ja, en die heb ikNanna schreef: Maar als je inderdaad een Puli hebt die er geen been in ziet de plomp in te duiken, dan heb je wel een probleem, ja
Maar ik hou de vacht gewoon wat korter, doet wonderen
Moderator: moderatorteam
ja, en die heb ikNanna schreef: Maar als je inderdaad een Puli hebt die er geen been in ziet de plomp in te duiken, dan heb je wel een probleem, ja
Haha, en dat direct na het verhaal over Dumas die z'n dreads onderzeiktNanna schreef:Neem een Pulikipo schreef: ik borstel zelfs vrijwel nooit, dus een langharige of klitgevoelige hond begin ik ook maar niet aan.Lange vacht die je nooit hoeft te borstelen

Dumas is een mislukte Puli. Hij houdt ook van water en modder... En hij is vrij druk en vocaalLothian schreef:Haha, en dat direct na het verhaal over Dumas die z'n dreads onderzeiktNanna schreef:Neem een Pulikipo schreef: ik borstel zelfs vrijwel nooit, dus een langharige of klitgevoelige hond begin ik ook maar niet aan.Lange vacht die je nooit hoeft te borstelen
Alstuempyree schreef:Dank UMuk schreef:Dat is zeker waar.Inge O schreef: nu ja, je ziét ze in ieder geval niet meer dus ze zullen wel erg zwaar in de minderheid zijn.
Onze vorige newf Jaymz vond ik bijvoorbeeld veel mooier dan Lobbes qua bouw. Maar voor Lobbes heb ik dekaanvragen gehad en voor Jaymz nooit.Fokkers vinden de grove kop en dikke poten erg mooi en dat had Jaymz niet. Ik vind Lobbes overigens zeker niet lelijk, voor een Amerikaan vind ik hem zelfs wel mooi.
Ja, het Amerikaanse type komt hier ook steeds meer voor, dat klopt. Toch ken ik maar weinig fokkers die echt puur met Amerikanen fokken. Ik zie wel steeds vaker dat beide types gekruisd worden. Het schijnt dat het Amerikaanse type wat breder loopt van achter en door een Amerikaan met een Europeaan te kruisen, willen de fokkers (die dit doen) het Europese type weer wat stabieler en minder smal laten worden in de achterhand. Dat heeft een fokker mij althans verteld.GrethavW schreef:Misschien valt het overdreven trimmen van de newfoundlander nog mee op de show's in Nederland, maar er zijn wel steeds meer honden van het amerikaanse type.
Of die er een beetje tussen in bungelen.
Ik zie dat aan de foto's in het clubblad ook.
Mijn honden kwamen overigens ook bij een bekende fokker vandaan.
Groetjes Gretha
Uit de koelkast of van je bord af zeker.Nanna schreef:Die van mij ving ooit een konijn_Leonie schreef:Dat er zulke mooie Newfoundlanders bestaan.Zo zou ik er ook nog wel één willen. Zit er ook meer werklust in?

Als je bonte newfs fokt, ontkom je er niet aan om Amerikaans bloed in te kruisen én "vers" bloed uit het buitenland te halen. In Nederland / Europa is de populatie bont te klein zodat alle fokkers van bonte newfs al heel snel dezelfde, beperkte genenpoel gebruiken.empyree schreef:Ik ben ooit begonnen met 'amerikaanse types' met mijn europese newfies te kruisen omdat de constructie van de amerikanen gewoon wat beter is. Zij hebben een betere schouderligging en betere hoekingen zowel in voor als achterhand waardoor ze een beter gangwerk hebben en door de schouderligging lijken ze meer nek te hebben. Helaas zijn ze door het overdreven trimmen nu doorgslagen in de nek accentueren.
Voordeel is ook dat de amerikanen of de mixen die hier uit zijn ontstaan veel energieker zijn. Al heeft dat in ons geval ook te maken met het feit dat wij bonte newfoundlanders hadden en die sowieso actiever zijn.

hier is het alleen in zijn lies nog wat te kort omdat toen zijn buik geschoren is bij de da.Nu is alles op gelijke lengte.Zo lang als bij zijn borst.

empyree schreef:Dydo ziet er prachtig uit Nathalie !!!
Kijk en dat is jouw geluk, al vind ik 3 uur per week nog erg veel. In het verleden (en nu ook nog) is er veel op extreme vachten gefokt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Baloe The Emperor's Companion. Zulke langharige vachten hebben de oorspronkelijke newfs nooit gehad en zo'n vacht is niet bevorderlijk voor de gezondheid van zo'n newf. Ook met waterwerken zit dat in de weg en in de zomer is het veel te warm. Ja, een goede! vacht houdt de warmte ook tegen, maar dit soort overdreven vachten werken contraproductief.GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.
Is zo lekker makkelijk is het argument meestal.
Neem dan een kortharig exemplaar, keuze genoeg.
Ja, ik ben 3 uur bezig (minimaal) als ik m'n Newf helemaal uitkam en gelukkig hoeft dat niet elke week.
Maar daar kies je voor als je aan zo'n ras begint.
Ik heb dan ook nog mazzel dat Bandit een makkelijke vacht heeft, die bijna niet klit.
Bij Sam was dat wel anders, helemaal na z'n castratie.
Groetjes Gretha
Dat is waar. Qua karakter en uiterlijk gaat er voor mij niks boven een Newfoundlander, wereldhonden zijn het. Maar de slechte gezondheid is jammer.GrethavW schreef: Met hun gezondheid is het inderdaad erg slecht gesteld. Zo jammer, want het zijn geweldige honden.
Hahaha, daar ben ik het deels mee eens. Ik denk dat de genenpopulatie wereldwijd wel ok is, maar die moet je dan ook wel gaan gebruiken. En niet hier achter de kampioensreuen / teven aanhollen. Ook zou het schelen als de fokkers in plaats van de verwantschapscoëfficient de COI gaan gebruiken. En dat er ook verder dan 5 generaties terug wordt gekeken, dat helpt ook. Te weinig fokdieren geloof ik niet in, wel teveek gebruik maken van dezelfde honden. Een reu mag 20 dekkingen per jaar! in Nederland doen, nou dat is niet bevorderlijk voor de genendiversiteit. Je ziet nu al dat een aantal kampioenshonden in praktisch iedere stamboom terugkomen.Nanna schreef:"de gesloten stamboeken, onverantwoorde selectie, te weinig fokdieren per populatie, te kleine populaties, de kampioenencultus".Muk schreef: Qua karakter en uiterlijk gaat er voor mij niks boven een Newfoundlander, wereldhonden zijn het. Maar de slechte gezondheid is jammer.
Goh, zou het wat met elkaar te maken hebben?
Kortharige honden zien er echt wel anders uit dan een geknipte langhaar. Mits je er een beetje model in knipt. Bovendien verharen ze niet, want ik toch ook wel een heel groot voordeel vindt.GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.

Vanwege de loopsheid, dat is zo smerig.Tara schreef:Ik begrijp dan weer niks van mensen die een teef kopen, om haar vervolgens te laten castreren.GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.
Neem dan een kortharig exemplaar, keuze genoeg.![]()
Neem dan een reu.

Ik begrijp dat maar al te goed. Ik kies voor het karakter, op 2de plaats voor uiterlijk.GrethavW schreef:Ik begrijp ook niets van mensen die een langharige hond kopen, om hem vervolgens regelmatig helemaal kort te knippen.