Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond vervoeren in caravan?

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Hond vervoeren in caravan?

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Onze honden zitten als we op vakantie gaan in hun benches achterin de auto. Nadeel daarvan is dat de auto meteen vol is! Weet iemand of het is toegestaan om ze in benches in de caravan te vervoeren? Als de benches goed vaststaan uiteraard! Zou af en toe als nood best handig zijn. Ik kan nergens vinden of het mag of niet...
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Hond vervoeren in caravan?

Ongelezen bericht door Tiny »

ik zou het risico niet nemen, ongeacht of het mag of niet.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Niet dat ik weet of het wel of niet mag

Maar wat is het verschil tussen een hond in een caravan of een hond in een hondenaanhanger ?
SuzieC1970
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:Niet dat ik weet of het wel of niet mag

Maar wat is het verschil tussen een hond in een caravan of een hond in een hondenaanhanger ?
Dat bedacht ik me ook al. Ik betwijfel ook of het risico voor de hond zoveel groter zou zijn. Als ze achter in de auto zitten en er rijd een auto achterop gaat het waarschijnlijk ook goed fout :schrik: Dus ik zie niet zo waarom er hier gezegd word dat ze het risico niet zouden nemen. Ik wil alleen graag weten of het wettelijk mag. Heb net wat gegoogeld en kom een bericht tegen van 2007 dat het in Belgie toegestaan is maar verder kom ik niet...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom niet gewoon in de auto achter een rek.?
Pleur je de rest van de spullen in de sleurhut.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tiny
Zeer actief

Een caravan is hoger en vangt daarmee meer wind.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
bouvierpoedel
Zeer actief

Tiny schreef:

Bomen. :pffff:
Tiny
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Tiny schreef:

Bomen. :pffff:
hahaha
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Geen idee, maar ik heb liever mijn spullen in zo'n kartonnen caravan, dan mijn honden :schrik:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marion. schreef:Geen idee, maar ik heb liever mijn spullen in zo'n kartonnen caravan, dan mijn honden :schrik:
Ik ook , zou niet rustig in de auto zitten met de honden in die sleurhut.
Dan maar inschikkken en die benchen en rest van de troep de caravan in en de honden in de auto.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

SuzieC1970 schreef:Onze honden zitten als we op vakantie gaan in hun benches achterin de auto. Nadeel daarvan is dat de auto meteen vol is! Weet iemand of het is toegestaan om ze in benches in de caravan te vervoeren? Als de benches goed vaststaan uiteraard! Zou af en toe als nood best handig zijn. Ik kan nergens vinden of het mag of niet...
Waarom zou je dat willen? Is het niet logischer om de honden in de auto te doen en de bagage in de caravan :denken:
SuzieC1970
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon in de auto achter een rek.?
Zo is het nu ook. Bagage in de sleurhut, honden in de bench in de auto. Ik vraag alleen of het mag....
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

SuzieC1970 schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon in de auto achter een rek.?
Zo is het nu ook. Bagage in de sleurhut, honden in de bench in de auto. Ik vraag alleen of het mag....

Bij mijn weten niet....maar als je wilt weten of het mag zou je het dan ook willen?
Ik heb teveel geschaarde caravans gezien :schrik: :schrik: :schrik:
Groetjes Heidi
Afbeelding
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)

Ongelezen bericht door Buddyboy »

lets have fun schreef:
SuzieC1970 schreef:Onze honden zitten als we op vakantie gaan in hun benches achterin de auto. Nadeel daarvan is dat de auto meteen vol is! Weet iemand of het is toegestaan om ze in benches in de caravan te vervoeren? Als de benches goed vaststaan uiteraard! Zou af en toe als nood best handig zijn. Ik kan nergens vinden of het mag of niet...
Waarom zou je dat willen? Is het niet logischer om de honden in de auto te doen en de bagage in de caravan :denken:
Ja, dat dacht ik dus ook.. waarom de bagage in de auto en de honden in de caravan... rare redenatie... je hond wil je toch bij je hebben?

Ingrid
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
SuzieC1970
Zeer actief

Hoewel ik had kunnen weten dat ik hier alleen maar reacties krijg van mensen die dit NOOIT zouden doen ipv een antwoord op mijn vraag dacht ik dat ik het altijd kon vragen... Heb er al bijna spijt van.
Natuurlijk wil ik ook het beste voor de honden en natuurlijk heb ik mijn honden graag bij me! Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom ze in de caravan slechter zouden zitten dan achter in de auto? Ja, een caravan kan scharen. Maar als je zelf verantwoord rijdt is dat risico klein. Er kan net zo goed iets gebeuren als ze achter in de auto zitten. Mijn partner heeft ooit een aanrijding meegemaakt waarbij de bedrijfsbus anderhalve meter korter werd. Als daar honden of kids in hadden gezeten was er niets van over gebleven! Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje en risico's zijn er altijd. Ook met een hondenaanhanger en ook met honden die los op schoot zitten "omdat dat zo gezellig is". Ik denk dat de honden misschien in de caravan nog wel fijner zitten dan in de auto. Caravan is een stuk lichter dan onze auto achterin.Verder is het hun eigen bench dus wat is het verschil. Verder kun je een caravan ook niet onbeperkt vol laden met bagage. Het zou voor de wegligging van onze auto en caravan best handig zijn als we de (wat zwaardere) voortent in de auto konden mikken. Met een caravan zit je al gauw over je laadvermogen heen terwijl de auto best wat kan hebben. Die ligt zelfs lekkerder op de weg als er meer gewicht achterin zit! Met twee kunstof benches en twee honden is de bak vol. Past niks meer bij. Voor de gewichtsverdeling niet zo handig. Dus voor mij is het niet zo raar om eens na te willen gaan of er mogelijkheden zijn om je hond te vervoeren in de caravan. Op een veilige manier! En dat ik daarmee hier dan heel veel hondeneigenaren tegen hun schenen schop....tja, dat is dan maar zo... Alleen jammer dat er niemand een zinnig antwoord kan geven of het nu wel of niet mag.
Tiny
Zeer actief

gevonden op een paar sites:

Als u reist met caravan achter de auto, mag de hond nooit in de caravan geplaatst worden

Het is verboden uw huisdier te vervoeren in de caravan
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
bouvierpoedel
Zeer actief

SuzieC1970 schreef:Hoewel ik had kunnen weten dat ik hier alleen maar reacties krijg van mensen die dit NOOIT zouden doen ipv een antwoord op mijn vraag dacht ik dat ik het altijd kon vragen... Heb er al bijna spijt van.
Natuurlijk wil ik ook het beste voor de honden en natuurlijk heb ik mijn honden graag bij me! Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom ze in de caravan slechter zouden zitten dan achter in de auto? Ja, een caravan kan scharen. Maar als je zelf verantwoord rijdt is dat risico klein. Er kan net zo goed iets gebeuren als ze achter in de auto zitten. Mijn partner heeft ooit een aanrijding meegemaakt waarbij de bedrijfsbus anderhalve meter korter werd. Als daar honden of kids in hadden gezeten was er niets van over gebleven! Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje en risico's zijn er altijd. Ook met een hondenaanhanger en ook met honden die los op schoot zitten "omdat dat zo gezellig is". Ik denk dat de honden misschien in de caravan nog wel fijner zitten dan in de auto. Caravan is een stuk lichter dan onze auto achterin.Verder is het hun eigen bench dus wat is het verschil. Verder kun je een caravan ook niet onbeperkt vol laden met bagage. Het zou voor de wegligging van onze auto en caravan best handig zijn als we de (wat zwaardere) voortent in de auto konden mikken. Met een caravan zit je al gauw over je laadvermogen heen terwijl de auto best wat kan hebben. Die ligt zelfs lekkerder op de weg als er meer gewicht achterin zit! Met twee kunstof benches en twee honden is de bak vol. Past niks meer bij. Voor de gewichtsverdeling niet zo handig. Dus voor mij is het niet zo raar om eens na te willen gaan of er mogelijkheden zijn om je hond te vervoeren in de caravan. Op een veilige manier! En dat ik daarmee hier dan heel veel hondeneigenaren tegen hun schenen schop....tja, dat is dan maar zo... Alleen jammer dat er niemand een zinnig antwoord kan geven of het nu wel of niet mag.
Oh god wat slachtofferig zeg.
Misschien komt het omdat je toevallig mensen treft die geen sleurhut hebben of wel maar nooit nagedacht te hebben over de honden daarin te plaatsen.?
Niemand scheld je verrot , ze geven alleen maar een mening .
Honden liggen trouwens niet prettiger in de bench in de sleurhut dan in dezelfde bench in de wagen.
Misschien toch iets thuis laten of een andere auto ervoor .?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

De caravan van mijn schoonzus is achter de auto weggeschoten, er was niets maar dan ook niets van over je moet er niet aan denken dat er een dier in zou zitten.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Of het mag of niet, dat weet ik niet. Maar ik zou het never nooit doen, en wel met een nare ervaring als reden.

Vast van te voren: Het is met de betreffende hond goed gekomen, gelukkig!

Mijn vader heeft het ooit gedaan. Zijn kruising herder in de caravan, met ongeveer dezelfde argumenten als ik hierboven las. Alleen los, niet in een bench. Het is een aantal keer goed gegaan, maar ook een keer echt goed fout.
Niets aan de hand met rijden met de caravan, of scharen of iets dergelijks. Maar iets waar je nooit bij stil zou staan.
Onder in de bodem van caravan zat een soort luik, waarvoor dat diende weet ik niet. Wellicht om jerrycans water onder de caravan te kunnen zetten, en weer makkelijk naar binnen te kunnen halen, ik gok maar wat.
Ik was er gelukkig niet bij, maar tijdens het rijden, OP DE SNELWEG notabene, ziet mijn vader ineens iets vreemds gebeuren in het verkeer achter zich en hoort wat herrie onder de caravan.
Het luik was los gegaan of losgekrabt door de hond of zoiets. Die hond is door dat luik op de snelweg terechtgekomen. (Gevallen? Gesprongen? niemand weet dat)
Ik weet niet precies hoe de hond eraan toe was, maar goed zal het niet geweest zijn. (Ik woonde bij mijn moeder, was een jaar of 6, gescheiden ouders)
Ik weet dat het goed gekomen is, dat wel gelukkig.
Maar je moet er toch niet aan denken.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Sorry hoor maar je zegt eerst dat het best handig zou zijn en later zou je het nooit doen....

Nou ja in elk geval ik zou het ook niet doen en denk ooko niet dat het wettelijk mag.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zo te lezen heeft Tiny antwoord gegeven of het wettelijk gezien mag of niet (niet dus).
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn honden in een caravan te vervoeren. Je hebt totaal geen idee wat er zich in de caravan afspeelt tijdens het rijden. De bench kan wel gaan schuiven of er kan losse bagage op terechtkomen. De hond kan in paniek raken om allerlei verschillende redenen en er is dan niemand die dat signaleert en kan ingrijpen. Dan het risico van scharen (ik ken een aantal mensen die zeiden verantwoord te rijden en die het toch overkomen is en wij hebben een keer achter een caravan gereden die steeds meer van links naar rechts ging en uiteindelijk op zijn zijkant terecht kwam, zonder persoonlijke ongelukken gelukkig) er nog bij en ik zou geen seconde lekker zitten tijdens de rit met mijn honden in de caravan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wij hebben een uiterst degelijk caravan, maar een levend wezen in een caravan vervoeren doe ik niet.
Niet alleen omdat ik het niet wil, maar ook omdat het domweg niet mag.
Dat staat gewoon in de wet.
Je mag er zelf ook niet in gaan zitten trouwens en je mag je schoonmoeders of kinderen er ook niet parkeren tijdens het rijden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
SuzieC1970
Zeer actief

Sanne!! schreef:Sorry hoor maar je zegt eerst dat het best handig zou zijn en later zou je het nooit doen....

Nou ja in elk geval ik zou het ook niet doen en denk ooko niet dat het wettelijk mag.
Dan heb je niet goed gelezen, want ik heb niet gezegd dat ik het nooit zou doen. Ik vroeg me af of het mocht omdat het me handig leek.... Maar ook dat ik niet wist of het mocht!
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Maar als je een vraag stelt omdat het je handig lijkt, blijkt al, dat je het overweegt om te doen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
SuzieC1970
Zeer actief

Tara schreef:
SuzieC1970 schreef: Natuurlijk wil ik ook het beste voor de honden en natuurlijk heb ik mijn honden graag bij me! Maar verder zie ik eigenlijk niet in waarom ze in de caravan slechter zouden zitten dan achter in de auto?

*KNIP*

Ik denk dat de honden misschien in de caravan nog wel fijner zitten dan in de auto. Caravan is een stuk lichter dan onze auto achterin.Verder is het hun eigen bench dus wat is het verschil.
Nou, ik weet wel zeker dat mijn honden liever in de auto zitten dan in een caravan. Een caravan is veel lichter in gewicht dan een auto, en deint daardoor veel meer tijdens het rijden. Ik geloof nooit dat dat comfortabel rijden is voor een hond.
Daar dacht ik ook net aan, dat zou kunnen. Daarom had ik het ook gevraagd. Want hoewel iedereen meteen een oordeel klaar heeft denk ik er echt wel over na hoor!

Enne, bouvierpoedel moet natuurlijk meteen weer zeggen dat mijn eerdere reactie slachtofferig was maar dat is niet hoe ik het neergezet heb! Dat is hoe jij het interpreteerd! Leuk forum toch hier... :mrgreen:
SuzieC1970
Zeer actief

fes/lou schreef:Maar als je een vraag stelt omdat het je handig lijkt, blijkt al, dat je het overweegt om te doen...
Overwegen of iets handig ZOU zijn en of het mag ja....Dat is echt iets anders dan ze meteen in de caravan stoppen hoor.... We zijn net terug van vakantie en ze hebben keurig achter in de auto gezeten!
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

yodi schreef:De caravan van mijn schoonzus is achter de auto weggeschoten, er was niets maar dan ook niets van over je moet er niet aan denken dat er een dier in zou zitten.
Ach, hier een paar jaar geleden een windhoosje. De caravans die op het veldje stonden was compleet niets meer van over. Nee hoor, geen haar op mijn hoofd om mijn honden daarin te vervoeren. Dan zitten ze echt nog ietsje veiliger in mijn auto hoor!
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Volgens mij mag het wel, want honden worden m.i. gezien als "lading"
Schiet mij maar lek, maar ik zie geen verschil tussen een hond in een aanhanger en een hond in een (vastgezette!) bench in de caravan.
Als er iets gebeurt is het sowieso maar de vraag wat veiliger is en wat de overlevingskansen zijn..
(als ik mijn hond in de caravan zou hebben zou ik daar in ieder geval wel een camera bij zetten zodat ik het kan controleren)

"Er zijn geen specifieke regels vanuit de overheid voor het vervoer van een hond of kat in de auto. Wel is artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Volgens dit artikel mag u uw huisdier niet vervoeren in de auto als dit tot gevaarlijke situaties of verkeershinder leidt of kan leiden."
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Nee, het mag niet. En hier onder een paar voorbeelden waarom niet.

Afbeelding

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

h a n s schreef:Volgens mij mag het wel, want honden worden m.i. gezien als "lading"
Schiet mij maar lek, maar ik zie geen verschil tussen een hond in een aanhanger en een hond in een (vastgezette!) bench in de caravan.
Als er iets gebeurt is het sowieso maar de vraag wat veiliger is en wat de overlevingskansen zijn..
(als ik mijn hond in de caravan zou hebben zou ik daar in ieder geval wel een camera bij zetten zodat ik het kan controleren)

"Er zijn geen specifieke regels vanuit de overheid voor het vervoer van een hond of kat in de auto. Wel is artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Volgens dit artikel mag u uw huisdier niet vervoeren in de auto als dit tot gevaarlijke situaties of verkeershinder leidt of kan leiden."
Zit beide ook weinig verschil in ,maar persoonlijk doe ik ze niet in beide.
Wat een ander doet moet hij zelf weten , je kunt alleen je eigen gevoel volgen.
Vroeger [ misschien nu nog wel?] werden er ook honden vervoerd in de afgesloten kofferbak ,ook niet mijn ding maar ach de hond zal er niet per direkt aan dood gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”