mag er toch vanuit gaan dat je meerdere pupkopers hebt. Dan zijn er ook meerdere mensen met een voorkeur voor een pup. Zij zijn dus niet de enigen met een voorkeur.
Als ik zou fokken, zou IK uiteindelijk bepalen welke pup naar wie toe gaat.

Anderzijds is het ook zo dat ik, als pupkoper, graag die pup wil hebben waar mijn keus op is gevallen, maar als dat niet kan, dan niet, dan kijk ik wel verder.

Qua kortgeding heb ik geen ervaring en kan je daarin niet helpen.
Persoonlijk zou ik me niet laten overbluffen en het er op wagen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Dee
Zeer actief

Ik weet dat de fokkers van Figo 1 x een no go hebben gegeven, in een ver stadium. Met een week of zeven, volgens mij.
Ik wil best informeren als je wilt?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Phoe kan begrijpen dat het je even uit balans brengt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd want je hebt mondeling en op mail al toegezegt , wat een rechter daarmee doet.
Zou die mensen gewoon een mail sturen dat je hebt besloten hun geen pup te verkopen ,met de reden die je al aan gaf.
En even met een vriendje /vriendinnetje/familielid met andere naam ,een koopcontract maken met prijs getekent en wel als verkocht aan hun.
Wat je verkocht hebt kan je niet meer aan hun verkopen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Lijken mij mensen die liever voor kleurtje gaan , net als die mooie disignerbank die voor geen meter zit maar wel mooi in het plaatjes past.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Chihuahua schreef:Ik heb een hond op proef weggedaan.... Vond het toch niets, uiteindelijk vanwege het zinnetje " jij wou Felipe toch graag hebben" de rechtszaak verloren want ik had blijkbaar aan alle voorwaarden voor een overdrachtsovereenkomst voldaan....
Meisje wilde hem niet meer terug geven, daarom toen advocaat ingeschakeld, alle papieren stonden op mijn naam, het was puur dat ene zinnetje waarop ze me gepakt hebben.
Hier was al een overdracht, da's heel wat anders.

Ik vind je idee van de hond snel aan iemand anders verkopen wel een goed idee :ok:

Al denk ik niet dat het tot een kort geding komt: enorme juridische kosten en gedoe, voor een hond die hij eigenlijk niet wil.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nou, Als ik jou was kregen die helemaal geen pup meer, wat een achterlijk gedoe zeg :ugh:
Kom maar op met je advocaten :S: lijkt me sterk dat ze echt zover gaan, volgens mij een hoop geblaat en weinig wol :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Dat een fokker niet verplicht is een pup te verkopen is in "fokkersland" heel gebruikelijk maar ik vraag me nog maar af hoe dat wettelijk zit.
Een pup is een ding ;-(
Een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst (en die mondelinge overeenkomst ligt hier).

Ik vrees (maar weet het NIET zeker) dat hier nog wel 's een probleem kan ontstaan en dat die mensen nog wel 's in het gelijk gesteld zouden kunnen worden.

Ik geef TS gelijk: hier zou ik helemaal geen pup meer aan verkopen maar ja... hoe dat wettelijk zit geen benul.

En voor dit soort dingen raad ik dus met klem aan dat ook fokkers (hoe "hobbymatig" zij het zelf ook zien) een rechtsbijstand en aansprakelijkheidserzekering hebben; ze hebben dan juridische hulp achter de hand.

Hoe dan ook ... werkelijk een K*T - situatie!!

Suzanne
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik heb geen idee hoe het juridisch zit, maar of je nu juridisch wel of geen gelijk hebt het is een ongelooflijke rotsituatie. Heel veel sterkte en ik hoop dat er een voor jou acceptabele uitkomst uitkomt zonder als te veel gezeik.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
tjee, wat een gedoe, waarom niet gewoon hun zin gedaan bij het begin , en gewoon die zwart/witte gegeven ?

al die regeltjes bij fokkers maken mij zo kriebelig , en zocht ik toen een pup uit gewoon van een familie
ik was het zat , al dat gedoe van die fokkers !

.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Pakdebal schreef:.
tjee, wat een gedoe, waarom niet gewoon hun zin gedaan bij het begin , en gewoon die zwart/witte gegeven ?

al die regeltjes bij fokkers maken mij zo kriebelig , en zocht ik toen een pup uit gewoon van een familie

.
Omdat ze zelf bij hun eerste keuze wilden blijven LEZEN PdB!!!!
Pakdebal

crutz schreef:

.
Omdat ze zelf bij hun eerste keuze wilden blijven LEZEN PdB!!!!
nee, dat was uit principe , ik denk, dat ze gewoon een " nee" kregen te horen , toen ze wilden ruilen
en zelf
schrijft ze dat er " een klik moet ontstaan " , nou, die was er met die z/w , dan is dat toch raar , dat ze " die klik " niet zag ?

.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

.

dat is net het probleem, ze willen die zwart/witte niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pakdebal schreef: nee, dat was uit principe , ik denk, dat ze gewoon een " nee" kregen te horen , toen ze wilden ruilen
en zelf
schrijft ze dat er " een klik moet ontstaan " , nou, die was er met die z/w , dan is dat toch raar , dat ze " die klik " niet zag ?

.

:wink: Pak je leesbrilletje er eens bij.

savonds nogmaals telefonisch aangeboden dat ze toch voor het zwart witte reutje zouden gaan maar nee ze wilde uit principe bij hun eerste keus blijven. Als ze het hondje eenmaal hadden zouden ze vast ook wel aan dit hondje wennen.

En als je in het echt net zo raar doet als hier, kan ik me goed voorstellen dat fokkers 'moeilijk' doen.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

:hmmm: Wat een bijzondere mensen.... Helaas heb ik ook geen verstand van juridische zaken, maar ik kan me wel voorstellen dat het uitspreken van je twijfel mee kan spelen als het tot een zaak komt.

Het lijkt me inderdaad wat hiervoor al gezegd is, dat ze het kleurtje willen. Zij hebben geen oog gehad voor het pupje dat ze nu opeisen... Moet toch ook in jou voordeel kunnen zijn... Je moet toch terug kunnen komen op je woorden? Kunnen veranderen van gedachte? Ook als verkopende partij? Er is nog niks getekend, pup ik nog niet mee naar huis... Zou toch logisch zijn...

Ik zou deze mensen helemaal geen pup mee willen geven! Bah! Wat een vreemde gedachtengang zeg... Zo zie je maar weer wat voor gekke mensen er bestaan en hoe erg je op moet passen wat je zegt! Gelukkig heb je genoeg getuigen die jou in je verhaal kunnen bevestigen!

Heel veel succes en sterkte hiermee!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Het lijkt mij een optie op een overeenkomst...
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Kennissen van mij hebben iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Ze waren voor een pup gevallen, er was een prijs afgesproken met de fokker en de afspraak stond. Ze zijn een paar keer gaan kijken naar de ontwikkeling van de pup. Op de dag dat ze hem zouden halen bleek de fokker de pup voor een groter bedrag als het met mijn kennissen afgesproken bedrag, aan iemand anders te hebben verkocht.

Ik heb van hun begrepen, dat een mondelinge koop/verkoop is ook bindend is, ze hadden er tegen in kunnen gaan en de rechter kunnen laten beslissen, maar ze hebben hier uiteindelijk van af gezien.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik denk dat het bluf is van deze mensen. Puppen zijn eigendom van de fokker tot ze verkocht zijn. In dit geval is er nog niets verkocht. Als fokker zijnde heb je altijd eerste keus pup en laat deze pup nou net jouw eerste keus zijn.
Dit soort mensen met hun bedreigingen gaan maar lekker enkele deurtjes verder of nog beter nemen helemaal geen hond. Het lijkt wel chantage zeg! Lekker negeren zou ik het en maandagochtend even de rechtswinkel bellen.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Volgens mij is het gewoon geschreeuw en kunnen ze niks.
Ook als er wel een contract is; jij zorgt langdurig voor die pup dus is ze van jou. En zéker nu zonder overeenkomst.
Dus laat ze maar komen, ik zou gewoon niet meer reageren, dikke doei.
Afbeelding
Pakdebal

dagmar88 schreef:
Pakdebal schreef: nee, dat was uit principe , ik denk, dat ze gewoon een " nee" kregen te horen , toen ze wilden ruilen
en zelf

.

savonds nogmaals telefonisch aangeboden dat ze toch voor het zwart witte reutje zouden gaan maar nee ze wilde uit principe bij hun eerste keus blijven. Als ze het hondje eenmaal hadden zouden ze vast ook wel aan dit hondje wennen.

En als je in het echt net zo raar doet als hier, kan ik me goed voorstellen dat fokkers 'moeilijk' doen.

alles moet je van 2 kanten horen, want het is wel raar , dat , als je het zo laat merken dat je voor die ander wil gaan
maar
hem niet mee naar huis krijgt ?

ik zou zelf een andere fokker kiezen , maar daar is iedereen vrij in . :wink:

.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Pakdebal schreef:
dagmar88 schreef:
en zelf

.

alles moet je van 2 kanten horen, want het is wel raar , dat , als je het zo laat merken dat je voor die ander wil gaan
maar
hem niet mee naar huis krijgt ?

ik zou zelf een andere fokker kiezen , maar daar is iedereen vrij in . :wink:

.
Volgens mij begrijp je de situatie niet helemaal... Ze laten juist zien dat ze verliefd zijn op de zwart witte pup, maar kozen als eerste de merle... Ze willen de merle pup mee nemen, ondanks hun liefde voor de zwart witte en desinteresse voor de merle...
Heus niet dat zij die van mij meekregen in deze situatie! Met de woorden, we wennen vast wel aan die...
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Wow wat heftig dit! Geen idee hoe het loopt, ga even meelezen en sterkte!
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”