Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een volwassen hond bijt geen pup
Moderator: moderatorteam
-
JR Fan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
- Aantal honden: 6
Re: Een volwassen hond bijt geen pup
En een 3 a 4 maanden oude pup die gromt naar een volwassen hond, is dat normaal of abnormaal?
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn
In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn
In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
-
S@ndr@
- Zeer actief
hangt er maar helemaal vanafJR Fan schreef:En een 3 a 4 maanden oude pup die gromt naar een volwassen hond, is dat normaal of abnormaal?
- iones
- Zeer actief
Het is niet hond-eigen. Mijn honden pakken geen pup, of deze nu ziek, zwak of gewoon gezond is! Heb ook nog nooit een hond gehad die dat deed! En dát vind ik normaal!ranetje schreef: Dat................. ben ik helemaal met je eens.
Maar het gebeurt wel en het is wel hond eigen.
Of de pup of andere hond de roedel bedreigt of niet beoordeelt de hond, jij niet.
Ik geloof niet dat je dat met mensenlogica moet proberen te verklaren.
Dat is het verschil tussen iets niet accepteren of je realiseren dat je hond een hond is, een roofdier.
En je oplettendheid daarop aan te passen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dus omdat jouw honden dat niet doen is het niet hond eigen?iones schreef:Het is niet hond-eigen. Mijn honden pakken geen pup, of deze nu ziek, zwak of gewoon gezond is! Heb ook nog nooit een hond gehad die dat deed! En dát vind ik normaal!ranetje schreef: Dat................. ben ik helemaal met je eens.
Of de pup of andere hond de roedel bedreigt of niet beoordeelt de hond, jij niet.
Dat is het verschil tussen iets niet accepteren of je realiseren dat je hond een hond is, een roofdier.
- ranetje
- Zeer actief
Ik denk dat je mis zit met je percentage.Nanna schreef:Het is gelukkig bij 99% van de honden niet hond-eigen.ranetje schreef:Dus omdat jouw honden dat niet doen is het niet hond eigen?iones schreef: Het is niet hond-eigen. Mijn honden pakken geen pup, of deze nu ziek, zwak of gewoon gezond is! Heb ook nog nooit een hond gehad die dat deed! En dát vind ik normaal!
Die er wel achteraan rennen om die pup dood te bijten zullen dan volgens hoogstaande kynologische normen normaal zijn, hier thuis heet dat toch echt anders
Maar ik geef het op.
Als het niet aan de menselijke norm voldoet is het kennelijk gestoord gedrag.
Het zijn Honden en geeeeeeeeeeeeeeen mensen.!!!!!!!
Dat jij het als mens niet acceptabel vindt, wil niet zeggen dat het gestoord gedrag is van de hond.
Ik houd het maar op de opmerking van Biet.
Biet schreef: Dat ontkennen, of kwalificeren als afwijking, maakt ook het kunnen hanteren van dergelijk (of aanverwant) gedrag onmogelijk.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Jouw honden zijn toch niet de norm?iones schreef:Het is niet hond-eigen. Mijn honden pakken geen pup, of deze nu ziek, zwak of gewoon gezond is! Heb ook nog nooit een hond gehad die dat deed! En dát vind ik normaal!ranetje schreef: Dat................. ben ik helemaal met je eens.
Vanuit een hond vind ik t normaal gedrag ... wij moeten t voorkomen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ben t met je eens hoorranetje schreef:Ik denk dat je mis zit met je percentage.Nanna schreef:Het is gelukkig bij 99% van de honden niet hond-eigen.ranetje schreef:Dus omdat jouw honden dat niet doen is het niet hond eigen?iones schreef: Het is niet hond-eigen. Mijn honden pakken geen pup, of deze nu ziek, zwak of gewoon gezond is! Heb ook nog nooit een hond gehad die dat deed! En dát vind ik normaal!
Die er wel achteraan rennen om die pup dood te bijten zullen dan volgens hoogstaande kynologische normen normaal zijn, hier thuis heet dat toch echt anders
Maar ik geef het op.
Als het niet aan de menselijke norm voldoet is het kennelijk gestoord gedrag.
Het zijn Honden en geeeeeeeeeeeeeeen mensen.!!!!!!!
Dat jij het als mens niet acceptabel vindt, wil niet zeggen dat het gestoord gedrag is van de hond.
Ik houd het maar op de opmerking van Biet.Biet schreef: Dat ontkennen, of kwalificeren als afwijking, maakt ook het kunnen hanteren van dergelijk (of aanverwant) gedrag onmogelijk.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- iones
- Zeer actief
Mijn honden zijn niet de norm maar ze zijn wel zoals de meeste honden in dat opzicht: ze vallen geen pup aan. Het is dus niet des honds.
En uitzonderingen heb je altijd.
Ook voor mensen is het niet normaal om elkaar af te maken. Toch heb je erbij zitten die het doen. Menselijke maatstaf? Misschien.
Maar bij honden kun je niet spreken van een menselijke maatstaf. Een "hondelijke" maatstaf?
Ik weet wel dat we veel gemeen hebben met bepaalde zoogdieren. Daarom is niet alles meteen ook "menselijk" te noemen, alleen maar om dat mensen een bepaalde eigenschap hebben.
En uitzonderingen heb je altijd.
Ook voor mensen is het niet normaal om elkaar af te maken. Toch heb je erbij zitten die het doen. Menselijke maatstaf? Misschien.
Maar bij honden kun je niet spreken van een menselijke maatstaf. Een "hondelijke" maatstaf?
Ik weet wel dat we veel gemeen hebben met bepaalde zoogdieren. Daarom is niet alles meteen ook "menselijk" te noemen, alleen maar om dat mensen een bepaalde eigenschap hebben.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
S@ndr@
- Zeer actief
een hond met een pup uit de eigen roedel, o.k , maar een vreemde pup, ik zie niet in waarom hij daar zuinig mee om zou moeten gaan, wat levert het hem op
dus ja een volwassen hond kan rustig een pup die hem vreemd is bijten of hardhandig corrigeren,( komt vaak op t zelfde neer) mocht t zo uitkomen.
ik zie dat niet als asociaal of gestoord, maar goed, dat is logisch beredeneerd
dus ja een volwassen hond kan rustig een pup die hem vreemd is bijten of hardhandig corrigeren,( komt vaak op t zelfde neer) mocht t zo uitkomen.
ik zie dat niet als asociaal of gestoord, maar goed, dat is logisch beredeneerd
- iones
- Zeer actief
het is geen patstelling, sommige mensen vinden het normaal van een hond om een pup te verwonden tot mogelijk de dood erop volgt. Want waarom zou hij dat niet doen?
Ik vind het absurd. Corrigeren is een heel ander verhaal.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Je draaft weer eens door.iones schreef:het is geen patstelling, sommige mensen vinden het normaal van een hond om een pup te verwonden tot mogelijk de dood erop volgt. Want waarom zou hij dat niet doen?
Niemand vind het gewenst gedrag. Echt niemand.
Sommige mensen maken duidelijk dat het biologisch gezien wel natuurlijk gedrag kan zijn bij een vreemde pup.
Vooral van erg dominante teven. Maar er is niemand die het accepteert. En terecht.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat dus.Miranda schreef:Niemand vind het gewenst gedrag. Echt niemand.
Sommige mensen maken duidelijk dat het biologisch gezien wel natuurlijk gedrag kan zijn bij een vreemde pup.
Vooral van erg dominante teven. Maar er is niemand die het accepteert. En terecht.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Mijn vorige hond had een bloedhekel aan reuen en ging wat dat betreft ook voor de kill. Ook als dit een pup betrof. Voor hem telde het reu zijn boven alles. Teven was nooit een probleem, hoe groot of jong ze ook waren.iones schreef:het is geen patstelling, sommige mensen vinden het normaal van een hond om een pup te verwonden tot mogelijk de dood erop volgt. Want waarom zou hij dat niet doen?
Hij heeft daar natuurlijk nooit de kans voor gekregen, zelfs niet toen een vrouw haar pup weigerde weg te halen die maar om hem heen drentelde want mijn hond zou nooit wat doen bij een pup. Pas na een flinke discussie kwam ze hem halen. Mij ondertussen vertellend dat ik mijn hond maar af moest laten maken want die was zwaar sociaal gestoord.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
We willlen nog steeds zo graag geloven dat het stukkie wolf nog steeds aanwezig is in onze honden met daarbij passend roedelgedrag en de hele bups.
Moeten we maar eens aan de kant schuiven ,want menig wolf zou zich de broek bezeiken van de lach als 1 van zijn hondennazaten zich kwam voorstellen als familie.
Gaandeweg hebben wij er toch iets anders van gebrouwen en de focus op andere dingen gelegt zoals uiterlijk en daardoor een paar belangrijke dingen over het oog gezien.
De meeste honden hebben helemaal geen roedelgedrag of wolvengedrag meer ,dus ga daar niet de hele bups aan ophangen als graadmeter.
Daarbij kunnen de meeste honden niet anders dan gefrustreert worden omdat iedereen het lappie grond claimt en vol zijkt wat we met zijn allen moeten delen Zelfs baasjes claimen of eisen allemaal dat recht op en pleuren overal te pas en te onpas honden los in de overtuiging dat het goed gaat of dat Wodan van hem iedere hond wel een koppie kleiner maakt of opvoed.
Kortom hondjes hebben te maken met de gefrustreerste soort die er rondloopt , de mens en dan verwachten wij dat alles goed gaat en iedere hond vriendjes met elkaar zijn en dat er nooit geen slachtoffers vallen.
Zijn ook allemaal helemaal van slag als er een pup beschadigd word of kapot gebeten.
Terwijl we zelf niets anders doen dan claimen claimen en je eigen stukkie vrijheid opeist .
Moeten we maar eens aan de kant schuiven ,want menig wolf zou zich de broek bezeiken van de lach als 1 van zijn hondennazaten zich kwam voorstellen als familie.
Gaandeweg hebben wij er toch iets anders van gebrouwen en de focus op andere dingen gelegt zoals uiterlijk en daardoor een paar belangrijke dingen over het oog gezien.
De meeste honden hebben helemaal geen roedelgedrag of wolvengedrag meer ,dus ga daar niet de hele bups aan ophangen als graadmeter.
Daarbij kunnen de meeste honden niet anders dan gefrustreert worden omdat iedereen het lappie grond claimt en vol zijkt wat we met zijn allen moeten delen Zelfs baasjes claimen of eisen allemaal dat recht op en pleuren overal te pas en te onpas honden los in de overtuiging dat het goed gaat of dat Wodan van hem iedere hond wel een koppie kleiner maakt of opvoed.
Kortom hondjes hebben te maken met de gefrustreerste soort die er rondloopt , de mens en dan verwachten wij dat alles goed gaat en iedere hond vriendjes met elkaar zijn en dat er nooit geen slachtoffers vallen.
Zijn ook allemaal helemaal van slag als er een pup beschadigd word of kapot gebeten.
Terwijl we zelf niets anders doen dan claimen claimen en je eigen stukkie vrijheid opeist .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ah. ik zie dat ranetje het opgegeven heeft. dan begín ik niet eens 

- ranetje
- Zeer actief
massam schreef:ah. ik zie dat ranetje het opgegeven heeft. dan begín ik niet eens
-
63673J
Dat vind ik ook, maar helaas gebeuren er toch regelmatig rare dingen.iones schreef:het is geen patstelling, sommige mensen vinden het normaal van een hond om een pup te verwonden tot mogelijk de dood erop volgt. Want waarom zou hij dat niet doen?
Toen onze Lakeland pup 5 maanden was, is ze gegrepen door een herderpup van 4 maanden. Ik stond bij de uitgang van het losloopveld om Polly (onze hond) aan te lijnen, want ik zou de wijk ingaan, toen die herder op ons afgestormd kwam. Hij greep Polly in de nek en begon te schudden. Ze probeerde zich los te worstelen en toen greep hij haar bij de keel en zette haar helemaal vast. Ze gilde, maar hij liet niet los. Ook toen ik probeerde hem van haar af te trekken liet hij niet los. Uiteindelijk lukte het de eigenares om de hond los te krijgen, wat overigens volgens haar helemaal niet nodig was, want haar hond deed niks, het ging er alleen maar om dat Polly moest leren om respect te tonen tegenover oudere honden, dat ging in de natuur ook zo. Toen ik zei dat in dit geval Polly de oudste was, zei ze dat kleine honden respect moeten tonen voor grote honden.
Eergisteren zag ik haar lopen met haar hond en ging ik dus de andere kant op, samen met mijn hond. Maar de herder kwam ons achterna en deed weer precies hetzelfde. Hij greep haar ontzettend hard bij de kop en bleef maar vasthouden en liet niet los, niet toen ze gilde en ook niet toen ze begon te grommen. Met snoepjes lukte het met me om de hond zover te krijgen dat hij losliet, maar mevrouw vond het allemaal heel normaal, want Polly moest gewoon leren dat haar hond de baas is van de roedel en het was allemaal volkomen natuurlijk en dit was al haar zevende herder dus had ze er heel veel verstand van en ze deed agility met hem, enzovoort enzovoort enzovoort.
Evenzo een Cairn Terrier die volgens zijn bazin niet van puppen houdt omdat ze ooit gebeten is door een Amstaff en daarom puppen zonder waarschuwing en zonder aanleiding, vol aanvalt. De hond loopt altijd los en komt vanuit een steegje aangespurt en grijpt mijn plassende pup in de nek. De laatste keer dat het gebeurde werd de hond uitgelaten door twee kinderen, die hem – waar dat niet is toegestaan – los lieten lopen. De aanval was zo venijnig dat ik me helemaal lam schrok, ik stond te trillen op mijn benen. Toen de hond eindelijk afdroop en wij doorliepen vloog ze een tweede keer op mijn pup af.
Als ik met Polly in het losloopgebied loop, mag ze in principe los. Ze luistert heel goed en blijft altijd dicht bij me in de buurt. Als ik een hond zie aankomen die ik niet ken, lijn ik Polly aan. Ik vraag of de hond met puppen overweg kan, zo niet, dan hou ik haar aan de lijn. Als ik een aangelijnde hond zie aankomen, lijn ik Polly ook aan.
Als de honden gaan spelen kijk ik hoe het spel verloopt en als ik vind dat het niet goed gaat, zowel m.b.t. het gedrag van Polly als dat van de andere hond, roep ik haar (of bevrijd ik haar) en en loop door.
Polly is nog steeds niet bang voor andere honden en ik doe er alles aan om te zorgen dat dat zo blijft. Ze speelt met alle soorten honden, ook grote honden en dat gaat meestal in volle harmonie. Als ze een snauw of een grauw krijgt omdat ze te brutaal is, pakt ze dat goed op, ze is dan vol respect en bindt onmiddellijk in. Even later speelt ze weer gewoon mee, maar heeft haar gedrag dan wel aangepast.
Bij ons in de buurt lopen twee bordercollies die altijd heel fanatiek samen met de bal spelen. Polly wilde ook meedoen en een van de twee liet al merken dat niet te waarderen, maar ja, ze ging het toch proberen en ging op een gegeven moment enthousiast meerennen achter de bal aan. Toen werd ze heel erg streng en indrukwekkend gecorrigeerd. Tja, je kunt nou eenmaal niet overal zomaar zonder eerst even netjes te vragen naar binnen stormen. Ze was behoorlijk beduusd. Wij riepen haar vrolijk bij ons en vervolgen de de wandeling. Een paar dagen later kwam ik het stel weer tegen. Polly had haar lesje geleerd en bleef eerbiedig op een afstand kijken. Na een tijdje kwam een van de honden naar haar toe en werd ze vriendelijk begroet en even later deed de tweede hetzelfde. Ze hebben een tijdje staan snuffelen en knuffelen en vervolgens gingen ze verder met de bal en wij met onze wandeling.
Wat de Bordercollies doen noem ik corrigeren. Wat de herderpup en de Cairn Terrier doen noem ik ontspoord. Het begrip "natuurlijk" vind ik in dit verband niet handig. Moord en doodslag komen bij mensen zo vaak voor dat je dat ook als "natuurlijk" zou kunnen betitelen - maar we willen het echt niet lijkt me.
Laatst gewijzigd door 63673J op 15 mei 2013 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- iones
- Zeer actief
Wat een lulverhaal van die vrouw zeg, "de baas in de roedel", welke roedel? Ik vind haar hond extreem reageren en het zal nog erger worden.
Weet je wanneer ze het níet meer normaal vindt? Als het háár hond is die zo gegrepen wordt! Dan piept ze wel anders. En ik hoop eerlijk gezegd dat dat een keer gaat gebeuren.
Weet je wanneer ze het níet meer normaal vindt? Als het háár hond is die zo gegrepen wordt! Dan piept ze wel anders. En ik hoop eerlijk gezegd dat dat een keer gaat gebeuren.
-
63673J
Ik hoop ook dat het een keer gebeurt, hoewel ik het eigenlijk niet hond niet gun. Die gun je gewoon een goede baas. Ik vroeg haar dus ook over welke roedel ze het eigenlijk had en dat bleken wij dus te zijn, waarvan haar hond dan dan de baas is. Ik zei dat bij ons thuis de baasjes de roedelleiders zijn en niet de hond, welke hond dan ook, dus die van haar ook niet. Maar het maakt niet uit wat je tegen die vrouw zegt want ze luistert niet. Ze vond het ook prima als mijn hond haar hond zou gaan bijten, want "dan vechten ze het gewoon uit". Ik wil helemaal niet dat er gevochten wordt, ik snap die mensen niet, echt niet en soms kan ik me er echt heel erg kwaad om maken - en word ik ook gewoon heel, heel kwaad. Maar ook dat helpt niks.
- ranetje
- Zeer actief
Nu nog zo kwaad worden dat je die aanvallende hond een trap geeft voor hij vast heeftjvanringen schreef:Ik hoop ook dat het een keer gebeurt, hoewel ik het eigenlijk niet hond niet gun. Die gun je gewoon een goede baas. Ik vroeg haar dus ook over welke roedel ze het eigenlijk had en dat bleken wij dus te zijn, waarvan haar hond dan dan de baas is. Ik zei dat bij ons thuis de baasjes de roedelleiders zijn en niet de hond, welke hond dan ook, dus die van haar ook niet. Maar het maakt niet uit wat je tegen die vrouw zegt want ze luistert niet. Ze vond het ook prima als mijn hond haar hond zou gaan bijten, want "dan vechten ze het gewoon uit". Ik wil helemaal niet dat er gevochten wordt, ik snap die mensen niet, echt niet en soms kan ik me er echt heel erg kwaad om maken - en word ik ook gewoon heel, heel kwaad. Maar ook dat helpt niks.
Kijken of de bazin het dan nog wil laten uitvechten
- kipo
- Zeer actief
Nou inderdaad! Hij heeft nu nog de leeftijd (en het formaat) dat je hem hebben kunt, echt niet dat 'ie dat kunstje nog een keer flikte met mijn hond. Ik zou hem, geloof ik, bij kop en kont pakken voordat hij mijn hond te pakken had en dan kreeg 'ie vlieglesranetje schreef:Nu nog zo kwaad worden dat je die aanvallende hond een trap geeft voor hij vast heeftjvanringen schreef:Ik hoop ook dat het een keer gebeurt, hoewel ik het eigenlijk niet hond niet gun. Die gun je gewoon een goede baas. Ik vroeg haar dus ook over welke roedel ze het eigenlijk had en dat bleken wij dus te zijn, waarvan haar hond dan dan de baas is. Ik zei dat bij ons thuis de baasjes de roedelleiders zijn en niet de hond, welke hond dan ook, dus die van haar ook niet. Maar het maakt niet uit wat je tegen die vrouw zegt want ze luistert niet. Ze vond het ook prima als mijn hond haar hond zou gaan bijten, want "dan vechten ze het gewoon uit". Ik wil helemaal niet dat er gevochten wordt, ik snap die mensen niet, echt niet en soms kan ik me er echt heel erg kwaad om maken - en word ik ook gewoon heel, heel kwaad. Maar ook dat helpt niks.
Kijken of de bazin het dan nog wil laten uitvechten
Jesis, ik ben zo boos, dat ik wel 12 spelfouten had
- ranetje
- Zeer actief
Voor de allerlaatste keer:jvanringen schreef:Wat de Bordercollies doen noem ik corrigeren. Wat de herderpup en de Cairn Terrier doen noem ik ontspoord. Het begrip "natuurlijk" vind ik in dit verband niet handig. Moord en doodslag komen bij mensen zo vaak voor dat je dat ook als "natuurlijk" zou kunnen betitelen - maar we willen het echt niet lijkt me.
Wat ik zelf steeds heb geschreven en wat Miranda hier ook nog eens schrijft:
Dus is dat iets om op te letten en niet er van uit gaan dat je pup altijd maar ongeschonden zal blijven "omdat een volwassen hond een pup niets doet".Miranda schreef:Niemand vind het gewenst gedrag. Echt niemand.
Want dat is gewoon niet altijd zo.
Haal natuurlijk gedrag en wenselijk gedrag niet door elkaar
- kipo
- Zeer actief
Ik pik dit er even uitjvanringen schreef:
Toen onze Lakeland pup 5 maanden was, is ze gegrepen door een herderpup van 4 maanden. Ik stond bij de uitgang van het losloopveld om Polly (onze hond) aan te lijnen, want ik zou de wijk ingaan, toen die herder op ons afgestormd kwam. Hij greep Polly in de nek en begon te schudden.
Vind je dit echt natuurlijk gedrag? Wat Skadi doet, dat vind ik natuurlijk gedrag, maar er van een afstand op afstormen en grijpen niet. Er is geen interactie, dus hoeft er ook geen correctie te volgen, in mijn ogen.ranetje schreef: Voor de allerlaatste keer:
Wat ik zelf steeds heb geschreven en wat Miranda hier ook nog eens schrijft:Dus is dat iets om op te letten en niet er van uit gaan dat je pup altijd maar ongeschonden zal blijven "omdat een volwassen hond een pup niets doet".Miranda schreef:Niemand vind het gewenst gedrag. Echt niemand.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Omdat een correctie niet de reden hoeft te zijn.kipo schreef:Ik pik dit er even uitjvanringen schreef:
Toen onze Lakeland pup 5 maanden was, is ze gegrepen door een herderpup van 4 maanden. Ik stond bij de uitgang van het losloopveld om Polly (onze hond) aan te lijnen, want ik zou de wijk ingaan, toen die herder op ons afgestormd kwam. Hij greep Polly in de nek en begon te schudden.Vind je dit echt natuurlijk gedrag? Wat Skadi doet, dat vind ik natuurlijk gedrag, maar er van een afstand op afstormen en grijpen niet. Er is geen interactie, dus hoeft er ook geen correctie te volgen, in mijn ogen.ranetje schreef: Voor de allerlaatste keer:
Wat ik zelf steeds heb geschreven en wat Miranda hier ook nog eens schrijft:Dus is dat iets om op te letten en niet er van uit gaan dat je pup altijd maar ongeschonden zal blijven "omdat een volwassen hond een pup niets doet".Miranda schreef:Niemand vind het gewenst gedrag. Echt niemand.
Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Sommige honden hebben een dusdanig grote territorium-/waakdrift, dat ze meteen de aanval inzetten.
Sommige honden zetten nu eenmaal meteen de aanval in (vanuit verschillende redenen, en een zeker niet onbelangrijke, is een beroerde eigenaar) en omdat ze van die tanden hebben, kan dat de dood tot gevolg hebben.
De impact die dat op ons mensen heeft, is afhankelijk van het slachtoffer dat gevallen is.
Wiel
- ranetje
- Zeer actief
Wat Biet schrijftBiet schreef:Omdat een correctie niet de reden hoeft te zijn.Kipo schreef:Vind je dit echt natuurlijk gedrag? wat Skadi doet, dat vind ik natuurlijk gedrag, maar er op afstormen en grijpen niet. Er is geen interactie, dus hoeft er ook geen correctie te volgen, in mijn ogen
Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Sommige honden hebben een dusdanig grote territorium-/waakdrift, dat ze meteen de aanval inzetten.
Sommige honden zetten nu eenmaal meteen de aanval in (vanuit verschillende redenen, en een zeker niet onbelangrijke, is een beroerde eigenaar) en omdat ze van die tanden hebben, kan dat de dood tot gevolg hebben.
De impact die dat op ons mensen heeft, is afhankelijk van het slachtoffer dat gevallen is.
Daarnaast...... wij menen te weten dat er geen interactie is.
Is dat ook zo?
Of zien wij het niet?
- ranetje
- Zeer actief
Lees nou eens gewoon alle mogelijkheden die Biet beschrijft.Nanna schreef:De oude halfblinde dwergteckel van mijn vriendin die zat te poepen en nooit die kutherder aan heeft zien komen die haar meteen doodbeet, wat was daar dan de interactie?ranetje schreef: Daarnaast...... wij menen te weten dat er geen interactie is.
Is dat ook zo?
Of zien wij het niet?
Sommige honden zijn gewoon diep gestoord en geschuffeld, dat blijft bij mij als een paal boven water staan.
En pik er niet een ........ eventueel .......... soms ............toevallige ............ situatie uit met een oude hond, als we het over puppen hebben.
-
63673J
Wat is precies je punt?Biet schreef: Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Overigens, wat mij betreft is de vraag of bepaald gedrag nou wel of niet natuurlijk is, totaal niet relevant. Het gaat er niet om of bepaald gedrag al dan niet natuurlijk is, het gaat er om of wij dat gedrag sociaal aanvaardbaar vinden of niet. Zoals ik al zei, moord en doodslag onder mensen kun je ook als natuurlijk betitelen, maar we vinden het sociaal niet acceptabel - terecht lijkt me.
Als een hond een andere hond zonder dat hij daardoor bedreigd wordt, zonder waarschuwing aanvalt, dan is dat wat mij betreft onacceptabel. Dan mag het baasje nog zo hard roepen dat het allemaal heus heel natuurlijk is, maar dat vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik vind het een non-argument.
- kipo
- Zeer actief
Maar dan heb ik ook nog een voorbeeld ala Nanna; mijn dh van 4 of 5 maanden zat strak naar mij kijkend te blaffen, ze wilde haar bal, toen er een andere herder uit de bosjes kwam, die er van achteren zo bovenop dook. Ik weet zeker dat mijn pup die hond totaal niet gezien heeft en deze hadden we ook nog nooit eerder gezien.ranetje schreef:Wat Biet schrijftBiet schreef:Omdat een correctie niet de reden hoeft te zijn.Kipo schreef:Vind je dit echt natuurlijk gedrag? wat Skadi doet, dat vind ik natuurlijk gedrag, maar er op afstormen en grijpen niet. Er is geen interactie, dus hoeft er ook geen correctie te volgen, in mijn ogen
Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn. oké, maar zien ze die prooi dan wel of niet als soortgenoot?
Sommige honden hebben een dusdanig grote territorium-/waakdrift, dat ze meteen de aanval inzetten. deze kan ik me idd wel wat bij voorstellen
De impact die dat op ons mensen heeft, is afhankelijk van het slachtoffer dat gevallen is.de invloed van de eigenaar is niet te ondeschatten, maar in hoeverre spreek je dan nog van natuurlijk? Ik laat (of probeer dat toch) menselijke emotie buiten mijn argumenten te houden, voor wat betreft de impact die het heefT
Daarnaast...... wij menen te weten dat er geen interactie is.
Is dat ook zo?
Of zien wij het niet?
Dat ben ik met je eens, er is idd veel meer communicatie tussen honden onderling dan wij zien
- kipo
- Zeer actief
Het gaat hier niet om de vraag of het gedrag gewenst is, dat is het niet. Daar is iedereen het over eens en ook over de verantwoordelijkheid van de bazen om dit gedrag te voorkomen/in goede banen te leiden.jvanringen schreef:Wat is precies je punt?Biet schreef: Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Overigens, wat mij betreft is de vraag of bepaald gedrag nou wel of niet natuurlijk is, totaal niet relevant. Het gaat er niet om of bepaald gedrag al dan niet natuurlijk is, het gaat er om of wij dat gedrag sociaal aanvaardbaar vinden of niet. Zoals ik al zei, moord en doodslag onder mensen kun je ook als natuurlijk betitelen, maar we vinden het sociaal niet acceptabel - terecht lijkt me.
Als een hond een andere hond zonder dat hij daardoor bedreigd wordt, zonder waarschuwing aanvalt, dan is dat wat mij betreft onacceptabel. Dan mag het baasje nog zo hard roepen dat het allemaal heus heel natuurlijk is, maar dat vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik vind het een non-argument.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het punt is dat het topic begon met de vraag of de mythe ooit uit de wereld geholpen gaat worden dat een volwassen hond een pup niets zal doen.jvanringen schreef:Wat is precies je punt?Biet schreef: Sommige jagende honden gaan direct voor de kill, ondanks dat ze goed doorvoed zijn.
Dat het onacceptabel en zeer onwenselijk is als een volwassen hond een pup doodt, daar is iedereen het wel over eens.
Dat het misschien vanuit biologisch standpunt niet totaal abnormaal gedrag is, wordt hier niet gebruikt als argument om het goed te praten, maar als verklaring waarom het misschien toch gebeurt. Denk aan een hond met een heel hoge prooidrift die een pup grijpt. Onacceptabel: absoluut. Gestoord: dat denk ik niet, het is natuurlijk, instinctief gedrag. Het is geen gedrag dat we willen zien en dat we koste wat kost moeten voorkomen, maar het komt wel voor. Dus om terug te komen op de hoofdvraag van deze discussie: nee, het klopt niet dat een volwassen hond een pup nooit wat zal doen.