Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnershonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Beginnershonden

Ongelezen bericht door Irta »

Nav de discussie die momenteel gevoerd wordt omtrent de HH ben ik heel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Wat kenmerkt nou een beginnershond, en wat zijn juist kenmerken van niet-beginnershonden?
En is het iets wat je belangrijk vind om te weten bij het kiezen van een ras/hond?

Och, deze had natuurlijk bij polls/discussiepunten gemoeten :oeps: Sorry mods :roos:
Laatst gewijzigd door Irta op 13 mei 2013 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Re: Beginnershonden

Ongelezen bericht door semmyboy »

Hmm.. Ik heb gekozen welke karakter eigenschappen van de hond het beste bij me past.
Ik wou een hond waar ik heel veel mee kan doen, en elke sport leuk vind.
En altijd al verliefd geweest op de duitse herder. Toen ik de karakter eigenschappen zag, en wat andere duitsers had ontmoet. Bleek dit voor mij de ideale hond te zijn.
Het lijkt mij belangrijk een paar punten op te schrijven wat je belangrijk vind wat je van de hond verwacht. Als je een hond alleen voor de gezelligheid wilt, moet je geen duitse herder nemen.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Irta
Zeer actief

semmyboy schreef:Hmm.. Ik heb gekozen welke karakter eigenschappen van de hond het beste bij me past.
En altijd al verliefd geweest op de duitse herder. Toen ik de karakter eigenschappen zag, en wat andere duitsers had ontmoet. Bleek dit voor mij de ideale hond te zijn.
Het lijkt mij belangrijk een paar punten op te schrijven wat je belangrijk vind wat je van de hond verwacht. Als je een hond alleen voor de gezelligheid wilt, moet je geen duitse herder nemen.
M.a.w jij hecht meer waarde aan karaktereigenschappen dan een een quaificatie als wel/geen beginnershond bij de keuze ven een ras. Verwoord ik het zo goed?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ik denk dat een beginnershond een hele evenwichtige hond moet zijn van een mens/kind en diervriendelijk soort.
Best een oudere herplaatser....
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik denk ook dat het meer draait of een karakter bij je past ja of nee. Ben zelf blij dat ik met een 'niet-beginnershond' begonnen ben. Het is me prima bevallen. Het paste prima bij ons.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Een echte beginnershond bestaat volgens mij niet.
Net wat Semmyboy zegt, je kunt beter naar de karaktereigenschappen kijken en of die bij je passen.
Wat de een een fijne hond vindt kan voor de ander een afknapper zijn.
Wat kan jij de hond bieden en wat biedt de hond jou en als je dan een match hebt kun je zelfs als beginner een wat "veeleisendere" hond aan denk ik.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik denk dat het vooral van het karakter van de beginnende baas afhangt. Komt hij goed beslagen ten ijs, dwz heeft hij zich verdiept in het ras van zijn nieuwe hond, of informatie ingewonnen over een eventuele herplaatser, en heeft hij boeken en filmpjes en andere informatie tot zich genomen over opvoeding, cursussen. Kortom: investeert de baas in zijn nieuwe huisgenoot voor de komende 12 jaar?

Als hij zich goed heeft ingelezen, is de kans klein dat hij een hond in huis haalt die niet bij hem past.

Ik geloof dus niet in een beginnershond.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Het is denk ik ook maar net wat je van je eerste hond verwacht en wat je er mee wilt doen.
Iemand die een rustige knuffelhond wil zal iets anders kiezen dan iemand die een hond wil hebben omdat hij er graag actief mee wil gaan trainen/sporten e.d.
Afbeelding
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Of een hond geschikt is als eerste hond is voor mij grotendeels afhankelijk van de capaciteiten van het baasje. Iemand die bereid is om te leren, er de nodige tijd en moeite in te steken en in staat is om zich aan te passen om zo een hond te bieden wat hij nodig heeft, kan meer bereiken met een "moeilijke" hond dan iemand die dat alles niet wil met een "makkelijke" hond. Een makkelijke hond is voor mij een hond die met een gemiddelde opvoeding goed functioneert in allerlei omstandigheden. Wat dan weer deels afhankelijk is van het individuele karakter van een hond, al zijn bepaalde rassen over het algemeen makkelijker dan anderen.

Ik vind een akita bijvoorbeeld een moeilijk ras, in die zin dat je veel tijd, energie en inzicht nodig hebt voor een gedegen opvoeding en dat als dat niet gebeurt, het gemiddeld genomen honden zijn die niet heel leuk zijn in de omgang met mens of dier. Een gemiddelde golden (en dan heb ik het dus niet over werklijnen) is met minder een leuke hond.

Maar geen enkel ras is een beginnershond als er niet of nauwelijks aan opvoeding gedaan wordt.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Irta schreef:
semmyboy schreef:Hmm.. Ik heb gekozen welke karakter eigenschappen van de hond het beste bij me past.
M.a.w jij hecht meer waarde aan karaktereigenschappen dan een een quaificatie als wel/geen beginnershond bij de keuze ven een ras. Verwoord ik het zo goed?
Ja, ik zou geen hond willen kiezen wat wel een geschikte beginnershond zou zijn, maar qua karakter niet bij me past. Dat gaat botsen, en of je dan echt een band zou ontwikkelen met je hond? Ik niet. Al vind ik alle honden even leuk. Het karakter vind ik erg belangrijk
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

semmyboy schreef:
Irta schreef:
Ja, ik zou geen hond willen kiezen wat wel een geschikte beginnershond zou zijn, maar qua karakter niet bij me past. Dat gaat botsen, en of je dan echt een band zou ontwikkelen met je hond? Ik niet. Al vind ik alle honden even leuk. Het karakter vind ik erg belangrijk
Maar als je van toeten nog blazen weet, is het toch wel heel belangrijk wat voor hond je kiest. En daarin is dus inderdaad de kennis van het baasje het belangrijkste. En dan niet alleen ook nog karakter van de hond, maar wat wil je met je hond.
jolanda.S
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door jolanda.S »

Ik geloof ook niet in een beginnershond,dat kan voor mij dan alleen een wat oudere stabiele herplaatser zijn.
Het belangrijkste is een ras te vinden die bij je past,weten wat je een hond kan bieden en wat jij van de hond verwacht.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

een beginnershond is er niet in mijn ogen
er zijn mensen die al 20 jaar honden hebben en hond na hond verkloten en mensen die hun eerste hond voorbeeldig opvoeden en daar een prima band mee weten op te bouwen.

ik denk dat het voor een beginner net zo belangrijk is als voor een gevorderde dat de combinatie mens - omstandigheden - hond een goede is.
en dat iemand kiest voor het soort hond waar ie het best mee overweg kan en die het best past bij zijn/haar karakter

iemand die moeite heeft strikt te zijn is niet gebaat bij een hond die drie armen neemt als ie een vinger krijgt, iemand die voortdurend briest en scheldt moet geen hond nemen die bij de minste geringste dreiging van slag is.
maar helaas kloppen uiterlijk en innerlijk vaak niet bij honden, komen die eigenwijze donders terecht bij mensen die hem niet bij de les kunnen houden en de bangerds bij bullebakken.
dan krijgt de hond de naam geen beginnershond te zijn, terwijl diezelfde hond bij een andere beginnende eigenaar die qua karakter beter matcht geen centje pijn zal opleveren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind de term beginnershond onzin. Iemand die stevig in zijn schoenen staat, consequent is en bereid is om te leren, kan waarschijnlijk met elke hond uit de voeten. Andersom kun je al 100 honden gehad hebben en toch niet geschikt zijn voor bepaalde rassen, veel belangrijker is om eerlijk naar jezelf te kijken, wat heb je te bieden en wat verwacht je van een hond.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:een beginnershond is voor mij een hond die niet meteen lastig of gevaarlijk gaat doen als je (veel) fouten maakt in de opvoeding.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een redelijk stabiele hond, dan kun je enige fouten permitteren zonder de hond gelijk verpest te hebben. Niet angstig of onzeker maar ook absoluut niet scherp of neiging tot agressie.

En daarnaast is het denk ik belangrijk dat je een hond treft die bereid is samen te werken. Een beginnende eigenaar en een einzelgänger bouwen maar moeilijk een band op vrees ik.

Verder is het totaal afhankelijk van de persoon in kwestie. De een kan prima overweg met Retrievers terwijl de ander bijvoorbeeld een meer zelfstandige hond wil. Gedrag naar mensen, andere honden, kinderen etc is ook puur persoonlijke voorkeur.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik groeide bij mijn ouders op met DH. Toen ik op mezelf ging wonen, heb ik een herplaatser genomen, ik woonde in een 1 kamer woning, dus moest een wat kleinere hond zijn, het werd een 9 maanden oude JR.
Ze was een geweldige hond, maar van tijd tot tijd best wel moeilijk.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Oh, wat een reacties! Super! Ben ook blij dat er een heel eenduidig beeld naar voren komt (en te meer omdat het ook precies overeenkomt met mijn eigen idee hierover :engel: maar dat moett ik miss helemaal niet zeggen :mann: )
Laatst gewijzigd door Irta op 13 mei 2013 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

In mijn ogen heeft een beginnershond geen neiging tot mens- of hondagressie.
Hebben ze in ieder geval ongeveer "zin" om te gehoorzamen.
Zijn ze niet te kwetsbaar met maagkantelingen, hd, etc.
Hebben ze niet erg de neiging tot verlatingsangst.
En is hun energieniveau niet torenhoog (een uur bewegen per dag zou voldoende moeten kunnen zijn).

Hiermee kan de baas ook met wat onderschattingen vaak toch wel uit de voeten, heeft de hond er niet snel te lijden onder en loopt ook de omgeving niet een groot risico.
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Ik heb een cane corso en dit ras wordt ook niet gezien als beginnershond. Vroeger hadden wij een bouvier in buiten kennel als erfbewaker. Ik was toen vrij jong en heb zelf niet bijgedragen aan zijn opvoeding.

Ik ben van mening dat het ligt aan het karakter van de hond maar ook aan de persoon zelf die hem op gaat voeden. Weet je van jezelf dat je niet consequent bent, kun je beter geen Cane Corso willen opvoeden. En dat is natuurlijk bij meerdere rassen maar in mijn geval gaat het dan om een cane corso. Mijn hond heeft duidelijke grenzen nodig en weet exact wat hij wel en niet mag. Ik ben zeer consequent geweest vanaf het begin, schattig pupje of niet... ik bedacht me heel goed van te voren of ik alles ook zou accepteren als hij ouder was en vooral ook kilo's zwaarder. ;-)
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
Dragan2013
Vaste gebruiker

Ik heb een cane corso en dit ras wordt ook niet gezien als beginnershond. Vroeger hadden wij een bouvier in buiten kennel als erfbewaker. Ik was toen vrij jong en heb zelf niet bijgedragen aan zijn opvoeding.

Ik ben van mening dat het ligt aan het karakter van de hond maar ook aan de persoon zelf die hem op gaat voeden. Weet je van jezelf dat je niet consequent bent, kun je beter geen Cane Corso willen opvoeden. En dat is natuurlijk bij meerdere rassen maar in mijn geval gaat het dan om een cane corso. Mijn hond heeft duidelijke grenzen nodig en weet exact wat hij wel en niet mag. Ik ben zeer consequent geweest vanaf het begin, schattig pupje of niet... ik bedacht me heel goed van te voren of ik alles ook zou accepteren als hij ouder was en vooral ook kilo's zwaarder. ;-)

Afbeelding
Dragan2013
Vaste gebruiker

Afbeelding
Dragan2013
Vaste gebruiker

wow... ging ff wat mis geloof ik hahaha

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

een beginnershond vind ik een hond waarbij je fouten kan maken zonder dat de hele boel meteen ontspoort. Ik hoor bijvoorbeeld weleens van honden die een onterechte correctie niet accepteren en dan 'terugkomen'. Dat lijkt me voor een beginner niet zo geschikt. De gemiddelde labrador zal dat niet doen.

Wat Maeve en Domor zeggen, ben ik het mee eens :)
Irta
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:een beginnershond is voor mij een hond die niet meteen lastig of gevaarlijk gaat doen als je (veel) fouten maakt in de opvoeding.
:ok:
En zouden jullie dan aan een heel ras de qualificatie (g)een beginnershond willen hangen of de karaktertrekken die het (g)een beginnershond maken goed uitlichten zodat (onervaren) pupkopers zelf een afweging daarin kunnen maken?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dat laatste denk ik :)
Dragan2013
Vaste gebruiker

Laatste idd!

Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

sbientje schreef:dat laatste denk ik :)
Dat ben ik met je eens, maar hoe gaat die onervaren pupkoper dat inschatten? :19:

Overigens zijn er best wel rassen te noemen waarbij de kans behoorlijk groot is dat het een gemakkelijk karakter heeft en in die zin als beginnershond geschikt is. Goldens, bijvoorbeeld. Of malthezers. Nou ja, zo zijn er wel meer.

Man hier is een behoorlijke beginner met honden, en ik heb bepaald geen voorkeur voor beginnershonden. Dante was van mij, daar deed hij niet zoveel mee. Maar Skadi - toch zeker geen doetje - daar doet hij het echt wel aardig mee, hoor. Dat komt doordat hij luistert naar wat ik zeg, en mijn aanpak kopieert.
Hij is niet enorm consequent geweest in het verleden, en daarom durft ze met hem nog wel eens een loopje te nemen, maar sinds hij dat behoorlijk veranderd heeft is dat ook minder geworden.

Het hangt in mijn ogen dus niet alleen van de pup af. Ook het gedrag/karakter van de pupkoper speelt een belangrijke rol.
Laatst gewijzigd door Miranda op 13 mei 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik -als beginnend hondenbaasje :mrgreen: - heb wel bij bepaalde rassen het gevoel dat die echt teveel hond voor mij zouden zijn voor mij en ik beschouw mezelf als bovengemiddeld consequent en stevig in de schoenen staand (in vergelijking met wat ik op straat zie lopen aan hondenbaasjes). Maar van bijvoorbeeld Anatolen of Tsjechen heb ik, vooral door dit forum trouwens, wel het beeld dat ze écht lastig en heftig kunnen zijn en stomweg niet geschikt voor iemand die geen ervaring heeft. Onze hond past ook niet in het plaatje beginnershond wat hier wordt geschetst (durft te bijten, correcties kunnen lang doorwerken bij hem, hij is zelfstandig, en soms erg lastig in te schatten) en daar kan ik best aardig mee overweg, een hele zachtaardige hond past mij ook totaal niet. Maar voor mij zijn er dus wel rassen waar ik sowieso (nog) niet aan zou durven beginnen, ook niet als het een relatief makkelijk exemplaar zou betreffen.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

sbientje schreef:dat laatste denk ik :)
:mep: :LOL: probeer ik het nog zo objectief te brengen :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”