Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zijn de voor en nadelen van 3 honden...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Corneliana
Zeer actief

Re: Wat zijn de voor en nadelen van 3 honden...

Ongelezen bericht door Corneliana »

Milou85 schreef:
Corneliana schreef: lijkt me nogal stressig als je nonstop achter de kinderen aanmoet
als ze wel op de stoep blijven laat ik ze gewoon lopen
je kan ze ook een opdrachtje geven langs de route, dat ze daarop gefocust blijven.
tel alle bomen oid.
dan houd je ze wel zoet. ik geef ze ook weleens een routebeschrijving mee en dan turen ze naar het lijntje, zo simpel kan het zijn.
voor kinderen is wandelen dodelijk saai.
De oudste blijft wel netjes op de stoep of aan de kant hoor. De jongste is een ongeleid projectiel.... Die kan ook niks met een routebeschrijving (2 jaar). Dat is ook de reden dat hij nog regelmatig in de buggy zit. Vastgebonden en wel :mrgreen: Op het grasveld mag hij gewoon lopen waar hij wil dus daar is het geen probleem. Maar het eerste stuk is langs de straat. Verder vinden ze de wandelingen meestal hartstikke leuk. Vogels kijken, bloemen plukken, molshopen tellen, of stokken gooien (waar geen hond naar om kijkt :mrgreen: ) noem maar op. Maar zeker de jongste is nogal uhhm.... ondernemend.
Maar bedankt voor de tip :ok: Gelukkig worden kinderen groter en gaat ook de jongste wel een keertje luisteren :Q: hopelijk
:mrgreen: mijn jongste is bijna twee en die loopt nog niet zo goed dat hij mee kan lopen.
dus die heb ik in een drager op mijn rug en vandaar heeft hij het hoogste woord. ik ;ach me altijd rot om die streken. al is ie nog best braaf.
andere twee hobbelen alle kanten op maar inderdaad wel veilig op de stoep. ik ga dan wel korte rondjes. sochtends voor het ontbijt en savonds na het eten loop ik langere rondes. lekker alleen.
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door booster »

Wij hebben er ook 3 en vindt er weinig nadeel aan behalve met uitlaten is het soms lastig maar dit is alleen als ik geen splitter er tussen heb.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe groot de nadelen zijn ligt denk ik heel sterk aan wat voor combinatie van honden je hebt en welk ras/welke rassen.
Wij hebben een kleine 4 jaar 3 honden gehad, eind vorig jaar is de oudste weggevallen en sindsdien hebben we er weer 2.
Voor mij is het grootste nadeel dat mijn honden als drietal veel meer als een roedel opereerden tijdens losloopwandelingen. Als er dan eentje op een vreemde hond af wilde schieten, dan gingen er 3. Terugroepen was een flink grotere opgave dan het nu met 2 honden is. Met zijn drieën waren ze ook blafferiger, ze staken elkaar sneller aan. Het lopen met 3 honden is een stuk lastiger, zeker aangelijnd. Ik liep altijd met 3 flexen en moet zeggen dat het met 2 een stuk handiger gaat.

Groot voordeel van het hebben van 3 honden was voor mij dat ik heel gemakkelijk 1 van de honden mee kon nemen om iets te gaan doen (fietsen, hardlopen, trainen en dergelijk) en dat de andere 2 dan altijd gewoon samen thuis waren. Nu we weer 2 honden hebben doe ik dat veel minder gemakkelijk. Is een gevoelskwestie hoor, beide honden kunnen best wel even alleen thuis blijven.

Ik vond het super om 3 honden te hebben, vooral omdat het 3 generaties waren, maar moet zeggen dat ik nu we er weer "maar" 2 hebben toch wel relaxter kan zijn in de omgang met hen.

Ik sluit niet uit dat er als Nozem richting bejaard gaat weer een derde hond gaat komen, maar ik vind 2 honden voor mijzelf toch net wat idealer.
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

Corneliana schreef: ik ga dan wel korte rondjes. sochtends voor het ontbijt en savonds na het eten loop ik langere rondes. lekker alleen.
Dat dus.
En mijn twee jarige is veel te groot en te zwaar voor een drager :schrik:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Milou85 schreef:
Corneliana schreef: ik ga dan wel korte rondjes. sochtends voor het ontbijt en savonds na het eten loop ik langere rondes. lekker alleen.
Dat dus.
En mijn twee jarige is veel te groot en te zwaar voor een drager :schrik:
nou ik heb een ergonomische drager. geen babybjornrotding waar ze op hun kruis inhangen dat is idd loodzwaar.
hij zit als met paardje rijden op je rug.
met heup en schouder ondersteuning.
ik draag hem al vanaf een paar weken oud dus dat bouw je op.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Vind 3 honden hebben erg leuk, maar toch zijn er paar dingen die het wat moeilijker maken, het wandelen aan de lijn is niet zo leuk met 3 honden, aandacht geven is wat moeilijker, iemand vinden die 3 honden wil opvangen tijdens verlof is onmogelijk

ik ga nu dikwijls met 2 honden wandelen en moet wel zeggen dat dit veel relaxender is, wandel echt niet graag met 3 honden aan de lijn en dus ga ik tegenwoordig dikwijls in 2 shifts

Los wandelen en voeden is geen enkel probleem, vind de drukte van 3 honden en deze te verzorgen en rond mij te hebben erg leuk, 3 honden geeft meer leven in huis en de manier hoe ze met elkaar communiceren is leuk te zien

Nu is er 1 ziek en moet ik dikwijls appart gaan wat ook dus nadeel met meerdere honden is

3 honden in koffer is erg krap

meer vuil in huis.

maar ook al zijn er wat nadelen, toch zal het moeilijk zijn als er ooit 1 tje sterft en ik met 2 over blijf, man wil geen 3 honden meer
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik vond het vanzelf gaan. Net als van 1 naar 2. Af en toe wat onhandiger met uitlaten, meenemen of opvang vinden.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Wij gaan nu van 2 naar 3 of misschien zelfs 4. Dat gaat gewoon vanzelf.
Thuis hadden we eerst 1 hond, 4 jaar later de tweede en 5 jaar later gingen we in 4 maanden naar 4 honden. Enige nadeel; de kosten denk ik.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Niko en Charlie zijn niet zo dik met elkaar. Toevallige huisgenoten, geen maatjes.
Met Pjotr kunnen ze enorm goed opschieten, dus ze hebben het nu veel leuker dan met zijn tweetjes.
Ik liet Charlie en Niko toch al apart uit en Pjotr kan met allebei mee, dus qua wandelen is er eigenlijk niets veranderd.
Het grootste nadeel is voor mij het reizen, dat gaat niet met drie joekels met het ov :mrgreen:
Milou85
Zeer actief

dagmar88 schreef:Niko en Charlie zijn niet zo dik met elkaar. Toevallige huisgenoten, geen maatjes.
Met Pjotr kunnen ze enorm goed opschieten, dus ze hebben het nu veel leuker dan met zijn tweetjes.
Ik liet Charlie en Niko toch al apart uit en Pjotr kan met allebei mee, dus qua wandelen is er eigenlijk niets veranderd.
Het grootste nadeel is voor mij het reizen, dat gaat niet met drie joekels met het ov :mrgreen:

Hier zijn de honden ook vooral huisgenoten. Er is eigenlijk geen tot erg weinig spelen samen. Ja als de achterdeur weer lekker op gaat in het voorjaar. Dan rennen ze even samen door de tuin. :Q:
Hoewel zeker Pasja (de herder x) toch wel een echt maatje is. Die kruipt nu dus voor de gezelligheid maar gewoon lekker tegen de kinderen aan op de bank. Of er bovenop :F: Omdat hij in krengetje Silly dat maatje niet zo vind. Jammer maar waar. En ach, gelukkig was Silly genoeg om Pasja over zijn verlatingsangst heen te komen. Silly hoeft er alleen maar te zijn :19:

*of topic. Wat een toffe naam: Pjotr

Zoals ik al zei, ik sta weer met de beetjes op de grond. Geen geworstel met riemen. En het kostenplaatje wat het sowieso en mogelijk (dierenarts) meer wordt maakt het toch minder roze natuurlijk. Ik zal ook eerder een 'grote' hond erbij willen dan een kleine. Dus dan zijn de voer kosten meer en inderdaad het vervoersprobleem enzo...
Mocht ik nou ooit mijn handen (en auto en huis) vrij hebben van kinderen kan het natuurlijk altijd nog :mrgreen: dan is er ruimte, tijd en geld genoeg voor 3 of meer honden :ok:
Afbeelding
gabbertje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): franse basset
2 kruisingen

Ongelezen bericht door gabbertje »

ik vind het het lopen aan de riem het lastigst. als ze los zijn en druk met een spel bezig en er komt een auto aan dan roep ik ze en zij laten alles vallen waar ze mee bezig zijn en komen dan ook! blijven keurig voor me zitten wachten tot ik het commado vrij geef en dan pas gaan ze vrolijk verder. vind dit toch netjes gezien de leeftijd.

nou ff in plaatjes lezen.. aan de riem.... pff dodelijk vermoeiend zo'n spelletje wie kan er met zijn neus vooraan lopen.
dan stuk gras waar ze mogen snuffelen en hun behoefte doen.
de 1 wilt links ...de ander rechts en nr 3 heeft aan de rechterkant wat gezien en gaat dan schuin voor je staan. dan besluit hij dat het toch niks was en gaat dan achter mij om om weer te snuffelen (riem om je heen gedraaid), want dat doe je ook als je aan de voet moet. je moet dus snel de riem weer goed doen anders zit je vast
affijn heb je dat gehad komt er een ander hond aan....basset gaat van enthousiastme flink staan piepen en de jonge mannen gaan dan in de oeh er gebeurd wat modus...laten zitten en wachten tot ze voorbij zijn is geen optie....ze gaan alledrie zitten, maar als de andere hond vlakbij is schiet er 1 naar voren en de anderen volgen in fractie van een sec. jij word dus van je plek af gelanceerd!
beste is om gewoon door te lopen.... nou ja gewoon..... ik passeer me tegenligger aan mijn rechterkant zodat ik de mannen nog redelijk onder controle heb en waar moet blok ik ze met mijn voet zodat ze niet langs me heen schieten. even met iemand een praatje maken is er dus niet bij. hooguit een hoi zonder mijn blik af te wenden van de mannen en een hoop handen en voetenwerk!

het is dus niet dat ze niet kunnen luisteren of niet snappen wat ik wil..... apart van elkaar lopen ze pal aan de voet.... niks niet voorop lopen en letten niet op ander honden.... die bestaan dan gewoon niet. met de drukbol en de grootste aanstichter van de 3 loop ik cursus en kan gewoon los of vast (maakt niet uit) naast me lopen tussen andere honden zonder naar ze te kijken of er naartoe te willen. maar die 3 samen...... pfffff
ik moet zeggen dat het met 2 toch een stuk makkelijker was. maar goed ze zijn nog jong en blijf ze gewoon trainen dan komen we er wel. als ik soms ander mensen zie lopen zoals gabber zijn broertje vandaag.... die liet zijn vrouwtje echt uit! mensje wapperde er achteraan!
Milou85
Zeer actief

gabbertje schreef:ik vind het het lopen aan de riem het lastigst. als ze los zijn en druk met een spel bezig en er komt een auto aan dan roep ik ze en zij laten alles vallen waar ze mee bezig zijn en komen dan ook! blijven keurig voor me zitten wachten tot ik het commado vrij geef en dan pas gaan ze vrolijk verder. vind dit toch netjes gezien de leeftijd.

nou ff in plaatjes lezen.. aan de riem.... pff dodelijk vermoeiend zo'n spelletje wie kan er met zijn neus vooraan lopen.
dan stuk gras waar ze mogen snuffelen en hun behoefte doen.
de 1 wilt links ...de ander rechts en nr 3 heeft aan de rechterkant wat gezien en gaat dan schuin voor je staan. dan besluit hij dat het toch niks was en gaat dan achter mij om om weer te snuffelen (riem om je heen gedraaid), want dat doe je ook als je aan de voet moet. je moet dus snel de riem weer goed doen anders zit je vast
affijn heb je dat gehad komt er een ander hond aan....basset gaat van enthousiastme flink staan piepen en de jonge mannen gaan dan in de oeh er gebeurd wat modus...laten zitten en wachten tot ze voorbij zijn is geen optie....ze gaan alledrie zitten, maar als de andere hond vlakbij is schiet er 1 naar voren en de anderen volgen in fractie van een sec. jij word dus van je plek af gelanceerd!
beste is om gewoon door te lopen.... nou ja gewoon..... ik passeer me tegenligger aan mijn rechterkant zodat ik de mannen nog redelijk onder controle heb en waar moet blok ik ze met mijn voet zodat ze niet langs me heen schieten. even met iemand een praatje maken is er dus niet bij. hooguit een hoi zonder mijn blik af te wenden van de mannen en een hoop handen en voetenwerk!

het is dus niet dat ze niet kunnen luisteren of niet snappen wat ik wil..... apart van elkaar lopen ze pal aan de voet.... niks niet voorop lopen en letten niet op ander honden.... die bestaan dan gewoon niet. met de drukbol en de grootste aanstichter van de 3 loop ik cursus en kan gewoon los of vast (maakt niet uit) naast me lopen tussen andere honden zonder naar ze te kijken of er naartoe te willen. maar die 3 samen...... pfffff
ik moet zeggen dat het met 2 toch een stuk makkelijker was. maar goed ze zijn nog jong en blijf ze gewoon trainen dan komen we er wel. als ik soms ander mensen zie lopen zoals gabber zijn broertje vandaag.... die liet zijn vrouwtje echt uit! mensje wapperde er achteraan!

Ik heb een aardig beeld van jou gemiddelde rondje honden uitlaten :smile2:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Mijn eerste ingeving: je hebt maar twee handen. Dat zou bij mij logistieke problemen geven denk ik, want ik kan dat niet zo goed, drie lijnen enzo :oeps: daarnaast lijkt het me moeilijker opvang vinden en moet je een grotere auto als je alle honden en de kinderen mee wil nemen.

Wat het qua roedel doet durf ik niet te zeggen. Verhoudingen kunnen natuurlijk veranderen, maardat hoeft niet. Ligt meer aan de honden denk ik en dat kun je zelf vast het beste inschatten.

Het voordeel is natuurlijk die hele leuke derde hond :wink:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wij hebben sinds begin maart 3 honden: 2 middenslag kruisingen uit Griekenland en een Border Collie (terror)pup.

Uitlaten is soms wat lastig, puppymans snapt nog niet dat hij niet alle kanten op mag vliegen en dan heb je wel eens in een keer een dikke kluwe riemen in je handen. Daar zijn we dus nu druk mee bezig, gelukkig kan hij op de langere wandelingen los. We zijn nu ook druk bezig om hem te leren wat we van hem willen en het gaat steeds beter. Meenemen gaat nu nog wel: 2 in de kofferbak en 1 op de achterbank. Kunnen er nog 3 (gemakkelijk) of 4 (met een beetje persen) volwassenen mee. Voor een dagje weg zonder al te veel spullen gaat dit prima... met meer spullen wordt het in onze huidige auto problematisch. Opvang is gelukkig bijna nooit nodig hier, ze kunnen een tijdje alleen zijn en m'n ouders en ik gaan zelden tegelijk op vakantie (eigenlijk nooit) dus is er altijd iemand thuis. Anders zou ik een goed pension voor ze moeten zoeken, dat wordt dan wel een duur grapje.

Wat de voordelen zijn: er zijn er altijd wel 2 die met elkaar willen spelen dus het huis is weer een stuk levendiger! Met drie honden kan je heeeeel veel trainen (en dat vinden wij dus totaal niet erg :engel: ). Ze vormen buiten ook echt een roedel hier, is mooi om te zien. We doen ook lekker veel met de honden apart en het lijkt wel of ze daar extra van genieten. Vooral Alfy (middelste hond) kan helemaal knorrend van plezier voor je staan als hij wat met je mag doen. En als hij dat nou nooit mocht... ;)

Ik vind het heerlijk om er 3 te hebben, denk stiekem alweer aan nummer 4 maar daarvoor moet het hele zooitje hier eerst stabieler (en wat ouder) zijn. Denk wel dat 3 honden makkelijker is als 1 van de 3 honden al wat ouder is en lekker mee wil sjokken. Belangrijkste is dat je het zelf ziet zitten.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Je groeit er vanzelf in, althans ik wel. Hoe relaxter je ermee omgaat hoe makkelijker het is. :19:

Nadelen zijn inderdaad dingen als geld en ruimte in je auto. Voordelen zijn nog meer plezier en gezelligheid :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”