Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zijn de voor en nadelen van 3 honden...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Milou85
Zeer actief

Wat zijn de voor en nadelen van 3 honden...

Ongelezen bericht door Milou85 »

ten opzichte van 2?

De afgelopen dagen hebben we een logé gehad (hond van mijn schoonouders) en dat vonden we allemaal reuze gezellig. Alleen tijdens het vlees verdelen en eten wat wat ge-emmer/spanning bij de honden onderling. Alleen geloer en daar bleef het bij.

Onze gezinssamenstelling is 2 volwassenen 2 kleine kinderen (4 en 2 jaar) en twee reuen (akita x mechelaar 9 jaar en een parson 7 jaar). Het is een druk maar stabiel huishouden.

Als we er een hond bij zouden nemen, wat zouden daar de consequenties van kunnen zijn? Raakt de roedel onrustig?
Silly hecht nogal aan vastigheid en is redelijk onzeker. Zeker met de komst van de kinderen heeft het een tijdje geduurd voordat hij zich bewust was van zijn plekje. Inmiddels is het weer prima en overzichtelijk voor hem.

Met de logé erbij ging eigenlijk ook alles heel goed en gemoedelijk. Maar die kent hij dan ook al van pups af aan (zij kwam er als pup bij 5 jaar geleden).

En hoe zit dat logistiek. Met uitlaten enzo (de logé en silly liepen vooral steeds los)? Maakt het met 3 veel ingewikkelder?

Ik wil nog wel eens vreselijk verliefd raken
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -fmIZKKKGI
Dus de vraag, wat maakt 3 honden leuker of ingewikkelder dan 2 honden?

Mijn hart is groot genoeg :mrgreen: maar zou onze situatie dat ook zijn?? Zou het erbij passen...
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Wat zijn de voor en nadelen van 3 honden...

Ongelezen bericht door Machie »

Uitlaten van 3 honden vind ik lastiger :F:
Tenminste, aan de lijn. En het is als ze alle 3 los lopen net wat meer opletten :F:
gabbertje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): franse basset
2 kruisingen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door gabbertje »

ik heb nu 3 honden. 2 jonge van bijna een jaar en net 1 jaar en een basset van 9.
met wandelen is het soms wel wat lastig dat je riemen in elkaar knopen want je hebt altijd in 1 hand 2 riemen en 1 hand 1 riem. dit is alleen op de uitlaatplaats waar ze mogen snuffelen
ze weten gelukkig wel wat ik wil en tegenwoordig gaat het steeds beter.
ze lopen alle 3 links waar ze hun eigen plaats in hebben. basset helemaal aan de buitenkant (is de oudste en kent alle commado's dus weinig correctie nodig)
dan de jongste maar het is een melow hond dus heeft ook weinig correctie nodig en de drukste van het stel loopt aan mijn been want die heeft regelmatig een correctie nodig en anders zouden ze met de koppen tegen elkaar botsen met corrigeren. oftewel ik moet de drukke onder apel houden anders word je door alle 3 over de weg gesleurd want als er 1 tever naar voren gaat gaat de rest automatisch mee.
het jammere is wel met 3 honden dat er altijd 2 aan het spelen zijn en 1 aan de zijlijn. op de 1 of andere manier kunnen ze niet alle 3 tegelijk spelen.
ook hier hebben ze zelf een oplossing voor bedacht en spelen ze om beurten. ik heb 1 drukke energieke hond en 2 wat meer melow honden en die 2 wisselen elkaar dan af.
voor de oude basset is het wel lekker dat er 2 jonge honden zijn. die zijn het meeste met elkaar bezig en zo word hij dan een beetje met rust gelaten.

het is altijd even wennen voor allemaal als er een nieuw gezinslid bijkomt maar mijn ervaring is dat als je het de tijd geeft vanzelf wel goed komt
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Mocht ik permanent ergens wonen waar mijn honden altijd en overal los kunnen lopen, dan zou ik het zo doen.
Maar ik heb maar twee handen, dus vind zelf - voor nu - twee honden prima. :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het uitlaten is lastiger vond ik zelf... nou was mijn jack russel op een gegeven moment oud en wilde niet meer de lange wandelingen maat toen hij nog lekker mee liep was het altijd een gedoe en hij kon over het algemeen wel overal loslopen... maar 2 is gewoon makkelijker.
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Ik heb er 3,
1 van 7, 1 van 6 en 1 van 3,5.
Ik ondervind daar geen problemen van.
Met eten geven heeft ieder zijn eigen plekje in de keuken,
daar wachten ze ook netjes tot het neergezet wordt.
Met wandelen heb ik de ene keer de 3 lijnen in 1 hand,de andere keer 2 om 1.

Voor mij maakte het eigenlijk geen verschil toen de 3de sheltie erbij kwam.
Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Ik ben pas van 2 naar 3 gegaan. Vooral alledrie tegelijk uitlaten vind ik lastig, ook omdat ze hier niet allemaal netjes naast lopen en Kayley heeft een sneller tempo dan de andere 2. Vaak laat ik Kayley met Mickey uit en Chucky doe ik apart omdat die nu echt aan het aftakelen is en nauwelijks nog wil lopen. Ook met de zomervakantie is het een stukje lastiger geworden, iets met 2 honden vinden was al lastig maar nu met 3..
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
gabbertje
Vaste gebruiker
2 kruisingen

StephanieR schreef:Ik ben pas van 2 naar 3 gegaan. Vooral alledrie tegelijk uitlaten vind ik lastig, ook omdat ze hier niet allemaal netjes naast lopen en Kayley heeft een sneller tempo dan de andere 2. Vaak laat ik Kayley met Mickey uit en Chucky doe ik apart omdat die nu echt aan het aftakelen is en nauwelijks nog wil lopen. Ook met de zomervakantie is het een stukje lastiger geworden, iets met 2 honden vinden was al lastig maar nu met 3..
dat is zeker waar dat je moeilijker iets kan vinden voor 3 honden. we hebben ook speciaal een grotere auto gekocht zodat de mannen de ruimte hebben in de auto. het is ook wel lastiger om ze ergens mee naartoe te nemen. je gaat niet zomaar met 3 honden bij iemand op visite zeg maar. zeker niet met die 3 grote van mij!
**Nancy**
Zeer actief

Ik ben dedene die het tempo bepaald onder het wandelen.
Met een schuin oog hou ik Candy in de gaten ivm met haar pootje,
als ik zie dat ze iets gaat inhouden vanwege die poot loop ik ook iets rustiger,
maar ik geef aan hoe hard/zacht we lopen.
Afbeelding
gabbertje
Vaste gebruiker
2 kruisingen

het gaat hier niet om het tempo dat we lopen. mien drukbol moet en zou met zijn neus vooraan lopen waardoor de rest meegaat dus als ik die onder controle heb blijven ze allemaal netjes naast me. en inderdaad ik bepaal het tempo wat ik ook regelmatig afwissel zodat ze me in de gaten MOETEN houden
**Nancy**
Zeer actief

Hier loopt opperteef ( :tongue: ) Candy altijd ietswat voorop,
zeg maar terhoogte van mijn benen.De andere 2 net daarachter,terhoogte van Candy's ribben zeg maar.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb er 3, Jace van 8 jaar, Meagan en Judy zijn 5 jaar. De laatste hond die erbij kwam is een herplaatser. Het was echt niet de bedoeling dat er (nu al) een derde hond bij zou komen. Maar dit speciale meisje konden we niet weerstaan en ze woont nu al een dikke 2 jaar bij ons (is een nestzusje van Meagan).
Wandelen gaat heel makkelijk. Als ik met ze aan de riem loop, moeten ze gewoon meelopen en pas als ik het toe sta mogen ze snuffelen en plassen. Anders wordt het alleen maar getrek en de riemen komen in de knoop.
Jace loopt dan altijd aan mijn linkerbeen, Meagan links naast Jace en Judy loopt rechts van mij. Maar ik wandel weinig met ze aan de riem, ze lopen bijna altijd los.
In huis merk ik niet dat ik 3 honden heb, daar zijn ze heel rustig.

En we zijn al heel langzaam aan een 4e aan het denken, maar dat zal nog wel enkele jaren duren voor die komt.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
**Nancy**
Zeer actief

Ja Tara,
dat was bij ons ook het geval.
Candy is een rustig hondje in huis,Jentle was op bepaalde momenten wat drukker,maar dat hoorde bij haar leeftijd.
Toen kwam Senna,die had al de naam terror bij de fokster hihihihi
Ze kwam toen hier en 1 van haar "koosnamen" werd O'Senna Bin Laden :schrik:
Senna is echt een hittepitje (nu nog)
Maar als de 4de zo ook wordt vind ik dat niet erg,
ik hou wel van hondjes met pit en laten weten dat ze er zijn.
Maar ze kan ook een enorme knuffelkont zijn hoor ;-)
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb altijd 3 honden zodat er niet eentje alleen overblijft als een hond dood gaat. Maar als er nu 1 gaat hemelen hou ik het bij 2, dat vind ik toch wel een gemakkelijker.
Afbeelding
gabbertje
Vaste gebruiker
2 kruisingen

zelfde hier. we hebben er nu 3 maar als die ouwe straks is gaan hemelen houden we het bij 2. die zijn met een maand verschil van dezelfde leeftijd en mogen dan samen oud worden.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Machie schreef:Uitlaten van 3 honden vind ik lastiger :F:
Tenminste, aan de lijn. En het is als ze alle 3 los lopen net wat meer opletten :F:
Geen last van. Maar nu heb ik het geluk dat de laatst gekomene een ubermakkelijk tekkeltje is wat altijd los meeloopt en super goed luistert :wink:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb van alles twee: twee kinderen, twee honden, twee katten, twee huizen, twee inkomens. :lol1:
Poos 3 honden gehad en vond dit erg lastig.
Inderdaad, twee handen en ook twee ogen.
Aan de lijn is lastig maar ook los, porbeer maar eens 3 honden bij je te roepen als er weer zo'n crossfietser langs komt.
Bij de voordeur, in en uit de auto, voor de apk naar de DA :roll:
( en de kosten)

Voor mij werkte het absoluut niet....echt een wereld van verschil.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ja, toch het feit dat je maar twee handen en één schoot hebt.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

alm@ schreef:
Geen last van. Maar nu heb ik het geluk dat de laatst gekomene een ubermakkelijk tekkeltje is wat altijd los meeloopt en super goed luistert :wink:
Ik heb 2 renpaarden en 1 trage trapzak als ik met ze aan de riem loop :LOL:
En in het bos eentje die jagen stiekem wel n heel leuk spelletje vind ;)
alm@
moderator

Machie schreef:
alm@ schreef:
Ik heb 2 renpaarden en 1 trage trapzak als ik met ze aan de riem loop :LOL:
En in het bos eentje die jagen stiekem wel n heel leuk spelletje vind ;)
Heb er 2 die jagen wel héél erg leuk vinden en achter je rug gaat teckelmans dan een spoortje uitwerken :schrik:
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Het lijkt dus wel degelijk een flink verschil van 2 naar 3? Sta meteen weer even met de voetjes op de grond :pffff: .

Mijn parson loopt ook praktisch altijd los. Totdat het stadstoezicht wel erg vaak rond zal rijden hier. Of hij weer een kattenpoep periode heeft :schrik: En volgt altijd netjes. Gaat nooit ver uit de buurt eigenlijk. Dus ik heb meestal maar 1 riem vast. Maar soms wel weer een buggy. En als ik die buggy niet heb kan ik rennen en vangen achter 1 van de kinderen aan :devil: Waren die maar net zo goed opgevoed als mijn honden :mann:

Ik lees veel meningen dat 2 toch wel een stuk scheelt met 3 honden. Vooral met uitlaten. Vakanties doen we toch al niet dus dat is niet zo'n probleem :U:

En de kosten. Tja dat zou ook wel een ding kunnen zijn. Je zal met ze alle drie iets hebben bij de da :ugh: Ik vind het met twee al spannend die dierenarts kosten. Gelukkig hebben ze praktisch nooit wat. Maar daar had ik dus nog niet zo bij stil gestaan :blauwoog:
Afbeelding
alm@
moderator

Nanna schreef:Een terriër en een Akitakruising. Het zou mijn idee niet zijn om daar een klapkaakkruising bij te zetten ;-)
Nee mijn idee ook niet.
Afbeelding
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Het hangt van de honden af en de aandacht die je ze kunt geven. Als het makkelijke honden zijn is 3 geen enkel probleem. Ca. 5 jaar lang had ik 3 honden. Daarna enkele maanden 4 honden waaronder 2 oude honden, en dat was ook geen probleem. Alleen was het moeilijker om een leuk vakantieadres te vinden en was het passen en meten met de auto. 2 honden met een jaar of 5 leeftijdsverschil zoals nu; vind ik het meest ideaal. Mijn honden kunnen het samen heel goed vinden maar trainen en wandelen doe ik altijd met ze appart.
Milou85
Zeer actief

Nanna schreef:Een terriër en een Akitakruising. Het zou mijn idee niet zijn om daar een klapkaakkruising bij te zetten ;-)
Die klapkaak zie ik niet direct :denken: . Ze staat als herder kruising. Dat kan gekruist zijn met vanalles toch? Ik zou niet meteen willen zeggen dat de kruising is met een staff o.i.d. Maar misschien zie ik het allemaal door een roze brilletje als ik haar (of andere leuke honden zie :mann: ).

Dat zijn overigens wel de honden waar allebei mijn honden als een blok voor vallen en zich altijd tot spel laten uitdagen buiten :19:

De terrier is volgens mij toch een beetje nep... en de akita vind al het vrouwelijk schoon beremooi (zolang het geen berner sennen of drentse patrijs is) en is vreselijk onder de duim bij dames (lees natte dweil)

Ik zou overigens nooit bewust voor een staff (kruising) kiezen ivm mogelijke problemen op sociaal vlak. Met Pasja en andere honden (reuen) genoeg geduvel gehad. Dus ik werk mezelf niet weer (bewust) in zo'n zelfde pakket :neenee: Het liefst gewoon sociale honden (in wording). In ieder geval een grote kans van slagen op
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Pemba schreef:Ik heb altijd 3 honden zodat er niet eentje alleen overblijft als een hond dood gaat. Maar als er nu 1 gaat hemelen hou ik het bij 2, dat vind ik toch wel een gemakkelijker.
Nou dat had ik dus ook wel een beetje in mijn hoofd. Pasja wordt wat ouder. Daarom kwam ik ook met dat idee van een eventuele derde. Maar geloof als ik de meeste hier zo hoor dat ik mezelf maar eens flink een draai om de oren geef als ik weer eens zit te zwijmelen bij al die lieve leuke en arme hondjes die herplaatst moeten worden.
Zie mezelf als gaan met twee niet luisterende kinderen en drie honden aan de riem.

Oplossing :idea: . Kinderen aan de riem en de honden los leren lopen :cheer:
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Wij hebben erop de moment 5
de jongste reu, komt eigenlijk zelden bij de rest, maar dat is meer door dat dat onze hond niet is en hij niet alles pikt van de teven en van de reu al helemaal niet

de andere 4 neem ik eigenlijk alle 4 altijd wel mee
3 kunnen er na 100m los en de andere blijft vast
hier loopt ook zo goed als niemand in het bos dus dat scheelt wel heel veel
als ik naar drukkere plekken ga, neem ik er hoogstens 2 mee
ik vind de 3 eigen jongste honden samen mee nemen niet moeilijk, ze kennen allemaal de volg en weten dat ze aan de lijn door moeten lopen en niet moeten klieren
als ik de oudste bij heb, is dat meestal wel wat moeilijker gezien zij niet zo braaf luisterd als de rest :schrik:
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

kooi schreef:Aan de lijn is lastig maar ook los, porbeer maar eens 3 honden bij je te roepen als er weer zo'n crossfietser langs komt. Bij de voordeur, in en uit de auto, voor de apk naar de DA :roll:
( en de kosten)
Dit herken ik allemaal niet, ze lopen keurig met z'n drieen aan de riem als dat nodig is en als ik 'hondjes' of Koriyama roep komen ze allemaal :mrgreen:
Eten, deuren, auto enz enz hebben ze gewoon op hun beurt en commando te wachten en dat is ook nooit een probleem.
Maar eerlijk is eerlijk, twee honden is wel makkelijker, vooral met meenemen ergens naartoe vind ik, van tevoren had ik bedacht dat je met drie honden juist makkelijker eentje kon meenemen omdat de andere twee dan samen thuisblijven maar in de praktijk gebeurd dat zo nooit.
Toch komt er wel weer een derde als Kori er niet meer is, ik vind de jongens te dicht op elkaar zitten qua leeftijd (4 en 6) om die samen oud te laten worden, ik wil er dan weer een puppie bij zodat alles weer mooi in balans is :engel:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Milou85 schreef:
Pemba schreef:Ik heb altijd 3 honden zodat er niet eentje alleen overblijft als een hond dood gaat. Maar als er nu 1 gaat hemelen hou ik het bij 2, dat vind ik toch wel een gemakkelijker.
Nou dat had ik dus ook wel een beetje in mijn hoofd. Pasja wordt wat ouder. Daarom kwam ik ook met dat idee van een eventuele derde. Maar geloof als ik de meeste hier zo hoor dat ik mezelf maar eens flink een draai om de oren geef als ik weer eens zit te zwijmelen bij al die lieve leuke en arme hondjes die herplaatst moeten worden.
Zie mezelf als gaan met twee niet luisterende kinderen en drie honden aan de riem.

Oplossing :idea: . Kinderen aan de riem en de honden los leren lopen :cheer:
lijkt me nogal stressig als je nonstop achter de kinderen aanmoet
als ze wel op de stoep blijven laat ik ze gewoon lopen
je kan ze ook een opdrachtje geven langs de route, dat ze daarop gefocust blijven.
tel alle bomen oid.
dan houd je ze wel zoet. ik geef ze ook weleens een routebeschrijving mee en dan turen ze naar het lijntje, zo simpel kan het zijn.
voor kinderen is wandelen dodelijk saai.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik vond de overgang van 2 naar 3 niet 'moeilijker', maar er zijn weldegelijk nadelen.
Wandelen is meer opletten, de kosten zijn hoger (ligt ook aan mijn formaat honden) en opvang is lastiger als we een dagje wegmoeten o.i.d. Je wil mensen nu eenmaal niet graag met 3 honden opzadelen.
Daarnaast brengt het ook hele leuke dingen met zich mee en heb ik er absoluut geen spijt van.
Wel vind ik persoonlijk 2 idealer.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Milou85
Zeer actief

Corneliana schreef: lijkt me nogal stressig als je nonstop achter de kinderen aanmoet
als ze wel op de stoep blijven laat ik ze gewoon lopen
je kan ze ook een opdrachtje geven langs de route, dat ze daarop gefocust blijven.
tel alle bomen oid.
dan houd je ze wel zoet. ik geef ze ook weleens een routebeschrijving mee en dan turen ze naar het lijntje, zo simpel kan het zijn.
voor kinderen is wandelen dodelijk saai.
De oudste blijft wel netjes op de stoep of aan de kant hoor. De jongste is een ongeleid projectiel.... Die kan ook niks met een routebeschrijving (2 jaar). Dat is ook de reden dat hij nog regelmatig in de buggy zit. Vastgebonden en wel :mrgreen: Op het grasveld mag hij gewoon lopen waar hij wil dus daar is het geen probleem. Maar het eerste stuk is langs de straat. Verder vinden ze de wandelingen meestal hartstikke leuk. Vogels kijken, bloemen plukken, molshopen tellen, of stokken gooien (waar geen hond naar om kijkt :mrgreen: ) noem maar op. Maar zeker de jongste is nogal uhhm.... ondernemend.
Maar bedankt voor de tip :ok: Gelukkig worden kinderen groter en gaat ook de jongste wel een keertje luisteren :Q: hopelijk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”