Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De kapper

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: De kapper

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef: Maar als je inderdaad een Puli hebt die er geen been in ziet de plomp in te duiken, dan heb je wel een probleem, ja ;-)
ja, en die heb ik :blauwoog:
Maar ik hou de vacht gewoon wat korter, doet wonderen :ok:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Nanna schreef:
kipo schreef: ik borstel zelfs vrijwel nooit, dus een langharige of klitgevoelige hond begin ik ook maar niet aan.
Neem een Puli ;-) Lange vacht die je nooit hoeft te borstelen :ok:
Haha, en dat direct na het verhaal over Dumas die z'n dreads onderzeikt :schrik:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Lothian schreef:
Nanna schreef:
kipo schreef: ik borstel zelfs vrijwel nooit, dus een langharige of klitgevoelige hond begin ik ook maar niet aan.
Neem een Puli ;-) Lange vacht die je nooit hoeft te borstelen :ok:
Haha, en dat direct na het verhaal over Dumas die z'n dreads onderzeikt :schrik:
Dumas is een mislukte Puli. Hij houdt ook van water en modder... En hij is vrij druk en vocaal :LOL:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

jemig die keeshondjes :80: Sjaak vroeg hoeveel stroom ze erop hadden gezet :mrgreen:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

empyree schreef:
Muk schreef:
Inge O schreef: nu ja, je ziét ze in ieder geval niet meer dus ze zullen wel erg zwaar in de minderheid zijn :( .
Dat is zeker waar.

Onze vorige newf Jaymz vond ik bijvoorbeeld veel mooier dan Lobbes qua bouw. Maar voor Lobbes heb ik dekaanvragen gehad en voor Jaymz nooit. :mrgreen: Fokkers vinden de grove kop en dikke poten erg mooi en dat had Jaymz niet. Ik vind Lobbes overigens zeker niet lelijk, voor een Amerikaan vind ik hem zelfs wel mooi.
Dank U ;-)
Alstu :mrgreen:

Overigens zijn er echt nog wel voldoende keurmeesters te vinden die hun voorkeur voor Europese types hebben, genoeg ook nog zelfs. De bekendere newf fokkers fokken trouwens het Europese type. Ik ben op diverse shows geweest, maar die extreem getrimde newfs ben ik nog niet tegengekomen eerlijk gezegd.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Misschien valt het overdreven trimmen van de newfoundlander nog mee op de show's in Nederland, maar er zijn wel steeds meer honden van het amerikaanse type.
Of die er een beetje tussen in bungelen.
Ik zie dat aan de foto's in het clubblad ook.

Mijn honden kwamen overigens ook bij een bekende fokker vandaan.

Groetjes Gretha
Afbeelding
Muk

GrethavW schreef:Misschien valt het overdreven trimmen van de newfoundlander nog mee op de show's in Nederland, maar er zijn wel steeds meer honden van het amerikaanse type.
Of die er een beetje tussen in bungelen.
Ik zie dat aan de foto's in het clubblad ook.

Mijn honden kwamen overigens ook bij een bekende fokker vandaan.

Groetjes Gretha
Ja, het Amerikaanse type komt hier ook steeds meer voor, dat klopt. Toch ken ik maar weinig fokkers die echt puur met Amerikanen fokken. Ik zie wel steeds vaker dat beide types gekruisd worden. Het schijnt dat het Amerikaanse type wat breder loopt van achter en door een Amerikaan met een Europeaan te kruisen, willen de fokkers (die dit doen) het Europese type weer wat stabieler en minder smal laten worden in de achterhand. Dat heeft een fokker mij althans verteld.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Tja dat trimmen.. In Amerika overtrimmen ze ook welshjes, kijk maar :j Zo heb ik ze hier nog niet in de ring gezien in ieder geval :)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
_Leonie schreef:Dat er zulke mooie Newfoundlanders bestaan. :I: Zo zou ik er ook nog wel één willen. Zit er ook meer werklust in?
Die van mij ving ooit een konijn :pffff:
Uit de koelkast of van je bord af zeker. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik ben ooit begonnen met 'amerikaanse types' met mijn europese newfies te kruisen omdat de constructie van de amerikanen gewoon wat beter is. Zij hebben een betere schouderligging en betere hoekingen zowel in voor als achterhand waardoor ze een beter gangwerk hebben en door de schouderligging lijken ze meer nek te hebben. Helaas zijn ze door het overdreven trimmen nu doorgslagen in de nek accentueren.
Voordeel is ook dat de amerikanen of de mixen die hier uit zijn ontstaan veel energieker zijn. Al heeft dat in ons geval ook te maken met het feit dat wij bonte newfoundlanders hadden en die sowieso actiever zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sandra
Afbeelding
Muk

empyree schreef:Ik ben ooit begonnen met 'amerikaanse types' met mijn europese newfies te kruisen omdat de constructie van de amerikanen gewoon wat beter is. Zij hebben een betere schouderligging en betere hoekingen zowel in voor als achterhand waardoor ze een beter gangwerk hebben en door de schouderligging lijken ze meer nek te hebben. Helaas zijn ze door het overdreven trimmen nu doorgslagen in de nek accentueren.
Voordeel is ook dat de amerikanen of de mixen die hier uit zijn ontstaan veel energieker zijn. Al heeft dat in ons geval ook te maken met het feit dat wij bonte newfoundlanders hadden en die sowieso actiever zijn.
Als je bonte newfs fokt, ontkom je er niet aan om Amerikaans bloed in te kruisen én "vers" bloed uit het buitenland te halen. In Nederland / Europa is de populatie bont te klein zodat alle fokkers van bonte newfs al heel snel dezelfde, beperkte genenpoel gebruiken.

Veel kruisingen tussen het Europese en Amerikaanse type vind ik helemaal niks. Vaak is het net niks en ontbreken de sterke punten van beide types in het geheel.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Mijn bonten kwamen juist NIET uit Amerika maar uit Engeland ;-)

En Nanna ze moeten geen lange nek hebben maar de types die ik heb gebruikt heb ik gekozen vanwege hun veel betere beweging dan de populatie die op dat moment in Nederland beschikbaar waren. De bruine teef die je nu laat zien, daar zit niks amerikaans in en komt uit lijnen van nederlandse fokkers (moeder was door mij gefokt en hiervan zijn de ouders Zeus van de Marshoeve x Elvira Gina van het Turfveld, dus hollandser kan bijna niet)en een engelse reu en de opa was een reu van Van Doremalen (Thatch Roof).
Gewoon een kwestie van combinaties en niet alleen fokken op vacht wat toen veel gebeurde. Zo'n hond moet ondanks zijn massa gewoon goed kunnen bewegen en niet alleen als vloerkleed dienen ;-)
Sandra
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ja,zitten die keesjes uren bij de kapper,zullen ze bij nat weer ook wel niet uitgelaten worden dan zakt het als een pudding in elkaar!

Nou ik heb 2 langharen en Dydo`s haar heb ik zo geknipt dat het niet op de grond hangt;
Elke dag borstelen houdt hem schoon en wit.Als zijn haar vet of knoperig aanvoelt moet hij onder de douche met crèmespoeling. Dat is gemiddeld 1x per 5 weken...?....
Afbeelding
Afbeeldinghier is het alleen in zijn lies nog wat te kort omdat toen zijn buik geschoren is bij de da.Nu is alles op gelijke lengte.Zo lang als bij zijn borst.

Ik heb Vlinder sinds 18 mei.Ze is heel happerig geknipt en ik vind het heel lelijk.Boven dien is de boven laag heel erg mooi van kleur en zacht maar afgeknipt,zo zonde

Ik vind dit lelijk voor een Shih
Afbeelding

Dit ziet er gerafeld uit en boven op vel te kort geknipt.
Afbeelding

Ik wil graag naar dit:

Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Dydo ziet er prachtig uit Nathalie !!!
Sandra
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

empyree schreef:Dydo ziet er prachtig uit Nathalie !!!
:D :D :D :D Dankje!

Nu Vlinder nog :wink:
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.
Is zo lekker makkelijk is het argument meestal.
Neem dan een kortharig exemplaar, keuze genoeg.

Ja, ik ben 3 uur bezig (minimaal) als ik m'n Newf helemaal uitkam en gelukkig hoeft dat niet elke week.
Maar daar kies je voor als je aan zo'n ras begint.
Ik heb dan ook nog mazzel dat Bandit een makkelijke vacht heeft, die bijna niet klit.
Bij Sam was dat wel anders, helemaal na z'n castratie.

Groetjes Gretha
Afbeelding
Muk

GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.

Ja, ik ben 3 uur bezig (minimaal) als ik m'n Newf helemaal uitkam en gelukkig hoeft dat niet elke week.
Maar daar kies je voor als je aan zo'n ras begint.
Ik heb dan ook nog mazzel dat Bandit een makkelijke vacht heeft, die bijna niet klit.
Bij Sam was dat wel anders, helemaal na z'n castratie.

Groetjes Gretha
Kijk en dat is jouw geluk, al vind ik 3 uur per week nog erg veel. In het verleden (en nu ook nog) is er veel op extreme vachten gefokt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Baloe The Emperor's Companion. Zulke langharige vachten hebben de oorspronkelijke newfs nooit gehad en zo'n vacht is niet bevorderlijk voor de gezondheid van zo'n newf. Ook met waterwerken zit dat in de weg en in de zomer is het veel te warm. Ja, een goede! vacht houdt de warmte ook tegen, maar dit soort overdreven vachten werken contraproductief.

Als je een newf koopt dan weet je dit meestal niet. Ik niet in ieder geval en ik had mij wel behoorlijk ingelezen in het ras, trimles gehad van een fokker en met diverse fokkers gesproken. Mijn vorige hond had een veel lastigere vacht dan mijn huidige newf, echt een wereld van verschil. Beide honden gingen maandelijks naar de trimmer (ben nu verhuisd en hier zit geen goede trimmer), dus aan mijn laksheid kon het niet liggen dat de vachten zo verschillend waren. Dus ja, je kiest niet voor een langharig ras om ze kort te wieken, maar ik heb wel begrip voor mensen die het doen als de vacht problemen oplevert.

Mijn vorige newf kon de warmte niet goed kwijt én had veel hotspots en met scheren leefde hij enorm op. Helaas verdwenen de hotspots niet door het scheren. Mijn huidige newf heeft behoorlijke huidproblemen in verband met diverse allergieën en heb ik nu helaas ook moeten scheren omdat hij (nadat de sneeuw verdwenen was) weer enorme korsterige smetplekken kreeg. Nu kan er lucht bijkomen en zijn de smetplekken (in combinatie met aangepaste medicatie) weg.
En mijn andere newf komt uit het asiel en heeft een vreselijke castratenvacht. Dat vond het asiel ook, vandaar dat die de hond ook scheerde. En ik dus ook. Dus ik heb nu twee hoogbejaarde, kortharige newfs. Het is veel minder mooi, zeker Lobbes had een supervacht, maar ge gezondheid en het welzijn van mijn honden gaat voor het uiterlijk. De vachtproblemen zijn voor mij wel een reden om hierna geen newf meer te nemen. Het karakter is super, maar de gezondheid een stuk minder. En dan vooral de huidproblemen die enorm worden onderschat en waar fokkers meestal heel laconiek over doen. En ja, ik ken inmiddels teveel newfs met huidproblemen om de problemen bij mijn honden als toeval af te doen.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Als er een onderliggend probleem is, heb ik alle begrip voor mensen die hun (langharige) hond scheren.
Maar vaak wordt het alleen voor het gemak gedaan.

Ik schreef ook al dat ik gelukkig niet iedere week 3 uur hoef te kammen. Dat is vooral als de ondervacht loslaat. Verder is het met een borstel goed bij te houden bij Bandit.
Sam had dus ook een castraten vacht.......een ramp. Maar zijn vacht was voor het castreren ook al niet makkelijk. Die van mij hadden niet een extreem lange vachten, wel erg dicht.

Ook hier komt geen Newf meer als Bandit er niet meer is.
Met hun gezondheid is het inderdaad erg slecht gesteld. Zo jammer, want het zijn geweldige honden.

Groetjes Gretha
Afbeelding
Muk

GrethavW schreef: Met hun gezondheid is het inderdaad erg slecht gesteld. Zo jammer, want het zijn geweldige honden.
Dat is waar. Qua karakter en uiterlijk gaat er voor mij niks boven een Newfoundlander, wereldhonden zijn het. Maar de slechte gezondheid is jammer.
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef: Qua karakter en uiterlijk gaat er voor mij niks boven een Newfoundlander, wereldhonden zijn het. Maar de slechte gezondheid is jammer.
"de gesloten stamboeken, onverantwoorde selectie, te weinig fokdieren per populatie, te kleine populaties, de kampioenencultus".

Goh, zou het wat met elkaar te maken hebben?
Hahaha, daar ben ik het deels mee eens. Ik denk dat de genenpopulatie wereldwijd wel ok is, maar die moet je dan ook wel gaan gebruiken. En niet hier achter de kampioensreuen / teven aanhollen. Ook zou het schelen als de fokkers in plaats van de verwantschapscoëfficient de COI gaan gebruiken. En dat er ook verder dan 5 generaties terug wordt gekeken, dat helpt ook. Te weinig fokdieren geloof ik niet in, wel teveek gebruik maken van dezelfde honden. Een reu mag 20 dekkingen per jaar! in Nederland doen, nou dat is niet bevorderlijk voor de genendiversiteit. Je ziet nu al dat een aantal kampioenshonden in praktisch iedere stamboom terugkomen.

Open stamboek is denk ik niet nodig, wel een grote verbetering van de genetische kennis bij de fokkers. Nu gebruiken fokkers de newfybase (NL of de betere Duitse variant) en dat gaat maar tot 5 generaties terug. Verder wordt nauwelijks gekeken, laat staan dat de fokkers met een programma als Zooeasy overweg kunnen. Dat programma kennen ze niet eens.

Je ziet nu al dat de nesten kleiner worden en dat er veel teven leegblijven na de dekking, zeker in vergelijking met bv 5 jaar terug. Dus ja, Nederlandse fokkers moeten verder kijken, veel verder én men moet meer kennis krijgen.

Het inkruisen van stamboomloze newfs vind ik niet zo geweldig, de boomloze look-a-likes die ik ken hebben nog meer medische ellende dan de stamboomnewfs.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.
Kortharige honden zien er echt wel anders uit dan een geknipte langhaar. Mits je er een beetje model in knipt. Bovendien verharen ze niet, want ik toch ook wel een heel groot voordeel vindt.

Afbeelding

Ik vind dit 10x leuker dan dit:

Afbeelding
:schrik:

Ik heb overigens ook nooit gekozen voor een hond met bovenstaand kapsel, maar voor eentje die je zo kunt trimmen als Benno getrimd is. Dát vind ik leuk. Niet zo'n zwabber met een staart op zijn kop. Bovendien voelt Benno zich ook vele malen beter als die vacht er af is, want hij heeft het dan veel te snel te warm.

Net zoals ik overigens heb gekozen voor dit:
Afbeelding

in plaats van dit:
Afbeelding
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik ook ik vind geknipte kortharen ook gewoon leuker dan langharige.
Ze zien er echt heel anders uit dan een standaard korthaar
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

De Oud Duitse Herder hier tegenover wordt regelmatig geschoren, zo zonde. :ugh:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Tara schreef:
Ik begrijp dan weer niks van mensen die een teef kopen, om haar vervolgens te laten castreren. :wink:
Neem dan een reu. :engel:
Vanwege de loopsheid, dat is zo smerig.
Dat is de reden die ik regelmatig hoor.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ben ik blij dat ik mijn borstel alleen nodig heb ik de ruiperiode, voor de rest is het alleen klitjes nakijken achter de oren en soms in de oksels.
Badderen doen we alleen als ik vier pootjes in de lucht zie omdat ze stront hebben gevonden om in te rollen.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik begrijp dat maar al te goed. Ik kies voor het karakter, op 2de plaats voor uiterlijk.
Ondanks dat mijn honden een makkelijke vacht hebben (buiten 1), kruipt er toch heel wat tijd in vachtverzorging. En als ik daar ooit problemen mee krijg door mijn gezondheid, dan gaat die vacht er toch echt af en zal de volgende nog steeds een leeuwhondje zijn. Maar mijn honden mogen van mij op wandeling veel en dan komen ze zo thuis:
viewtopic.php?f=26&t=267690
Dat gaat echt niet zomaar vanzelf weg.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ook dat ik kies de honden ook niet speciaal op uitelijk het is toevallig dat ik tegen langharige aan loop
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

@Linsey: GE-WEL-DIG!

Ik persoonlijk heb er geen moeite mee om een langharige hond in een bepaald model te knippen. Van een aantal rassen vind ik de puppen echt heel schattig, maar de volwassen langharige versie niet. Als het mijn hond zou zijn, zou die dus ook in puppyknip lopen. Poedels en doodels kunnen in alle modellen, dat is aan de eigenaar. Ik vind dan ook dingen wel grappig zoals een Lakeland als een Welsh trimmen, als de baasjes die lange lok een keer zat zijn bijvoorbeeld. Maar Duitse Herders, Retrievers etc scheren, dat begrijp ik niet. Maar goed, ik heb plukhonden. Waar ik als het even kan een rolvacht op zet en anders een stripvacht. Je bent er wel even zoet mee, maar ze zien er altijd verzorgd uit.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”