Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een volwassen hond bijt geen pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Een volwassen hond bijt geen pup

Ongelezen bericht door DeDiana »

kipo schreef:Maar dan heb ik ook nog een voorbeeld ala Nanna; mijn dh van 4 of 5 maanden zat strak naar mij kijkend te blaffen, ze wilde haar bal, toen er een andere herder uit de bosjes kwam, die er van achteren zo bovenop dook. Ik weet zeker dat mijn pup die hond totaal niet gezien heeft en deze hadden we ook nog nooit eerder gezien.
Voor sommige honden, die bijvoorbeeld heel hondagressief zijn, zou alleen het blaffen of de opwinding van jouw pup al een trigger kunnen zijn. Ik denk dat een extreem hondagressieve hond vaak geen onderscheid maakt tussen pups en volwassen honden en bij alles voor de kill gaat. Zo één is er ook eens ooit vanuit de bosjes boven op Mila gedoken, die liep gewoon naast mij en we hadden die hond niet eens aan zien komen. Mila was toen een maand of vijf.

Maar in het geval van bijvoorbeeld een heel hoge prooidrift is er volgens mij geen onderlinge interactie nodig, dan ziet de volwassen hond de rennende of springende pup gewoon als prooi.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Volg dit nu al een tijdje. En nu ineens komt het verhaal van een fokster bij me op. Zij kreeg een door haar gefokt pupje terug, beestje was nog geen 2 dagen bij de andere eigenaren geweest. Ze heeft/had toen best een flinke roedel en alle honden liepen bij elkaar als de pups groot genoeg waren.
De reu des huizes was ook altijd zeer begaan met de pups. Toen de pup terug kwam merkte ze al dat er wat vreemds was in de omgang. Achteraf zei ze dat de reu deze pup eigenlijk altijd wel wat links had laten liggen, maar dat was achteraf.
De pup was nog niet 2 dagen weer in huis of ineens greep de volwassen reu de pup. In haar ogen uit het niets, en ook iets wat ze totaal niet had verwacht. Reu had nog nooit een pup een haar gekrenkt. Ze zijn toen wel uitermate voorzichtig geworden, maar toen de volwassen reu niet geheel relaxed bleef bij de pup hebben ze de pup na laten kijken door een da.
Op het oog leek er niets mis met het hondje, maar helaas bleek er lichamelijk e.e.a. niet in orde, zeer slechte heupen (geen kommen) en een flinke hartruis en nog meer. De reu reageerde dan blijkbaar toch op het medisch niet in orde zijn van de pup.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

blondie schreef:De reu reageerde dan blijkbaar toch op het medisch niet in orde zijn van de pup.
Ook dat komt voor ja. Net als teven die hun pups dooddrukken als ze ernstig ziek zijn.
Wederom biologisch helemaal verklaarbaar én natuurlijk gedrag. Daar moet je als zoogdier geen energie in steken, dat verzwakt de groep op den duur.

Maar dan hebben we het over zieke pups, en niet alle pups die aangevallen worden zijn ziek. Ik denk dat het aanvallen van pups veel oorzaken kan hebben. Biet somde er al een heel aantal op.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ziek zwak gestoord moet weg of dood m maar dat gaat niet op voor alle honden /rassen.
Wij fokken en maken de combi's en laten we eerlijk zijn er lopen er rond die al gestoord zijn in agressief en naar de andere kant in hersenloos lief en onderdanig zijn.
Daarnaast is het eigenlijk ook dat we onze honden uit hun eigen teritorium rukken een aantal x per dag en op jacht gaan buiten territoriale grenzen wat iedere honde opeist .
Iedere reu zeikt zijn eigen het schompes om te claimen en teven die lopen daar tussendoor hetzelfde te doen en heel vaak ook nog met hun loopsheid even berichtjes achterlaten. Met het nodige geblaf overal in wat voor opwinding dan ook.
Als hond moet je soms wel knettergek worden van al die info en kan het soms lijken/voelen of je op een slagveld zit in oorlogstijd..
Dan worden sommige honden supert alert en gespits die dat in zich hebben en de eerste klap is een daalder waard.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

Miranda schreef:
blondie schreef:De reu reageerde dan blijkbaar toch op het medisch niet in orde zijn van de pup.
Ook dat komt voor ja. Net als teven die hun pups dooddrukken als ze ernstig ziek zijn.
Wederom biologisch helemaal verklaarbaar én natuurlijk gedrag. Daar moet je als zoogdier geen energie in steken, dat verzwakt de groep op den duur.

Maar dan hebben we het over zieke pups, en niet alle pups die aangevallen worden zijn ziek. Ik denk dat het aanvallen van pups veel oorzaken kan hebben. Biet somde er al een heel aantal op.
Biet noemde er inderdaad een aantal.
Vergeet overigens ook niet het weghouden van honden bij pups. Of andersom. Hier werden regelmatig bij Finn wat kleinere pups weggehouden/opgetild. Terwijl hij toch echt heel neutraal was en zekers niet agressief richting de pups.
Naarmate ik zelf hem er meer en meer bij ging weghouden merkte je al verandering in zijn houding, hij begon het ook spannend te vinden.
Toen Bluf pups kreeg was hij de eerste hond die van haar bij de pups mocht komen kijken, hij vond het spannend, maar hield gepaste afstand. Pups waren toen net een dag oud.
Weken waren we niet geweest daarna, en toen de pups in de tuin aan het raggen waren merkte ik al verandering in houding, Finn gespannen, Bluf hield hem een beetje in de gaten. Dat was het moment dat fokster en ik beiden ook niet het vertrouwen erin hadden dat er niets zou gebeuren. Dus geen Finn bij de pups toen die een week of 7 waren.
Hele brutale opdringerige pubers had hij het ook niet op. Maar de honden die hem wel respect toonden deed hij absoluut niets.
Maar goed het is klein tegen groot, dus ergens wordt je wel wat voorzichtig als je niet geheel de situatie kunt inschatten. Zelf heb ik in ieder geval op bepaalde momenten geen risico genomen. Want een correctie wordt ook al snel door omstanders als grijpen gezien, heb ik het ras ook tegen uiteraard. :wink:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

DeDiana schreef:
jvanringen schreef:
Biet schreef: Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Sommige honden hebben een dusdanig grote territorium-/waakdrift, dat ze meteen de aanval inzetten.
Sommige honden zetten nu eenmaal meteen de aanval in (vanuit verschillende redenen, en een zeker niet onbelangrijke, is een beroerde eigenaar) en omdat ze van die tanden hebben, kan dat de dood tot gevolg hebben.
De impact die dat op ons mensen heeft, is afhankelijk van het slachtoffer dat gevallen is.
Wat is precies je punt?

Overigens, wat mij betreft is de vraag of bepaald gedrag nou wel of niet natuurlijk is, totaal niet relevant. Het gaat er niet om of bepaald gedrag al dan niet natuurlijk is, het gaat er om of wij dat gedrag sociaal aanvaardbaar vinden of niet. Zoals ik al zei, moord en doodslag onder mensen kun je ook als natuurlijk betitelen, maar we vinden het sociaal niet acceptabel - terecht lijkt me.

Als een hond een andere hond zonder dat hij daardoor bedreigd wordt, zonder waarschuwing aanvalt, dan is dat wat mij betreft onacceptabel. Dan mag het baasje nog zo hard roepen dat het allemaal heus heel natuurlijk is, maar dat vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik vind het een non-argument.
Het punt is dat het topic begon met de vraag of de mythe ooit uit de wereld geholpen gaat worden dat een volwassen hond een pup niets zal doen.
Dat het onacceptabel en zeer onwenselijk is als een volwassen hond een pup doodt, daar is iedereen het wel over eens.
Dat het misschien vanuit biologisch standpunt niet totaal abnormaal gedrag is, wordt hier niet gebruikt als argument om het goed te praten, maar als verklaring waarom het misschien toch gebeurt. Denk aan een hond met een heel hoge prooidrift die een pup grijpt. Onacceptabel: absoluut. Gestoord: dat denk ik niet, het is natuurlijk, instinctief gedrag. Het is geen gedrag dat we willen zien en dat we koste wat kost moeten voorkomen, maar het komt wel voor. Dus om terug te komen op de hoofdvraag van deze discussie: nee, het klopt niet dat een volwassen hond een pup nooit wat zal doen.
@DeDiane geeft eigenlijk al antwoord, maar wil nog wel wat toevoegen.
De motivatie van een aanvallende hond is belangrijk voor de eigenaar, trainer, GT die met dit gedrag om moet gaan.
Naast het simpelweg voorkomen (aanlijnen, muilkorf), is het wel handig om enig inzicht te hebben, wil je kunnen sturen.
De relevantie voor alle hondeneigenaren zit 'm in het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat honden goed met elkaar om kunnen gaan, onafhankelijk van ras of leeftijd.
En daar zouden alle hondeneigenaren met gezond verstand (zonder paranoïde te hoeven worden) naar moeten handelen.
Aan die hond die plotseling uit de bosjes duikt kan je niks doen, maar je kan wel altijd de regie houden over ontmoetingen die je aan ziet komen.
Wiel
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als een hond of mens te snel getriggerd wordt, zonder dat er bij de ander de bedoeling is om te triggeren, dan hoort hij eigenlijk niet thuis in de maatschappij.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef: Dan worden sommige honden supert alert en gespits die dat in zich hebben en de eerste klap is een daalder waard.

:tongue: Charlie heeft er maar drie jaar over gedaan om te wandelen ipv op patrouille te gaan.

Pups vindt ze extra stom omdat die haar niet begrijpen, en omgekeerd.
DeDiana
Zeer actief

iones schreef:Als een hond of mens te snel getriggerd wordt, zonder dat er bij de ander de bedoeling is om te triggeren, dan hoort hij eigenlijk niet thuis in de maatschappij.
Omdat jij het dus onwenselijk gedrag vindt (en ik ook hoor) ;-)
Maar dat wil niet zeggen dat zo'n hond gestoord of abnormaal is. De hond als soort heeft blijkbaar dus iets in zich waardoor dit gedrag soms wel voorkomt. Of we het nou maatschappelijk onwenselijk vinden of niet.

Je kunt je ook afvragen hoe reëel het is van ons om te verwachten dat onze honden alles en iedereen maar accepteren en tolereren. Omdat wij dat graag zo willen zien. Of dat een hond het morele onderscheid kan maken tussen het verwonden van een andere volwassen hond of een pup.
DeDiana
Zeer actief

dagmar88 schreef:Pups vindt ze extra stom omdat die haar niet begrijpen, en omgekeerd.
Dat is denk ik vaak zo. Mila wordt er ook heel chagrijnig van als haar subtiele signalen of correcties niet door een pup opgepakt worden. Dan volgt er vaak op het oog ineens een ferme correctie, maar ze heeft dan echt al heel veel signalen gegeven dat de pup haar met rust moet laten. Met pups die dat wel goed oppikken, kan ze het wel goed vinden.
blondie
Zeer actief

DeDiana schreef:
iones schreef:Als een hond of mens te snel getriggerd wordt, zonder dat er bij de ander de bedoeling is om te triggeren, dan hoort hij eigenlijk niet thuis in de maatschappij.
Maar dat wil niet zeggen dat zo'n hond gestoord of abnormaal is. De hond als soort heeft blijkbaar dus iets in zich waardoor dit gedrag soms wel voorkomt. Of we het nou maatschappelijk onwenselijk vinden of niet.

Je kunt je ook afvragen hoe reëel het is van ons om te verwachten dat onze honden alles en iedereen maar accepteren en tolereren. Omdat wij dat graag zo willen zien. Of dat een hond het morele onderscheid kan maken tussen het verwonden van een andere volwassen hond of een pup.
De ene is de ander niet. Weet nog dat ik buiten eens door een voorbijganger uit het niets een klap in mijn gezicht kreeg, mijn vriendin zei "laat gaan en loop nu maar gewoon door" maar ik had echt zoiets van "ik laat me niet zomaar voor mijn gezicht slaan!" Oprotten met die gozer. Nu heb ik hem niet verwond overigens, maar ik liet het niet zomaar zonder te reageren aan me voorbij gaan.
En de ene hond zal bij aanblaffen of als ze omver worden gelopen misschien gelaten reageren, een ander pikt het niet. Zijn ze daarom niet ok? De hond die de signalen niet oppikt dat ze het bij een "verkeerde" hond proberen te flikken vind ik net zo fout eerlijk gezegd.
Een kleinere hond met bepaald gedrag is nu eenmaal kwetsbaarder als ze het flikken bij een grotere hond die het gedrag niet pikt. En als ik voor mezelf spreek weet ik dat van mijn hond(en) dus reageer ik iets eerder dan dat zij kunnen reageren.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

blondie schreef:
DeDiana schreef:

De ene is de ander niet. Weet nog dat ik buiten eens door een voorbijganger uit het niets een klap in mijn gezicht kreeg, mijn vriendin zei "laat gaan en loop nu maar gewoon door" maar ik had echt zoiets van "ik laat me niet zomaar voor mijn gezicht slaan!" Oprotten met die gozer. Nu heb ik hem niet verwond overigens, maar ik liet het niet zomaar zonder te reageren aan me voorbij gaan.
En de ene hond zal bij aanblaffen of als ze omver worden gelopen misschien gelaten reageren, een ander pikt het niet. Zijn ze daarom niet ok? De hond die de signalen niet oppikt dat ze het bij een "verkeerde" hond proberen te flikken vind ik net zo fout eerlijk gezegd.
Een kleinere hond met bepaald gedrag is nu eenmaal kwetsbaarder als ze het flikken bij een grotere hond die het gedrag niet pikt. En als ik voor mezelf spreek weet ik dat van mijn hond(en) dus reageer ik iets eerder dan dat zij kunnen reageren.
een klap in je gezicht? :80: en dan doorlopen?
dan zou ik wel een heel vuil keffertje worden ben ik bang.
je hebt ook volwassen honden die helemaal geen signalen oppikken trouwens
Sky heeft eens een hondje bij de poort (liep verloren rond hier in de wijk) uitgeblaft tot en met.
hij was razend. en het hondje stond er maar heel blij te zijn. :piew:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:
Biet schreef: Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Sommige honden hebben een dusdanig grote territorium-/waakdrift, dat ze meteen de aanval inzetten.
Sommige honden zetten nu eenmaal meteen de aanval in (vanuit verschillende redenen, en een zeker niet onbelangrijke, is een beroerde eigenaar) en omdat ze van die tanden hebben, kan dat de dood tot gevolg hebben.
De impact die dat op ons mensen heeft, is afhankelijk van het slachtoffer dat gevallen is.
Wat is precies je punt?

Overigens, wat mij betreft is de vraag of bepaald gedrag nou wel of niet natuurlijk is, totaal niet relevant. Het gaat er niet om of bepaald gedrag al dan niet natuurlijk is, het gaat er om of wij dat gedrag sociaal aanvaardbaar vinden of niet. Zoals ik al zei, moord en doodslag onder mensen kun je ook als natuurlijk betitelen, maar we vinden het sociaal niet acceptabel - terecht lijkt me.

Als een hond een andere hond zonder dat hij daardoor bedreigd wordt, zonder waarschuwing aanvalt, dan is dat wat mij betreft onacceptabel. Dan mag het baasje nog zo hard roepen dat het allemaal heus heel natuurlijk is, maar dat vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik vind het een non-argument.
Precies wat ze zegt, geen onnatuurlijk gedrag maar wel ongewenst... maar dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:Ik hoop ook dat het een keer gebeurt, hoewel ik het eigenlijk niet hond niet gun. Die gun je gewoon een goede baas. Ik vroeg haar dus ook over welke roedel ze het eigenlijk had en dat bleken wij dus te zijn, waarvan haar hond dan dan de baas is. Ik zei dat bij ons thuis de baasjes de roedelleiders zijn en niet de hond, welke hond dan ook, dus die van haar ook niet. Maar het maakt niet uit wat je tegen die vrouw zegt want ze luistert niet. Ze vond het ook prima als mijn hond haar hond zou gaan bijten, want "dan vechten ze het gewoon uit". Ik wil helemaal niet dat er gevochten wordt, ik snap die mensen niet, echt niet en soms kan ik me er echt heel erg kwaad om maken - en word ik ook gewoon heel, heel kwaad. Maar ook dat helpt niks.
Maar dan snap ik niet dat jij je hond tot 2 x toe laat bijten door dezelfde hond. Dat het 1 x gebeurd omdat het je verrast alla... maar dan weet die andere hond bij mij wel direct dat het geen goed plan is om het ooit weer te proberen hoor laat dat duidelijk zijn. De 2e keer heeft hij maat 43 direct tegen z'n bakkes voor ie die überhaupt nog open kan doen. Als de baas niet op tijd ingrijpt doe ik het.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
jvanringen schreef:Ik hoop ook dat het een keer gebeurt, hoewel ik het eigenlijk niet hond niet gun. Die gun je gewoon een goede baas. Ik vroeg haar dus ook over welke roedel ze het eigenlijk had en dat bleken wij dus te zijn, waarvan haar hond dan dan de baas is. Ik zei dat bij ons thuis de baasjes de roedelleiders zijn en niet de hond, welke hond dan ook, dus die van haar ook niet. Maar het maakt niet uit wat je tegen die vrouw zegt want ze luistert niet. Ze vond het ook prima als mijn hond haar hond zou gaan bijten, want "dan vechten ze het gewoon uit". Ik wil helemaal niet dat er gevochten wordt, ik snap die mensen niet, echt niet en soms kan ik me er echt heel erg kwaad om maken - en word ik ook gewoon heel, heel kwaad. Maar ook dat helpt niks.
Maar dan snap ik niet dat jij je hond tot 2 x toe laat bijten door dezelfde hond. Dat het 1 x gebeurd omdat het je verrast alla... maar dan weet die andere hond bij mij wel direct dat het geen goed plan is om het ooit weer te proberen hoor laat dat duidelijk zijn. De 2e keer heeft hij maat 43 direct tegen z'n bakkes voor ie die überhaupt nog open kan doen. Als de baas niet op tijd ingrijpt doe ik het.
Ik was ook nooit zo snel met ingrijpen eerlijk gezegd trok eerder mijn honden weg en liep door in de hoop dat een hond zou aftaaien. Dat ging 1x goed fout omdat mijn reu toen vanachter in zijn poot werd gegrepen door een niet zo kleine hond. En toen ik met een geblesseerde hond liep en er een boef niet zo vriendelijk aan kwam denderen, die luisterde ook niet naar zijn baas, en die heb ik toen wel een schop gegeven voor hij bij mijn hond kon komen.
En de kleine keffer heb ik met een hele grote smoel ook eens terug naar de baas gebriest, en laatst de lab die aanviel kreeg ook een tas voor zijn harses. Ben er echt niet zo van, was meer van commando aan mijn honden geven en doorlopen. Maar op een bepaald moment zijn je grenzen bereikt. Als baasje zelf geen controle heeft en los laat lopen, dan maar een ander baasje die de hond even verteld wat niet ok is.
Want @vanringen je hond is nu nog redelijk ok, ik merk na de zoveelste niet leuke hond die even aan komt blaffen of grommen dat mijn hond(en) ineens ook behoorlijk rot gaan reageren op voorhand ook al komt een hond met goede bedoelingen aan. En dat is juist iets wat je niet wilt hebben.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

malinois schreef:
Ik heb geen maat 43. Ik weeg ook niet zoveel - kan ik niks aan doen, ik eet goed hoor. En ik heb een arm waar ik niet zoveel meer mee kan omdat ik aan die kant ingrijpend geopereerd ben i.v.m. borstkanker. Ik probeerde de hond er vanaf te trekken maar het lukte me niet. Toen het eindelijk lukte deed hij even later weer precies hetzelfde. Terwijl ik aan de hond stond te sjorren heb ik die vrouw meerdere keren dringend verzocht haar hond van de mijne af te trekken, maar dat was niet nodig volgens haar want hij deed niks, het was alleen maar om mijn hond te leren wie de baas was en meer van dat soort onzin. Nou ja, omdat die vrouw dus niks deed heb ik hem in arrenmoede een handvol hondensnoepjes onder de neus geduwd en toen liet hij dus los.
Laatst gewijzigd door 63673J op 16 mei 2013 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
63673J

blondie schreef: Ik was ook nooit zo snel met ingrijpen eerlijk gezegd trok eerder mijn honden weg en liep door in de hoop dat een hond zou aftaaien. Dat ging 1x goed fout omdat mijn reu toen vanachter in zijn poot werd gegrepen door een niet zo kleine hond. En toen ik met een geblesseerde hond liep en er een boef niet zo vriendelijk aan kwam denderen, die luisterde ook niet naar zijn baas, en die heb ik toen wel een schop gegeven voor hij bij mijn hond kon komen.
En de kleine keffer heb ik met een hele grote smoel ook eens terug naar de baas gebriest, en laatst de lab die aanviel kreeg ook een tas voor zijn harses. Ben er echt niet zo van, was meer van commando aan mijn honden geven en doorlopen. Maar op een bepaald moment zijn je grenzen bereikt. Als baasje zelf geen controle heeft en los laat lopen, dan maar een ander baasje die de hond even verteld wat niet ok is.
Want @vanringen je hond is nu nog redelijk ok, ik merk na de zoveelste niet leuke hond die even aan komt blaffen of grommen dat mijn hond(en) ineens ook behoorlijk rot gaan reageren op voorhand ook al komt een hond met goede bedoelingen aan. En dat is juist iets wat je niet wilt hebben.
Ik merk dat mijn geduld ook op begint te raken. Nou ja, eigenlijk al op is, met name ook om het laatste wat je zegt. Ik wil gewoon dat mijn hond ok blijft, we doen daar erg ons best voor en ik wil niet dat dat door anderen verpest wordt. Maar bepaalde honden kan ik fysiek gewoon niet aan, dus moet ik nog beter opletten zodat ik op tijd de andere kant op kan.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

jvanringen schreef:
blondie schreef: Ik was ook nooit zo snel met ingrijpen eerlijk gezegd trok eerder mijn honden weg en liep door in de hoop dat een hond zou aftaaien. Dat ging 1x goed fout omdat mijn reu toen vanachter in zijn poot werd gegrepen door een niet zo kleine hond. En toen ik met een geblesseerde hond liep en er een boef niet zo vriendelijk aan kwam denderen, die luisterde ook niet naar zijn baas, en die heb ik toen wel een schop gegeven voor hij bij mijn hond kon komen.
Ik merk dat mijn geduld ook op begint te raken. Nou ja, eigenlijk al op is, met name ook om het laatste wat je zegt. Ik wil gewoon dat mijn hond ok blijft, we doen daar erg ons best voor en ik wil niet dat dat door anderen verpest wordt. Maar bepaalde honden kan ik fysiek gewoon niet aan, dus moet ik nog beter opletten zodat ik op tijd de andere kant op kan.
Soms (vaak) kun je een jonge hond ook nog wel wegjagen door je groot te maken, hem strak aan te kijken en resoluut toe te brullen. Wel voordat 'ie op jouw hond zit. En anders zou ik een fijne leren riem meenemen, een goeie klets met een leren riem laat geen schade achter (op een striem en blauwe plek na), maar komt wel goed aan, ook als je niet heel veel kracht kunt zetten.
63673J

kipo schreef: Soms (vaak) kun je een jonge hond ook nog wel wegjagen door je groot te maken, hem strak aan te kijken en resoluut toe te brullen. Wel voordat 'ie op jouw hond zit. En anders zou ik een fijne leren riem meenemen, een goeie klets met een leren riem laat geen schade achter (op een striem en blauwe plek na), maar komt wel goed aan, ook als je niet heel veel kracht kunt zetten.
Zoiets zei mijn man ook. :-) Ik heb nog een leren riem, zit ook nog een musketonhaak aan, die neem ik voortaan mee.
blondie
Zeer actief

kipo schreef:
jvanringen schreef:
Soms (vaak) kun je een jonge hond ook nog wel wegjagen door je groot te maken, hem strak aan te kijken en resoluut toe te brullen. Wel voordat 'ie op jouw hond zit. En anders zou ik een fijne leren riem meenemen, een goeie klets met een leren riem laat geen schade achter (op een striem en blauwe plek na), maar komt wel goed aan, ook als je niet heel veel kracht kunt zetten.
En eigenlijk is het te zot voor woorden. Maar goed, ook ik denk zelf eraan om een slipketting in mijn jas mee te gaan dragen, als het niet is om mijn eigen hond bij evt. jaagneiging even de ketting naast haar te gooien dan kan ik hem gebruiken voor een andere hond die even out of controle raakt bij een baasje. onverwachte reacties maken vaak net even dat een hond uit een bepaalde focus wordt gehaald, en dat zijn nu net de momenten waar je je voordeel mee kunt doen. Dan hoef je niet te schoppen of andere honden te raken.
63673J

Het is ook te zot voor woorden, maar je moet toch wat.
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef:
dagmar88 schreef:Pups vindt ze extra stom omdat die haar niet begrijpen, en omgekeerd.
Dat is denk ik vaak zo. Mila wordt er ook heel chagrijnig van als haar subtiele signalen of correcties niet door een pup opgepakt worden. Dan volgt er vaak op het oog ineens een ferme correctie, maar ze heeft dan echt al heel veel signalen gegeven dat de pup haar met rust moet laten. Met pups die dat wel goed oppikken, kan ze het wel goed vinden.

Precies dat ja. Alleen is haar lontje nogal kort en haar correcties alles behalve subtiel.
Ze kan heel slecht tegen honden met 'dubbel' gedrag; zoals honden die haar kruipend, maar toch opdringerig benaderen.
Geluid maken bij een correctie werkt dan ook nog eens als een rode lap op een stier.
Dat zijn nu net dingen die pups vaak doen.
Geen idee wat ze nu zou doen hoor; ze is een stuk milder geworden, maar wil geen contact met honden buiten haar roedel en heeft al jaren geen pup meer ontmoet.
DeDiana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
DeDiana schreef:

Precies dat ja. Alleen is haar lontje nogal kort en haar correcties alles behalve subtiel.
Ze kan heel slecht tegen honden met 'dubbel' gedrag; zoals honden die haar kruipend, maar toch opdringerig benaderen.
Geluid maken bij een correctie werkt dan ook nog eens als een rode lap op een stier.
Dat zijn nu net dingen die pups vaak doen.
Geen idee wat ze nu zou doen hoor; ze is een stuk milder geworden, maar wil geen contact met honden buiten haar roedel en heeft al jaren geen pup meer ontmoet.
Ik zou daar met pups ook geen risico mee nemen inderdaad, ook al is ze milder geworden. Ik houd Mila ook weg bij heel opdringerige, stuiterige pups, omdat ik vind dat ze wel erg fel uit de hoek kan komen (maar meer dan een flinke snauw is het nooit hoor) en ik het zelf niet nodig vindt dat ze wildvreemde pups gaat lopen corrigeren. Ook al is het geen buitenproportionele correctie, maar wel een strenge ;-)
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Mijn hond accepteert puppiesd gelukkig heel goed, maar kan ze ook gepast corrigeren (ook wel handig als je puppies opvangt in huis).
Het valt me wel op dat, zodra iemand een pupje heeft deze zomaar op iedere hond mag afdenderen die op zijn pad komt in het kader van "sosjalisatie".
Iedere andere hond (en eigenaar) moet de pup net zo leuk vinden als het baasje. Als de andere hond de pup dan, niet altijd even zachtzinnig corrigeerd of wegstuurt, vindt de puppeneigenaar de andere hond maar 'gemeen' .
Hoezo onbegrip van hondentaal?
Als een hond echt niks met puppen heeft en er zelfs een hap uit zou nemen zou ik toch graag zien dat er voorzorgsmaatregelen worden genomen om zo'n hond in onze maatschappij te handhaven (trouwens ook bij honden die happen nemen uit grote honden, mensen of kinderen).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bmamavan2 schreef:Het valt me wel op dat, zodra iemand een pupje heeft deze zomaar op iedere hond mag afdenderen die op zijn pad komt in het kader van "sosjalisatie".
Iedere andere hond (en eigenaar) moet de pup net zo leuk vinden als het baasje. Als de andere hond de pup dan, niet altijd even zachtzinnig corrigeerd of wegstuurt, vindt de puppeneigenaar de andere hond maar 'gemeen' .
Mijn dames corrigeren pups altijd en stabijs zijn niet altijd watjes.
Zeker Orpa kan heel duidelijk corrigeren en nee, ik vind het niet nodig. Maar als mensen inderdaad een pup op ze af laten gaan, en Orpa zit al vast, dan kan ik niet zoveel. Hoe vaak ik al gehoord heb: "Daar leren ze van, laat maar gaan hoor"...
Overigens denk ik niet dat ze een pup ooit echt stuk zou maken, maar goed, daar krijgt ze ook de kans niet voor.

Omgekeerd verwacht ik hetzelfde van mensen, namelijk dat ze hun hond bij zich houden als die meent alles te moeten regelen naar andere honden.
Heb ooit meegemaakt dat een andere hond (reu van nog geen jaar) een pup van mij bleef corrigeren terwijl die allang doodstil op haar rug lag. Toen ze die niet aanlijnden terwijl ik dat vroeg (want ik snapte niks van hondengedrag en het was goed voor mijn pup), heb ik de rest van mijn roedel losgelaten.
Toen had ie opeens drie volwassen teven in zijn nek. En toen kon ie wel aan de lijn, heel gek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief

Marjoleine schreef:Mijn dames corrigeren pups altijd en stabijs zijn niet altijd watjes.
Zeker Orpa kan heel duidelijk corrigeren en nee, ik vind het niet nodig. Maar als mensen inderdaad een pup op ze af laten gaan, en Orpa zit al vast, dan kan ik niet zoveel. Hoe vaak ik al gehoord heb: "Daar leren ze van, laat maar gaan hoor"...
O ja, dat hoor ik ook aan de lopende band als ik pupeigenaars waarschuw dat mijn hond niet zo dol is op pups. De brutale, stuiterige gevallen waar zij een broertje dood aan heeft, herken ik natuurlijk ook al van grote afstand. Maar het komt maar zelden voor dat de pupeigenaar de pup dan ook even bij zich houdt, meestal krijg ik ook het bovenstaande te horen. :hmmm:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zeg van te voren: Dat vindt ze niet leuk :neenee:
En als die pup dan toch komt en snauwt kan ik het ook niet helpen. Meestal zeg ik dan: Nou, ze vindt het dus niet leuk :pffff:

Moet zeggen dat het hier wel stukken beter is. In Friesland liet iedereen zijn hond maar gaan, hier zijn de mensen bewuster en snappen ze meer van honden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hoe vaak ik al gehoord heb: "Daar leren ze van, laat maar gaan hoor"...

Ik vind dat zo sneu voor het pupje. Een tijdje terug kwam er een opdringerige border pup starend op Tibbe af gekropen.
Die was doodsbang en nipte het beestje in d'r kont. Arm ding vloog krijsend in de armen van het baasje.
Dat zijn toch geen lessen die ik mijn pup zou willen leren :schrik:
63673J

Bmamavan2 schreef:Mijn hond accepteert puppiesd gelukkig heel goed, maar kan ze ook gepast corrigeren (ook wel handig als je puppies opvangt in huis).
Het valt me wel op dat, zodra iemand een pupje heeft deze zomaar op iedere hond mag afdenderen die op zijn pad komt in het kader van "sosjalisatie".
Dat is bij ons dus niet zo. We hebben nooit toegelaten dat onze pup zomaar op andere honden afging. Ik liet haar in het begin alleen maar los op plekken waar geen andere honden waren, zodat ik in alle rust met haar kon spelen en oefenen.

Als ik een andere hond zie aankomen lijn ik haar aan en vraag, als het een loslopende hond betreft, of de hond met puppen overweg kan. Zo ja, dan laat ik mijn hond ook los.

Als mijn hond zich dan onbeleefd gedraagt naar de andere hond toe en daarvoor wordt gecorrigeerd, heb ik daar geen enkel probleem mee, dat is alleen maar goed voor haar want daar leert ze van. Bij signalen die mijn pup negeert, grijp ik zelf in en lopen we door.

Omdat ik het belangrijk vind dat ze goed hondengedrag aanleert, wil ik haar weghouden bij honden die dat gedrag niet beheersen. Maar als een baas zijn hond niet opvoedt of niet onder controle kan of wil houden om wat voor reden dan ook, houdt het op.

Het heeft ook niks met ras te maken heb ik gemerkt. Er zijn een honden in allerlei soorten en maten, ook hele grote, waar ze heerlijk mee kan spelen en die haar duidelijk terechtwijzen als ze het te dol maakt.

Ik snap ook helemaal niet wat er de zin van is om je pup af te laten gaan op een hond die daar helemaal geen zin in heeft, want dat is voor beide partijen alleen maar heel vervelend. Daarom vraag ik het nog steeds als ik een onbekende hond tegenkom.

Het omgekeerde gebeurt ook: dat ik duidelijk zie dat een hond er helemaal geen zin in heeft, terwijl de baas roept dat het best kan want "ze regelen het zelf wel". Bij ons thuis regelen wij het, dus bij twijfel loop ik door en wacht ik niet af hoe ze het "gaan regelen".
DeDiana
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik zeg van te voren: Dat vindt ze niet leuk :neenee:
En als die pup dan toch komt en snauwt kan ik het ook niet helpen. Meestal zeg ik dan: Nou, ze vindt het dus niet leuk :pffff:
:lol1: Herkenbaar. En als er dan een snauw valt, kunnen ze de pup vaak ineens wel bij zich houden.
Ik ben overigens niet bang dat Mila te ver gaat, maar zowel voor haar als voor de pup is het geen leuke ervaring, dus wat mij betreft gaan we die situaties uit de weg.

Soms is dat wel lastig. Mila wordt nu gestalkt door een Shiba Inu pup die maar terug blijft komen, ook al maakt ze heel goed duidelijk dat ze met rust gelaten wil worden. Ik zie dat Mila steeds harder gaat corrigeren, omdat het kwartje bij deze pup maar niet wil vallen (meestal lukt het me overigens wel de pup op afstand te houden, maar niet altijd). En als ik tegen de baasjes zeg dat de pup nogal opdringerig en vervelend is, zeggen de baasjes: 'Inderdaad, hij krijgt ook constant op z'n kop van volwassen honden.' - maar ze laten 'm vervolgens wel constant los lopen en op volwassen honden af stormen. :denken: Ik zie dat echt nog wel een keer fout gaan als die Shiba de verkeerde hond treft.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”