Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond vervoeren in caravan?

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hond vervoeren in caravan?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cashel Vale schreef:Nee, het mag niet. En hier onder een paar voorbeelden waarom niet.

Afbeelding

Afbeelding
:80: die laatse was wel heel erg overvol. :LOL:
Ik ga kamperen en neem mee................. :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door h a n s »

Zo kan ik hier ook wel foto's plaatsen van auto's die totaal in elkaar zitten... maar daar gaat het niet om. Mag het wel of niet? En ik heb tot nu toe nergens kunnen vinden dat het niet mag. Dat een caravan niet echt hetzelfde is als een auto begrijp ik ook. Waar staat dat het niet mag?
h a n s
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
h a n s schreef:Volgens mij mag het wel, want honden worden m.i. gezien als "lading"
Schiet mij maar lek, maar ik zie geen verschil tussen een hond in een aanhanger en een hond in een (vastgezette!) bench in de caravan.
Als er iets gebeurt is het sowieso maar de vraag wat veiliger is en wat de overlevingskansen zijn..
(als ik mijn hond in de caravan zou hebben zou ik daar in ieder geval wel een camera bij zetten zodat ik het kan controleren)

"Er zijn geen specifieke regels vanuit de overheid voor het vervoer van een hond of kat in de auto. Wel is artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Volgens dit artikel mag u uw huisdier niet vervoeren in de auto als dit tot gevaarlijke situaties of verkeershinder leidt of kan leiden."
Zit beide ook weinig verschil in ,maar persoonlijk doe ik ze niet in beide.
Wat een ander doet moet hij zelf weten , je kunt alleen je eigen gevoel volgen.
Vroeger [ misschien nu nog wel?] werden er ook honden vervoerd in de afgesloten kofferbak ,ook niet mijn ding maar ach de hond zal er niet per direkt aan dood gaan.
Ik ook niet Kees, want ik heb en wil ook geen caravan. :engel:
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Het feit blijft dat las je hier zo'n vraag stelt, je toch echt overweegt of dit handig voor je zou zijn. Dus ergens heeft deze vraag bij jullie gespeeld.
Kijk, en daar krijg je deze reacties op.
Waarom?
Omdat wij denken dat je een levend wezen dit niet aan kunt doen. ( al of niet veilig).

Stel je hond wordt misselijk of gewoon niet lekker. In de auto merk je dit meteen en kun je handelen.
Onze honden waren absoluut niet wagenziek maar soms hadden ze er weleens een ritje tussen dat ze zich niet lekker voelden. Dan heb je ze gelukkig bij je en kun je bijtijds in grijpen.

Kortom:
foute vraag op dit forum.
Heeft niets met fout forum te maken maar met de plaatsing.

Ingrid
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Buddyboy schreef:Het feit blijft dat las je hier zo'n vraag stelt, je toch echt overweegt of dit handig voor je zou zijn. Dus ergens heeft deze vraag bij jullie gespeeld.
Kijk, en daar krijg je deze reacties op.
Waarom?
Omdat wij denken dat je een levend wezen dit niet aan kunt doen. ( al of niet veilig).

Stel je hond wordt misselijk of gewoon niet lekker. In de auto merk je dit meteen en kun je handelen.
Onze honden waren absoluut niet wagenziek maar soms hadden ze er weleens een ritje tussen dat ze zich niet lekker voelden. Dan heb je ze gelukkig bij je en kun je bijtijds in grijpen.

Kortom:
foute vraag op dit forum.
Heeft niets met fout forum te maken maar met de plaatsing.

Ingrid
Tuurlijk heeft deze vraag bij mij gespeeld anders had ik het niet gevraagd. Dat dat reacties op gaat leveren waar ik het misschien niet mee eens ben weet ik ook wel. Dat is ook geen ramp. Iedereen pikt er uit waar hij/zij iets mee kan. Of het slim zou zijn om ze zo te vervoeren, zover was ik nog niet eens. Ik wilde eerst weten of het uberhaupt mocht, want als dat niet zo is hoef je er verder niet eens meer over te denken of je dit wel wilt of niet dan? Blijkt uit de reacties dat men het toch niet eens is of het wel/niet mag! Ik heb zelf nergens een pagina kunnen vinden waar het antwoord staat. Dus ga ik echt geen rare dingen doen hoor.
Dat een hond misselijk kan worden en je het dan niet zou merken is wel waar, maar honden in een aanhanger daar merk je het ook niet aan.
Ik zeg ook nergens dat dit een fout forum zou zijn. Dat het voor dit forum een foute vraag is dat weet ik wel. Op dit forum vallen nl wel meer vragen onder de foute. Is niet erg, niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn en ik kom hier ook graag omdat er een grote schat aan kennis over van alles en nog wat te vinden is!
SuzieC1970
Zeer actief

h a n s schreef:Zo kan ik hier ook wel foto's plaatsen van auto's die totaal in elkaar zitten... maar daar gaat het niet om. Mag het wel of niet? En ik heb tot nu toe nergens kunnen vinden dat het niet mag. Dat een caravan niet echt hetzelfde is als een auto begrijp ik ook. Waar staat dat het niet mag?
En dit bedoel ik dus! Foto's van verongelukte caravans en auto's kun je overal vinden. Het kan gewoon goed fout gaan ongeacht waarmee je reist.

Heb net navraag gedaan bij de politie(even om duidelijkheid te krijgen), volgens hun mag het wel mits de hond in een vastgezette bench zit. Los mag niet!Een mens in de caravan onder het rijden mag niet omdat het een getrokken voertuig is zonder zitplaatsen met gordel. Een hond mag wel in een getrokken voertuig vervoerd worden, denk maar aan een aanhanger. Ze gaan het nog even specifiek voor me opzoeken .
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Tara schreef:
CharlesvdBerkt schreef:Niet dat ik weet of het wel of niet mag

Maar wat is het verschil tussen een hond in een caravan of een hond in een hondenaanhanger ?
Het verschil is dat als een caravan eenmaal uit balans raakt de correctiemogelijkheden zoveel minder zijn dan met een hondenaanhanger
De overeenkomst is dat ik mijn honden in een hondenaanhanger óók nooitnooitnooitnooitnooit zou willen vervoeren. :mrgreen:
Ik denk dat een aanhanger inderdaad iets stabieler is. Zal ook minder snel wind vangen.
Mijn ouders hebben met de caravan een ongeluk gehad. Spoorvorming, heuvel af en wat zijwind. Caravan begon te zwabberen achte de auto; 180 graden om hun as en tegen de vangrail geklapt. Caravan was total loss. Auto een paar krasjes. Gelukkig zaten de honden in de auto.
Afbeelding
Branka
moderator

SuzieC1970 schreef:Hoewel ik had kunnen weten dat ik hier alleen maar reacties krijg van mensen die dit NOOIT zouden doen ipv een antwoord op mijn vraag dacht ik dat ik het altijd kon vragen... Heb er al bijna spijt van.
Natuurlijk wil ik ook het beste voor de honden en natuurlijk heb ik mijn honden graag bij me! Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom ze in de caravan slechter zouden zitten dan achter in de auto? Ja, een caravan kan scharen. Maar als je zelf verantwoord rijdt is dat risico klein. Er kan net zo goed iets gebeuren als ze achter in de auto zitten. Mijn partner heeft ooit een aanrijding meegemaakt waarbij de bedrijfsbus anderhalve meter korter werd. Als daar honden of kids in hadden gezeten was er niets van over gebleven! Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje en risico's zijn er altijd. Ook met een hondenaanhanger en ook met honden die los op schoot zitten "omdat dat zo gezellig is". Ik denk dat de honden misschien in de caravan nog wel fijner zitten dan in de auto. Caravan is een stuk lichter dan onze auto achterin.Verder is het hun eigen bench dus wat is het verschil. Verder kun je een caravan ook niet onbeperkt vol laden met bagage. Het zou voor de wegligging van onze auto en caravan best handig zijn als we de (wat zwaardere) voortent in de auto konden mikken. Met een caravan zit je al gauw over je laadvermogen heen terwijl de auto best wat kan hebben. Die ligt zelfs lekkerder op de weg als er meer gewicht achterin zit! Met twee kunstof benches en twee honden is de bak vol. Past niks meer bij. Voor de gewichtsverdeling niet zo handig. Dus voor mij is het niet zo raar om eens na te willen gaan of er mogelijkheden zijn om je hond te vervoeren in de caravan. Op een veilige manier! En dat ik daarmee hier dan heel veel hondeneigenaren tegen hun schenen schop....tja, dat is dan maar zo... Alleen jammer dat er niemand een zinnig antwoord kan geven of het nu wel of niet mag.
De blauwe tekst wil ik met klem tegenspreken. In mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat mijn ouders een ongeluk hebben gehad. Mijn moeder reed en als ik iets zeker weet is dat zij rustig rijdt. Niet te hard, als ze op vakantie gaat heeft ze alle tijd en is de reis al deel van de vakantie. Maar als je pech hebt, kan het een keer mis gaan. Ongeacht hoe je rijdt. En dan zitten de honden echt veiliger in een auto dan in een caravan.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Geen ervaring met caravans, maar mijn grootste probleem met ze ergens uit zicht te vervoeren (dus aanhanger ook) is dat je geen enkel idee hebt als ze in paniek of in problemen raken door wat dan ook.
Afbeelding
h a n s
Zeer actief

Paddle schreef:Geen ervaring met caravans, maar mijn grootste probleem met ze ergens uit zicht te vervoeren (dus aanhanger ook) is dat je geen enkel idee hebt als ze in paniek of in problemen raken door wat dan ook.
Daarom had ik ook al aangegeven dat een camera in de caravan niet verkeerd zou zijn.
@Branka: Je hebt auto's en auto's, een Volvo is geen 2CV. En de ene caravan is de andere niet. Dat een hond echt veiliger in een auto zit dan in een caravan vraag ik me af; maar ik kan daar zo 1,2,3 geen cijfers over vinden. Wel ben ik met je eens dat je het zelf niet in de hand hebt op de weg. (ik ken ook een verhaal van een caravan die heel bleef en de auto in puin; het is maar net hoe en waar je geraakt wordt)
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Geen contact met je hond en weet je niet wat er in de caravan gebeurd.Misschien schiet er iets los,valt op de bench,hond schrikt zich rot.Of wat ook ......
Nee ik zou me er totaal niet prettig bij voelen.
Ik zou inderdaad dan de caravan vol gooien en de honden in de auto.

Camera is een optie maar dan nog....
Branka
moderator

h a n s schreef:
Paddle schreef:Geen ervaring met caravans, maar mijn grootste probleem met ze ergens uit zicht te vervoeren (dus aanhanger ook) is dat je geen enkel idee hebt als ze in paniek of in problemen raken door wat dan ook.
Daarom had ik ook al aangegeven dat een camera in de caravan niet verkeerd zou zijn.
@Branka: Je hebt auto's en auto's, een Volvo is geen 2CV. En de ene caravan is de andere niet. Dat een hond echt veiliger in een auto zit dan in een caravan vraag ik me af; maar ik kan daar zo 1,2,3 geen cijfers over vinden. Wel ben ik met je eens dat je het zelf niet in de hand hebt op de weg. (ik ken ook een verhaal van een caravan die heel bleef en de auto in puin; het is maar net hoe en waar je geraakt wordt)
Subaru Legacy station. Honden lagen dus achterin achter een rek en de auto was geschikt voor het trekken van een caravan. Ongeluk zorgde er wel voor dat de knoop om een Subaru Forester te kopen iets sneller werd doorgehakt. Die was nog iets geschikter om een caravan te trekken.
Afbeelding
monicake
Actief
Mijn ras(sen): Australische Labradoodle
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door monicake »

Geen idee of het wettelijk gezien wel mag maar ik zou het nooit doen, er is de caravan zoveel kabaal van schuivende en rammelende spullen dat je hond vanzelf gek wordt in de caravan.
je zorgt er op die manier voor dat het leuke vakantie gevoel voor je hond weg is en waarschijnlijk voor altijd een trauma voor zijn hele leven om in een caravan te stappen.
Ik heb ooit in een camper gezeten en daar kon je elkaar al moeilijk verstaan door de rammelende bestek bak en servies en dan is ons gehoor een stuk slechter.
ook al is er slecht weer, ik heb 3 zonnetjes in huis
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Branka schreef:Ongeluk zorgde er wel voor dat de knoop om een Subaru Forester te kopen iets sneller werd doorgehakt. Die was nog iets geschikter om een caravan te trekken.
Even off-topic een nieuwsgierige vraag: wat onderscheidde de Forester van de Legacy voor het geschikter zijn om een caravan te trekken dan?
Branka
moderator

LongFields schreef:
Branka schreef:Ongeluk zorgde er wel voor dat de knoop om een Subaru Forester te kopen iets sneller werd doorgehakt. Die was nog iets geschikter om een caravan te trekken.
Even off-topic een nieuwsgierige vraag: wat onderscheidde de Forester van de Legacy voor het geschikter zijn om een caravan te trekken dan?
Forester is een SUV, 4wheeldrive en hoge en lage gearing. De Legacy was (toen nog) voorwiel aangedreven en een 'gewone' station.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Branka schreef:
LongFields schreef:
Forester is een SUV, 4wheeldrive en hoge en lage gearing. De Legacy was (toen nog) voorwiel aangedreven en een 'gewone' station.
Ik ken de Forester wel (mijn ouders rijden al een jaar of 15 Subaru), maar wist niet meer dat de Legacy voorwiel aangedreven was. Heb er zelf eentje met standaard vierwielaandrijving nl. :wink:
Branka
moderator

LongFields schreef:Ik ken de Forester wel (mijn ouders rijden al een jaar of 15 Subaru), maar wist niet meer dat de Legacy voorwiel aangedreven was. Heb er zelf eentje met standaard vierwielaandrijving nl. :wink:
Tegenwoordig hebben ze wel standaard vierwielaandrijving. Toen nog niet.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Het meeste is al wel gezegd, maar je blijft roepen dat het allemaal even gevaarlijk is. Dat is natuurlijk niet zo.
Een honden aanhanger is daar voor gemaakt. Qua ventilatie, qua inrichting, qua wegligging etc.
Een caravan is niks. Heeft geen stevigheid, is niet stabiel. En daarom is het verboden. De foto's illustreren dat aardig en niet omdat "alle ongelukken wel te vinden zijn op foto's" (al heb je daar natuurlijk gelijk in).
De aanhanger kiepert al minder snel om en zou die kieperen, dan valt hij niet meteen als een kaartenhuisje uiteen.
De auto is natuurlijk überhaupt al anders. Uiteraard kan die ook deels verongelukken, maar toch altijd nog minder snel dan welke aanhanger dan ook.

En dan is er nog het allerbelangrijkste verschil: Niemand verwacht dat er honden of andere levende wezens in een caravan zitten. Zou er nu een noodsituatie ontstaan dan is het dus relatief veilig om je auto in een caravan "te parkeren" ipv tegen een muur, paal, vangrail of andere auto.
Bovendien is de kans dat een bumperklever op je auto klapt terwijl je met een caravan rijdt nogal klein, dus feitelijk zijn de honden in je auto alleen maar veiliger door er een caravan aan te hangen ;-) En die caravan krijgt dan wel een tik naar voren, maar komt hopelijk minder hard aan door éng de langere remweg, en de deels weggenomen kracht van de klap.

Maargoed. Het enige goede antwoord is al gegeven: Het mag niet :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
h a n s
Zeer actief

Madelief schreef:Het meeste is al wel gezegd, maar je blijft roepen dat het allemaal even gevaarlijk is. Dat is natuurlijk niet zo.
Een honden aanhanger is daar voor gemaakt. Qua ventilatie, qua inrichting, qua wegligging etc.
Een caravan is niks. Heeft geen stevigheid, is niet stabiel. En daarom is het verboden. De foto's illustreren dat aardig en niet omdat "alle ongelukken wel te vinden zijn op foto's" (al heb je daar natuurlijk gelijk in).
De aanhanger kiepert al minder snel om en zou die kieperen, dan valt hij niet meteen als een kaartenhuisje uiteen.
De auto is natuurlijk überhaupt al anders. Uiteraard kan die ook deels verongelukken, maar toch altijd nog minder snel dan welke aanhanger dan ook.

En dan is er nog het allerbelangrijkste verschil: Niemand verwacht dat er honden of andere levende wezens in een caravan zitten. Zou er nu een noodsituatie ontstaan dan is het dus relatief veilig om je auto in een caravan "te parkeren" ipv tegen een muur, paal, vangrail of andere auto.
Bovendien is de kans dat een bumperklever op je auto klapt terwijl je met een caravan rijdt nogal klein, dus feitelijk zijn de honden in je auto alleen maar veiliger door er een caravan aan te hangen ;-) En die caravan krijgt dan wel een tik naar voren, maar komt hopelijk minder hard aan door éng de langere remweg, en de deels weggenomen kracht van de klap.

De vraag was inderdaad of het wel of niet mag. Ik heb nog nergens kunnen lezen dat het in de wet verboden is. Waar baseer jij je antwoord op?
SuzieC1970
Zeer actief

h a n s schreef:
Madelief schreef:Het meeste is al wel gezegd, maar je blijft roepen dat het allemaal even gevaarlijk is. Dat is natuurlijk niet zo.

De vraag was inderdaad of het wel of niet mag. Ik heb nog nergens kunnen lezen dat het in de wet verboden is. Waar baseer jij je antwoord op?
Dit heb ik ook nergens kunnen vinden! En volgens de politie hier mag het dus wel!

(Of het idd handig en slim is na alles wat hierboven geschreven is is dan een tweede....Maar dat was de vraag niet.)
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

https://www.iak.nl/Microsites/opreis/Met_de_caravan
Onder het kopje: "Veiligheid onderweg"

Dierenartssites zeggen hetzelfde:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... antie.html

Maar als je het zeker wilt weten. Misschien contact opnemen met de maker van deze site:
http://www.caravanendewet.nl/page29.php
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief

Madelief schreef:https://www.iak.nl/Microsites/opreis/Met_de_caravan

Maar als je het zeker wilt weten. Misschien contact opnemen met de maker van deze site:
Fijn dat de site's en de politie elkaar tegenspreken! Volgens mij is er niemand die het zeker weet.... Ik zou nog specifiekere info van de politie krijgen dus als ik iets concreets weet zal ik dat hier plaatsen. Ik hecht trouwens niet al te veel waarde aan de info van de dierenarts site die hierboven staat. Volgens hun mag je geen rauw vlees en eieren voeren en moet je de hond na de vakantie meteen ontwormen! Nou, da's ook een leuke voor dit forum. :mrgreen:
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

En hier vindt men weer van wel.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=10003

Kortom. Het is maar net hoe je het uit wil leggen denk ik en dan kom je er vast wel mee weg. Een hond is een ding en dingen mogen in mijn caravan etc.
Afbeelding
h a n s
Zeer actief

Madelief schreef:https://www.iak.nl/Microsites/opreis/Met_de_caravan

Wat die sites zeggen is ook niet wat de wet zegt volgens mij want de eerste is een verzekeraar (die kan dat uiteraard wel eisen i.v.m. dekking e.d.) de tweede is een dierenkliniek die ook zomaar wat roept en geen bron aangeeft en de derde is een hobbyist die het volgens mij ook nergens specifiek aangeeft.
Inderdaad wat jij zegt Madelief.
SuzieC1970
Zeer actief

Ik denk dat dat ook het probleem is. Volgens mij staat nergens in de wet specifiek beschreven dat het wel of niet mag. Het is maar net hoe je bepaalde regels interpreteert! Dat is om het makkelijk te maken zeg maar...
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”