Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk zomer.. heerlijk .. maar ik baal ervan.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Eindelijk zomer.. heerlijk .. maar ik baal ervan.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Lothian schreef:Suzanne, uit al je berichten blijkt hoe gek je bent op je oudje en dat je het beste voor haar wil. Denk alsjeblieft nog eens na over het scheren, want al zal de collieclub ongetwijfeld zeggen dat een lange vacht fijn is in de hitte, dat is natuurlijk niet logisch.

In de lente verliezen alle dieren hun wintervacht, wolven en kennelhonden ontwollen volledig, paarden gaan van teddyberen naar kortharen, mensen trekken een korte broek aan, maar voor een hond zou het fijn zijn om een dikke isolerende laag te dragen? Want ja, het isoleert. Het houdt de lichaamswarmte binnen zodat deze niet kan worden afgegeven aan de omgeving :-(
Not to worry, ik denk na! ;-)
Anders zou ik het hier ook niet openen. Ik heb het ook op andere plaatsen nog in navraag.

Maar als zelfs de trimster waar ze komt aangeeft dat het beter is om het niet te doen....?

Of het "hoort" zal me roesten natuurlijk! Ze is al geknipt; dus de overvloedigheid is eruit! Ze is nu echt een langharige korthaarcollie met een geschoren achterste en band op de buik.

Wellicht heeft ze "gewoon" een dipje; dat gebeurt vaker (natuurlijk, op deze leeftijd) maar ja.... nou ja.. bah, zeg maar.

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

~Suzanne~ schreef:
Lothian schreef:Suzanne, uit al je berichten blijkt hoe gek je bent op je oudje en dat je het beste voor haar wil. Denk alsjeblieft nog eens na over het scheren, want al zal de collieclub ongetwijfeld zeggen dat een lange vacht fijn is in de hitte, dat is natuurlijk niet logisch.

In de lente verliezen alle dieren hun wintervacht, wolven en kennelhonden ontwollen volledig, paarden gaan van teddyberen naar kortharen, mensen trekken een korte broek aan, maar voor een hond zou het fijn zijn om een dikke isolerende laag te dragen? Want ja, het isoleert. Het houdt de lichaamswarmte binnen zodat deze niet kan worden afgegeven aan de omgeving :-(
Anders zou ik het hier ook niet openen. Ik heb het ook op andere plaatsen nog in navraag.

Maar als zelfs de trimster waar ze komt aangeeft dat het beter is om het niet te doen....?

Of het "hoort" zal me roesten natuurlijk! Ze is al geknipt; dus de overvloedigheid is eruit! Ze is nu echt een langharige korthaarcollie met een geschoren achterste en band op de buik.

Wellicht heeft ze "gewoon" een dipje; dat gebeurt vaker (natuurlijk, op deze leeftijd) maar ja.... nou ja.. bah, zeg maar.

Suzanne
Zelfs trimmers verschillen daarover. :wink:
Die hond heeft geen lange termijn meer en is oud dus zal van de gevolgen van scheren ook weinig last hebben.
Zowiezo geen last omdat het een mensending is en die hond het een rotzorg is hoe ze erbij loopt.
Als het voor nu een oplossing is en dat is het dan zou bij mijn hond de hap eraf gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik denk dat het er ook aan ligt hoe kort je de hond scheert. scheer je hem met de 1mm dan verbrand je hond maar scheer je wat langer is die kans ook nihil.
ik weet wel dat als ik mijn golden scheerde/schoor? zij dolblij was dat al het haar eraf was. zij moest geschoren worden ivm allergie. ze rende en tierde alsof ze een jong ding was ipv 10 jaar.
ellen
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Als je oude dame echt zo'n last heeft van de warmte, gewoon dat haar eraf. Ik zal het bij een gezonde, jonge hond niet snel adviseren, want echt goed voor de vacht is het niet (het groeit niet altijd even mooi meer aan), maar who cares bij zo'n oudje. Ik denk dat Guinnie je dankbaar gaat zijn.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb Barney ook geschoren. Hij is een kruizing berghond en had een hele dikke vacht. Hij stond nog niet op of liep al te hijgen. Dus floep, de tondeuse erover. En meneer is nu een stuk koeler en blijer.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

En toch.... die vacht zit er niet voor niets natuurlijk.
De kans is ook weer dat de zon weer teveel bij de huid kan komen waardoor de hond het weer moeilijker krijgt.

Ze is al flink kort; de "franje" is eraf.

Ik heb al met al het idee, na ook anderen geraadpleegd te hebben, dat het op deze manier goed is.

Als het lukt maak ik vandaag nog wel wat foto's van de dame.. dat "moet" toch weer ;-)

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:En toch.... die vacht zit er niet voor niets natuurlijk.
waarom denk je dat?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

De kans is ook weer dat de zon weer teveel bij de huid kan komen waardoor de hond het weer moeilijker krijgt.

Ze is al flink kort; de "franje" is eraf.

Ik heb al met al het idee, na ook anderen geraadpleegd te hebben, dat het op deze manier goed is.

Als het lukt maak ik vandaag nog wel wat foto's van de dame.. dat "moet" toch weer ;-)

Suzanne
Ik snap je bezwaren best, maar als ik bijvoorbeeld uitga van de Newfoundlander dan is die vacht wel totaal niet vergelijkbaar met de newfyvacht uit het verre verleden. De vacht is nu eerder een last geworden dan dat het nog goed functioneert. En ik denk dat dit bij de meeste langharige rassen wel het geval is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
Niet bij een Engelse Collie. Daar is die idioot dikke en volle vacht (met superdikke ondervacht) op gefokt, puur voor het 'mooie'.
De werkcollie van vroeger had écht zo'n vacht niet, die stakker zou nooit zijn werk kunnen doen en alleen maar amechtig hijgend in de schaduw liggen.
Een vacht kan prima isoleren, wolven hebben ook een vacht uiteindelijk en zijn niet kortharig.
Maar die overdreven gefokte showvachten hebben nul isolerende functie.
Inderdaad. De overmatig dikke vacht van de Engelse collie is niet zo ontstaan omdat het nut heeft. Functioneel gezien is het alleen maar onhandig: ze komen ermee vast te zitten in de bosjes, het is warm, er blijft van alles in hangen en als er sneeuw ligt is het ook niet handig, want de lange haren op de poten zorgen voor ijsklompjes. Die vacht zit er alleen voor het oog dus.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pure onzin. Ik heb ook een veel dichtere en zwaardere harendos als een blondine. En nee, dat is geen grap in Hollandse zomers. Wat voor nut zou mijn haar hier hebben? Het houdt niet eens insecten op afstand, want ik heb geen kroeshaar.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Een langere vacht is best fijn in de zomer als de wind/lucht maar op de huid kan komen. Als de lucht in de vacht kan circuleren. Kan dat niet omdat de vacht te dicht is door de vele onderwol dan is het echt wel heel warm.

hier twee langharen. Eén met heel veel onderwol, die heeft het stikheet en één met minder onderwol en die maakt het geen fluit uit.

Ik lees uit jou berichten dat jou hond een dichte vacht heeft. die is dus waarschijnlijk erg warm omdat de lucht niet bij de huid kan komen.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef: hier twee langharen. Eén met heel veel onderwol, die heeft het stikheet en één met minder onderwol en die maakt het geen fluit uit.

jouw langharen hebben een hele andere vacht
Jobienn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Toy poedel

Ongelezen bericht door Jobienn »

Wij hebben een schotse collie die op het moment ook niet heel goed wilt eten (ze is 14). We hebben daarom gewoon van die extra lekker blikken gekocht en dan eet ze wel gewoon. Misschien een optie om iets lekkers door haar brokken te doen?
Onze collie zoekt eigenlijk altijd de schaduw op en daar gaat ze dan lekker slapen, of ze gaat onder de planten liggen.
Wij hebben haar 1 keer laten scheren. Ik wil het nu eigenlijk weer laten doen voor de warmte, maar m'n moeder weet nog niet of ze dat wilt.
Ik lees verder even mee.
Yentl' slaap zacht meisje!
Faya' veel te vroeg uit het leven weggerukt :cry:
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

maar als het binnen goed te doen is vanwege de airco die jij ook hebt,
dan ligt het niet aan de hitte lijkt mij dat ze niet eet en/of niet lekker in haar vel zit.
of zie ik dat verkeerd?
met een airco hoeft ze geen last te hebben van de hitte.
misschien heeft ze ergens anders last van?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

~Suzanne~ schreef:
Rami schreef:Nou, ik weet het nog zo net niet met die vacht qua isolerende functie. Mijn Silka (collie-kruising) is afgelopen week helemaal ontwold (met twee personen bijna 3 uur bezig geweest) en ze voelt zich beter dan ooit. Ze loopt er bij als een jonge blom (en ze is ook al 11). Twee vuilniszakken kwamen er vanaf. Puur wol.
Ontwollen doe ik natuurlijk ook; met regelmaat haal ik alle losse ondervacht eruit. Maar vastzittende ondervacht hou ik er ook op.
Maar kaalscheren is geen optie, dat levert eerder problemen op dan oplossingen, zelfs op haar leeftijd.

Suzanne
Goed alle onderwol eruit, dat zou ik eerder doen als scheren anders blijf je aan de gang, :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Jobienn schreef:Wij hebben een schotse collie die op het moment ook niet heel goed wilt eten (ze is 14). We hebben daarom gewoon van die extra lekker blikken gekocht en dan eet ze wel gewoon. Misschien een optie om iets lekkers door haar brokken te doen?
Onze collie zoekt eigenlijk altijd de schaduw op en daar gaat ze dan lekker slapen, of ze gaat onder de planten liggen.
Wij hebben haar 1 keer laten scheren. Ik wil het nu eigenlijk weer laten doen voor de warmte, maar m'n moeder weet nog niet of ze dat wilt.
Ik lees verder even mee.
Ik heb het er met de trimster waar ze komt nog over gehad; het is al met al beter dat niet te doen. Als ze er wat mee op zou schieten wel. Wat er aan onderwol uit kan is eruit, haar buik is wel geschoren (aan de zijkant zit nog haar), en haar kont is "kaal" ;-)
De rest is kortgeknipt.
Zouden we haar helemaal scheren dan verliest ze ook bescherming die de vacht biedt.

Ze krijgt geen brokken maar vers vlees ;-) en daar krijgt ze naar keuze smeerpate of een beetje Hills spul over, of als ze dat zou willen smeerkaas, of WAT dan ook.
Natuurlijk, voordat iedereen over me heenvalt, weet ik dat ze beter alleen vlees eet maar eh... "boeie!" .. als ze maar wat eet!
Ik heb zelfs dikke plakken broodbeleg-kipfilet en varkenslever gekocht; dat ze daar eventueel hnaar medicijn in aanpakt. Echt, het boeit niet wat ze op haar leeftijd nu wel pakt, ze moet aan het eten blijven. Zou ze daarmee stoppen, is het snel over natuurlijk.

Het koelt hier nu rap af en ik hoop dat ze straks na haar avondrondje nog wat doodgekookte kip wil pakken, evt met nog wat smuldier of dat Hills spul. Dan kan de pijnstiller er ook in hoop ik.

Ze heeft vandaag wat gegeten, niet veel maar goed, er zit wat in. Ze drinkt wel, maakt geen oververhitte indruk maar goed... Ze slaapt nu rustig. Slapen doet ze sowieso veel natuurlijk; ze is niet onrustig geweest.

Maar ook gisteren had ze al ontlasting die niet goed was dus het kan ook zomaar zijn dat er iets even verkeerd gevallen is en dat ze ook daarom niet helemaal in orde is.

Ik ben zeker niet ontevreden hoe het nu gaat.

Dit soort momenten zullen we nog meer gaan krijgen.

Ik ben echt blij dat er mensen in de buurt zijn (dus letterlijk), die haar ook kunnen komen bekijken en dus ook observeren... en die mensen zullen het ons heus vertellen als we over grenzen gaan.

Suzanne
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zal aan mij liggen, maar waarom niet gewoon proberen? Trimmers zullen het liever leuk in model hebben dan met een tondeuse er over natuurlijk.
Maar het ergste wat kan gebeuren is dat het haar als ontploft terugkomt, nou dat lijkt me met een hond op die leeftijd niet iets vreselijks.
Zo veel bescherming hebben ze niet nodig van de vacht in de zomer, en tegen de tijd dat het winter is, zit er alweer zoveel aan dat je waarschijnlijk nauwelijks merkt dat je haar hebt geschoren.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

welke bescherming denk jij dan dat die vacht biedt Suzanne? Bescherming waartegen?
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ze vind het niet mooi dus de hond zal nooit geschoren worden, wat we ook zeggen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara van ons had het ook erg slecht met de hitte de laatste jaren.. wij hebben een vaste airco aangeschaft en daar ben ik elke dag zo blij mee geweest.. het was echt een verademing om haar terwijl er een hittegolf was heerlijk in huis te zien liggen.. overdag kleine plas rondjes en s'avonds/s'nachts een grotere ronde... en het liefste s'morgens heel vroeg ook weer...
Ding kostte 250 euro maar heeft voor onbetaalbaar veel opgeleverd, lekker een koel huis voor Samaartje en geen zorgen van mij... ik zeg aanschaffen!
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

Ze heeft al een airco schrijft ze, dus het kan niet de hitte zijn. ik snap dus het verhaal niet zo goed.
maar je schreef al dat het ook een niet-lekker-zijn-dagje geweest kan zijn.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Lothian schreef:welke bescherming denk jij dan dat die vacht biedt Suzanne? Bescherming waartegen?
die bescherming is nog best wel groot hoor. Zo biedt de vacht ook bescherming tegen de zon. Hoe raar het ook klinkt. Een slechte vacht kan broeien maar een goed vacht kan koelen (echt waar) In warme landen lopen mensen niet voor niets vaak in vele lagen lange (vaak zwarte) kleding over elkaar. Ook beschermt de vacht tegen scherpe dingen (zoals tanden van andere honden,scherpe doorns enz.).

Mijn Spikey voelde zich helemaal niet fijn toen hij geschoren was. Hij is er zelfs 2 weken goed zoek van geweest. (hij heeft zelfs nog medicijnen van de DA moeten hebben om van de ongelovelijke jeuk af te komen) Dus de mensen die denken dat scheren bij een hond met veel haar dé oplossing is die kunnen het ook heel erg mis hebben. Als de trimmer waar Susanne met haar heen gaat zegt dat wat ze nu gedaan heeft beter is dan trimmen dan geloof ik dat. Zij heeft de hond gezien en de vacht gevoeld.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef:
Lothian schreef:welke bescherming denk jij dan dat die vacht biedt Suzanne? Bescherming waartegen?
die bescherming is nog best wel groot hoor. Zo biedt de vacht ook bescherming tegen de zon. Hoe raar het ook klinkt. Een slechte vacht kan broeien maar een goed vacht kan koelen (echt waar) In warme landen lopen mensen niet voor niets vaak in vele lagen lange (vaak zwarte) kleding over elkaar. Ook beschermt de vacht tegen scherpe dingen (zoals tanden van andere honden,scherpe doorns enz.).
Zoals gezegd, dat werkt bij temperaturen hoger dan lichaamstemperatuur.
Zolang je een hond niet millimetert zal die zon wel meevallen. Net als scherpe dingen bij een bejaard hondje.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Mijn trimster was in eerste instantie tegen scheren maar ik wist hoe opa ollie erop reageerde { ik deed hem voorheen zelf}
en hij is altijd zo blij als zijn vacht eraf is.
Hij heeft een beetje keesharenideevacht normaal, ik kan je weleens een foto laten zien hoe hij in de winter is.
Ik de zomer is het kort en kaal hoppa weg ermee en hij geniet.

Coolhalsband mischien is dat een idee anders?
en verder lekker laten gaan maar dat doe je al volgens mij, moeilijk soms he die oudjes.
Lekker koel plekje in huis niet te ver wandelen etc alles is al gezegd volgens mij.
Groetjes Heidi
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

~Suzanne~ schreef:
Jobienn schreef:Wij hebben een schotse collie die op het moment ook niet heel goed wilt eten (ze is 14). We hebben daarom gewoon van die extra lekker blikken gekocht en dan eet ze wel gewoon. Misschien een optie om iets lekkers door haar brokken te doen?
Ik lees verder even mee.
Ik heb het er met de trimster waar ze komt nog over gehad; het is al met al beter dat niet te doen. Als ze er wat mee op zou schieten wel. Wat er aan onderwol uit kan is eruit, haar buik is wel geschoren (aan de zijkant zit nog haar), en haar kont is "kaal" ;-)
De rest is kortgeknipt.
Zouden we haar helemaal scheren dan verliest ze ook bescherming die de vacht biedt.

Ze krijgt geen brokken maar vers vlees ;-) en daar krijgt ze naar keuze smeerpate of een beetje Hills spul over, of als ze dat zou willen smeerkaas, of WAT dan ook.
Natuurlijk, voordat iedereen over me heenvalt, weet ik dat ze beter alleen vlees eet maar eh... "boeie!" .. als ze maar wat eet!
Ik heb zelfs dikke plakken broodbeleg-kipfilet en varkenslever gekocht; dat ze daar eventueel hnaar medicijn in aanpakt. Echt, het boeit niet wat ze op haar leeftijd nu wel pakt, ze moet aan het eten blijven. Zou ze daarmee stoppen, is het snel over natuurlijk.

Het koelt hier nu rap af en ik hoop dat ze straks na haar avondrondje nog wat doodgekookte kip wil pakken, evt met nog wat smuldier of dat Hills spul. Dan kan de pijnstiller er ook in hoop ik.

Ze heeft vandaag wat gegeten, niet veel maar goed, er zit wat in. Ze drinkt wel, maakt geen oververhitte indruk maar goed... Ze slaapt nu rustig. Slapen doet ze sowieso veel natuurlijk; ze is niet onrustig geweest.

Maar ook gisteren had ze al ontlasting die niet goed was dus het kan ook zomaar zijn dat er iets even verkeerd gevallen is en dat ze ook daarom niet helemaal in orde is.

Ik ben zeker niet ontevreden hoe het nu gaat.

Dit soort momenten zullen we nog meer gaan krijgen.

Ik ben echt blij dat er mensen in de buurt zijn (dus letterlijk), die haar ook kunnen komen bekijken en dus ook observeren... en die mensen zullen het ons heus vertellen als we over grenzen gaan.

Suzanne
:J: mensen om je heen zijn belangrijk, die kennen jou en je hond, het belangrijkste is dat jij je hond kent. Je maakt je niets voor niets zorgen en merkt dingen op die ineens anders zijn dan anders. Ze wordt al een dagje ouder.
Knuf meid :J: . Dingen om eventueel iets makkelijker te maken wat nooit een probleem was (vacht) kun je overwegen om te zien of het "helpt" of "verlicht" Ik hoop het oprecht. Maar soms weet je het gewoon.
Hoop dat ze alleen even moet wennen aan de temperatuursveranderingen! En anders lekker genieten van de momenten samen en zien wat ze kan en waar ze van geniet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”